Onko kellään kilttejä lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun muru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mun muru

Aktiivinen jäsen
05.05.2008
10 344
2
36
Haluan luoda tulevaisuudesta ruusuisia ( harha )kuvia koska vauvani on kiltti. Eli.. Millainen on kiltti lapsi joka ei juurikaan uhmaa? Onko sinulla kiltti tai kilttejä lapsia? Millaista kasvatusta hänellä vai onko se mielestäsi enemmän persoonasta kiinni kun lapsi ei juurikaan uhoa tai vaikka uhoaa niin rauhoittuu helposti?

Olen toki nähnyt tosi kilttejä lapsia ja mietinkin nyt syvemmin kiltteyden syytä tässä :).

meillä on kuulemma aika kiltti lapsi, ainakin ihmiset sanoo niin, tosin kuulemma tekee pahaa välillä kun on niin kova kuri.... se kuri vaan on aina lapselle sama ja johdonmukainen ja toiminut niin että lapsi tottelee myös. eikä tämä tarkota väkivaltaa..
rakkauttasaa myös yllin kyllin, välillä tuntuu että ihan koko ajan..
toki saa raivareita, mutta ne ei jatku pitkään kun niille tehdään rajat..

NO ONKO VAI JOLLAIN TUHMIA LAPSIA?

meidän lapsukainen on todella vaativa, voimakas temperamentiltaan, mutta silti äärimmäisen kiltti mielestäni :)

uhma on lapsen kehitysvaihe.

ei kai uhma ja kiltteys ole toistensa vastakohtia? mulla on ainakin aivan ihanan kiltti ja aurinkoinen 1,5-vuotias, joka saa hirmuisia potkuraivareita välillä, kun hommat ei mene oman mielen mukaan. raivarit ei kestä pitkään, mutta ovat kyllä melkoisen voimallisia kun ottaa huomioon että kyseessä on alle metrin mittainen tappi :D

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
NO ONKO VAI JOLLAIN TUHMIA LAPSIA?

meidän lapsukainen on todella vaativa, voimakas temperamentiltaan, mutta silti äärimmäisen kiltti mielestäni :)

uhma on lapsen kehitysvaihe.

Juu . Niinhän se on. Hyväksyn ja ymmärrän sen. Mutta toisilla lapsilla on helpompaa kuin toisilla ja sitä tässä pohdin.-. ja toisissa kodeissa on helpompaa kuin toisissa. Muistan toki omaakin uhmaa lapsuudesta kun heittäydyin kaupan lattialle itkemään karkkia. Koitan vain välttää tuollaiset jos olisi hyviä kasvatusideoita :heart:

Meillä on kilttejä lapsia. Tuo nuorimmaisinkin on hävettävän ihana, kiltti ja todella reipas naurunassu. Isommatkin ovat kilttejä, ei ole ollut kummempaa uhmaa ja
keskustelemalla on "ongelmat" aina ratkastu.

Meidän lapset on tosi kilttejä, vaikkakin nuorempi on älyttömän vilkas ja vanhemmalla on tulinen luonnne :D
Vanhempi tyttäristä oli vauvana niin rauhallinen, helppo ja kaikin puolin mallikeloinen tapaus, etten ikimaailmassa olisi uskonut että uhma voikin olla niin vaikea kun on ollut!
Toivottavasti tämä nuoremman lapsen vilkkaus tasoittaa sitten uhmaa, tai jotain.

Mulla on kaksi ihanaa kilttiä lasta, esikoinen on vahvatahtoinen, temperamenttinen ja nyt juuri uhmakaskin. Silti enimmäkseen kiltti ja kultainen. Toinen on vasta reilun vuoden. Kaikkihan on siinä iässä vielä "kilttejä", siis kaikki vauvat ja pikkutaaperothan on aina kilttejä. Uhmaiässä sitten joku voi tehdä tuhmiakin ;)

Jos ap tarkoitti, että vauvansa on helppo (nukkuu ja syö hyvin) niin se ei kerro mitään siitä, millainen lapsi on sitten uhmaiässä ja sen kehityskauden jälkeen "omana itsenään".

Mitä helpompi uhma ikä sen pahempi murrosikä.
*Seesteistä murkuikää odotellessa *:whistle: :whistle:

Rajojen kokeilu vissiin kuuluu tuohon kasvamiseen. Kiltti on varmaan ehkä väärä sana koska meillä on molemmat kyllä kilttejä sen mukaan miten minä kiltin sanan ymmärrän, mutta uhmaa kyllä löytyy. Välillä koitelaan ja ihan periaatteessa laitetaan vastaan ja härnätään sisaruksia.
On varmaan luonteella merkitystä paljonkin tuon uhman kanssa meillä oluut aina rauhallinen poika jolla on nyt vasta 6v tullut uhmaa ja koko 6v edestä kerralla. Tyttö on taas huomattavasti tempperamentisempi ja aika-ajoin tulee uhma puuskia jotka kestävät aikansa ja sit taas helpottaa.

Kiltti lapsi= semmoinen joka ei aiheuta vanhemmilleen harmia ja pinnan kiristymistä? Tuskin sellaista onkaan. Vauvat on mun mielestä niin vaistonsa varassa etteivät osaa tuhmia ollakaan. Siitä eteenpäin pitäis alkaa osata kasvattaa, mikä onkin haaste mikä mulla on vielä edessä.
Kirjassa Poikani Kevin (Lionel Shriver) pohdittiin juuri onko olemassa synnynnäisesti pahoja ihmisiä, siis ihan jo vauvana. Hyvä kirja, karmea kertomus.

En oikein jakaisi lapsia kiltteihin tai ei. Lapset ovat lapsia. Mutta ymmärrän ajatuksesi. Vanhemman luonteella on mielestäni paljon merkitystä, ainakin meillä. Lapset ovat villejä, mutta osaavat myös olla kilttejä. Tuliset vanhemmat olemme ja kyllähän lapsetkin ovat huutamisen oppineet, mutta myös kaiken sen ihanan hellyyden. Sitä sanotaan kyllä, että enemmän saa olla huolissaan Hyvin kiltistä lapsesta. Kyllä lapsiin kuuluu se remuaminen ja jekut ja tuhmuudet, vaikka kuinka ihana lapsi olisi.

Mulla on kyllä kiltit lapset. Tyttö on kyllä aika äänekäs ja määräilevä, mutta tarhasta ne on sanonut silti, että se on kiltti, eikä aiheuta ikinä ongelmia. Meillä kotona se vähän kiusaa isoveljeänsä. Poikakin on kiltti, semmonen hiljainen uneksija. Tuhminta mitä se tekee, on että puree pikkusiskoa pepusta, kun sitä ärsyttää.

Meillä on kai aika tiukka kuri, mutta toisaalta ei tarvitse hirveää prässiä, kun ei lapset tee mitään tuhmuuksia juurikaan. jotain pientä joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Lisäys: nykyään pidetään ongelmana ja lapselle haitallisena, jos lapsi ei lainkaan uhmaa ja etsi rajojaan. Aiheesta kirjoittanut mm. Sinkkonen ja Cacciatore. :heart:

Toivonkin että jotain uhmaa löytyy ettei jalkoihin jää. Toivon silti että löytyy puhemalleja / keskustelumalleja joilla lapsen uhman saa rauhoitettua paremmin kuin tossa tv2:n ohjelmassa juuri nyt. :-D

Lapsemme on kasvatettu osana meitä. Paljon olemme reissanneet ympäri maailmaa, olemme kyläilleet, käyneet ulkona syömässä ja osallistuttu lastemme elämään. Kamalaa uhmaa tai murrosikää ei mielestäni yhdelläkään ole ollut. Ehkäpä se yhteenkuuluvaisuuden tunne ja todellinen välittäminen on paras keino kasvattaa lasta. Lisänä eri ikäkausien ymmärtäminen ja huumori auttaa asiaa...

En edes haluaisi "kilttiä" lasta. Kyllä pienenkin ihmisen kuuluu pitää puolensa eikä vain yrittää miellyttää aikuista.

Mun esikoinen ei ole ihan vielä uhmassa, mutta tahtoa löytyy jo varsin mittavasti. Kyllä nyt jo sanoisin silti, että paljon helpommalla pääsee kun on selkeät rajat ja säännöt, mutta ei kuitenkaan liian tiukat. Jos säännöistä joustetaan (esim. meillä ongelma, kun isovanhemmat meillä ollessaan ei ihan kunnioita meidän sääntöjä), niin sitten on jonkin aikaa paljon hankalampaa, kuin ne rajat pitää taas työstää läpi...

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Millaista kasvatusta hänellä vai onko se mielestäsi enemmän persoonasta kiinni kun lapsi ei juurikaan uhoa tai vaikka uhoaa niin rauhoittuu helposti?

Tiukka kuri ja vastapainona paljon kannustusta ihan vauvaiästä lähtien tekee lapsesta kiltin ja kitkee uhman, kuitenkaan lannistamatta lasta. Kurin puute tekee lapsesta hankalan ja tätä on vaikea korjata myöhemmin.

Noi teidän kaikkien lapset kuulostaa tosi helpoille ja totteleville. Sirkan lapset tosi helpoille. Uskoisin että Sirkka ja miehensä ovat lempeäluontoisia olleet itsekin aina.

Vieras : Kirjasta "Poikani Kevin". Mun pitää lukea kun tulee vastaan. Mulla on hyllyssä kirja jossa kerrotaan myös synnynnäisestä pahuudesta. Koko kirja ei käsittele sitä mutta siinä on pätkä jossa puhutaan lapsista jotka syntyvät pahoina.. joihin ei kasvatuksella ole mitään otetta, vaikka olisi maailman rakastavin perhe. Sen mukaan jotkut lapset syntyvät kyvyttöminä edes kehittämään empatiaa.. edes myöhemmin aikuisiällä = " kliininen pahuus". Aivoista vain puuttuu se kyky. Siinä sanottiin että tällaisen lapsen äiti masentuu yleensä vakavasti. Mun mielestä täällä palstalla on ollut pari sellaista perhettä joissa hyvä äiti ja loppuun palanut yhden lapsen takia vaikka muut lapset ok.
Mutta , mutta.. tuollaisia lapsia ehkä yksi sadasta joten ei ehkä tarvitse pelätä:-).

Meiltä löytyy:
Pikku-aurinko, joka ei turhia kitise ja tottelee, eli on kiltti yleensä.
Natina, joka useimmiten tottelee, mutta kitisee ja natisee. Osaa kyllä puolustautua nyrkeillä, muttei aloita.
Räjähdysvaara, joka on noin 1 v:stä alkaen ollut samanlainen raivoaja. Sinänsä hän on kiltti, ettei hän tee yleensä mitään järjettömyyksiä eikä pahaa, muttei hän kyllä tottele ja tavarat lentelevät ja pienemmät sisarukset saavat nyrkeistä.

Yhteistyössä