Onko kenelläkään muulla tunnetta, että on itse aiheuttanut lapsensa allergian? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinähattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heinähattu

Vieras
Kun meillä poika sairastui erääseen allergiaan vasta kouluun mennessään, ja kun tutkimuksia tehtiin, tuli lääkärin kanssa keskustellessa ilmi, ettei meillä kotona oltu koskaan allergiaa epäilty - siksi että meillä ei ole ko. ruoka-ainetta koskaan syöty! Lääkäri katsoi mua vähän kummallisesti ja ihmetteli, mistä sitten olemme tietyt vitamiinut saaneet jne. No, oli vastaukseeni lopulta ihan tyytyväinen, mutta huomautti, että eipä ollut hän uransa aikana koskaan törmännyt tuon ikäiseen lapseen, joka ei elämänsä aikana koskaan ole ko. ruoka-ainetta edes maistanut. Mitään vitamiinipuutosta en siis ole lapselleni aiheuttanut, mutta silti harmittaa jotenkin, että olen omat ruokailutottumukseni (tiedostamattakin) siirtänyt lapseen, jolloin häneltä on kouluruoka huomioonottaen jäänyt eräs ihan peruselintarvike vieraaksi. Sitten mietin, että jos poika olisi lapsesta asti toisin tottunut, niin olisiko hänelle tuota allergiaa edes puhjennut. :( Muita samanmoisten aatosten kanssa painivia?

onko ruoka-aine sitten semmonen, ettei siitä saatavia vitamiineja ja kivennäisaineita saa muualta? maito? kala? vaikea kommentoida tähän mitään, kun ei tiedä mistä kyse.

Minuakin kiinnostaa mikä ruoka-aine? Ettei vaan ole meiltäkin jäänyt kokeilematta. Meillä on kyllä pienestä asti lapsille syötetty kaikkea mahdollista ja päiväkodissa on ainakin mahdollisesti kaikkea tarjolla.

Olisiko kyse esim. Tomaatista?

Ei ihan noin, mutta meillä tehtiin remonttia kun odotin poikaa, joka sitten osoittautui allergiseksi monelle ruualle ja parille lääkkeelle (mm maito, viljat, joitain kasviksia ja hedelmiä, amoksisilliini). Myöhemmin luin ettei raskausaikana saa esim maalata, ja koska maalasin niin arvelin itse aiheuttaneeni pojan allergian... sittemmin olen päässyt ajatuksesta, kun allergiat on pääosin parantuneet, mutta aika lailla harmitti sillon!

Mikä ruoka teillä on jäänyt syömättä?

eihän sitä koskaan tiedä. mä monesti mitetin että olisko mun lapsi ollut kissoille allerginen ollenkaan jos ei olis ollu kissoja samassa talossa ensimmäisen elinkuukauden aikana

jännää, varmaan meilläkin on perheessä sellaisia rsuht tavallisia ruoka-aineita joita meidän pikkuiset ei ole maistanut kun ei ne vaan kuulu meidän perheen sapuskoihin. pakko sanoa, että minuakin kovasti kiinnostaisi tietää mikä ruoka-aine kyseessä (mulle tuli mieleen esim sipuki tai tomaatti?)

En päässyt vastaamaan, antoi vaan jotain erroria... Joo, siis maitohan se on. *avaa sateenvarjon* Poika ei tosiaan koskaan ennen kouluaikaa ole juonut maitoa, eikä meillä muutenkaan sitä ole missään ruoissa käytetty, koska itse en siihen ole tottunut. Ei meillä kukaan perheestä juo maitoa. Kyllähän minä nyt tiedän, että maitoallergiaa on monellakin, mutta jotenkin tuli vaan niin syyllinen olo, että onko tuo allergia nyt sitten meillä vähän olosuhteidenkin tulosta... :(

Siis lapsesi ei ole saanut maitoa ennen kouluun menoa? Kai teillä on kuitenkin käytetty maitotuotteita, siis jogurttia, juustoja, jäätelöä jne?

En minäkään juo maitoa eikä mieskään, mutta lapselle sitä ilman muuta ostetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Heinähattu:
En päässyt vastaamaan, antoi vaan jotain erroria... Joo, siis maitohan se on. *avaa sateenvarjon* Poika ei tosiaan koskaan ennen kouluaikaa ole juonut maitoa, eikä meillä muutenkaan sitä ole missään ruoissa käytetty, koska itse en siihen ole tottunut. Ei meillä kukaan perheestä juo maitoa. Kyllähän minä nyt tiedän, että maitoallergiaa on monellakin, mutta jotenkin tuli vaan niin syyllinen olo, että onko tuo allergia nyt sitten meillä vähän olosuhteidenkin tulosta... :(

Pyh ja pöh, pois huono omatunto tuosta syystä - on sitä maitoallergiaa maidolle altistetuillakin, ihan kuten muitakin allergioita. Allergiat on aika merkillisiä ja monimutkaisia juttuja oikeasti, eikä kukaan tarkkaan tiedä, miten ja mistä ne tulevat ja minne menevät, jos menevät, vaikka jotain yleisiä suuntaviivoja ja syitä voidaankin pohtia. Eikä se lapsen elämä siihen maitoallergiaan millään tavalla kaadu.

terveisin allerginen allergikkojen äiti :)

oho - eli teillä ei ole maitoa missään muodossa (juusto, jäätelö, kerma etc)? ja hei, tämä ole peetä niskaan, vaan ihan ihmetystä? Meidän kolmesta nimittäin kaksi on ollut maitoallergisia, ja mun on välillä ollut vaikea llytää maidottomia tuotteita (ei kaupasta tai itse kokaten, mutta esim matkoilla, kahviloissa jne)

Poika ei tosiaan koskaan ennen kouluaikaa ole juonut maitoa, eikä meillä muutenkaan sitä ole missään ruoissa käytetty, koska itse en siihen ole tottunut.

Siis tissimaitoa poika joi 2-2,5-vuotiaaksi, mutta lehmänmaitoa ei koskaan. Juustojakaan meillä ei ole syöty, koska kumpikaan, mies eikä minä, emme siitä niin perusta. Kalkki- ja D-vitamiinivalmisteita meillä on kuitenkin suht säännöllisesti syöty.

sitä vaan ihmettelen myös, miten se lääkäri piti sitä vitamiinijuttua tässä niin ihmeellisenä - kyllä varmasti hyvällä ja monipuolisella ruokavaliolla saa tarpeeksi vitamiineja ilman maitoakin, kalciumin saanti voi sitävastoin kai olla vähän hakalampaa?

Minulla on sellainen mutu, että allergiaa ei voi aiheuttaa välttämällä jotain, mutta esim. maidon suhteen sen sietokyky alenee. Suurin osa aasialaisista esim. on laktoosiongelmaisia, koska maito ei siihen kulttuurin kuulu. Mutta allergisia sille he eivät kuitenkaan ole. Korjatkoon joku, jos tietää paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja heinähattu:
Poika ei tosiaan koskaan ennen kouluaikaa ole juonut maitoa, eikä meillä muutenkaan sitä ole missään ruoissa käytetty, koska itse en siihen ole tottunut.

Siis tissimaitoa poika joi 2-2,5-vuotiaaksi, mutta lehmänmaitoa ei koskaan. Juustojakaan meillä ei ole syöty, koska kumpikaan, mies eikä minä, emme siitä niin perusta. Kalkki- ja D-vitamiinivalmisteita meillä on kuitenkin suht säännöllisesti syöty.

samaa aikaan kirjoittelen kun sinä vastaat. Juu en ihmettele enään!

Kyllä lapsi maitoa on saanut monessakin elintarvikkeessa, ellei teillä sitten tehdä kaikki ruoka ja leivonnaiset alusta alkaen itse. Käytetäänkö teillä leivän päälläkin maidotonta levitettä?

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Siis lapsesi ei ole saanut maitoa ennen kouluun menoa? Kai teillä on kuitenkin käytetty maitotuotteita, siis jogurttia, juustoja, jäätelöä jne?

Mä arvasin ettei tätä ymmärretä. Ei, meillä ei ole syöty jugurttia, juustoja eikä jäätelöäkään. Ainoa tuontapainen jolla olemme joskus herkutelleet, on anoppini tekemä marjarahka, jossa on marjoa, tofua, raejuustoa ja vaniljakastiketta. Lisäksi meillä on aina (jo minun lapsuudenperheessäni) tykätty itsetehdystä marjasorbetista.

Vitamiinivalmisteet eivät ole yhtä hyviä kuin monipuolinen ruokavalio. Lisäksi voin kuvitella miten hankalaa lapselle on, jos jotain perusruoka-ainetta ei jo kotona opi syömään. Lapsuuden aikainen kaveri söi vain nakkeja ja ranskalaisia, ei koskaan mitään muuta. Fuzzy eaters make me sick!

Täytyy sanoa että ihmettelen kyllä miten lapsen ruokavaliosta on saatu riittävä määrä kalsiumia ja d-vitamiinia, jos ei maitotuotteita ole lainkaan käytetty. Jos on kyseessä kasvissyöjäperhe, niin täytyisi ainakin neuvolassa jutella tuollaisen erityisruokavalion kohdalla siitä että varmasti tulee d-vitamiinitkin kasvavan lapsen tarpeen verran täytettyä.

Tuskin mitään peruuttamatonta vahinkoa on sattunut, mutta olis kyllä hyvä miettiä ruokavalion monipuolisuus lapsen kannalta. Eihän itse ole pakko syödä/juoda samaa mitä lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja grrr:
Vitamiinivalmisteet eivät ole yhtä hyviä kuin monipuolinen ruokavalio. Lisäksi voin kuvitella miten hankalaa lapselle on, jos jotain perusruoka-ainetta ei jo kotona opi syömään. Lapsuuden aikainen kaveri söi vain nakkeja ja ranskalaisia, ei koskaan mitään muuta. Fuzzy eaters make me sick!

Voe pöllö sun kanssas!
Eihän se, ettei käytä maitotuotteita, tarkoita, että söisi muuten jotenkin kehnosti (esmes pelkkiä nakkeja ja ranskalaisia).
Ja varmasti omissakin "tavallisissa" ruokatavoissasikin on jotakin, joka jonkun toisen mielestä on hyvinkin poikkeuksellista :)

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Mä arvasin ettei tätä ymmärretä. Ei, meillä ei ole syöty jugurttia, juustoja eikä jäätelöäkään. Ainoa tuontapainen jolla olemme joskus herkutelleet, on anoppini tekemä marjarahka, jossa on marjoa, tofua, raejuustoa ja vaniljakastiketta. Lisäksi meillä on aina (jo minun lapsuudenperheessäni) tykätty itsetehdystä marjasorbetista.

On tosiaan vaikea ymmärtää perhettä, jossa ei käytetä mitään noista. Ellei sitten ole vakaumuksellinen vegaaniperhe. Olette vaan todella harvinaisia, yleensä kun jogurtit ja maidot ja jäätelöt kuuluvat melkein jokaisen lapsiperheen listalle. Ja siksi lääkäri on varmaan ollut ihmeissään.

Hyvä, jos olette ymmärtäneet huolehtia kalsiumin saannista muuten, ei kai siinä mitään ongelmaa silloin ole.

Yhteistyössä