Onko kellään auttanut sokerin poisjättäminen "tulehtuneeseen oloon" ja väsymykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen koko talven ihmetellyt, miksi olo on kuin jyrän alle jääneellä. Olen yrittänyt kohottaa kuntoa pikkuhiljaa, mutta lihakset tulevat aina polttavan kipeiksi eikä kunto kasva ollenkaan -onkohan minulla sellainen tulehdusreaktio joka voi tullla sokerista (luin sellaisesta jostain lehdestä)? Syön aika paljon karkkia (joka päivä jotain), ja myös kunnon ruokaa ja kasviksia, ja leivästä pääosin ruisleipää.

Eniten tietty pelottaa, että saankohan nyt syövän tai sydänkohtauksen? Pitää nyt kokeilla elää ilman sokeria.

Olen syönyt ennen paljon karkkia, nyt todella vähän ja jo kohtuullisesta määrästä tulee huono, väsynyt ja saamaton olo. Esim. jos illalla syön karkkia tms. sokeripitoista, aamulla väsyttää paljon enemmän eikä ole yhtään energinen olo, ilman sokeria olen paljon pirteämpi jo heti aamusta.

Mä oon viimeaikoina taas syöny vähän terveellisemmin ja pyrkinyt säännölliseen ateriarytmiin. Eilen sitten syötiin ensin ranskalaisia ja nugetteja ruuaks, päälle herkuteltiin karkeilla ja sipseillä ja multa lähti taas taju. No ei kirjaimellisesti, mutta kyllä tuli tosi unettava olo, joka kyllä jatku vielä tänään. Lisäks aamulla oli nenä ihan tukossa ja se johtuu hedelmäkarkeista. Heti kun jättää herkut pois niin olo paranee ja iho kiittää.

Täysin sokerittomalla olen ollut kerran elämässäni, silloin kun olin raskaana ja kuukauden sisään pukkas kolmatta hiivatulehdusta. Muuten olen käyttänyt sokeria maltillisesti, kuten ehkä esim iltateessä.

[QUOTE="vieras";28266390]Mä oon viimeaikoina taas syöny vähän terveellisemmin ja pyrkinyt säännölliseen ateriarytmiin. Eilen sitten syötiin ensin ranskalaisia ja nugetteja ruuaks, päälle herkuteltiin karkeilla ja sipseillä ja multa lähti taas taju. No ei kirjaimellisesti, mutta kyllä tuli tosi unettava olo, joka kyllä jatku vielä tänään. Lisäks aamulla oli nenä ihan tukossa ja se johtuu hedelmäkarkeista. Heti kun jättää herkut pois niin olo paranee ja iho kiittää.

Täysin sokerittomalla olen ollut kerran elämässäni, silloin kun olin raskaana ja kuukauden sisään pukkas kolmatta hiivatulehdusta. Muuten olen käyttänyt sokeria maltillisesti, kuten ehkä esim iltateessä.[/QUOTE]

Meinaat siis, että ranskalaiset ja nugetit (suola ja rasva) on pelkästään hyvästä, ainoastaan sokeri on ongelma? Entä mistä mahdat saada kaikki välttämättömät ravintoaineet, joita pitäisi saada päivittäin.

[QUOTE="möks";28266437]Meinaat siis, että ranskalaiset ja nugetit (suola ja rasva) on pelkästään hyvästä, ainoastaan sokeri on ongelma? Entä mistä mahdat saada kaikki välttämättömät ravintoaineet, joita pitäisi saada päivittäin.[/QUOTE]

Juu, ei meillä joka päivä syödä tuollain, ei todellakaan ja eilenkin syötiin kyllä dippikasviksia sen seuraksi. Piti kirjottaa, että kyllä myös muut ruoka vaikuttaa oloon, mutta jotenkin jäi. Siis mitä enemmän syö kasviksia sitä pirteepi on olo, että sokeri ei ole ainoa ruoka-aine, mikä aiheuttaa väsymystä. Eilen vaan oli pitkästä aikaa mättöpäivä ja illalla kyllä olo sen mukainen. Joskus vaan elämässä pitää pystyä ottamaan rennosti, eikä aina tuijottaa ravintoaineita.

Aloitin itse maanantaina vähähiilarisen dieetin kokeilumielessä.

Pannassa on siis toistaiseksi perunat, kaikki pastat, kaikki riisit, kaikki hedelmät ja kaikki sokeroidut tuotteet, sekä tietysti itse sokeri.

Vihanneksista ole syönyt ihan kaikkia mieleni mukaan - tiukimmissa versioissa niitäkin pitäisi rajoittaa.

Olo on ollut hyvä ja virkeä, ja vajaassa viikossa on tippunut kilo.

Kaikillahan ei välttämättä ole tarvetta laihduttaa, mutta uskon kyllä, että avain hyvään oloon on juuri hiilareissa, jota sokerikin on.

Kannattaa siis kiinnittää huomiota ruuan laatuun. En tiedä vielä miten kauan jatkan hiilarien välttelyä, mutta kun lisään niitä ruokavaliooni, katson että ne ovat hyvälaatuisia hiilareita, ja että määrä pysyy kohtuullisena.

Ennen saatoin syödä esim. hedelmiä valtavan kasan illalla, koska ajattelin niiden olevan terveellisiä.

Nyt olen ymmärtänyt, että hedelmilläkin on eroa, eikä niitä kannata mielin määrin syödä.

Yhteistyössä