Onko kellään kokemusta? (masennuslääkkeistä )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masentunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Masentunut

Vieras
Eli tilanteeni on nyt se, että edellisestä synnytyksestä on n. 9kk aikaa ja luultavasti jo raskausaikana olin masentunut. Synnytyksen jälkeen vielä enemmän, tosin meni muutama kuukausi, ennenkuin asian edes itselleni myönsin. Puolen vuoden ajan olen käynyt psykologilla juttelemassa, mutta hän ei ole juurikaan kantaa lääkityksen aloittamiseen.

Nyt olen uudestaan raskaana (RV16) ja mielestäni edelleen todella alakuloinen, tosin tilanne ei aivan niin paha ole kuin synnytyksen jälkeen.

Minulla on perjantaina neuvolan kehoituksesta lääkäri-aika, jossa keskustellaan mahdollisesta lääkityksestä...

Minua pelottaa kovasti, että raskauden edetessä masennus pahenee ja synnytyksen jälkeen tilanne olisi vieläkin pahempi kuin ensimäisen jälkeen. Olen miettinyt lääkityksen aloittamista jo siitäkin syystä, ettei mielialani vaikuttaisi liikaa syntymättömään lapseen. Neuvolan parinkin eri tädin mielestä minulla ja vauvalla on loistava vuorovaikutus ja lapsi on luottavainen kanssani, joten häneen ei ainakaan ole minun paha oloni vaikuttanut.

Mietin myös tuota mahdollisen uuden synnytyksen jälkeisen masennuksen ennaltaehkäisyä lääkityksen avulla? Koska sitten minulla täytyy olla voimia kahden pienen hoitamiseen... Onko noilla lääkkeillä mahdollista tuohon ennaltaehkäisyyn? Ja siis ei varmasti huonoa tekisi joku mieto lääke tämän hetkiseen olotilaanikaan. Mutta mahdollisesti selviäisin ilman lääkitystäkin, mutta varmasti hitaammin...

Haluaisin niin olla oma itseni ja pystyä iloitsemaan enemmän tuosta lapsesta ja raskaudestakin...

Olisi kiva kuulla, jos joku on ollut vastaavassa tilanteessa, että onko joku selviytynyt ilman lääkitystä tai aloittanut lääkityksen, onko ollut apua? Onko masenuus uusinut/pahentunut seuraavan synnytyksen jälkeen? Ja nyt en todellakaan halua mitään kommentteia siitä, miksi masentuneena täytyy puskea maailmaan lisää lapsia...

En osaa neuvoa sinua muuten, mutta laita paperille ylös mieltä painavat kysymykset ja esitä ne lääkärille. Niin muistaa varmasti kysyä kaikki asiat, mitkä haluaa tietää. Lääkäri varmasti osaa antaa sellaiset lääkkeet, jotka ovat turvallisia raskauden aikana. Luulisi lääkityksen auttavan myös synnytyksen jälkeen yhtä lailla kuin ennen synnytystä.
Tsemppiä!

Yhteistyössä