Onko jonkun muun koiralla pelkohaukkua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
koira haukkuu kovaa ja ylhäältä, ns. päättömästi. Hyökkii kohti mutta juoksee myös karkuun. Meillä koira pelkää toisia koiria, ja silloin alkaa tuo haukku.

Miten olette saaneet pelkohaukun kitkettyä? meidän koira on tosi pienikokoinen, en tiedä johtuuko siitä. Ei hauku jos etäisyyttä on riittävästi, mutta esim. toisen koiran ohitus samalla kadunpätkällä on mahdotonta ilman kiljuntaa....

Makupalat meillä on käytössä kyllä.

Sulla ei oo kontakti hallussa koiran kanssa. Koita saada se ensin kuntoon.

Mä laitan itseni aina oman koiran ja vastaantulevan väliin ja viestitän selvästi, että mennään ohi eikä kohti. Olen myös opettanut käskyn "ohi", jos tästä huolimatta näyttää että mellakka on syntymässä ("ohi" ->nami "ohi ->nami), niin kauan että tosiaan päästään ohi ilman äännähdystäkään.

Kun koirasi on hihnassa ja vastaan tulee vieras koira, se tuntee tarvetta puolustaa sinua, mutta tietää kuinka heikoilla on, joten menee aivan sekaisin tarpeesta juosta karkuun ja ristiriitaisesta vaistosta suojella sinua. Näin minä tuon kertomasi mukaan asian näen. Jos se kokisi, että sinä puolustat sitä, ja että sinä olet pomo, eikä toisinpäin, se ymmärtäisi rauhoittua. Luottaa siihen, että sinä kyllä pidät huolen kaikesta. Teillä on nyt kyse johtajuudesta. Ainoa keino päästä eroon koirasi hädästä on vahvistaa omaa johtajuuttasi. Se ei koiralle riitä, että se on pieni ja sinä sen silmissä iso. Jos käyttäydyt epävarmasti, etkä ole pomo omalle koirallesi, kuinka se voi luottaa siihen, että voit suojella sitä ulkopuoliselta uhalta?

Yhteistyössä