onko kukaan kokeillu ns. tassuhoitoa yöllä 2v lapselle...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uneton

Vieras
eli.... meillä 2v poika, joka käy aivan kiltisti illalla nukkumaan omaan sänkyynsä, joka on omassa huoneessa. äiti tai iskä laulaa unilaulun tai lorun sängyn vierellä ja sen jälkeen istutaan huoneessa olevalla tuolilla, kunnes nukahtaa. tähän menee n. 10-15 min. tämä ei siis ole ongelma... mielestäni ihan siedettävää...
meillä on siis kaikki makuuhuoneet yläkerrassa, joten on mukavampi olla siinä mukana nukkumaan mennessä... muuten saattas olla siskojen ( 2 kpl ) huoneet sekaisin tms... jos yksin sinne menis ;)

no niin asiaan :)

yöllä poika sitten herää jossain vaiheessa.... joko 2 maissa tai 4-5 maissa ( tavallisesti ) ja rupeaa "mölyämään" ensin vähän ja sitten kiihtyy... eikä rauhoitu ennen kuin viereen pääsee....
tiedän, että teemme väärin... en siis halua mitään saarnaa!!!!

haluaisin vain kokemuksia/ vinkkejä yms... millä keinoin tilanteen saisi korjattua.
hieveää huudatustakaan en haluaisi kokeilla...

meillä myös kaks vanhempaa tyttöä, mutta ei ole ollu samanlaista ongelmaa.

poika ei vielä puhu kunnolla, joten vaikeaa on senkin takia ymmärtää häntä yöllä.

tätä ei ole joka yö, mutta usein kuitenkin.

kiitos jos sulla on ideoita:)

miksi et päästä ja anna sitten olla vieressä yötä?..miten niin teet väärin..meillä on tuo vaihe menossa ja illallakaan ei käy omaan sänkyyn vaan suoraan haluu mun sänkyyn joten annan nukkua siinä missä lapsi tuntee olonsa sitten turvalliseksi

Meillä on pojan sänky meidän sängyn vieressä ja usein tulee meidän sänkyyn, viime yönä jotain itkusti ja mä otin poitsua kädestä kiinni ja silittelin, rauhoittui sinne. Muuten ei haittaa et tulee viereen, mutta kun on niin ahdasta :snotty: vauvakin nukkuu meidän sängyssä...

Alkuperäinen kirjoittaja SocialButterfly:
miksi et päästä ja anna sitten olla vieressä yötä?..miten niin teet väärin..meillä on tuo vaihe menossa ja illallakaan ei käy omaan sänkyyn vaan suoraan haluu mun sänkyyn joten annan nukkua siinä missä lapsi tuntee olonsa sitten turvalliseksi

no en mä sitä ihan tarkottanu.... vaan, että on varmaan hankalaa päästä tuosta tavasta eroon sitten joskus :/

tottakai ymmärrän että lapsella täytyy olla turvallinen olo. ja haluan, että on!
mutta mietin vaan miten te muut olette saaneet tilanteen korjattua, jos näin on ollut...???

kun kuitenkin käy ihan iloisena ilalla nukkumaan omaan sänkyynsä, ei mitään ongelmaa ole siinä. suukottaa isin/ äidin ja siskot ja leikkikissankin...

Meillä on vähän nuorempi lapsi, joka on taas alkanut heräillä öisin ensin hampaiden ja sitten flunssan takia. Meidän pikkuinen ei saa nukutuksi vieressä eikä edes niin, että sen sängyn vieressä lattialla nukkuu. Meillä tehdään siis niin, että lapsi käydään ensin rauhoittelemassa, toivotetaan taas hyvät yöt ym. ja lähdetään pois. Jos ei rauhoitu, mennään pian uudestaan. Sitten ihan vaan huoneen ovelta rauhoitellaan ja sanotaan, että nyt pitää nukkua. Meillä poika rauhoittuu nopeammin jos isi menee rauhoittelemaan eikä äiti, ja silloin riittää yksi tai kaksi käyntiä. Minä saan tehdä enemmän töitä, sillä olen joskus "myöntänyt etuisuuksia enemmän", ottanut viereen, vienyt keittiöön yöpalalle jne. Isältään ei odota vastaavaa palvelua.

Meidän poika nukkuu vielä pinniksessä, joten siinä mielessä tämä on meillä helpompi toteuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja uneton:
Alkuperäinen kirjoittaja SocialButterfly:

no en mä sitä ihan tarkottanu.... vaan, että on varmaan hankalaa päästä tuosta tavasta eroon sitten joskus :/

tottakai ymmärrän että lapsella täytyy olla turvallinen olo. ja haluan, että on!
mutta mietin vaan miten te muut olette saaneet tilanteen korjattua, jos näin on ollut...???

kun kuitenkin käy ihan iloisena ilalla nukkumaan omaan sänkyynsä, ei mitään ongelmaa ole siinä. suukottaa isin/ äidin ja siskot ja leikkikissankin...

mä luulen että tuo todellakin on vaihe..anna nyt nukkua vieressä ja koita taas uudelleen myöhemmin..niin minä meinasin..

Eihän vaan ole alkanut pelkäämään pimeää? Himmeä yö-valo vois tuoda avun tuohon ongelmaan vaikka ei pimeää pelkäiskään. Kokeile tuota yö-valoa ja sitä, että päättäväisesti vaan viet poikaa yöllä omaan sänkyyn jos herää eikä näytä pelkäävän mitään vaan ennemminkin kiukuttelevan. Tuolla, että vie yöllä vaan päättäväisesti sänkyyn ja lähtee itse pois ja toistaa jos poika tulee takaisin pitäisi tulla tulosta jo muutamassa yössä. Ja vielä tarkennuksena, että jos lapsi ihan selvästi yöllä pelkää jotain niin silloin ei tietenkään jätetä yksikseen.

Meille tulee aina välillä 2-vuotiaalle tuollainen kausi, että herää yöllä ja tulee pois sängystä johon sitten palautetaan takaisin tai jos vain itkee ja mölyää sängyssä niin yleensä on auttanut, kun käy antamassa vesihörpyn. Välillä tuo kausi voi kestää muutaman viikon ja sitten taas ongelma poistuu itsekseen ja yö-valo on siis meillä rauhoittanut paljon tuota tilannetta eikä tarvitse olla päällä kuin ihan nukkumaan mennessä vaan nykyään.

Meillä tämän tyyppistä "unikoulua" on käytetty jo alle vuosikkaana. Jos lapsesi ei ole sairas tms. eli on vaan sitä "haluan viereen" kitinää, niin meidän opeilla homma toimisi seuraavasti.

Kun lapsi herää, menet huoneeseen ja jos lapsi on ylhäällä sängyssä, annat halin, sanot ehkä että "nyt nukkumaan, hyvää yötä" tai jotain muuta "pientä". Lähdet pois huoneesta oven ulkopuolelle niin ettei lapsi sinua näe. Annat kitistä pari minuuttia, jolloin taas toistat tämän ja sitä toistoa niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Meillä ei yleensä tarvitse tehdä kuin kerrasta kolmeen kertaan. Mutta tottakai ensimmäisinä öinä voi olla hankalampaa. Meidän kohta parivuotiasta lasta "unikoulutetaan" enää parina/kolmena yönä kuukaudessa. Muuten nukkuu loistavasti. Ja nukahtaa sänkyynsä omaan huoneeseen kun lapsen sinne vie unikaveri kainalossa pusujen, halien ja iltarukouksen jälkeen.

Meillä tätä tehty aika pienestä pitäen sen takia, koska miehellä todella hankalat työvuorot (lähtee tai tulee töistä aina yöllä" ja muutenkin tykkäämme nukkua kaksisteen omassa huoneessa. Jokainen perheenjäsen nukkuu meillä näin parhaiten. =)

Yhteistyössä