Onko kellään kokemusta kissoista, kaipaisin apua pennun kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla ei ole aiempaa kokemusta kissoista, joten lukemani ja kuulemani perusteella koitetaan pitää hyvää huolta pikkuisesta. Siksipä nyt ajattelin kysäistä teiltä, joilla ehkä enemmän kokemusta, josko oaisitte neuvoa.

Kuulostaako normaalilta
Meille tuli kissanpoikanen, joka on ollut meillä vajaan viikon. Alkuun oli kovin leikkisä ja tyytyväisen oloinen, söi hyvin yms. Mutta eilen illasta asti ollut hiljainen, pötköttänyt lähinnä petillään, leikkinyt todella rauhallisesti (ei juoksentele lelun perässä, vaan vähän tassulla koittaa ja ihan pari kertaa juoksuaskelia ottanut.) Jätin yöksi kuivamuonaa, ei ollut syönyt, nyt aamulla laitoin märkäruokaa, mutta ei sekään maistu.
Voiko koti-ikävä tulla näin muutaman päivän päästä, vai voiko tässä nyt olla jotain muuta. Tuo ikävä nyt ekana tuli mieleen, mutta tosiaan kun ei kokemusta ole, niin en tiedä miten herkästi pentuja pitää lähteä lääkärille sitten viemään ja miten pitkään ja mitä merkkejä seurata.
Kissa on vajaa 4kk maatiaisnarttu. Kasvattaja kertoi paljon kissasta ja se on kuulema käynyt eläinlääkärintarkastuksessa ja madotettu. Neuvoi viemään noin 3-4vk päästä rokotukseen. Oli oikein asiallinen ihminen ja kissakin vaikutti terveelle ja hyvinvoivalle.

no minusta kyllä tuntuu, ettei tuo kovin paljoa juo. vettä on koko ajan tarjolla. kakka kyllä vaikuttaisi ihan normaalilta ja maha on joka päivä toiminut. pitää lähteä kurkkaamaan suuhun.

ja yks mikä minusta on jännä, olen vain pari kertaa huomannut, että kissa nuolisi itseään. Eikös ne yleensä jatkuvasti ole pesemässä?

juttelen tässä itsekseni, mutta muistinkin juuri että kaapissa oli varattuna kissanmaitoa, sitä kaadoin kuppiin ja jopas maistuu. olisiko kissa siis voinut vaan kuivua? korjaantuuko tilane ihan nyt tuolla maidon tarjoamisella vai täytyykö tehdä vielä muuta mitä luulette?

olinpas tyhmä kun en tajunnut moista.

Kissat kuivuvat nopeasti! Me vietiin kissa 2 päivän päästä eläinlääkäriin, joka totesi että kuivunut on ja laittoi piikillä nahan alle nestettä. Sieltä sitten pikkuhiljaa lähti kiertoon ja kissa piristyi.

Jos kissa voi juoda maitoa (kaikki ei sitä kestä) niin voisi juoda sitä mielummin kuin vettä.

..noniin, ehditkin jo kokeillakin:D toivottavasti piristyy! Apteekista saa myös kissoille&koirille tarkoitettua jauhetta (elektrolyyttejä(?) joka parempaa nesteytykseen kuin pelkkä vesi. Vastaisuuden varalle tiedoksi, jos tulee ripulia tms.

se jauhe varmaan säilyy ihan pitkään? jos sitä hakisi varmuuden vuoksi kaappiin?
voi hitsi jo säikähdin ja tulipas paha mieli että oikeastiko olen näin surkea kissanomistaja että jo uuden pennun näännytän janoon :´(
jos ei ala tokenemaan niin pitänee soitella huomenna lääkärille :/

Moni kissanpentu ei huoli vettä. Ei meilläkään ikinä sitä edes tarjottu (koirankupista olisivat voineet juoda jos olisivat halunneet). Soitapa omistajalle mitä kisu on juonut. Jos on juonut tavallista maitoa pienestä asti, suolistossa on säilynyt kyky hajottaa laktoosia ja tavallista maitoa voi antaa. Meidän vanhin kisu siis joi vain maitoa 15 vuoden ajan ja terve oli kunnes sai kissa-aidsin :( Maatiloilla on paljon kissoja jotka juovat vain tankkimaitoa.

täytyy tuota maitoa koittaa nyt jatkossa tarjota. mutta mitä luulette, pärjääkö tuo kisu ressu huomiseen vai tarvitsisiko sitä käyttää tänään lääkärissä jo? nuo ikenet on kyllä todella vaaleat, katsois äsken uudestaan. Annoin jo ruiskulla suuhun maitoa, mutta eipä tuo paljoa sitäkään huolinut, noin 5ml lipoi siitä. ja tuossa nukkuu nyt vaan :( voi itku. Ei tullut itselle mieleenkään ttei vesi kelpaisi eikä kasvattaja mitään maininnut :/

Kaverin kissanpennulla oli joku kissaflunssa tai vastaava.
Toinen oli ihan naatti,eikä ruokakaan maistunut.Voi kuulemma olla kohtalokas pienelle.
Sai lääkekuurin.

Kyl mä veisin pennun näytille,jos nesteitä ei mee tarpeeks.

oksentaako se kissa? kun otat niskasta kiinni ja vapautat niin jääkö se nahka ylös vai meneekö se alas saman tien? mitä ruokaa sä annat? samaa kuin kasvattaja vai jotain muuta?

meidän kissat sai jonkun vatsataudin pentuna ja silloin tuli annettua apteekista ravinnelisiä ja nutrisaltia. Tälläin ne todellakin oksenteli joka paikkaan ja ripuloi. Olivat todella veteliä ja ne vaan tahtoi käpertyä jonnekin piiloon.

jotkut kissat ovat vain nirsoja ruuan kanssa.. ja jos kissa juo paljon nii silloin on jotain pielessä.

Samaa ruokaa ostin, jota kasvattaja on antanut ja tosiaan oikein hienosti maistui aiemmin.
Ei oksentele.

Laitoin vielä ruiskulla toiset 5ml maitoa ja nyt se meni vihdoin syömään. Koitan nyt vielä myöhemmin tuota maitoa tarjota jos ei itse ala juomaan ja seuraan iltaan, jos ei kohene niin soitan lääkäriin.

aina voi soittaa eläinlääkärille ja kysellä puhelimitse ennen kuin menee ja saa myös kotihoito-ohjeita. Me soitettiin lääkärille ja se antoi ohjeeksi apteekista saatavat rohdot jotka auttoi. Silloin valvottiin yöt ja annattiin sitä nestettä suuhun ja hierottiin ravinnetahnaa ikeniin.

Aikuisetkaan kissat eivät kestä paastoa. Jos kissa ei itse syö, tulee sitä pakkosyöttää. Soittaisin sinuna nyt heti päivystävälle ja kysyisin sieltä mielipidettä. En tiedä missä asutte, mutta yhtään pienemmässä kaupungissa kunnalliseen päivystykseen pääseminen voi olla näin sunnuntaina hankalaa.

Apteekista voisit hakea Nutrisal-jauhetta ja Nutriplus-geeliä. Tuo geeli on siis erittäin korkeaenergistä ravintogeeliä, jolla itse olen pakkosyöttänyt nuutunutta ja ripuloivaa pentua. Mutta ehdottomasti soittaisin eläinkääkärille nyt heti. Kissa voi mennä nopeasti huonoon kuntoon.

noniin, soitin siis eläinlääkärille. Ei se oikein osannut mitän sanoa, käski jatkaa tuota ruiskulla syöttämistä/juottamista ja seurata jos tuntuu menevän huonompaan, niin sitten soittaa uudestaan.

Yhteistyössä