Onko jotenkin ihmeellistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aikku!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aikku!

Vieras
Eli minulla on 5kk vauva joka on muutaman kerran kääntynyt selältä vatsalleen, mutta hirveästi ei näytä kiinnostavan se homma vielä. Kävin lääkärissä ja tuli puhe, että minulla on sen ikäinen vauva ja lääkäri sitten sanoi, että kyllähän sen ikäinen jo konttaa tai ryömii ainakin. No eipä ryömi meidän tyttö. Neuvolassakin oltiin jotenkin huolestuneita kun ei vielä 4 kk osannut kääntyä vatsalleen. minusta aivan normaalia, mutta alkaa huolestuttamaan kun joka puolella ollaan "huolestuneita"

Höh, hassuja kommentteja olet saanut! Jokainen lapsi kehittyy _omalla ajallaan_ eikä tarvitse huolestua jos vauva ei 5kk:n ikäisenä vielä koko ajan kääntyile! Oma lapseni kääntyi nelikuisena, ryömi 8kuisena, nousi tukea vasten joskus 10kuisena ja ilman tukea seisoi vasta 1v3kk ja käveli 1v5kk!

No ei ole millään tavalla epänormaalia, oma tyttöni kääntyi vasta puolivuotiaana ja kaksi viikkoa sen jälkeen alkoi ryömiä. Sittemmin on kehittynyt hyvin nopeasti ja on ollut siitä asti kaikessa kehityksessä samalla tasolla kuin ikäisensä.

Vauvat kehittyvät eri tahtiin. Voi olla ettei lastasi kiinnosta kääntyä tai ei ole kunnolla hoksannut tehdä niin. Omalla tytöllä oli niin, että kun hoksasi kääntyilyn, käännähti pari kertaa niin että selkäranka kopsahti pöydän jalkaan, ja ilmeisesti hän alkoi pelätä kääntymistä..

Miedän vauveli kääntyi eka kerran 5 kk iässä ja siitä meni kuukausi ennenkuin alkoi kääntyillä enemmän. Ei 4 kk ikäisen vielä tarvitse mihinkään kääntyä! Lapset kehittyvät tavallaan ja ajallaan...

meidän vauva ei ole vielä kertaakaan kääntynyt selältä vatsalleen.Yrittää kovin mutta ei käänny.Kerran olen nähnyt tämän kääntyvän vatsalta selälteen niin ettei se ollut vahinko vaan ihan itse kääntyi.Ryömii kyllä mutta ei tosiaan kääntyile..Eikä istu ,eikä nouse konttausasentoon ,mistään seisomisesta tukea vasten nyt puhumattakaan..Muutenkin meillä tosi rauhallinen vauva eikä muutenkaan ole kovin utelias.Onneksi näin päin että hiukan hitaammin liikkeelle lähtee.Pääsee itse vähemmällä;)
Esikoinen kääntyi 5,5kk.

Meillä myös kohta 6kk vauva joka ei käänny, ryömi eikä todellakaan konttaa. Ei tunnu tyttöä kiinnostavan sellainen, meillä harjotellaan kädentaitoja, pinsettiotetta:) Ei ole neuvola asiaan puuttunut, niin olen myös itse koittanut olla huolehtimatta. Kummallista että teillä jo 4kk ihmetelty sitä ettei käänny.. Eiköhän sitä kaikki ajallaan.

no hohhoh, mikäköhän lääkäri oli kyseessä. ton ikäset ei todellakaan itsestään selvästi etenkään ryömi tai konttaa, hyvä jos kääntyvät edes mutta monet alkaa kääntyilemään vasta puol vuotiaana ja sekin on ihan normaalia. Kaikki vauvat ei edes ryömi tai konttaa. Meillä esikoinen kääntyi 4kk, ei ryöminyt, konttas vasta 10kk ja käveli 1v3kk. Tää toinen kääntyi 6kk eikä ryömi saatikka konttaa vielä. Ole ihan huoleti.

Tuota kääntyilyä en oikein muista. Mutta ryömimään meidän neiti ei oikein ikinä ruvennut, äksyili vaan mahallaan ollessaan ja sitten yhtäkkiä alkoikin 8 kk iässä konttaamaan ja nyt mennään tosi hurjaa vauhtia. Nyt 10 kk iässä alkaa olla jo tasapaino aika kehittynyt ja seisoo melkein ilman tukea.

Tosi kummallinen tuo lääkärin kommetti. Jätä vaan omaan arvoonsa ja ei kannata vertailla muiden kehtitykseen. Kyllä se sitten siitä lähtee kulkemaan kun on sen aika. Omasta kokemuksesta kylläkin huomasin että kun rupesin pitämään enemmän lattialla niin alkoi kiinnostus liikkumiseen lisääntyä. Ehkä liian helposti tulee laitettua sitteriin tai kävelytuoliin...eli lattialle vaan niin alkaa varmasti tapahtumaan !

No johan on.. Ei todellakaan tarvi tuossa iässä vielä välttämättä edes kääntyä.. Onko lastasi muuten sitten sanottu koskaan vaikkapa jänteväksi tai jäykäksi..? Mun tytölle jo ihan vauvasta asti on kaikki hokeneet, että onpa se niin jäykkä jne. Ollaan aloitettu fysiterapia 4kk iässä ja jatkuu edelleen vielä tän kuun loppuun. Tyttö oppi kääntymään mahalleen 6kk, nousee pystyyn ja kävelee tukien 9kk ja hox!! nousee istumaan vihdoin ja viimein 11kk... :) (Ehdin jo aatella, että raukka ei opi tuota istumaan nousemisen taitoa ennen vuoden ikää, mutta ehtipä kuitenkin.. heh..) Eilen juhlittiin 1v. synttäreitä ja tätä nykyä tyttö konttaa raivokkaasti, liikkuu pitkin seiniä ja yrittää kiipeillä ja kiikkua ties minne... Jos sulle ei oo neuvolassa tai missään lääkärissä tms. sanottu, että lapsellasi olisi joku este (niinkuin esim. jäykkyys tms.) siihen, miksi ei voisi oppia tai mikä ehkä voisi hidastaa tätä oppimista, niin en olisi huolissani.. Ja siis vaikka oiski joku tällainen, niin siihenkin on olemassa apua.. Jokainen lapsi kehittyy omaa vauhtiaan, toisia kiinnostaa eri jutut kuin toisia ja niinku tuolla joku jo aiemmin mainitsikin niin sitten yhtäkkiä voi tulla kerralla tai pienen ajan sisällä useampi taito.. Ota ihan rauhassa ja jätä tuollaset ihme komentit omaan arvoonsa!!

joo meidän vauvelia on kyllä moneen kertaan sanottu jänteväksi, mutta ikinä ei ole puhetta ollut siitä, että se voisi "haitata". Tosin kotona on käsketty jumpata näitä keskiviivan ylittäviä liikkeitä, mutta olen aina luullut, että käskee kaikkien jumpata.. :) Ehkä näin juuri tuon jäntevyyden takia.

Meidän neiti oppi kieriin selältään mahalleen muistaakseni 5-kuisena, mahaltaan selälleen puolivuotiaana, ja samaan aikaan lähti ryömimään. Konttailu meillä alotettiin 8-kuisena, ja samantien tyttö alko myös hilaan itteensä tukea vasten pystyyn. Nyt jännätään, joko alkaa käveleen ilman tukea jouluksi. Nyt ikää on vajaa 10 kk ja tasapaino on aikamoisen hyvä jo, ja tyttö on alkanu päästään tuesta irti hetkeksi seisoessaan. Tuttu viikkoa nuorempi poika kävelee jo täyttä päätä, toinen tuttu kolme viikkoa meidän tyttöä vanhempi poika ei edes konttaa vielä.

Yhteistyössä