Hae Anna.fi-sivustolta

Onko juoruilu laitonta?

Viestiketju osiossa 'Yleistä keskustelua' , käynnistäjänä vierailija, 06.11.2018.

1. vierailija Vierailija

Sain tietää, että lähettyvillä asuu kovan luokan rikollinen. Emme puhu nyt talousrikoksista tai sakkojen maksamatta jättämisestä tai velkavankeudessa elävästä, vaan oikeasti henkeen ja terveyteen kohdistuvasta vakavasta rikoksesta huumemaailmoineen.

Onko väärin varoittaa naapureita tyypistä ja kertoa hänen taustansa: onko se yksityiselämää koskevan tiedon levittämistä - vaikka hänen tapauksensa on ollut myös mediassa? Tuota tietoa ei vaan voi löytää noin vain, koska tyyppi elelee täällä vähän kuin piilotellen, nimeä myöten. Itse sain vinkin yhdeltä tyypiltä, joka halusi, että alan pitää jatkuvasti turvalukkoa kiinni ja puhelinta käden ulottuvilla + hätäpuhelinsovellus ladattuna. Kun aloin kysellä miksi, sain tietää tästä rikostaustasta.

Vai pitääkö asia hoitaa jotenkin rivienväliviestinnällä? Vaikka jättää asiasta kertova kuvallinen lehtiuutinen jonnekin löydettäväksi ja sitten seuraavalle jne.? Syy miksi koen tarvetta varoittaa, on sellainen, että meillä on ollut täällä tapana jättää asunnon ovet auki naapureita varten, nyt olisi ehkä erittäin perusteltu syy alkaa pitää niitä lukittuna. Tässä pitää vaan vähän miettiä omaakin turvallisuutta, sitä vaan voi olla hyvin nopeasti oma nimi tuon rikollisen "poistettavaksi" listalla.

2. vierailija Vierailija

Vaikea sanoa, saihan eräs tunnettu vaihtoehtomedian päätoimittajakin syytteen kun toi ilmi erään ylen toimittajan huumetaustan, josta oli ihan tuomiokin. Oikeus ilmeisesti ajatteli että kyse on herjaamisesta joten sama kohtalo voi olla sinullakin jos varoitat naapureitasi. Koita keksiä jotain, onhan sulla aivot, pistä ne itse hokaamaan asia.

3. vierailija Vierailija

Ei kai se ole rikollista jos tuo esille faktoja asiallisella tavalla? Jos keksii omiaan, niin silloin kai voi syytteen saada?

4. vierailija Vierailija

No itse asiassa Janitskin tuomittiin kunnianloukkauksesta kun hän toi tämän toimittajan rikostuomion julkisuuteen. Jos oikein muistan niin joku pedofiilikin on haastanut oikeuteen kun joku oli maininnut hänen nimensä ja lapseen sekaantumistuomion facebookissa. Eli kannattaa olla varovainen ja käyttää varottelussaan kiertoilmaisuja.

5. vierailija Vierailija

Olen nyt sitten tehnyt sen ja varoittanut niitä naapureita, joiden ajattelin hyötyvän siitä eniten. Olivat kiitollisia tiedosta, osataan nyt elää vähän enemmän silmät selässä ja tietoisena tyypistä. Parempi että me tiedämme, mutta hän ei tiedä, että me tiedämme.

Sitähän ajattelin aloitusta tehdessäni, että missä menee julkisen tiedottaminen raja, mutta koska media on uutisoinut tapauksesta julkisesti muutenkin rikollisen nimeä ja tuomiota myöten, niin en nyt sitten ehkä ole rikkonut mitään lakia. Ja voidaan odotella milloin tyyppi muuttaa uudestaan valtion majataloon.

6. vierailija Vierailija

Ovet kannattaa pitää lukittuna, oli kotona tai kylillä.....ei kai nykyään kukaan pidä ovia auki naapureita varten???
    Rikollisuus on lisääntynyt ja muuttunut ammattimaiseksi, edes lukot eivät voi aina estää niitä tunkeutumasta koteihin tai liiketiloihin.

7. annmatti Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Juoruilu on inhottavaa toisten asioista puhumista.

8. vierailija Vierailija

Meillä on pidetty, mutta ei enää. Kun kaikki tunsivat kaikki ja olivat ns. rehellisiä ihmisiä, niin ei mitään ongelmaa. Alaovesta kun meille ei pääse sisään kuin koodilla.

9. aloittaja Vierailija

Totta. Olen samaa mieltä. Siksi teinkin tämän ketjun. Ei ole mukavaa juoruta edes tuollaisista asioista, mutta sitten kun joutuu tilanteeseen, jossa oikeasti joutuu pohtimaan myös omaa turvallisuuttaan ja vielä kotipiirissä, niin yhtäkkiä voi mielikin muuttua juoruilun suhteen. Enää mustavalkoinen juoruilun tuomitseminen ei olekaan mustavalkoista, vaan sai sävyn, jossa sen voi nähdä oikeutettuna.

Itse ainakin koen oloni turvallisemmaksi, kun tiedän, että tarpeeksi moni tietää: turvallisuudentunne on iso juttu.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri