Onko kellään täällä keliakiaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Keliakiatesteihin olen menossa, nyt kaipailisin kokemuksia sen toteamisesta. Millaisia oireita sinulla oli ennen diagnoosia? Lihoitko vai laihduitko? Miten sairaus vaikutti elämääsi?

Täällä yksi. Oireita ennen diagnoosia: jatkuvat vatsakivut, matala hemoglobiini ja lopulta mikään ruoka ei enää sulanut. Ensimmäiset 2 vuotta vatsa totutteli uuteen ruokavalioon. Oli parempia ja huonompia hetkiä. Nyt kun olen jättänyt leivät pois ja muutenkin vähentänyt viljojen syötiä on vatsani ollut vasta täysin kunnossa. Veriarvot tosin olivat jo ekan puolen vuoden jälkeen ihan ok. Gluteenittomalle siirryttyäni painoa tuli lisää heti n. 5kg.

Kiitos vastauksesta! Olen lukenut, että jotkut lihovat hoitamattoman keliakian vuoksi, itselläni paino noussut puolen vuoden aikana noin 10 kiloa, vatsaa turvottaa ja ripulia on ollut monta kuukautta. Olen myös epäillyt kilpirauhasen vajaatoimintaa; nehän ilmeisesti kulkevat monesti käsi kädessä keliakian kanssa. Testit siitäkin tulossa. Olo on ollut pitkään jo huono, väsyttää, hiuksia tippuu jne.

[QUOTE="äippä";26049915]Keliakiatesteihin olen menossa, nyt kaipailisin kokemuksia sen toteamisesta. Millaisia oireita sinulla oli ennen diagnoosia? Lihoitko vai laihduitko? Miten sairaus vaikutti elämääsi?[/QUOTE]

Millaisiin testeihin? Verikoe vai näytepala? Aikuisilla verikoetesti ei läheskään aina toimi.

[QUOTE="vieras";26050056]Millaisiin testeihin? Verikoe vai näytepala? Aikuisilla verikoetesti ei läheskään aina toimi.[/QUOTE]

Ensin otetaan verikokeet, jos niissä ei näy mitään, jatkotutkimuksiin. Eli varmaankin se "letku takapuoleen".

Yhteistyössä