Onko kenelläkään muulla näin, että omat vanhemmat ei ikinä auta vaan sä saat auttaa heitä (rahallisesti siis)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milja"

Vieras
Joskus vähän harmittaa tämä tilanne. Luuleekohan mun vanhemmat oikeesti, että meillä on rahaa yllin kyllin vai mistä tämä johtuu? Ulkoisesti ehkä näyttääkin siltä, kun on uusi hieno talo ja mies on yrittäjä (jotkut kun tuntuu luulevan, että yrittäjillä sitä rahaa tulee ovista ja ikkunoista), mutta meillä on 2 lasta ja mä olen hoitoalalla ja vielä osittaisella hoitovapaalla joten tuloni ovat hyvin pienet.

Mun isäni asuu toisessa kaupungissa ja käy meillä kerran parissa kuukaudessa niin että yöpyy 2-3 yötä kerrallaan. Ikinä ei tuo itse mukanaan edes yhtä maitopurkkia eli pitää itsestään selvyytenä, että pääsee aina valmiiseen pöytään. Mikäs siinä, mutta kun häneltä ei koskaan tule mitään joululahjojakaan tai muuta muistamista ja kun hän on meillä niin ajelee mun autolla, koska sillä on näppärämpi ajella kaupunkiajoa (oma autonsa kun on lähinnä työkäyttöön sopiva pakettiauto). Asutaan kuitenkin tästä lähimmästä kaupungista 15 km:n päässä eli ei ne ajelut ilmaisia ole. Ikinä ei ole tankannut autoani käytön jälkeen. Ja rahasta hänellä ei ole missään nimessä kiinni, on hyvätuloinen.

Äitini taas on kyllä töissä mutta kärsii jostain syystä kroonisesta rahapulasta, joten häneltä en mitään lahjoa tai muistamisia siksi odotakaan. Mutta harmittaa kun hän aina lainaa multa rahaa, nytkin taas alkukuusta pyysi lainaa ensi 50€ sillä verukkeella ettei ole rahaa ostaa ruokaa. No tottakai lainasin. Sitten parin päivän päästä pyysi 100€ kun oli hätä kädessä, ei pääse bussilla töihin ilman lainaani. No en titenkään iljennyt kieltäytyä, mutta kyllä harmitti kun kuulin että ensimmäinen lainaamani summa olikin mennyt heräteostoksena johonkin vaatteeseen.

Äitini tienaa enemmän kuin minä, koska tosiaan teen vajaata viikkoa. Että välillä mietin, kuinka hän kehtaa sitä rahaa multa pyytää.

Tulipa purkauduttua, harmittaa ja lähes itkettää se, että meitä ei ikinä koskaan ole kukaan auttanut, ei ole ikinä kukaan kysynyt tarvisiko lapsemme uusia vaatteita tms. ja esikoinen on jo 12v. Että kyllä olen ajoittain aika kateellinen, kun muut saavat apua yllin kyllin.

Nyt vielä joulu tulossa ja vanhempani tulossa meille sitä viettämään, taas puhumatta tai sanomatta sanaakaan siitä, että osallistuisivta ruokakuluihin tms. mitenkään. Mitä mä voin tehdä? Sanoa joskus suoraan, että hei, meillä ei ole varaa ruokkia teitä oman perheemme lisäksi? Mutta enhän voi niin sanoa, kun ei se varsinaisesti totta ole. Ei me hirveän tiukilla eletä, mutta ei yhtään säästöönkään jää.

Sanoisin varmaan että on rahasta tiukkaa kun olet osittaisella hoitovapaalla. Valittelisin rahapulaa. Niin eivät ehkä sitten olis teidän kukkarolla lainaamassa.

Mun mielestä vanhempien ei kuulukaan maksaa mitään sapuskoita jos ovat kyläilemässä, vieras on vieraana. Noi autolla ajot vois kyllä menä niin että sanot että et lainaa autoa kun sulla on tankki melkein tyhjä ja ei nyt just varaa ostaa lisää bensaa.

Ja tosta jouluruoasta, voisit ihan suoraan pyytää äitiäsi tuomaan esim alkupaloja tai jälkiruoan. Ei hän välttämättä ole tajunnut että niin voisi tehdä.

[QUOTE="vieras";27732975]Sanoisin varmaan että on rahasta tiukkaa kun olet osittaisella hoitovapaalla. Valittelisin rahapulaa. Niin eivät ehkä sitten olis teidän kukkarolla lainaamassa.

Mun mielestä vanhempien ei kuulukaan maksaa mitään sapuskoita jos ovat kyläilemässä, vieras on vieraana. Noi autolla ajot vois kyllä menä niin että sanot että et lainaa autoa kun sulla on tankki melkein tyhjä ja ei nyt just varaa ostaa lisää bensaa.[/QUOTE]

Kyllä mäkin alkuun noin ajattelin, että vieraat ovat vieraina. Mutta jos ajattelee, että isäni on tosiaan meillä melko usein ja monta päivää kerrallaan siis sanotaan nyt että 6 viikon välein 2-4 yötä, kun hänellä on muutakin asiaa tänne suunnalle niin onhan se vähän sellaista ilmaista asumista. Itse emme ikinä kyläile hänen luokseen (ei ole kutsunut) ja jos menenkin minne tahansa yökylään niin kyllä mä varauduin jollain tapa omilla ruuilla.

Meillä ei ole tuollaista tilannetta, mutta mun vanhemmat on kyllä oikein hyvin tietoisia minkälainen rahatilanne meillä on.

Jutellaan siis avoimesti myös rahaan liittyvistä asioista. Mä ainakin pystyn ihan rehellisesti heille kertomaan, että kaikki menee mitä tuleekin.

Ehkä sun siis vaan pitäisi olla avoin ja rehellinen ja sanoa, että sä et voi lainata, koska olet pienillä tuloilla tällä hetkellä.

Vanhempasi ovat kyllä melkoisen röyhkeitä. Jospa sanoisit äidillesi ettei sinulla ole rahaa ja tottahan se on. Isällesi voit sanoa ettei sinun autosi ole käytettävissä ja avaimet piiloon ettei ota. Pikkuisen jämäkkyyttä. Jos omat vanhemmat ovat noin ajattelemattomia niin kannattaa pikkuisen antaa sitä ajattelemisen aihetta.

Joulukyläilyista ym. pyhistä voitte sanoa, että haluatte oman joulun ilman isovanhempia. Törkeäähän se on tuppautua noin vain toisten joulupöytään.

Ei vieraan kuulu tuoda jolupöytään ruokia. jos sinä heidät kutsut kotiisi vieraaksi ei minusa voi vaatia vierasta tuomaan edes sitä maitopurkkia.
Älä kutsu jos on niin tiukkaa tai viettäkää sitten kunnolla joulu nyyttikesti periaatteella.
Vieraan kuuluu tulla teille ilman tuomisia ja lähteä maha täynnä.

[QUOTE="Milja";27733018]Kyllä mäkin alkuun noin ajattelin, että vieraat ovat vieraina. Mutta jos ajattelee, että isäni on tosiaan meillä melko usein ja monta päivää kerrallaan siis sanotaan nyt että 6 viikon välein 2-4 yötä, kun hänellä on muutakin asiaa tänne suunnalle niin onhan se vähän sellaista ilmaista asumista. Itse emme ikinä kyläile hänen luokseen (ei ole kutsunut) ja jos menenkin minne tahansa yökylään niin kyllä mä varauduin jollain tapa omilla ruuilla.[/QUOTE]

Ja jatkan vielä, että meni vuosia ettei tuo haitannut yhtään, mutta nyttemmin on alkanut harmittamaan, että voisi joskus _edes kerran_ tuoda vaikka maidon mukanaan. Musta se olis vähintäänkin fiksua.

Alkuperäinen kirjoittaja älä kutsu;27733030:
Ei vieraan kuulu tuoda jolupöytään ruokia. jos sinä heidät kutsut kotiisi vieraaksi ei minusa voi vaatia vierasta tuomaan edes sitä maitopurkkia.
Älä kutsu jos on niin tiukkaa tai viettäkää sitten kunnolla joulu nyyttikesti periaatteella.

Mä en kutsu isääni meille 6 viikon välein, vaan hän tulee koska on asiaa muutenkin tänne suunnalle. JOulupöytään en istä maitopurkkia toivonutkaan. Ja en kutsunut heitä meille jouluksi vaan he ilmoittivat tulostaan. Okei, kai mä oon sitten moukka. Mutta olen itse kysynyt kyllä jos ollaan oltu menossa anopille jouluna, että voinko osallistua tai auttaa jotenkin tai tuodaanko jotain mukanamme jne. Isäni kuitenkin tulee ainakin pariksi yöksi taas meille, ei pelkästään syömään jouluruokaa. En kai yhteen ruokailuun mitään maitopurkkeja odottaisikaan. Mutta ymmärrän yskän, olen liian nipo. Kai olen vaan siinä iässä, että kun on omia lapsia niin pitää ruokkia myös omat vanhempani.

Ihan suoraan ei tarvitse vanhempia sponssata. Mutta kun toinen vanhemmistani kuoli, otettiin heidän lainat hoitaaksemme jotta kotitaloa ei tarvinnut myydä. Onhan se vähintäänkin ärsyttävää kun aikuiset ihmiset ei osaa raha-asioita hoitaa...

Mulla on sellainen ajatusmaailma, että aina on yhdelle ruokailijalle varaa laittaa lautanen. Jos on tiukoilla niin sitten syödään jotain halpaa, vaikka makkarakeittoa. Joulupöytä on asia erikseen kun siinä on sen seitsemää sorttia niin on kiva että jokainen tekee jotain. Ihan töiden tasaamisen vuoksikin.

[QUOTE="Milja";27733063]Mä en kutsu isääni meille 6 viikon välein, vaan hän tulee koska on asiaa muutenkin tänne suunnalle. JOulupöytään en istä maitopurkkia toivonutkaan. Ja en kutsunut heitä meille jouluksi vaan he ilmoittivat tulostaan. Okei, kai mä oon sitten moukka. Mutta olen itse kysynyt kyllä jos ollaan oltu menossa anopille jouluna, että voinko osallistua tai auttaa jotenkin tai tuodaanko jotain mukanamme jne. Isäni kuitenkin tulee ainakin pariksi yöksi taas meille, ei pelkästään syömään jouluruokaa. En kai yhteen ruokailuun mitään maitopurkkeja odottaisikaan. Mutta ymmärrän yskän, olen liian nipo. Kai olen vaan siinä iässä, että kun on omia lapsia niin pitää ruokkia myös omat vanhempani.[/QUOTE]

Et todellakaan ole moukka, vaan vanhempasi ovat. Kai ymmärrät että vanhempiesi käytös on todella huonoa ja ovat suoraan sanottuna röyhkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja älä kutsu;27733030:

Mun mielestä voi hyvin tuoda jotakin, jos oletus on kerran se että joka kerta ollaan AP:n pöydässä syömässä eikä koskaan siellä toisessa päässä.

Meillä on yhdet kaverit jotka haluaa/pyytää aina että mennään niille kylään, harvoin käyvät itse kylässä missään. Olen alkanut sinne viedä aina jotain syötävää viemisinä, koska muuten menisi niin että me vaan syödään heidän ruoat ja he ei koskaan pääse vastavierailulle.

Voi itkut!
Tosi ikävä tunne tuo, että on täysin omillaan, kaikki vain jotain vailla.

Pystyn sikäli samaistua, että tunsin joskus ihan samaa. Tulen yh-perheestä ja me lapset olimme paljon kesällä lapsettomilla sukulaisilla. Nyt he ovat vanhoja, ja meidän pitäisi käydää soittaa, muistaa, auttaa.

Toisilla on isovanhemmat jotka muistavat ja auttavat heitä pienten lasten kanssa, mutta samassa tilanteessa meiltä vain odotettiin.

Sinänsä tilanteessasi on hyvää se että teillä menee kuitenkin taloudellisesti ok. En tiedä onko sanomisesta ja kunnolla puhumisesta vanhemmillesi mitään hyötyä. En tiedä muuttuuko ihminen, ja mihin suuntaan...

Uskon, että itkettää.

Minut on opetettu siihen jos kylään kutsutaan kutsutaan sinut sinne vilpittömästi ja silloin sinun ei tarvitse kestitä kyläpaikan väkeä vaan on epäkohteliasta tuoda ja tyrkyttää omia eväitä isäntäväele.
Isäntäväki tarjoaa mitä talota löytyy tai ovat tarjoamatta.
Ikinä en kylään mennessä vie mitään, en vaikka yökylään menisin.
Onneksi minulla on sitten sivistyneitä ystäviä jotka ei selän takana hauku.

[QUOTE="vieras";27733079]Et todellakaan ole moukka, vaan vanhempasi ovat. Kai ymmärrät että vanhempiesi käytös on todella huonoa ja ovat suoraan sanottuna röyhkeitä.[/QUOTE]

juuri näin. mutta aivan varmasti tähän ketjuun tulee niitä, jotka haukkuvat aloittajaa ahneeksi.

Voi itkut!
Tosi ikävä tunne tuo, että on täysin omillaan, kaikki vain jotain vailla.

Pystyn sikäli samaistua, että tunsin joskus ihan samaa. Tulen yh-perheestä ja me lapset olimme paljon kesällä lapsettomilla sukulaisilla. Nyt he ovat vanhoja, ja meidän pitäisi käydää soittaa, muistaa, auttaa.

Toisilla on isovanhemmat jotka muistavat ja auttavat heitä pienten lasten kanssa, mutta samassa tilanteessa meiltä vain odotettiin.

Sinänsä tilanteessasi on hyvää se että teillä menee kuitenkin taloudellisesti ok. En tiedä onko sanomisesta ja kunnolla puhumisesta vanhemmillesi mitään hyötyä. En tiedä muuttuuko ihminen, ja mihin suuntaan...

Uskon, että itkettää.

Voi, iso kiitos tästä sun kirjoituksesta. Lämmitti oikeesti hirmuisesti mieltä, kun ymmärsit tunteeni noin hyvin. Ja totta, että saan olla tyytyväinen että miehen kanssa pärjätään eikä niin avun tarpeessa taloudellisesti olla, mutta silti välillä vaan tuntuu kurjalta olla niin omillaan ja se ettei edes omat vanhemmat ymmärrä, että ollaan lapsiperhe, kaksi kasvavaa poikaa joihin kyllä menee se kaikki raha mikä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja älä kutsu;27733119:
Minut on opetettu siihen jos kylään kutsutaan kutsutaan sinut sinne vilpittömästi ja silloin sinun ei tarvitse kestitä kyläpaikan väkeä vaan on epäkohteliasta tuoda ja tyrkyttää omia eväitä isäntäväele.

Anoppi sanoo samaa ja tulee valmiiseen pöytään.
Itsestäni tämä on moukkamaista koska on opetettu että aina kun menet vaikka yhdeksi yöksi yökylään tai vaikka vaan juhlapöytään isompiin kirkkovuoden juhliin (joulu) sinun kuuluu kunnioittaa isäntäperheen kuluja ja viedä vaikka joulukala tai kahvipaketti tai edes joulukukka.
Mutta ikinä et saa itse toimiessaan isäntäperheenä kerjätä näitä vaan tämä kuuluu vieraan tajuta kohteliaisuus syistä ettei kenekään siivellä tulla elämään.

juuri näin. mutta aivan varmasti tähän ketjuun tulee niitä, jotka haukkuvat aloittajaa ahneeksi.

Niinhän tämä täällä on jo käännetty.

Olen moukka kun kutsun vanhempani kylään ja sitten idioottimaisesti takanapäin haukuin. Haluaakohan nämä ihmiset tahallaan ymmärtää väärin. Mä en kutsu isääni 6 viikon välein niinkuin olen jo useampaan kertaan toistanut, hänellä on asiaa tänne suunnalle ja tulee siksi.

Tottakai jouluruuan tarjoan ja siinä ei nyt isoin ongelma missään nimessä ollutkaan, joulu ei varmasti harmittaisi tipan tippaa ellei olisi tämä kaikki muu tässä taustalla. Ja jouluksikaan en heitä kutsunut vaan oli itsestään selvyys että ovat meille tulossa.

Oletko suoraan sanonut vanhemmillesi mielipiteesi ja sen mitä tunnet kun he eivät auta. Ehkä he eivät tiedä tilannettasi eivätkä osaa ajatella olevansa tökeröitä.
Maksaako äitisi lainaamansa rahat takaisin? Ja käytkö tankkaamassa itse jos lainaat isäsi autoa?

Ei ole reilua haukkua vanhempiaan seläntakana jos kaikkia asiota ei ole kasvotusten ensin selvitetty. Asioihin voi ihan hyvin tulla muutos jos itse otat ne puheeksi. En minäkään vie anoppilaan ruokaa jos me sinne perheineen mennään.Ja mennään ihan ilman kutsua. Olen ajatellut että heillä on rahaa meidät ruokkia vierailun ajan. Mut eihän se välttämättä menekkään niin...

Alkuperäinen kirjoittaja älä kutsu;27733119:

Mä kyllä ystävillekin kylään mennessä vien vaikka kukkia tai muuta pientä muistamista ja hyvänen aika!!!! EN TODELLAKAAN OLETA ETTÄ YSTÄVPERHE JOKA KERRAN VUODESSA VAIKKA TULEE ILTAA ISTUMAAN JA SYÖMÄÄN NIIN TOISI MITÄÄN. täydestä sydämestäni tarjoan.
Anteeksi, piti ihan huutaa kun tuntuu, että tahallaan haluat loukata ja ymmärtää väärin. Mutta jos ystäväperhe alkaisi säännöllisesti yöpyä meillä6 viikone välein useita päiviä kerrallaan niin kyllä mielestäni olisi fiksua tuoda joskus jotain mukanaan.

[QUOTE="Milja";27732920]
Nyt vielä joulu tulossa ja vanhempani tulossa meille sitä viettämään, taas puhumatta tai sanomatta sanaakaan siitä, että osallistuisivta ruokakuluihin tms. mitenkään. Mitä mä voin tehdä? Sanoa joskus suoraan, että hei, meillä ei ole varaa ruokkia teitä oman perheemme lisäksi? Mutta enhän voi niin sanoa, kun ei se varsinaisesti totta ole. Ei me hirveän tiukilla eletä, mutta ei yhtään säästöönkään jää.[/QUOTE]

Jos haluat että he tuovat jotain ruokaa mukanaan, niin tietenkin ilmoitat asiasta. Aika harvoin varmasti tulee mieleen että pitäisi ottaa omat ruuat mukaan jos tulee syömään jonkun toisen luo.

Itse mennään äidin luo syömään jouluna, ja ois jotenkin tosi outoa tuoda ruokaa sinne, sehän sotkee pakan täysin. Ja rahan antaminen että sais ruokaa, hmmm. Ei vain toimis meillä, tosi kiusallista olis.
Vien mukana konvehtirasian ja amarylliksen. Jos ei kelpaa niin saa toki valittaa :D

Lainaan joka kuukausi äidille & isäpuolelle,kun ovat kerenneet juomaan rahansa jo loppu kuuhun tullessa.En stressaa asialla,ainahan sitä voi jonkin verran lainata,vaikka itse opiskelija olenkin,eivätkä he ole kertaakaan jättäneet maksamatta takaisin,aina olen rahani saanut taksisin,silloin kuin ovat ne luvanneet maksaa.

[QUOTE="sini";27733165]Oletko suoraan sanonut vanhemmillesi mielipiteesi ja sen mitä tunnet kun he eivät auta. Ehkä he eivät tiedä tilannettasi eivätkä osaa ajatella olevansa tökeröitä.
Maksaako äitisi lainaamansa rahat takaisin? Ja käytkö tankkaamassa itse jos lainaat isäsi autoa?

Ei ole reilua haukkua vanhempiaan seläntakana jos kaikkia asiota ei ole kasvotusten ensin selvitetty. Asioihin voi ihan hyvin tulla muutos jos itse otat ne puheeksi. En minäkään vie anoppilaan ruokaa jos me sinne perheineen mennään.Ja mennään ihan ilman kutsua. Olen ajatellut että heillä on rahaa meidät ruokkia vierailun ajan. Mut eihän se välttämättä menekkään niin...[/QUOTE]

En ole ikinä lainannut isäni autoa, mutta jos tulisi tilanne että jonkun autoa pitäisi lainata niin tarjoaisin ainakin bensarahaa. Äitini ei aina maksa velkojaan takaisin. Viime vuonna jäi 400€ maksamatta. Hänelle olen suoraan kyllä sanonut.

Jos haluat että he tuovat jotain ruokaa mukanaan, niin tietenkin ilmoitat asiasta. Aika harvoin varmasti tulee mieleen että pitäisi ottaa omat ruuat mukaan jos tulee syömään jonkun toisen luo.

Itse mennään äidin luo syömään jouluna, ja ois jotenkin tosi outoa tuoda ruokaa sinne, sehän sotkee pakan täysin. Ja rahan antaminen että sais ruokaa, hmmm. Ei vain toimis meillä, tosi kiusallista olis.

Yhteistyössä