Onko kenelläkään teistä kokemuksia lapsivesipunktiosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huoli

Vieras
Saimme järkytykseksemme kuulla odottavamme mahdollisesti sairasta tai vammaista lasta nikspoimu-ultraäänen perusteella :((
Niskaturvotusta löytyi paljon (3.3mm), eikä istukkanäytettä saatu otettua istukan huonon sijainnin takia.
Nyt on siis edessä lapsivesipunktio viikolla 15 ja kyseinen toimenpide ja sen tulokset pelottavat kovasti!!

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä toimenpiteestä?
Kuinka kivulias toimenpide on?
Onko kipuja toimenpiteen jälkeen?
Miten olette toimineet toimenpiteen jälkeen? Oletteko olleet muutamia päiviä levossa vai jatkaneet normaalia elämää huolimatta keskenmenoriskistä? Asiasta annetaan kovin ristiriitaista tietoa :(

Kiitos etukäteen vastuksistanne!

Kahdesti olen käynyt. Ei tunnu pahasti, pieni nippaisu lähinnä, kun ohuen ohut neula menee vatsan läpi, rokotukset ja verinäytteet kyynärpäästä tuntuvat minusta paljon pahemmilta. Älä anna sen paksun metallisen neulalta näyttävän suojaputken säikäyttää. Epämiellyttävintä on melkein sen keltaisen desinfiointiaineen valuminen pitkin mahaa ja kylmäävä tunne, kun se kuivuu.
Toisella kertaa tuntui supistelevan näytteen oton jälkeen saman päivän mittaan, sen samaisen päivän saa sairaslomaa ja neuvotaan olemaan rehkimättä ja hirveitä nostelematta

Ja tulosten saannissa voi joskus kestää paljon luvattua kauemmin.

Käytiin esikon kanssa lapsivesipunktiossa. Neulan pisto ei tuntunut yhtään, tai korkeintaan paineen tunteena, siitä on jo 5 vuotta joten en ihan tarkkaan muista. Neulan ulosveto tuntu pikkasen epämukavalta mut ei kivuliaalta. Jälkeenpäin ei ollu mitään kipuja, enkä muista että olisin elänyt mitenkään eri tavalla kuin muuten. Lääkäri kyllä neuvoo jos tarvitsee levätä loppupäivän.

:hug: Voimia teille, raskas odotus teillä edessä, tuloksien saamiseen menee ainakin HUS:in alueella monta viikkoa.

helpointa olisi olla menemättä punktioihin. Rakenneultrassa katsotaan onko kaikki hyvin. Huomattavat poikkeavuudet huomataan. Nauti raskaudestasi! Turha huolella pilata kaikkea ja odotella vastauksia.

Minulle tehtiin lv-punktio vk.15,koska verikokeessa oli riskiluku 1:175,niskaturvotus norm.Näytteen otto ei sattunut mutta näyte saatiin vasta kolmannella kerralla.Samana iltana minulla alkoi kovat vatsakivut ja yöllä menin sairaalaaan missä todettiin sikiön kuolleen.Seuraavana päivänä minä synnytin terveen pojan.Ruumiinavauksessa selvisi että kohtuun oli päässyt bakteeri ja tulehduttanut sikiökalvot ym.Tietenkin tämä on harvinaista mutta on otettava huomioon että näitä aina sattuu.

Mullakin on punktiokokemus takana ja se oli tosi hirveä kokemus. En halua ketään pelotella, mut itse en toiste siihen enää menisi. Rakenneultrassa huomattiin pientä poikkeamaa, mikä kertoi kohonneesta riskistä vaikeaan kromosomipoikkeavuuteen. Vaihtoehdot olivat 13- tai 18-trisomia eli lapsi olisi ollut elinkelvoton. Mulla oli viikkoja 23+ jotain kun punktion tulos lopulta tuli. Terveen pojan kromosomit oli vastaus ja ihan terveenä hän sitten syntyikin. Kokemus oli henkisesti aika kauhea. Jouduin odottamaan vastausta melkein 3 vko ja sinä aikana kävin läpi monenlaisia ajatuksia ja tunteita. Olimme päättäneet, että raskaus keskeytetään, jos lapsi on vakavasti sairas. Onneksi siihen ei tarvinnut ryhtyä. Vauva olisi ollut jo aika iso niillä viikoilla. Itse näytteenotto sattui, koska mä olen kova jännittämään ja jännitin niin paljon, et lihas meni ihan jumiin ja oli viikon tosi kipeä joka kerta kuin liikahdin johonkin suuntaan. Eka yritys ei edes onnistunut, mutta toisesta kohtaa neula saatiin läpi ja se kohta ei tullut kipeäksi. Tsemppiä ap ja muista olla jännittämättä, ettei käy kuten mulle. Lihaskramppi oli ihan omaa syytä.

mulla otettiin ylimääräistä lapsivettä pois tuolla tavalla,mun mielestä itse pisto ja neulan pois otto ei sattunut mutta kun tunninverran liruttivat sitä lapsivettä pois se tuntui ikävänä paineena vatsan päällä.

[QUOTE="niin";22008041]helpointa olisi olla menemättä punktioihin. Rakenneultrassa katsotaan onko kaikki hyvin. Huomattavat poikkeavuudet huomataan. Nauti raskaudestasi! Turha huolella pilata kaikkea ja odotella vastauksia.[/QUOTE]

Lapsivesipunktiossa tutkitaan mm. lapsen kromosomisto, johon rakenneultra ei pysty. Eli rakenneultrassa selviää yleensä hyvin elimelliset poikkeavuudet, muttei geneettiset poikkeavuudet.

helpointa olisi olla menemättä punktioihin. Rakenneultrassa katsotaan onko kaikki hyvin. Huomattavat poikkeavuudet huomataan. Nauti raskaudestasi! Turha huolella pilata kaikkea ja odotella vastauksia.

Vanha ketju mutta vastaan silti. Meillä on suvussa geenimutaatiota, joka voi aiheuttaa kehitysvammaisuutta. Ultrassa kehitysvammaisuutta ei näe millään tavalla ja jos asista haluaa olla varma, on istukka- tai lapsivesinäyte ainoa vaihtoehto.

Yhteistyössä