Hae Anna.fi-sivustolta

onko Kreikan vesi juomakelpoista

Viestiketju osiossa 'Kreikka ja Kypros' , käynnistäjänä ?, 05.07.2005.

1. Kipa Vierailija

Ei Kreikassa ravintolat itse tee jääpaloja. Ettekö ole nähneet, kun jääfirman autot kuskaavat niitä ravintoloille isoissa säkeissä. Tuskin siellä isoissa jääkoneissa mitään pullovettä käytetään. Jääsäkki on tavernan pakastimessa ja jäät otetaan sieltä käsin eikä millään pihdeillä. Ne ovat sen verran toisiinsa kiinni jäätyneet, että ei niitä sieltä muuten irti saisikaan. Olen myös itse tutussa tavernassa asioinut siellä säkillä tehdessäni itse juomani.
    Voin kuvitella, kuinka bakteerikammoiset kauhistuvat, mutta asia on näin.
    Itsekin teen huoneessa jäät hanavedestä. Ja olisikin hankalaa lirutella vettä pullosta jääpalapussiin, kun on vain kaksi kättä.

2. Ei jäitä Vierailija

Ei ole ihme että vatsataudit jylläävät kun "" tutut "" tavernoissa möljäävät jääpaloja paljain käsin! Vessakäynnin jälkeen kenties käsiään pesemätön käy kiinni jääpalasäkkiin ja sieltä paloja irrottelemaan !

3. Vesipulloista Vierailija

Minun muistaakseni muovipulloisssa on ohje rutata ne kasaan ja siten laittaa korkki kiinni, niin menevät pienempään tilaan. Mutta tämänhän estää pullojen kierrätyksen. Kierrätetäänkö ""pehmeitä"" vesipulloja??

4. Neró Vierailija

Lasipullot menevät kiertoon, muoviset vesipullot menevät roskiin, jotka sitten poltetaan kaatopaikoilla.

5. No ei niitä ohuen ohuita pulloja kyllä kiertoon liateta. Olet kalkkis joten et edes ymmärrä nykyajan systeemeitä. Hirveä määrä niistä kertakäyttöpulloista tulee jätettä mutta niiden käsitetly pitäisi krekujen saada järkättyä, ei se ole meidän ongelma. Nyt ovat alkaneet VASTA VIIME VUOSINA ottamaan kauppoihinkin vaihtopulloja eli lasiset pullot saat palauttaa ja siitä kait muistaakseni maksetaan. Eu varmaan pakottaa, ei ne muuten viitsisi, heittäisivät ne lähimpään jorpakkoon niinkuin kaiken muunkin autonromuista lähtien...

6. water Vierailija

Vesipulloja ei kierrätetä.

7. Travellerille Vierailija

Eihän noihin uusiin aloituksiin kukaan jaksa aina kirjoittaa, joten lue tästä.

8. Kouros Vierailija

Meneppä JOSKUS ITSE KÄYMÄÄN KREIKKAAN, huomaat että kierrätys toimii sielä ainakin yhtä hyvin kuin Suomessa. Mikä ihme tekee ihmisistä noin kateellisia PIILOKURKKAAJIA. Luuletko, että en osaa lukea suomea?????

9. Miia Vierailija

Ainakaan Santorinin vettä ei suositella juotavaksi.

10. Eufrosyne Vierailija

Veden juomakelpoisuus riippuu paikkakunnasta. Meilla taalla Korintissa hanavetta ei voi juoda, vaan kaupungin vesirekka kiertaa tayttamassa ulko-oville jatetyt kanisterit. Naapurikaupungin, Loutrakin, vesi on puolestaan maankuulua hyvan makunsa ja terveellisyytensa vuoksi. Hanaveden juomakelpoisuudesta kussakin kaupungissa tahi kylassa kannattaa kysya oppaalta tai paikallisilta.

11. opas Vierailija

Kreikan vesijohtovesi on juomakelpoista. Tosin se on aika kalkkipitoista ja tästä syystä ei kovin hyvän makuista. Useimmiten esim.paikalliset juovat pullotettua vettä, koska maku on parempi. Pullotettu vesi on myös huomattavasti edullisempaa kuin Suomessa. Vastaus siis on ,että vesi on juomakelpoista!

12. *Mie* Vierailija

Ei ole!Meille ainakin on aina sanottu joka kerta, ettei saa juoda,ei ole puhdasta, tulee mahatauti. Kolme kertaa käyty ja joka kerta sama juttu.Aina käsketty ostaa vesipullot.En sit tiedä että puhdistetaanko sitä sitten joissakin muissa hotelleissa erikseen.T:Tyttö20v.

13. Kervinen Vierailija

Fakta on että vesi on juomakelpoista, useissa paikoissa tosin pahanmakuista suomalaiseen suuhun. Mahatautia ei ole noin 15 Kreikanreissulla tullut, syöty ja juotu kaikkea mahdollista.

14. aurinko Vierailija

Ainakin Rodoksella voi juoda vesijohtovettä. Hyvän makuista eikä mitään vatsavaivoja tullu.

15. Kouros Vierailija

Rodoksella EI VOI juoda vesijohtovettä. Onneksi Kreetalla voi juoda vesijohtovettä. MINÄ tiedän, koska olen usein siellä käynyt ja juonut vesijohtovettä. Usein kuitenkin LAIMENNAN vettä jollain maukkaalla liuoksella, kuten rakilla tai ouzolla, muitakin maukkaita liuoksia sieltä löytyy!

16. Antti Vierailija

Rodoksella nimenomaan VOI juoda vesijohtovettä,oppatkin sen kertovat jo bussissa matkalla hotellille.
    Kreetalla vesijohtovesi maistui mielestäni suolaiselta.

17. what Vierailija

Kuinka Kouros tietää ettei Rodoksen vettä voi juoda kun ei ole silelä ikinä käynyt?

18. aslak Vierailija

Kreetalla ja Marinassa syyskuu-05 join hanavettä 2vk= koko lomani ja ei mitään näkyvää haittaa... eli mahdollisesti vesi on juomakelpoista:)

19. iceman Vierailija

Missä maassa tehdään jäitä pullovedestä? Kai tiedät että tilastot osoittavat että juuri Turkista suomalaiset saavat eniten vatsapöpöjä.

20. Kreikkalainen Vierailija

Kreikassa vesijohtovesi ei ole juottava joka paikassa. Useimmissa kylläkin ja monissa erittäin hyvä lähde vettä.
    Ohuet, muoviset pullot eivät ole palautuspulloja, vaan ne menevät ikävä kyllä roskikseen tai teiden varsiin :(

Pullopalautusjärjestelmä on olemassa lasipulloille(virvoitus/olut) mutta ainakin pienet kioskit ja kaupat eivät ottaa pulloja kun niillä ei ole säilytyspaika. Ennen vanhaan saadaksen kauppa juomayhtiöltä juomia piti aina palauta vastaava määrä tyhjiä. Sen jälkeen kun tuo järjestelmä perútettiin kauppiaiden painostuksesta palautuspisteet väheni sillä seurauksella että pullot lojuu kadunkulmissa.
    Suurimmissa kaupoissa voi palauta pullot.

Tämä vale Kouros puhuu ihan paskaa, tuskin hän on edes käynyt koskaan Kreikassa.

21. Kreikkalainen Vierailija

Pieni lisäys: Varsinkin pienillä saarilla vesi voi olla ""suolaista"" tai mudan makuista. Se ei ole likaista varsinnaisesti mutta ei mitenkään mielyttävän makuistakaan.
    Pienille lapsille myös kreikkalaiset antavat lomalla pullovettä niissä paikoissa joissa veden laatu ei ole hyvä.

22. HJN Vierailija

Haluaisin lisätä oman vaatimattoman PANOKSENI vielä tähän keskusteluun. Ikinä en juo muuta kuin PULLOTETTUA VETTÄ Kreetalla ja sellaisesta pullosta, jonka olen itse ostanut ja AVANNUT omin käsin.

Minut yritettiin Analipsissä kerran myrkyttää, tosin aamukahviveden sekaan laitetuilla ""yrteillä"", mutta eivät onnistuneet, koska olin varautunut jonkinasteiseen ""attakkiin"", eräiden suomalaisten taholta.

Huomatkaa: he olivat suomalaaisia, joten en syytä Kreikkalaisia huonosta kraanavedestä, enkä myöskään voi vaatia hotellia keittämään kahvit PULLOVETEEN, jos en ole sitä itse ostanut ja avannut!

23. ononononon Vierailija

24. NERO PATTI Vierailija

Kuka valopää tuota kysyy???
    Kreikassa on satoja saaria, mantere, vuoria, laaksoja jopa järviä, ei näiden vesien puhtautta voi sisällyttää yhteen lauseeseen. Kokemuksesta tiedän , että Kreetan vesi on puhdasta koska se tulee maanalaisista virroista vuorilta. Vesi sataa talvella lumena ja vetenä vuorille ja valuu alas pitkin kesää ja se myös riitttää kuivempina kesinäkin.

25. Mikki Vierailija

Jostain syystä tuli mieleen juttu kaupunkilaislapsesta maalla, joka ei halunnut juoda lehmän maitoa, vaan hänelle piti olla kaupan maitoa.
    Monesti on sama juttu tuon veden kanssa. Pitää olla kaupan pullovettä, vaikka hanavesi olisi ihan hyvää.
    Mutta jokainen juokoon mitä haluaa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari