Onko kellään ollut iskiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viiden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viiden äiti

Vieras
Millainen se on? Mulla taitaa olla vasemmassa jalassa, ei voi seisoa kun koskee ja vetää jonnekin jalan sisään, pohje ja sääri ihan turta ja ukkovarvaskin.
Kolme panadolia päivään naamaan 1mg että jotenkin pärjää.

Juu... jonkin verran niin kauan kuin muistan, raskauksien aikana pahenee huomattavasti. Mä en edes tajunnut että voisi kipulääkkeitä syödä, kun muutenkaan en niitä juuri syö. Mulla pistää ristiselkään, ja jalat menee yhtäkkiä alta, ihan voimattomaksi. Kävely, siivous jne. pahentaa, mutta "normaali"olotilassa (siis ei raskaana) tuo on aika vähäistä onneksi ja kausittaista.

Iskiaksen saa selvitettyä, kun menee selinmakuulle vaikka lattialle ja yrität nostaa jalan en sin toisen ja sitten toisen kohtisuoraa ylös suorana.Jos jalka ei nouse niin silloin on paha iskias ja njos nousee ihan pikkusen niin on iskias ja jos nousee hyvin tai niinkuin ennenkin niin silloin ei ole iskiasta.

Voi olla lievä iskias, tuskin nyt mikään välilevy pullistuma kuitenkaan.
Iskiaksessa nikamavälit ovat madaltuneet ja hermo selkäydinkanavassa jää ahtaalle.
Aina kipu ei tunnu selässä vaan voi tuntua repivänä kipuna pelkästään reidessäj a/ tai pohkeessa jopa säteillen varpaisiin.
Kokeile venyttää varovasti.
Mene selinmakuulle ja nosta jalat 90 asteessa seinälle suoriksi. Ojenna ja koukista nilkkoja (veikkan että tässä vaiheessa tunnet kiristystä).
Tulehduskipulääke olisi parempi kuin Panadol, jos voit käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Iskiaksen saa selvitettyä, kun menee selinmakuulle vaikka lattialle ja yrität nostaa jalan en sin toisen ja sitten toisen kohtisuoraa ylös suorana.Jos jalka ei nouse niin silloin on paha iskias ja njos nousee ihan pikkusen niin on iskias ja jos nousee hyvin tai niinkuin ennenkin niin silloin ei ole iskiasta.

Mitäs se sit on, ku ei edes pääse sinne lattialle asti, ku ei pysty kumartuun, ei taivuttaan yhtään, varpaita ja toisen käden sormiakin puuduttaa samalla :(

Mitäs se sit on, ku ei edes pääse sinne lattialle asti, ku ei pysty kumartuun, ei taivuttaan yhtään, varpaita ja toisen käden sormiakin puuduttaa samalla :(

Iskias/ välilevypullistuma ei aina ole vain alaselässä.
Kaularangan ahtauma/ välilevypullistuma aiheuttaa tuntopuutosta/ hermosärkyä käsiin/ sormiin

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:

Kaularangan ahtauma/ välilevypullistuma aiheuttaa tuntopuutosta/ hermosärkyä käsiin/ sormiin

Ei ku nimenomaan alaselkä meni ihan yhtäkkiä niin kipeeks, että meinas mennä jalat alta ja sit nää muut oireet päälle :(

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:

Ei ku nimenomaan alaselkä meni ihan yhtäkkiä niin kipeeks, että meinas mennä jalat alta ja sit nää muut oireet päälle :(

No joku siellä jumittaa. Oireet riippuu ihan siitä missä nikamavälissä vika on. Myös lumbago eli noidannuoli voi aiheuttaa kuveilemiasi oireita vaikka onkin lihasperäinen. Tavallisesti lumbago tulee alaselän lihaksiin eikä aiheuta oireita yläraajoihin,mutta kuten sanoin, mitä ylempänä vika on, oireet voivat tuntua myös käsissä/ sormissa.

Mulla tuli raskauden aikana valeiskias,niin ettei pystynyt istualta nousemaan ilman jääpussin apua..Neuvolassa valitin lääkärille ja hoitajalle, jotka sanoi vaan ettei iskiakseen ole mitään apua, ku ei voi kipulääkkeitäkään ottaa raskaana ollessa.
No, tutkin nettiä ja löysin pidiformis syndrooman. Pidiformis on päärynän muotoinen lihas pakarassa, joka jumittuessaan aiheuttaa samoja oireita kuin iskias.Venyttely ja/ tai hierojalla käynti auttaa huomattavasti, lääkäri antaa lihakseen kipupiikin, mutta mulla ei mennyt onneksi niin pitkälle..

Mulle tuli semmoinen iskiastyyppinen juttu kun yksi kesä työskentelin alkuun shortseissa vetoisassa hallissa, helpotti kun älysin alkaa pitää pitkiä housuja. Olin kyllä koominen, kävelykin vaikeutui kun välillä sattui niin pirusti... x)

Mulla jäi issias hermo jumiin toisen synnytyksessä, kun si-nivel meni virheasentoon. 1,5 vuotta kipuja ja tuloksena lopulta välilevynpullistuma joka painoi selkäydintä ja vuoti hermonestettä sinne, tai jotenkin tollee se meni.

isias kipu on inhoittava vaiva ja todellakin vie voimat jaloista. Ja se jatkuva KIPU. Mulla todettin nyt myös yliliikkuva ristiluu ja voitte vaan kuvitella mitä kipuja tämä koko raskaus on ollut. Ei unta, ei liikuntaa... Kipua vaan... Rv 20 aikaan lääkäri määräs tramalin kipuihin. Sen voimin sitten mentiin kk kunnes jäin kokonaan sairaslomalle. Nyt onneks jo pahin hermokipu helpottanut ja vaivoina vaan normaalit loppuraskauden ongelmat. Pelko vaan on suuri että kivut ja liikuntakyvyn menetys odottavat taas synnytyksen jälkeen....

Mutta keskustele aloittaja, lääkärin kanssa asiasta. Vaadi hoitoa, sillä pitkittyneenä kävely muuttuu -> välilevyn pullistuma ja muut ongelmat vaanivat.

[QUOTE="onkohan";24892809]tää issiasta? oikee perse(lihas) vihloo reiteen asti, ei pysty laittaa painoa aina sille jalalle, särkee/vihloo melkein joka asennossa. helpotti kun hieroin.[/QUOTE]

!

Yhteistyössä