Onko kiinteistönhoitajalla (=talkkarilla) lupa mennä asuntoon tästä syystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhuhu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huhuhu

Vieras
Meidän talonmies vainoaa mua, ihan aina kun näkee mut eli melkein joka päivä, löytyy uutta valittamista. Mä en jaksa sitä, mun lapsen pyörä ei saa olla pyörätelineessä, koska se on tarkoitettu aikuisten pyörille, mun lapset (kolme alle 5v) pitää leikkiessään liian kovaa ääntä, mulla käy päivällä liian usein vieraita, kaikki talonyhtiön pihassa näkyvät tumpit ovat minun (vaikken koskaan niitä sinne heitäkään) ja sitä rataa, listaa voisin jatkaa loputtomiin...
Yks päivä tässä unohdin tytön kuraiset kumpparit rappukäytävään. Riisuin ne siinä, koska oli niin likaiset ja ajattelin että vien ne sitten suoraan kylppäriin, mutta unohdin. N.5min kuluttua hirveä kolina oven takana ja huomasin, että talonmies (tai nainen se on) yrittää tunkea kumisaappaita postilaatikosta sisään. Toisena päivänä tulin koiran kanssa ulkoa ja jätin omat samaan tapaan oman oven eteen, lähdin kiireellä kauppaan (eri kengillä) enkä muistanut nostaa kenkiä sisälle. Talonmies oli tällä aikaa (oln pois alle 30min) käynyt oveni takana ja vienyt oma-alotteisesti kengät kotiini avaten oven omilla avaimillaan...Onko luvallista tosta syystä mennä toisen kotiin? Haluisin jonkun syyn jo valittaa tästä ihmisestä, en jaksa sen vainoamista.

Vainoamiselta kuulostaa. Kyllä taloyhtiöillä on sääntönsä, mutta kaikki nuo mitä kerroit on ihan normaalia elämistä. Ei voi talkkari puuttua sun vieraisiin ja omilla avaimilla ei tulla sisään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vainoamiselta kuulostaa. Kyllä taloyhtiöillä on sääntönsä, mutta kaikki nuo mitä kerroit on ihan normaalia elämistä. Ei voi talkkari puuttua sun vieraisiin ja omilla avaimilla ei tulla sisään.

Vainoamista se onkin, saman tien kun ajan auton pihaan, ko.talkkari syöksyy jostain ja kulkee mun ja lasten perässä kotiovelle asti valittaen. En ole koskaan tehnyt hänelle mitään tai elänyt muutenkaan muita häiritsevästi tms...Ahdistavaa tuo hänen käytös.

vaikkei käytävällä saa säilyttää tavaraa niin eihän niitä sun asuntoon saa tuoda. en nyt edes keksi montaa syytä että sais sisälle tulla ilman asukkaan lupaa. mene jonnekkin valittamaan siitä ja kannattaa kysellä muilta asukkailta myös että vainoaako se niitäkin vai pelkästään suo.

Alkuperäinen kirjoittaja Mina:
Kyllä tuosta ihmisestä voi valittaa jo aikaisemmankin käytöksen perusteella, ei pelkästään ton asuntoon menemisen takia.

Niin, sitä mäkin mietin.. Ei tuo ihan normaalia ole. Mutta musta on tosi outoa, että kaikille ei todellakaan ole samanlainen. Mun seinänaapuri, jolla samanlainen koira kun mulla, kuuluu lienee eri kastiin. Koira nostaa kinttua ja kusta lorottaa pihalla oleviin viinimarjapensaisiin talkkarin katsellessa vieressä ja mun koira kun 8vko:sena pissas metsän reunaan (osittain oli nurmikon puolella) niin nousi kauhea haloo..Huoh.

Ota yhteys kiinteistön omistavaan tahoon tai talkkarin esimiehelle ja kerro huolesi. Kannattaa vaikka listata kaikki asiat jotka vaivaavat, niin muistat ne loogisesti kertoa. Tosin kirjallista listaa ei ehkä kannata antaa eteenpäin muuta kuin sellaisista asioista, jotka voit todistaa. Ei kuulosta asialliselta käytökseltä tuollainen talonmiehen osalta.

Alkuperäinen kirjoittaja no ei:
vaikkei käytävällä saa säilyttää tavaraa niin eihän niitä sun asuntoon saa tuoda. en nyt edes keksi montaa syytä että sais sisälle tulla ilman asukkaan lupaa. mene jonnekkin valittamaan siitä ja kannattaa kysellä muilta asukkailta myös että vainoaako se niitäkin vai pelkästään suo.

Ei se ainakaan kaikkia vainoa, ainakin yhden toisenkin kyllä tiedän ketä vainoaa.

Alkuperäinen kirjoittaja MiST:
periaatteessa on kun käytävillä ei saa säilyttää tavaraa

Talkkari voi poistaa ne kun on ensin kehottanut poistamaan. Mutta tuo ei ole syy mennä kenenkään asuntoon.

Ap tee joku juttu, ansa; että tiedät käykö se teillä muulloinkin salaa.
Ihme vainooja.

Hanki haukkuva koira, niin oppii talkkarit jättämään ulko-oven rauhaan :laugh:

No joo asiaan. Ei tuollaisista saa mennä sisään. Muutenkin pitää aina ilmoittaa, jos on sellaisia aikoja, jolloin pitäisi mennä sisälle. Ajattele, jos olisitkin ostanut ison vartioivan koiran edellisyönä, joka ei hauku ja talkkari olis päästänyt sen vapaaksi ja saanut mahdollisesti koiran hampaat käsiinsä.. Eli EI saa mennä missään nimessä toisen asuntoihin ilmoittamatta.

Talkkari voi poistaa ne kun on ensin kehottanut poistamaan. Mutta tuo ei ole syy mennä kenenkään asuntoon.

Ihme vainooja.

Ihan samaa oon miettiny, että kuinka usein se muuten käy meillä...

Ei todellakaan saa mennä sisään tuosta syystä! Voi ottaa ne johonkin toimistoon itselleen talteen ja jättää lapun että voi noutaa sieltä, tai ilkeyksissään vaikka roudata roskakatokseen ne kengät, mutta toisen kodin sisään ei saa mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ihme vainooja.

Ihan samaa oon miettiny, että kuinka usein se muuten käy meillä...

Laita joku lanka oven väliin tms. Tai sisäoven kahvaan jotakin tahmeaa ainetta :)

En tiedä onko ko. tapauksessa oma vai vuokra-asunto, mutta tiedän ainakin muutamia sellaisia vuokrasopimuksia, joissa lukee että kiinteistön omistajalla ja hänen etujensa valvojalla (kiinteistöhuolto) on oikeus mennä yleisavaimella huoneistoon ilman vuokralaisen lupaa.

En tiedä onko ko. tapauksessa oma vai vuokra-asunto, mutta tiedän ainakin muutamia sellaisia vuokrasopimuksia, joissa lukee että kiinteistön omistajalla ja hänen etujensa valvojalla (kiinteistöhuolto) on oikeus mennä yleisavaimella huoneistoon ilman vuokralaisen lupaa.

ai viemään kumisaappaita :|

*muoks* jos siellä on vaikka putkirikko, niin he saavat mennä, jos omistajaa ei tavoiteta. mutta tollaista ei missään tapauksessa saa tehdä, ja jos vaikka palovarottimia tms laitetaan, niin siitä pitää olla lappu ajoissa!!! että sinne mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:

ai viemään kumisaappaita :|

*muoks* jos siellä on vaikka putkirikko, niin he saavat mennä, jos omistajaa ei tavoiteta. mutta tollaista ei missään tapauksessa saa tehdä, ja jos vaikka palovarottimia tms laitetaan, niin siitä pitää olla lappu ajoissa!!! että sinne mennään.

kylläpä te vedätte pultteja, esim viemään vaikka ne kengät, jos on sellainen soppari kuten sanoin.

En ole missään vaiheessa sanonu että tuollainen menettelytapa olisi suotavaa, mutta tiedän tapauksia missä vuokralainen on allekirjoittanut sopimuksen, jossa talonmies voi käydä nostamassa ne kengät käytävältä sisään jos katsoo että käytävällä säilytetään tavaraa, joka sinne ei kuulu

Epäilen kyllä suuresti oikeutta mennä omilla avaimilla toisen asuntoon, vaikka sopimuksessa lukisi mitä. Yleisesti saa mennä vain hätätilanteessa. Mä en varmaan uskaltas edes asua, kun ei tiedä milloin pervo paukkaa yöllä sisään omilla avaimilla.

En ole missään vaiheessa sanonu että tuollainen menettelytapa olisi suotavaa, mutta tiedän tapauksia missä vuokralainen on allekirjoittanut sopimuksen, jossa talonmies voi käydä nostamassa ne kengät käytävältä sisään jos katsoo että käytävällä säilytetään tavaraa, joka sinne ei kuulu

nyt sä puhut kyllä ihan soopaa.

* Vuokranantaja ei saa tulla käytössäsi olevaan asuntoon sopimatta siitä etukäteen

Vuokranantajalla ei ole oikeutta ilman erityistä syytä päästä vuokrattuun huoneistoon. Vuokranantaja on kuitenkin päästettävä huoneistoon, jos se on tarpeen huoneiston kunnon ja hoidon valvonnan vuoksi. Huoneistossa käynti pyritään sopimaan vuokralaisen kannalta sopivaan aikaan. Hätätilanteessa isännöitsijän tai huollon on päästävä asuntoon yleisavaimella, vaikka asukas ei olisi kotona.

* Ilmoitusvelvollisuus: vuokralaisen on viipymättä ilmoitettava vuokranantajalle asunnossa huomaamistaan vioista

Siitä, että vuokranantaja ei saa marssia sisään asuntoon koska tahansa, seuraa vuokralaisen ilmoitusvelvollisuus. Koska vuokranantaja ei itse säännöllisesti valvo huoneiston kuntoa, vuokralaisen on viipymättä ilmoitettava vuokranantajalle havaitsemistaan vioista ja puutteellisuuksista. Jos ilmoitusta ei tee, vuokralainen voi itse joutua korvaamaan mahdollisen lisävahingon.

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:

nyt sä puhut kyllä ihan soopaa.

No en puhu. Olen aikoinaan itsekin sellaisen vuokrasoparin allekirjoittanu. Onneks asun nykyään omassa niin ei oo muilla asiaa tänne.

Olenko sanonu että noin pitäis toimia! Ymmärrän hyvin ap:n suuttumuksen. Ärräpää sanoin vain että se on mahdollista jos sopparissa niin lukee ja kuten jo sanoin niin en tiedä lukeeko ap:n sopparissa mitään ko. asiasta. Onko se niin vaikeaa tajuta että tuollainenkin on mahdollista jossain tapauksissa.

Yhteistyössä