ONKO KENELLÄKÄÄN KOKEMUSTA EHKÄISYKAPSELISTA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 15:01 pipsu kirjoitti:
Siis sellaisesta ihon alle laitettavasta?Millainen teho? kauanko vaikuttaa? Oireita?

Mulle laitettiin joulukuussa. Kai siinä ihan hyvä teho on kun en tietääkseni oo raskaana. Tosin ei oo tullu menkkojakaan, mutta enpä ainakaan raskaustestin mukaan oo raskaanakaan. Että sinänsä ei mua yhtään haittaa jos ei menkkoja tuukkaan ;)
Vaikutus kestää kolme vuotta.

niitä on kahta merkkiä joissa on vähän eri lääkeaine, toinen kestää 3 vuotta (laitetaan 1 implantaatti) toinen 5 vuotta (tässä laitetaan kaksi).

itsellä ei käyttökokemusta ole.

Muakin kiinnostais tietää kokemuksista,kun ollut harkinnassa kyseinen ehkäisymenetelmä.Näkyykö ja tuntuuko ne kapselit ihon läpi?Kuinka suuria ovat?miten ne laitetaan?Kuinka paljon maksavat?

Tuntuu ihon läpi, koska asetetaan ihan ihon alle.

5-vuoden kapselit laitettaessa ihoon tehdään pieni viilto, josta implantaatit työnnetään ihon alle. 3 vuoden implantaatti on erityisessä neulassa, jolla se viedään ihon alle.
Kokoa on noilla 5 vuoden kapseleilla pituus 43mm ja halkaisija 2,5mm
3 vuoden kapseli on kooltaan 40mm/2mm

kapselit voi poistaa jo aiemminkin jos haluaa. poistaminen tapahtuu ihoviillon kautta.
haittavaikutuksia voi olla mm.päänsärky, akne, epäsäännölliset tai kokonaan poisjäävät kuukautiset, erilaiset emätintulehdukset, mielialan vaihtelut, asetuskohdan kivut tai muut komplikaatiot.

hinnat 3 vuoden noin 170 euroa
5 vuoden noin 190 euroa

mulla on ollut. kapseli ehti olla noin joulu-kesäkuun. välillä tuntui kipu käsivarressa, ettei pystynyt hetkeen kättä käyttään (siis sekunteja vain). Lääkäri sanoi sen johtuvan kun kapseli etsii omaa paikkaansa.
Olihan tuo helppo kun ei tarvinut pillereitä muistaa ottaa. Kyse oli siis 3-vuoden kapselista.
Mutta sitten alkoi munasarja kystat poksahtelemaan ja lääkärin kehotuksesta kapseli lähti nopeesti pois. Ei sattunut laitto eikä pois otto. Kivan kokoinen arpi kumminkin jäi, ehkä 3 cm ja arpi on koholla ihosta.

Tosta kapselin kestosta sen verran että jos painat yli 70kg laitetaan aina 2 kapselia ja teho kestää 3 vuotta (näin lukee käyttöohjeessa)...

Ja sulle jolla on 3cm viilto: kuka kädetön sulle ne kapselit on laittanut/poistanut kun mulla ainakin arpi on max0,5cm samoin mun äidillä jolka käytti kapseleita yli 20 vuotta

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 21:01 vicy kirjoitti:
Tosta kapselin kestosta sen verran että jos painat yli 70kg laitetaan aina 2 kapselia ja teho kestää 3 vuotta (näin lukee käyttöohjeessa)...

Ja sulle jolla on 3cm viilto: kuka kädetön sulle ne kapselit on laittanut/poistanut kun mulla ainakin arpi on max0,5cm samoin mun äidillä jolka käytti kapseleita yli 20 vuotta

olin harjoittelemassa tk:ssa juuri tuolloin kun kapseli poistettiin ja luin lekurikirjoista, että tikkejä ei tarvitse toimenpiteeseen jne.. Luettelin tekstin lääkärille joka ei tietenkään uskonut vaikka sama kirja silläkin oli huoneessaan :kieh: Joku nuori kolli oli lääkärinä. No, mä en noista arvista niin piittaa, kavereiden kesken tuosta on veistetty juttu jossa olin mukamasten puukkotappelussa :laugh: Pikkuinen arpi tuo on verrattuna tän mamman karttapalloon ( lue raskausarpiin) :whistle: :laugh:
ja kyseessä oli yksi kapseli käsivarressa.

mulla on ollut jo pari vuotta nyt ja ennen raskautta oli vajaan vuoden. ainakin minä tuli raskaaksi kuukausi kapselin poiston jälkeen silloi eka kerralla.. outoa kyllä on ollut kun menkkoja ei nykyään ole juuri ollenkaan!

sivuvaikutuksia ei mulla muuten olekkaan ollut toisin kuin pillereistä jotka ei sopinu mulle ollenkaan, eli voisin jopa suositella! :)

Minulla oli 3v kapseli käsivarressa 7kk ajan. Ensin kaikki sujui hyvin, menkatkin jäivät pois. Parin kuukauden päästä yllätys, kun menkat alkoivat, ja kestivät pari kuukautta välillä tiputellen ja välillä taasen reilummin vuotaen. Hemppa putosi alas ja olin ihan valkoinen... Taas pari kuukautta vuotamatta, ja vuoto alkoi. Kuukauden vuodon jälkeen marssin terveyskeskukseen, että repikää tuo kapseli pois... :( Eli ei sopinut mulle, mutta eipä ole kyllä sopinut mikään muukaan hormonaalinen ehkäisy.
Varmasti kuitenkin ihanteellinen ehkäisymuoto sellaiselle, jolle nuo hormonit sopivat.

Mulla oli viiden vuoden kapselit vajaan vuoden verran, kunnes otatin pois.
Tiputteluvuotoa oli ihan jatkuvasti sen ajan.
Pois ottokin oli tosi epämiellyttävää, kun yksi kapseli hajosi.Taju lähti, ja koko käsivarsi oli mustana.

Yhteistyössä