Onko jotain vialla, jos vauva syö öisin vaan max. kerran?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jassåå

Aktiivinen jäsen
17.04.2010
13 096
12
38
Turku
Joo, ehkä hieman tyhmä kysymys... Kyse 5 päivää vanhasta vauvasta. Esikoinen söi päivin öin väh.2h välein, ja jotenkin tuntuu kummalliselta, että tämä tulokas ei niin usein syö. Iltaisin kuitenkin tankkaa tosi tiuhaan, mutta kun nukahtaa siinä 21.30, niin herää kerran yöllä syömään n. 3.00.

Kuulostaa oikein hyvältä! ja tutulta kuulostaa. Meidän lapsista viisi on olleet tuollaisia ja jotku olleet oikein kateellisia ;) Ole onnellinen että hän nukkuu niin hyvin. :) Ja näkeehän se painosta että onhan kaikki ok. Onnea vielä pienen johdosta <3

Nauti!

Mun veli oli aikoinaan sellainen, että heti synnäriltä kotiin päästyään alkoi syömään max. kerran yössä. Ja lopetti sen max. kerrankin aika pian.

Mullekin tuollainen vauva, kiitooooos :D (turha toivo, meillä varmaan syödään min. 5 krt yössä).

Ihan normaalia on, jos vauva päivisin syö reippaasti ja paino ei ole liiaksi laskenut eikä vauva ole kellastunut. Kannattaa kuitenkin edes tuo kerta yössä syöttää, ettei tule liian pitkää väliäm noin nuorella. Painonnousu ei välttämättä ole vielä "voiton puolella" eikä kellastumisriskikään vielä ihan poissuljettu.

onnea vauvasta. Minulla 7 päivän ikäinen vauva ja syö myöskin vain kerran yössä. Paino oli kuitenkin noussut mutta ei ole vielä saavuttanut syntymäpainoaan. Neuvolassa kehoittivat syöttämään väh.4-5 tunnin välein. Meillä myös tankkaa iltasella, eli on koko illan tissillä. Itse en ole huolissani, esikoinen oli samanlainen ja 3 kuukauden iässä lopetti kokonaan yö syömisen. Taivaan isää kiittäen näin helpoista vauvoista :)

Meillä oli kanssa tuollainen vauva, mutta minun ei annettu siitä nauttia, vaan käskettiin herättää 3-4h välein, koska oli keltainen. Kun tuosta päästiin niin alkoikin nukkua läpi yön ilman yhtään syöttöä (23-08). Tosin yhtäkkiä kun ikää tuli 6kk ja muita vauvoja alettiin vieroittamaan yötissistä, keksi tämä meidän vasta aloittaa...

mä "herätin" typyn viimeyönä syömään... muutoin olisi nukkunut vaan. Ei se herännyt yöllä siihenkään, että vaippaan oli tullut kakka- kun ei vauva sitä kitissyt, niin edes tiennyt, että oli tullut. Kyllä nää vauvat osaa vaan olla niin erilaisia- esikoinen kitisi ihan jatkuvasti´ja tämä taas on tyytyväinen ja tapittaa ympärilleen...

Onnekas olet! Meillä esikoinen alkoi nukkua yöt läpeensä 3-kuisena, mutta nuorempi heräsi sen seitsemän kertaa yössä ja joka kerta oli vaippakin vaihdettava.

Onnea pikkuruisesta! :heart:

Meillä kaikki 4 lasta on menny alusta asti yhdellä syötöllä tai niin, että ei ole syönyt kertaakaan, ja sitten tuossa 7-8kk ikäisenä alkanu pistämään yöt ranttaliksi.

Levottomuus on AINA liittynyt seisomaan oppimiseen. Ja sitä yökukkuilua on sitten riittäny tonne 3v asti.
Musta on erikoista että neljällä mennyt suht samalla kaavalla.

Mutta siis, nauti että saat nukkua..

Ihan normaalia. Meillä ollut kaksi tällaista vauvaa. Ei nyt aina mennyt noin hienosti mutta pääosin kaksi kolmesta lapsestamme oli vauvana hyvin yönsä nukkuvia ja vähän maitoa tankkaavia :)

meidän oli tuollainen, aaaaah. hyvin pian alkoi tosiaan nukkua läpi yön.

Mutta vasta kuin olen nähnyt muiden vauvoja, olen oivaltanut miten rauhallisesti meidän lapsi on suhtautunut syömiseen aina. Alussa en ymmärtänyt, että se pieni inahdus oli nälkää. Tyyppi kysäisi, oiskos syötävää, ja jos en heti reagoinut, niin totesi ettei taida olla aika.

Niinpä alkuun paino ehti laskea, onneksi oli tiheät punnitukset. Sitten kun opin tarjoamaan evästä heti, alkoi painokin nousta.

Sanotaan että 10-12 kertaa päivässä olis alle 1kk ikäsen hyvä syödä, ja tietysti rintamaidon tuotannon kannalta noin varhain on hyvä syöttää öisin enemmän kuin kerran. MUTTA, nämä on suosituksia, ei mitään ehdottomia totuuksia. Jos imetys sujuu, ja vauva syö hyvin ja usein (stimulaatio tärkeää rinnoille jotta maidontuotanto lähtee kunnolla käyntiin) päivisin ja se ainoa luotetttava mittari eli paino, on kohdillaan, en murehtisi. Tuollaisissa yöunissa on niin valtavat edut, että jos kaikki kerran on kohdallaan en lähtisi sitä rikkomaan pelkästään varotoimenpiteenä.

Onneksi olkoon pienestä!

Yhteistyössä