Onko kenenkään lapsi käynyt eskaria vain 3-4pv/viikko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti82

Vieras
Eli onko kenenkään lapsi käynyt eskaria vain 3-4 pv/viiko ja miten tähän on eskarissa suhtauduttu?Mahdollistahan sen pitäsii olla koska esikoulu on vapaaehtoinen..Meidän esikoinen aloittaa huomenna esikoulun,esikoulu toimii läheisessä päiväkodissa mutta poitsu käy vain eskarin klo 9-13 ja koska hoidan kahta nuorempaa sisarusta kotona.Haluttaisiin että poitsu kävisi ns.kevennetyn version eskaria,3-4 päivää per viikko.Huomenna sanon tästä eskarissa mutta mietin että mitenhän mahtavat suhtautua tähän?

meillä on tyttö vain 4 päivänä eskarissa koska mulla on maanantaisin vapaa päivä. eskarista kysyin, että voiko olla maanantait pois ja se sopi oikein hyvin. ja sovittiin niin, että jos joku maanantai siellä on jotain erikoista tai tosi tärkeetä, niin sit sillon tyttö osallistuu. ja kuulemma jos tulee jotain sellasta tehtävää mitä ois tärkee tehdä, niin voi tehdä sen jossain välissä toisena päivänä.

Meillä olis luultavasti ajatus että poika kävisi 3 päivää eli ma-ke.Ihan sen takia kun ehtii myöhemminkin olemaan koulussa täyden viikon ja sillä on mysö vaikutusta kun ieheni on yleensä reissutöissä toisella paikkaunnalla(nnyt poikkeukselliseti ehkä jopa pari kk kotoa käsin käy töissä) ma-to niin sen takai ainakin se perjantai saa olla vapaa.Mietin että jos ne rupeaa "laittamaan vastaan"eskarissa tuota että vain 3 päivänä poitsu käy niin eikös meillä ole vanhemppina oikeus päättää että lapsi käy vain sen 3pv?Kun esikoulu on vapaaehtoinen.

Minä tein kahden ensimmäisen kohdalla selväksi, että he käyvät 4 päivää viikossa. Kolmannen kanssa sovittiin, että jos lapsi on liian väsynyt, ilmoitan ja hän saa jäädä pois.

Ensimmäisten kanssa oli tulla erimielisyyttä eskarin johtajan kanssa, kunnes hän suostui ymmärtämään, että MINÄ olen se, joka päättää, ei lapsi. Ja vapaaehtoistahan koko eskari on. Jos teillä on selkeät sävelet ja tietyt päivät ilmoitettu, ei pitäisi olla nokan koputtamista.

Meillä tyttö kävi 4pv viikko, eli perjantaisin ei ollut ollenkaan. Meillä kuopus syntyi silloin syyskuussa, kun eskarit oli juuri alkaneet. Oli aika kauhea vuosi, pieni vauva täytyi aina kaapata kesken unien sängystä viemään siskoa eskariin ja taas kesken päiväunien hakemaan. No, siitä vuodesta selvittiin :/ Joo, mutta koin että eskarissa ei oikein tykätty. Outo tunnelma oli siellä eskarissa kaikenkaikkiaan. Huono henki taisi työntekijöillä olla keskenään :/

Mutta olisiko kuitenkin hyvä jo eskarilaisen tottua siihen, että joka päivä on mentävä, kun sittenhän koulustakaan ei voi olla pois. ja se tulee niin äkkiä se koulunalku. Lisäksi lapsi voi kokea outona sen, että muut ovat joka päivä siellä. No en tiedä, mutta sanon varovaisen mielipiteen..

Meidän molemmat lapset ovat käyneet eskaria vain kolme tai neljä kertaa viikossa. Hoitopäiviä/eskaripäiviä oli 15 kuukaudessa. Siis miehellä on yleensä vapaat arkisin ja hän pitänyt silloin lapsetkin kotona. Eskarissa tähän suhtauduttu ihan ok vaikka nuo eskaripäivät vaihtelivat säännöllisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
Mutta olisiko kuitenkin hyvä jo eskarilaisen tottua siihen, että joka päivä on mentävä, kun sittenhän koulustakaan ei voi olla pois. ja se tulee niin äkkiä se koulunalku. Lisäksi lapsi voi kokea outona sen, että muut ovat joka päivä siellä. No en tiedä, mutta sanon varovaisen mielipiteen..

Mutta eihän ole joka päivä mentävä... siis eskariin. eskari ei ole koulua ja eskarissa vasta harjoitellaan koulutaitoja. Ja jos vanhemmat ovat ne, jotka määrittävät monenako päivänä ja minä päivinä eskaria käydään, se riittää. Ei lapsi sanele silloin sääntöjä. Eikä ole kenenkään etu, että yliväsynyt lapsi raahataan väkisin kiukuttelemaan ja pilaamaan muiden eskari päivä, jos hän voisi tarvittaessa jäädä kotiin.

tytönjapojanmamman kantaa äärimmillään soveltaen, olisi aina ja kaikki aloitettava ryppyotsaisesti ja tosissaan ja heti. :)

Meillä pojat vuoropäiväkodissa minun ja mieheni vuorotyön vuoksi. Tämän takia vapaapäiviä myös viikolla ja silloin pitää vapaata myös eskarilainen. Viikkovapaiden pitää toteutua myös eskrilaisella.Meillä nimenomaan päiväkodin henkilökunta oli sitä mieltä, että eskari on kuitenkin vielä vapaaehtoista eikä pakollista kuten peruskoulu, joten jokapäiväinen osallistuminen ei myöskään sen vuoksi ole pakollista.

Minä olen ollut niin toope, että olen luullut että sitä on pakko käydä joka päivä jos yleensä sen haluaa käydä. Tosin meidän poika käy sen toiseen kertaan oppimisongelman vuoksi. Nytkin mennään joka päivä. Esikoulu on koulun yhteydessä ja eskarilaisten vanhemmille on tullut ohjeet, että jos esim.lähtee lomalle pidemmäksi aikaa pitää lupa anoa koulun rehtorilta. Koulun kaikki ilmoitukset tulee myös eskarista meille ja koskee siis koko koulua mukaanlukien esikoulun.

Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:
Minä olen ollut niin toope, että olen luullut että sitä on pakko käydä joka päivä jos yleensä sen haluaa käydä. Tosin meidän poika käy sen toiseen kertaan oppimisongelman vuoksi. Nytkin mennään joka päivä. Esikoulu on koulun yhteydessä ja eskarilaisten vanhemmille on tullut ohjeet, että jos esim.lähtee lomalle pidemmäksi aikaa pitää lupa anoa koulun rehtorilta. Koulun kaikki ilmoitukset tulee myös eskarista meille ja koskee siis koko koulua mukaanlukien esikoulun.

tämä ei välttämättä teitä koske, mutta niillä kenellä on pidennetty oppivelvollisuus (siis 11v), se alkaa jo eskarista ja silloin on omat lomat erikseen haettava.

kyl mä aattelin et poika saa käydä 5x viikossa..kaverit muuten ihmettelee mix et pääse yhtenä päivänä..ja siitähän se lorviminen alkaa..ei jaksa tänäänkään mennä jne.helpompi koulua ajatellen.eikä se hei oo ku 4h päiväs..

Alkuperäinen kirjoittaja ++:
kyl mä aattelin et poika saa käydä 5x viikossa..kaverit muuten ihmettelee mix et pääse yhtenä päivänä..ja siitähän se lorviminen alkaa..ei jaksa tänäänkään mennä jne.helpompi koulua ajatellen.eikä se hei oo ku 4h päiväs..

siinä on iso ero, sovitaanko päivät etukäteen ja pidetään niistä kiinni vai kinataanko joka aamu, viitsittäisiinkö nyt lähteä ulos sateeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

siinä on iso ero, sovitaanko päivät etukäteen ja pidetään niistä kiinni vai kinataanko joka aamu, viitsittäisiinkö nyt lähteä ulos sateeseen.

no periaattensa kelläkinj uu..mutta ei kai ne huvikseen sitä eskaria järjestä..meil ainaki tykkää et ei tosiaankaan haluis olla päivääkään pois.enkä kyllä aatellukkaa paitsi jos sairastuu tmv.vaik ite oon kotona pienempien kaa.

Kyllähän normali vanhempi näkee, tarvitseeko lapsi enemmän lepoa ja rauhaa. Ja osaa antaa lapselle lisää vapaata. ei kenenkään etua palvele väkisin raahata ylirasittunut lapsi eskariin, jos on mahdollista jäädä kotiin. Vanhempien päätöksellä, ei lapsen halusta, vaan tarpeesta.

Eskari ON äärettömän raskasta ja kuluttavaa pienelle ihmiselle. :)

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Kyllähän normali vanhempi näkee, tarvitseeko lapsi enemmän lepoa ja rauhaa. Ja osaa antaa lapselle lisää vapaata. ei kenenkään etua palvele väkisin raahata ylirasittunut lapsi eskariin, jos on mahdollista jäädä kotiin. Vanhempien päätöksellä, ei lapsen halusta, vaan tarpeesta.

Eskari ON äärettömän raskasta ja kuluttavaa pienelle ihmiselle. :)

??kui perustelet?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
??kui perustelet?

Sillattis, että näkeehän sen otsallaankin, jos lapsi kuormittuu liikaa.

Eskarissa on paljon kaikkea uutta ja lapsi joutuu skarppaamaan koko eskaripäivän ajan. Se kuluttaa.... usko pois.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
??kui perustelet?

Sillattis, että näkeehän sen otsallaankin, jos lapsi kuormittuu liikaa.

Eskarissa on paljon kaikkea uutta ja lapsi joutuu skarppaamaan koko eskaripäivän ajan. Se kuluttaa.... usko pois.

joo ei ollukka alunperin kyse liikakuormittumisesta vaan sitä en ymmärrä mix pitäis käydä vaa osittaista eskaria..olla huonompi ku muut..
Meiän poikaainakin 5v kotihoidon jälkeen on ihan varmasti onnellinen kun pääsi ikäistensä seuraan.eikä tarvii skarppailla yhtään..
ymmärrän joo et jos lapsi on selvästi väsyny ni sillon vp on paikallaan mut mix pitäisi jo heti alussa antaa periksi ja käydä vaa esim 3x vko

Meillä nimenomaan painotettiin ettei eskari kuitenkaan ole vielä mikään koulu vaan valmennusta vasta sinne. Myös viikkovapaiden pitää toteutua vuorotarhalaisellakin huolimatta eskarista. Eikä vuoropäiväkodissa käyvä lapsi poikkea millään lailla "normaali"päiväkodissa käyvästi eskarilaisesta kuin hoitoajoiltaan.

Miksi siis vuorohoitoeskarilaisen ei ole pakollista käydä päivittäin eskarissa mutta normiaikapäiväkotilaisen pitäisi? Eskari on kuitenkin vapaaehtoista! Perusjuttuja voi opetella ja harjoitella kotonakin kirjaimet, numerot jne. Meillä eskarilainen on oppinut jo aiemmin kirjoittamisen, lukemisen ja numerot kotona ollessaan ja harjoitellessaan eikä päiväkodissa!

joo ei ollukka alunperin kyse liikakuormittumisesta vaan sitä en ymmärrä mix pitäis käydä vaa osittaista eskaria..olla huonompi ku muut..
Meiän poikaainakin 5v kotihoidon jälkeen on ihan varmasti onnellinen kun pääsi ikäistensä seuraan.eikä tarvii skarppailla yhtään..
ymmärrän joo et jos lapsi on selvästi väsyny ni sillon vp on paikallaan mut mix pitäisi jo heti alussa antaa periksi ja käydä vaa esim 3x vko

Olla huonompi? :o ei lapsi sitä niin koe, ellei joku mene sanomaan, että asia olisi muka noin.

No, onneksi ei tarvitse olla aina kaikesta samaa mieltä.

Toiseksi vanhin lapsi kävi eskaria ensin kolme kertaa viikossa. Se sopi ihan hyvin eskariopelle. Kysyin alussa myös, että saako käydä useammin jos lapsi haluaa. Ennen joulua lapsi halusi käydä joka päivä. (Meillä ei vanhin käynyt ollenkan eskaria)

Eskariope kertoi, että joillakin oli päätetty perjantai vapaapäiväksi.

Yhteistyössä