Onko kenelläkään muulla tällaista liittyen lasten leluihin :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Meillä tuntuu olevan niin, että lapset hajottavat "kaikki" lelut. Aina kun saavat jotain uutta, ei mene kauaakaan, kun zhu zhu pet on rikki niin, ettei ei enää toimi tai jotain vastaavaa. Sama on kaikkien lautapelejen/palapelien/askarteluhelmien tms. moniosaisten kanssa: vaikka kuinka yritän varjella niitä keräämällä leikin/pelaamisen jälkeen pois, niin ei mene kauaakaan, kun lapset saavat hävitettyä osaset tyystin.

Siis tuntuu, että meillä ei mikään säily ehjänä. Välillä oikein raivostuttaa, kun lapset ovat saaneet jotain uutta ja taas on heti rikki. Lapset ovat tässä tapauksesa 2 alle kouluikäistä. Eivät varmasti tahallaan riko tai hävitä, mutta leikkivät vaan niin rajusti ja huolettomasti.

Lisäksi lasten huoneessa on aina järkyttävä sotku, vaikka yritän siivota lasten kanssa yhdessä ja patistaa näitä omineenkin. Kaikki paperinsilput, likaiset alushousut jne. sullottu vaan lelukoriin.

En jaksa.

Kyllä meilläkin on melkoinen sotku lastenhuoneesta. Tästä syystä siellä on paljon koreja joihin lelut voi vaan kerätä illalla (ja yhdessä aina kerätään). Joskus sitten siivotaan perusteellisemmin oikeat lelut oikeisiin koreihin.

Ei meidän 4 ja 1 vuotiaat kylläkään lelujaan riko. Aika harvoin mitään hajoaa ja sekin sitten vahingossa.

Ja mä taas oon aina ihmetelly lapsia jotka hajottaa kaiken!
Äitini on perhepäivähoitaja ja kaikki lelut jaettiin hoitolasten kanssa. Arvaa harmittiko ku oli muutama lapsi aina joukossa joiden näpeis lelut meni aina rikki! Ite (ja sisarukseni) oon aina arvostanu kaikkea mitä saan. Ja sit joku räkänokka menee ja hajottaa sen! :(
Ootko ostanu liikaa kamaa lapsilles? jos ne ei oikeasti osaa arvostaa mitä ovat saaneet?

Kummasti on ruvennut lelut pysymään ehjänä kun
a) en osta enää halvinta pilipalia
b) lelut on vähennetty 3laatikollisesta yhteen. joskus voi kaapista jotain leluja vaihtaa. kaikki pitää siivota joka ilta ellei ole selvästi joku leikki kesken. Yhden laatikollisen kanssa ei haittaa vaikka sulloisi kaikki samaan laatikkoon :D

Monet lelut on nykyään aika hempuleita ja hajoaa rauhallisissakin leikeissä. zhuzhut kerää pölyä sinne renkaiden väleihin ja jumittuu (niitä voi avata ruuvarilla ja putsata). Leikkimistä vartenhan ne lelut on tehty, en liikaa rajoittaisi lasten leikkejä jos leluja ei kuitenkaan heitellä tai tahalleen rikota.

Oon yrittänyt ohjeistaa lapsia aina siivoamaan edellisen leikin pois ennen uuden aloittamista, mutta tää ei kyllä käytännön tasolla oo toiminut ihan odotetusti. Isot lelukorit helpottaa pienen lapsen siivoamista, tosin sillonkin lelut päätyvät sekaisin, mutta jää sentään lattialle tilaa kulkea.

Mitä vähemmän leluja on niin sitä helpommin pysyy kämppäkin siistinä. Koitan siivota välillä niitä leluja varastoon huilimaan, joilla ei varsinaisesti leikitä. Sitten taas jonkun ajan päästä ovat houkuttelevampia kun ovat olleet "kadoksissa".

Minä olen pph ja meillä on omilla lapsilla tietyt lempilelut, jotka nostetaan talteen siksi aikaa, kun on hoitolapsia. Minusta heidän ei tarvitse uhrata kaikkia tavaroitaan yhteisleikkiin, sillä he itse osaavat varoa niiden kanssa leikkiessään. Sen sijaan yksi nykyinen hoitolapseni on sellainen, että jotain hajoaa yleensä heti, kun hän astuu ovesta. En ole nähnyt hänen ikinä rikkovan mitään ilkeyttään ja tahallaan, hän vain on jotenkin kovaotteinen.

[QUOTE="ananas";28759928]Minä olen pph ja meillä on omilla lapsilla tietyt lempilelut, jotka nostetaan talteen siksi aikaa, kun on hoitolapsia. Minusta heidän ei tarvitse uhrata kaikkia tavaroitaan yhteisleikkiin, sillä he itse osaavat varoa niiden kanssa leikkiessään. Sen sijaan yksi nykyinen hoitolapseni on sellainen, että jotain hajoaa yleensä heti, kun hän astuu ovesta. En ole nähnyt hänen ikinä rikkovan mitään ilkeyttään ja tahallaan, hän vain on jotenkin kovaotteinen.[/QUOTE]

No joo, meillä ei ollut näin. Tai tais sittenkin olla ehkä joku muutama lempilelu, mikä saatiin piilottaa kun itkettiin äitille että ei haluta sen menevän rikki. Mutta sillä ei saanut leikkiä hoitolasten ollessa paikalla koska se oli epäreilua.
Eniten harmitti jotkut joululahjat ja synttärilahjat joita oltiin toivottu pitkään.. Ja sitten joku niistä meni ja hajotti. Ja väitän että jotkut lapset ei vaan arvosta mitään vaan pistävät huvikseen p*******!

No minä olen ollut lapsena se joka aina sai kaiken rikki. Ja todellakaan ei ollut kyse siitä ettenkö olisi arvostanut tavaroita tai että niitä olisi ollut liikaa. Olin vain kovin utelias ja kekseliäs ja kaikkea piti kokeilla, myös lelujen suhteen piti aina kokeilla uusia ajatuksia että voiko lelulla tehdä noin tai näinkin. Pyysinkin aika pienenä sitten isän työkalut käyttöön ja purettavia vanhoja esineitä ja niitä purin sitten innoissani ja irroittamistani osista kasailin jos minkämoisia viritelmiä. Se oli kehittävää ja opettavaa, kun sai itse purkaa ja kasata sekä kokeilla. Sen jälkeen tavarani alkoivat pysyä ehjänä kun sain uteliaisuuteni ja keksiliäisyyteni kohdistaa ihan luvalliseen purkamiseen ja kehittelyyn.

Meillä meni rikki eikä niistä pudetty huolta. Meillä ollaan lelunostolakossa. Olen kertonut lapsille ettei leluja osteta niin kauaa kun entisistä ei aleta pitää huolta. Säästyy mukavasti rahaa ja pikkuhiljaa nuo kyllä ovat alkaneet oppia.

No minä olen ollut lapsena se joka aina sai kaiken rikki. Ja todellakaan ei ollut kyse siitä ettenkö olisi arvostanut tavaroita tai että niitä olisi ollut liikaa. Olin vain kovin utelias ja kekseliäs ja kaikkea piti kokeilla, myös lelujen suhteen piti aina kokeilla uusia ajatuksia että voiko lelulla tehdä noin tai näinkin. Pyysinkin aika pienenä sitten isän työkalut käyttöön ja purettavia vanhoja esineitä ja niitä purin sitten innoissani ja irroittamistani osista kasailin jos minkämoisia viritelmiä. Se oli kehittävää ja opettavaa, kun sai itse purkaa ja kasata sekä kokeilla. Sen jälkeen tavarani alkoivat pysyä ehjänä kun sain uteliaisuuteni ja keksiliäisyyteni kohdistaa ihan luvalliseen purkamiseen ja kehittelyyn.

Ihana :D muistan itsekin tehneeni leluilla jos jonkinlaisia kokeita (mm. kasvaako barbin hiukset) ja voi sitä itkun määrää kun ei ne aina pysyneet ehjinä. Eli ei kaikki ilkeyttään hajota tavaroita.

Ap, millaisia leluja ostat lapsille? Kyllähän muovirimpulat saa rikki ihan tavallisissakin leikeissä.

Tää on ihan eri asia. Uteliaisuus näkyy lapsessa ja usein lapsi itse kertoo että tahtoo tietää mitä lelun sisällä on tms.
Mutta nää jotka meillä aina hajotti tavaramme, nauroivat vain ja rikkoessaan virnistelivät! Eivät olleet yhtään pahoillaan! Jos lapsi on vain utelias niin on vain hyvä kehittää sitä ostamalla esim. leikkityökaluja tai rakentavia leluja/pelejä.

[QUOTE="...";28760007]Tää on ihan eri asia. Uteliaisuus näkyy lapsessa ja usein lapsi itse kertoo että tahtoo tietää mitä lelun sisällä on tms.
Mutta nää jotka meillä aina hajotti tavaramme, nauroivat vain ja rikkoessaan virnistelivät! Eivät olleet yhtään pahoillaan! Jos lapsi on vain utelias niin on vain hyvä kehittää sitä ostamalla esim. leikkityökaluja tai rakentavia leluja/pelejä.[/QUOTE]

Kyllä, tosin mua ei viehättänyt pätkääkään leikkityökalut tai rakentavat pelit ja lelut, koska niiden käyttö oli jo valmiiksi "suunniteltu". Halusin oikeat työkalut ja vanhoja radioita, kelloja, televisioita yms purettavaksi ja niiden osista sitten rakentelin vaikka ja mitä patteri käyttöistä. Sukulaismies toi aina työmaaltaan mulle monenlaista purettavaa kun työkseen purki ja uusi hotellien sun muiden sähkölaitteita.

Kyllä, tosin mua ei viehättänyt pätkääkään leikkityökalut tai rakentavat pelit ja lelut, koska niiden käyttö oli jo valmiiksi "suunniteltu". Halusin oikeat työkalut ja vanhoja radioita, kelloja, televisioita yms purettavaksi ja niiden osista sitten rakentelin vaikka ja mitä patteri käyttöistä. Sukulaismies toi aina työmaaltaan mulle monenlaista purettavaa kun työkseen purki ja uusi hotellien sun muiden sähkölaitteita.

No susta kyl huomaa että et oo mitään ilkeydellä rikkonu :)
Hyvä jos sulle annettu laitteita tms. mitä oot saanut purkaa ja tutkia.
Sun kaltaset lapset on vaan ihania ja ei niille voi olla vihanen. Ehkä mä oon vaan vähä vielki katkera niille hoitolapsille jotka hajotti mun lelut ilkeilläkseen :D

Yhteistyössä