Onko kenelläkään muulla perheellä näin tiukkaa, että välillä on 0? tilillä ja pussissa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä

Vieras
Nyt esim. just sellainen tilanne, että miehellä ei ole kuin MasterCardilla käyttövaraa 15? ja mulla 0? tilillä ja ehkä viisi senttiä pussissa. Keskiviikkona tulee lapsilisä ja syyskuun alussa onneksi jo opintotuki. Mies saa palkan vasta syyskuun puolessa välissä. Joten ei tällä pitkälle pötkitä :(

Jääkaappi ammottaa tyhjyyttään. Kyllä meillä sen verran ruokaa on (pakkasessa, säilykkeitä) että tuohon lapsilisään pärjätään. Sitten pitää taas ostaa kaapit täyteen jotain halpaa ruokaa.

Meillä on viime aikoina ollut aika useinkin tämä tilanne. Johtuu siitä, että lähdin opiskelemaan. Onneksi valmistuminen jo häämöttää ja toivottavasti saisin sen jälkeen heti töitä.

Omasta ruuasta yms voi kyllä tinkiä, mutta lapselle nyt kumminkin pitäisi olla tarpeeksi ruokaa yms. Uusia vaatteitakin pitää ostaa,siinä olen turvautunut H&M:n tiliasiakkuuteen. Muutenkin on jouduttu ostamaan paljon tavaraa osamaksulla.

Jotenkin sitä on vaan aina pärjätty, vaikka välillä on todella tiukkaa. Sitä on oppinut ennakoimaan aina tilipäivänä vähän tulevaakin, mm. juuri hankkimalla kaapit täyteen ruokaa.

Ei tämä silti kivaa ole :( Kukaan ei varmaan aavistakaan, miten tiukka taloudellinen tilanne meillä on. Asumme omakotitalossa (josta tietty velkaa) ja päällisin puolin kaikki varmaan ok. Ei kenellekään kyllä kehtaa edes kertoa tästä. Hävettä vaan esim. joskus kaupungilla kavereiden kanssa, kun ei voi edes kahvilla käydä, kun 0? tilillä :( usein jätänkin rahapussin kotiin ja vetoan siihen. Samoin tekee mies.

Onko kenelläkään muulla näin tiukkaa, vai onko teillä aina kuitenkin jonkin verran rahaa käytössä, jos jotain pitää äkillisesti ostaa?

on aika usein ettei tilillä ole mitään, mutta teenkin niin että esim. kaikki mitä huutiksessa tms myyn rahat laitan erilliseen lompakkoon johon muutenkin "kerätään" kaikki ylimääräinen (pullopalautukset, ylimääräiset ylityöt jne jne).
Yleensä ko.pussukassa vähintään 500? joskus vähemmän joskus enemmän.

On sitten mistä ottaa jos joutuu yllättäen esim. lääkäriin tai pesukone hajoaa tms tms..

Meillä lapsia neljä, kohta kenties viisi.. Pakko olla hätävara..

niillä tuloilla eletään, joita on. esim. isompi lapsi tarvitsee todella usein vaatteita, kun näyttää tulevan pituutta koko ajan ihan hillitöntä vauhtia lisää. viikonloppunakin käytiin sitten lastenvaatekirpparilla ja löydettiin lapselle 1 ulkohousut, 1 verkkarit ja 1 sisähousut, 2 t-paitaa 6 eurolla. eli uutta ei ole, mutta ehjää ja todella siistiä - rönttöjä en osta.

velaksi ei osteta, jollei ole PAKKO.

Ootko koskaan miettinyt teidän menoja? Vai onko niissä kiristettävää? Ei tietenkään aina ole.

Tuli tässä vaan mieleen eräs perhe, jossa tulot ovat tippuneet, menot nousseet (lapsi), mutta elintasosta ei tingitä eli kaikkea mitä ennenkin pitäisi saada. Sitten valitetaan, kun tuet ovat liian pieniä...

Olen köyhä opiskelija, mutta aina laitan hieman sivuun pahanpäivän varalle. Siis jos on tiukka aika ..en osta makeaa tai muita herkkuja. Haen vaatteet kirppikseltä jne.
Olen vaan saanut kotoa kasvatuksen, että pitää aina varautua jotenkin, jos tulee yllättävä meno.

Noihin luottokorkoihin ja tilinhoitomaksuihin tosi äkkiä uppoaa kymmeniä euroja kuukaudessa, joten jos vaan suinkin mahdollista niin ne pitäis saada pikku hiljaa pois. Esim kortti kerrallaan jos on useampia luottokortteja.

Meillä on näin. Rahaa vain ei ole yhtään ylimääräistä laittaa säästöön pahan päivän varalle. Lapsilla on omat tilit, joihin on laitettu rahaa, mutta niistäkin on pitänyt kaikki lainata takaisin.
Tilanne nyt vain tämä. Mies on sairastunut ja sairaseläkkeellä, joten ei voi mitään. Mun on pakko olla kotona lasten kanssa, kun mies ei jaksa hoitaa koko taloutta, jos töissä olisin.
Ja tietty tulee aina jotain ylimääräistä, esim. autoon 3500e remppa, johon oli pakko lainata mun isältä.

Opettele elämään varojen mukaan niin rahat riittää. Uusia vaatteita ei osteta, paitsi alusvaatteet ja sukat. Kirpparit, kierrätyskeskukset, lehti- ja netti-ilmoituksista löytää paljon hyvää käytettyä murto-osalla uuden hinnasta. Vaatteita etenkin kirppareilta ja esim. huuto.netistä jos et ennätä kirppareita kiertää. Monissa kaupungeissa on ilmaisia ruuanjakopisteitä, ota selvää mistä saa mitäkin.

Koyhän on turha yrittää pitää yllä mieletöntä elintasoa, karsi pois kaikki ylimääräiset menot!

Meilläkin on tiukkaa välillä, mutta säästötilillä on aina oltava rahaa. Meillä on kaksi lasta, enkä voisi kuvitella tilannetta, että esim lääkäriin ei olisi rahaa. Sen verran pitää aina olla, kun on pienistä lapsista vastuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikuisesti köyhä:
Opettele elämään varojen mukaan niin rahat riittää. Uusia vaatteita ei osteta, paitsi alusvaatteet ja sukat. Kirpparit, kierrätyskeskukset, lehti- ja netti-ilmoituksista löytää paljon hyvää käytettyä murto-osalla uuden hinnasta. Vaatteita etenkin kirppareilta ja esim. huuto.netistä jos et ennätä kirppareita kiertää. Monissa kaupungeissa on ilmaisia ruuanjakopisteitä, ota selvää mistä saa mitäkin.

Koyhän on turha yrittää pitää yllä mieletöntä elintasoa, karsi pois kaikki ylimääräiset menot!

Mulla pisti silmään tuo sama. Uusia vaatteita ei silloin kannata ostaa, jos ei ole tarpeeksi rahaa ruokaan. Mä kierrän kirppiksillä, että säästyy rahaa pahanpäivänvaralle.

Jos rahat on tiukalla, ei ihan ensimmäiseksi tule mieleen HM:n tiliasiakkuus. Eikä osamaksuostot. Pakkohan nekin on maksaa joskus. Kannattaisi miettiä, mihin rahojaan tuhlaa, kyllä yhden ihmisen palkalla, opintotuella ja lapsilisällä tulee toimeen, jos haluaa.

Meillä on toinen työtön ja toinen töissä. En ikinä osta mitään velaksi, jos ei ole pakko. (Asuntolainaa on, mutta harva ostaa asuntoa käteisellä).

Eli ekana nuo HM ja muut tiliostot pois, lapsellekin löytyy vaatteita käytettynä kun vaan jaksaa etsiä (vaikka huutiksesta) ja kaikkea ei aina ole pakko edes ostaa. Jos ei ole rahaa ruokaan niin en ostais uutta. Meillä on tilanne se että joka kuukausi kytätään tuloja ja menoja, ja suunnilleen se mitä tulee menee ruokaan ja asuntolainan lyhennykseen. Ja vaikka rahat ei näin tiukilla olis, en silti ostais vaatteita lapsille uutena. Kasvavat niin nopeasti, ja rahaa menee siinä aivan turhaan.

Yhteistyössä