Onko ketään yli 1v,eikä kiinteät maistu? Milloin syö itse lusikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mansikkinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mansikkinen

Uusi jäsen
23.05.2009
1
0
1
Kirjoittelen tänne taaperopalstalle, jotta saisin vastauksia meidän vaavia vanhempien vaavien vanhemmilta (monimutkainen lause, heh :-)).

Kuinka myöhään teillä on opittu syömään kiinteitä?

Meillä 9,5kk lapsi, ei vieläkään suostu syömään lusikasta syötettäen. Aloitettiin 4kk iässä ja ollaan yritetty edetä varovasti. Sormiruokana syö vain leipää tai korppuja, ei mitään "limaisempaa", muussaa vaan ne sormien välistä ja naureskelee. Pari kertaa on maistunut lusikasta, muuten ei. Olemme laittaneet soseita maidon sekaan ja menee vellitutilla. Syö siten liha-kasvissoseita, paksuja puuroja ym. Painokäyrä on -15. Liikkuu kyllä kovasti ja nousee jo seisomaan tukea vasten.

Kysyisin siis, onko kenelläkään yli 1 v:llä vielä samaa, että ei söisi lusikasta ja minkä ikäisenä alkanut itse syömään lusikalla?

Ihan tuli mieleen,että oothan antanut vauvalle lusikan omaan käteen ja näin antanut mahdollisuuden opetella lusikan käyttöä? Samalla voit itse syöttää toisella lusikalla. Mä ainakin oon antanut lusikan käteen ihan siitä lähtien kun lusikka kädessä vain on pysynyt ja nyt kun poika 1.5v niin syö jo todella hienosti itse =)

Mites kypsät makaronit tms?
Ei meilläkään tossa vaiheessa lusikka ollu suosiossa, tais jopa tulla jonkin sortin lusikkalakkokin eli sormiruokaa annoin.
Nyt on vajaan kuukauden (neiti melkein 1,4v) syöny ite lusikalla ja/tai haarukalla. Äiti ei aina saa edes auttaa.
Ja meidän tyttö on kans miinuskäyrillä ollu aina painon suhteen

Meillä söi sormiruokaa/soseita jostain 6-7kk iästä. Syötin ruokaa ja samalla sai itse noukkia lautaselta sormin. Vajaan vuoden ikäisenä pisteli koko annokset itse ja lusikka heilunut kuvioissa enemmän tai vähemmän. Vuoden ikäisenä otti lusikan ja alkoi syödä itse. Nyt on 1,5 v ja syö käytännössä kaiken itse lusikalla/haarukalla.

Meillä oli myös ongelmia tuossa yhden vuoden molemmin puolin syömisessä. Mikään ei kelvannut, puurot söi hyvin (lusikalla syöttäen), mutta päivällä syöminen rajottui leipään ja kurkkuun :p

Sitten tuossa pari viikkoa sitten yhtäkkiä alkoi syömään omalla lusikallaan ja sormilla. Nyt meillä syödään jopa makaroonilaatikkoa ja lihapullia ja monia muita ruokia :D :D

Meillä myös alkoi vasta 10kk iässä oikeastaan oikein oikeasti syödä jotain lusikasta. Se tapahtui suunnilleen samaan aikaan ku oppi konttaamaan. Sen jälkeen menty vaihtelevasti, nyt 1v6kk ja 0-käyrällä kasvaa. Hoidossa syö kuulemma lusikasta hyvin, kotona pääsääntöisesti huitoo lusikkaa kädellään. Itse ei syö, vaan leikkii ruualla lusikan kanssa. Ainoa konsti on pöytään kannetut kirjat, lelut, vispilät tms. Joskus menee ilman leluja, kun on oikein nälkä. Joskus ei mene leluillakaan ja silloin olkoon syömättä. Tiedän niin hyvin tuon tunteen ja murheen kun lapsi ei syö. Uskon kuitenkin että jossain vaiheessa se alkaa kiinnostaa ihan vaan yks kaks. Kokeile hankkia sitä oheistoimintaa pöytään, jos menisi leikkiessä. Tiedän että toiset ovat periaatteesta tätä vastaan, mutta itse oon hyvilläni kun edes jotenkin suostuu syömään. Jaksuja :hug:

Yhteistyössä