Onko kenenkään muun lapsi tehnyt niin että ei ole syö koulussa yhtään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neljän äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neljän äiti82

Vieras
Eli meidän esikoinen on nyt eka luokalla ja tausta on se että ei suostunut syömään koko eskarivuotena eskarissa mitään(vain nyyttäreillä jotain maistanut)ja sama homma nyt koulussa että ei syö siellä(maitomukin sentään juonut)Poitsu ollut aina tosi nirso syömään,lihaa ei syö juuri ollenkaaan.Opettaja sanoi että kuukauden aikana pitäisi rueta syömään mutta minkä tekee jos ei vaan syö(pakottaa ei todellakaan voi)Annoin poitsulle kotona aina eskaripäivän jälkeen lämpimän ruoan.Niin ja poitsu ollut aina kotihoidossa ja siis ei ole tottunut syömään isossa ryhmässä ja sanoi että jännittää ruokailu tilanne.Onko muilla ollut tälläista?

Kun olin ala-asteella, niin mun luokalla oli tyttö, joka ei tykännyt mistään eikä myöskään syönyt mitään. Näin jatkui viidennelle luokalle, jolloin tytön äiti tuli kesken oppitunnin luokkaan ja ilmoitti, että lapselleen pitää tästä lähtien tarjota raakaa perunaa, koska siitä hän tykkää. Ja siitä päivästä lähtien ruokakärryissä (pieni kyläkoulu, ei ruokalaa, syötiin omassa luokassa) oli lapsikullalle raaka peruna.

Sellainen tarina. Koita samaa. :saint:

meillä pojalla sama juttu että ei suostu koulussa syömään tai kun ollu päivähoidossa.aloitti nyt ekaluokan.eskarissa ihmettelivät kun ei suostunu syömään mut minkäs teet.kotona kuitenkin lämmin ruoka kun tulee ja kotona kyl syö.

Ei kai ne koulussa opi ikinä syömäänkään ku tietävät et kotona odottaa se herkkupata jonka äiti on vaan heidän takia tehny ku he nyt ei vaan voi siellä koulussa syödä.

Mä lopettaisin sen lämpimän ruoan tarjoamisen koulun jälkeen. Lapsi tietää, ettei koulussa tarvi syödä, kun kotona kuitenkin on ruoka odottamassa. Ja jos lapsi itsekin sanoo jännittävänsä ruokailutilannetta, asiasta pitää puhua opettajalle. Jännityksestä voi päästä eroon ja erilaisia ruokia pitää oppia syömään.

No tähän olisi viimeistään pitänyt puuttua jo eskarissa. Nyt tuota syömättömyyttä on vaikeaampi korjata. Ette te äidit ole ikuisesti pelastamassa lastanne inhokkitilanteillta. Eihän teidän lapset voi edes mennä minnekkään kavereille kylään/yökylään jos ei voi syödä tarjottuja ruokia, olipa syy mikä tahansa.

Meidän tytön eskarissa oli tosi tiukkalinja syömisen suhteen. Joka naperon oli syötävä pieni määrä ruokaa, minkä tädit ensin annnostelivat lautaselle, vaikka kuinka olisi ollut inhokki ruokaa. Joten meidän neitinirso oppi syömään ruokia joita kotona ei maistanutkaan :)

Miten tähän olisi pitänyt puuttua VIIMEISTÄÄN eskarissa kun lapsi on ollut aina kotihoidossa?!!Ja kyllä minä nyt pojalle lämpimän ruoan tarjioan kun tulee kotiin.Jäi vähän mietityttämään kun opettaja sanoi että kuukauden kuluessa on ruettava syömään että mitähän sitten meinaa jos ei syö..Kun pakottaa ei voi.Poitsu on muutenkin koulussa enemmän ujon puoleinen ja jännittää.Kaveripiirissä ei kyllä ole ujo eikä kotona.Ja oli eilen open kans puhetta että poitsu pääsisi syömään vähän ennen muita (vain yksi tyttö lähtee silloin syömään kun on niin hidas)että jos sitten olisi rauhallisempi syödä..

Alkuperäinen kirjoittaja zädäm:
No tähän olisi viimeistään pitänyt puuttua jo eskarissa. Nyt tuota syömättömyyttä on vaikeaampi korjata. Ette te äidit ole ikuisesti pelastamassa lastanne inhokkitilanteillta. Eihän teidän lapset voi edes mennä minnekkään kavereille kylään/yökylään jos ei voi syödä tarjottuja ruokia, olipa syy mikä tahansa.

Meidän tytön eskarissa oli tosi tiukkalinja syömisen suhteen. Joka naperon oli syötävä pieni määrä ruokaa, minkä tädit ensin annnostelivat lautaselle, vaikka kuinka olisi ollut inhokki ruokaa. Joten meidän neitinirso oppi syömään ruokia joita kotona ei maistanutkaan :)

aika outo taktiikka että eskarissa vielä tädit annostelee ruuan. mä olen ollu kolmessa pk:ssa töissä ja kaikissa eskarit jo ite saanu annostella annoksensa.

kyllä se siitä varmasti lähtee sujumaan, jos poika saa lähteä syömään ennen muita. Sitten kun ruokailu sillä keinolla tulee tutuksi, niin varmaan voi siirtyä yhdessä muiden kanssa.

siis ainakin tuohon nirsoiluun olisi pitänyt puuttua jo ennen eskaria... Eikö ne ole eskarissa sanoneet mitää/puuttuneet siihen ettei yksi lapsi syö mitään??
Ja lopeta oikeasti se ruoan tarjoaminen koulun jälkeen! Koulun jälkeen välipala ja ruoka ruoka-aikaan!

Toivottavasti kukaan ei tee asiasta mitään suurta numeroo ettei laapsi ihan lukkoon. Jos hän on terve ja saa päivässä kuitenkin tarpeeksi ruokaa niin eikä voi rauhassa odottaa että hän tottuu kouluun, isoon ryhmään, kouluruokaan ym. Kuukausi on liian lyhyt aika. vanhempana voit myös mennä jutteleen open kanssa ja sanoa että rauhoitetaan tilanne jouluun asti kun ei tässä mitään terveydellistä varaa ole.

No mä itse jännitin sitä syömistä kouluaikana niin paljon, että en välttämättä syöny sen takia mitään. Vähän näkkileipää järsin, vaikka ois ollu nälkäkin. Joku sosiaalisten tilanteiden pelko, vaivaa joskus vieläkin.

Up..Eilen tuli pojan reissuvihkossa viesti että ei ole syönyt mitään vain juonut maitoa..Pitänee kohta sanoa opettajalle että poika syö jos syö tai jos ei syö koulussa niin saa kyllä ruokaa kotona.Ei sille oikein mitään voi jos ei syö koulussa.

Minusta kyllä lapsen tulisi oppia syömään koulussa. Keskustelu lapsen ja opettajan kanssa, että miksi ei syö, mitä jännittää, onko ruoka erilaista mihin on tottunut, voiko ruokailuhetkeä rauhoittaa alkuun, jne. Tarjoammalla lämpimän ruuan heti koulun jälkeen hyväksyt itse sen, että lapsen ei tarvitse syödä koulussa. Jos sinä hyväksyt sen niin sitten ei kyllä ole juuri mitään tehtävissä... :(

*muoks* Ja ne päivät pitenee koulun edetessä, joten sen vuoksi se syömään oppiminen on tärkeää. Yläasteella päivät helposti 8 h joten keskittyminen varmasti herpaantuu, jos on koko ajan syömättä.

No ei me olla pakotettu lapsia väkisin maistamaan kaikkea,ihan hyvin ovat kasvaneet ja kehittyneet silti.Ja tuosta ruokailusta kun poitsu ei halua syödä lihaa(ei maistu)niin kasviksia syö todella paljon ja myös sienet ym maistuu..Tällä viikolla poitsu sai kokeilla syöntiä niin että toi tarjottimen luokkaan ja siellä ollut mahdollisuus syödä.Opettajalta tuli viesti että ei ole ruoka maistunut.

Mä olen todella tyytyväinen siihen, että likan aloitettua tokan luokan uudessa koulussa opettaja annostelee ruoan, eikä lasten anneta ottaa itse kuten ekalla luokalla. Lapsi saa sanoa paljon tai vähän, mutta siihen se jääkin. Heistä ruoka on ollut aina hyvää jo päiväkodista lähtien, ei ole koskaan tullut sanomista, etteivät olisi syöneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Ei kai ne koulussa opi ikinä syömäänkään ku tietävät et kotona odottaa se herkkupata jonka äiti on vaan heidän takia tehny ku he nyt ei vaan voi siellä koulussa syödä.
peesi, mun lapsi sais olla kyllä nälissään siihen saakka, että meidän ruoka on neljän aikaan syötävänä, jos ei koulussa olisi syönyt

Mulla nyt tulee jotenkin mieleen että mitä jos taustalla onkin muuta kuin vain jännitys ja nirsoilu? Kuulostaa sille että poika ei tahallaan nirsoile, kerran syö kasviksia lihan sijaan jne.
Aistiyliherkkyys?
Itselläni on, en juuri mitään lihaa voi syödä, se rakenne tökkii niin etten vaan voi. Mä olen myös hidas syömään, ja kun yhdistetään se aistiyliherkkyys ja syömisen hitaus(josta muut ilkkuivat) niin mä lopetin koulussa ja ylipäätään missään muualla kuin kotona syömisen. Enkä tänä päivänäkään pysty syömään kuin omien lasten ja miehen kanssa, joku sukupäivällinen ois se mistä mä jäisin pois vain sen ruokailun takia.

Selvitäpäs nyt ettei ole kyse tästä, se nimittäin pahenee mitä enemmän siihen kiinnittää muut huomiota.

Jatketaan vielä pikkuisen. Eli Mulla tän ajateltiin olevan temppuilua, nirsoilua jne, kunnes olin 5v ja äiti yritti pakottaa mut syömään perunaa. Itkin etten tykkää, laitoin suuhun ja yökkäsin. Äiti haki remmin ja sanoi että saan valita... mä valitsin remmin ja sitä myös sain. Tämä osoitti mun äitille ja lääkärille että en tahallaan ole syömättä.

Tuntuu, että aloittaja vähän liikaa sallii ja joustaa lapsensa kanssa. Pitäisi jämäkämmin perustella lapselle miksi pitää syödä ja lämmin ruoka kotoa pois heti koulun jälkeen. Eli mielestäni opettajan antama kuukauden takaraja on ihan perusteltu, ei se tilanne venyttämällä parane. Kyllä ujoa ja arkaa lastakin pitää vähän "tuupata" ja rajoja antaa.

Syökö lapsi siis koskaan missään muualla kuin kotona? Kylässä, ravintolassa jne?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toivottavasti kukaan ei tee asiasta mitään suurta numeroo ettei laapsi ihan lukkoon. Jos hän on terve ja saa päivässä kuitenkin tarpeeksi ruokaa niin eikä voi rauhassa odottaa että hän tottuu kouluun, isoon ryhmään, kouluruokaan ym. Kuukausi on liian lyhyt aika. vanhempana voit myös mennä jutteleen open kanssa ja sanoa että rauhoitetaan tilanne jouluun asti kun ei tässä mitään terveydellistä varaa ole.

Olen täysin samaa mieltä.Toivottavasti pojan opettaja järki-ihminen eikä nosta tilannetta ylettömiin mittasuhteisiin.Meillä pk.ssa pojan lastentarhanopettaja pakotti pojan syömään niin,että oksensi ja ruokailusta tuli hänelle jännityksen ja pelon paikka. Helpottui vasta kun vaihdoimme pk.ta!!!!!! Kyseinen lastentarhanopettaja nyt sairaslomalla-ihan oli omia ongelmia hänellä ja niitä lapsiin kohdisti. Kannattaa olla tarkkana millainen opettaja itse on henkiseltätasapainoltaa...ei ne aina ihan tasapainossa ole!!!

Yhteistyössä