Onko kukaan lukenut tohtori Spockin "Järkevää (järjetöntä) Lastenhoitoa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The Maiden
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

The Maiden

Aktiivinen jäsen
28.09.2009
1 576
0
36
Tai jotain sinnepäin. Esikoista odottaessani sen luin, eikä ne mun lasten kohdalla mieleenpainuvimmat jutut pitäneet paikkaansa.

Esim. se, että lapsen pottaa ei saisi tyhjentää lapsen nähden vessanpönttöön, koska se kakka on lapsen mielestä niin hieno aikaansaannos, että sille tulee paha mieli/ traumoja jos näkee hänen tekemänsä pökäleen huuhtoutuvan vessanpöntöstä alas.

Meidän muksut ei ole ikinä olleet moisesta millänsäkkään vaikka onkin tullut "lentokonekakkaa" tms.

Mites teillä? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
tohtori Spock.... tulee aika pahoja star trek-mielleyhtymiä :laugh: :snotty:

Älä muuta virka! :laugh:

Se oli kyllä pettymys, kun nuorena ja innokkaana äitinä ostin kalliin kirjan. Noi älyttömyydet pilas koko kirjan, siinä saattoi olla järkevääkin mukana mutta eihän niitä enää muista. Sen jälkeen en enää mitään muutakun neuvolan oppaita lukenut. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Mulla ei ole lapsia, mutta hoitolapseni vilkuttaa kakalle ja sanoo "bye, bye poo!" :D

Jos joku on tutustunut sellaiseen tyyppiin kuin Gina Ford, niin siinä on pelottava kasvatustäti oppaineen.

Apua, onko mun lapsi sulla hoidossa?

:whistle: Meillä nimittäin lapsi sanoo kans justiin tuollain ja on saanu monet hymilemään sillä :D

Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Apua, onko mun lapsi sulla hoidossa?

:whistle: Meillä nimittäin lapsi sanoo kans justiin tuollain ja on saanu monet hymilemään sillä :D

Voi ollakin, jos lapsesi on hoidossa Luoteis-Englannissa.:D

:laugh: :laugh: No ei ole :D Mut aika hauska sattuma kuitenkin, meillä tosiaan monet on saanu makeat naurut kun toinen vilkuttaa kakalle ja tuumaa iloisesti, että "bye bye poo" :D

Sehän on 60/70-luvulta, ja äijä amerikkalainen -what do you expect? Ei taida ihan sopia nykypäivään ja Suomeen.... Äitini luki sitä, kun mua ja sisaruksiani kasvatti, ja pieleen meni ;)

no ei sen ruotsalaismuijan Lapsikirja ole paljonkaan järkevämpi.

Eniten ottaa patiin se neuvo, että anna lapsen päättää kahdesta vaihtoehdosta: Laitatko siniset vain punaiset sukkahousut? Mun kummatkin vekarat on jo 1-vuotiaina osanneet sanoa jonkun kolmannen vaihtoehdon, yleensä sen, et ENLAITASUKKAHOUSUJA!!! (minkä jälkeen ne sukkahousut puetaan väkisin) Mä "selitän" sen sillä että miun lapset on vaan vähän viksumpia.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:

Eniten ottaa patiin se neuvo, että anna lapsen päättää kahdesta vaihtoehdosta: Laitatko siniset vain punaiset sukkahousut? Mun kummatkin vekarat on jo 1-vuotiaina osanneet sanoa jonkun kolmannen vaihtoehdon, yleensä sen, et ENLAITASUKKAHOUSUJA!!! (minkä jälkeen ne sukkahousut puetaan väkisin) Mä "selitän" sen sillä että miun lapset on vaan vähän viksumpia.

ehkä ideana on että lapsi saa päättää kumman väriset sukkahousut puetaan väkisin päälle :D

Tässä mielipide, jota vahvasti peesaan.

Itseäni otti suunnattomasti päähän kirjoittajan näkemys, jonka mukaan koliikkia ei ole olemassakaan. Kaikki lapset kun vain huutavat, koska pelkäävät eloonjäämisensä puolesta ja ainoa apu siihen huutoon on ruokaa, ruokaa ja ruokaa.

Kaikella kunnioituksella yhdeksän lapsen äitiä kohtaan, mutta jos yhdelläkään hänen lapsistaan ei ole ollut sydänvikaa, cp-vammaa, diabetestä, munuaistautia jne., eikö yhtä lailla voisi väittää, ettei näitä mainittuja sairauksia ole olemassa?

Ja arvasitte ihan oikein, mun esikoisellani oli koliikki - eikä se hellittänyt sillä, että ruokaa tuputti enemmän ja enemmän, kun lapsi lopulta ei enää syönyt enempää vaan huusi vain.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

ehkä ideana on että lapsi saa päättää kumman väriset sukkahousut puetaan väkisin päälle :D

:D Näin sen varmaan täytyy olla...

Mua taas ihmetytti se, että jos lapsi yllättää vanhemmat kesken sekstailun, niin aktia ei saa lopettaa ettei lapsi saa tarumoja, että seksi on väärin vaan siinä lapsen katsellessa pitää vetää akti vaivihkaa loppuun.. :o Siitä ei sit tuu traumoja???

Ja lasta ei saanut kieltää jos kiusasi kissaa vaan kun lapsi veti kissaa hännästä, niin piti sanoa että hyvä noin silitetään kissaa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:

Mua taas ihmetytti se, että jos lapsi yllättää vanhemmat kesken sekstailun, niin aktia ei saa lopettaa ettei lapsi saa tarumoja, että seksi on väärin vaan siinä lapsen katsellessa pitää vetää akti vaivihkaa loppuun.. :o Siitä ei sit tuu traumoja???

Ja lasta ei saanut kieltää jos kiusasi kissaa vaan kun lapsi veti kissaa hännästä, niin piti sanoa että hyvä noin silitetään kissaa tms.

Herranjestas :O

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja Tää on dr Spockin ketju:
Tahkääs oma ketju Anna Wahlgrenista..

Eikä tehdä!

Olen lukenut sekä Spockin että Wahlgrenin. Benjamin Spock ei ainakaan näkemättä tiedä, mikä minun lastani ei vaivaa!

Et ole tainnut luke Spockiasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Anna w hullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja Tää on dr Spockin ketju:
Tahkääs oma ketju Anna Wahlgrenista..

Eikä tehdä!

Olen lukenut sekä Spockin että Wahlgrenin. Benjamin Spock ei ainakaan näkemättä tiedä, mikä minun lastani ei vaivaa!

Et ole tainnut luke Spockiasi.

Väärä arvaus. Olen lukenut sitä jo 80-luvulta alkaen. En tosin niin innokkaasti enää viimeisten 15 vuoden aikana, mutta mulla on hyvä muisti ja osaan palata kirjaan tarpeen vaatiessa.

Olen lukenut Benjamin Spockin kirjan Baby and Child Care (käännöksiä esim. Säuglings- und Kinderpflege, Järkevää lastenhoitoa). Se on mielestäni erinomainen, jos on tarpeeksi järkeä osata jättää muutamat joko vanhentuneet tai amerikkalaisiin olosuhteisiin liittyvät, täysin epäolennaiset kohdat huomiotta. Ns. ei näe metsää puilta -lukutapa vaivaa tietysti yllättävän monia jopa korkeakoulutettuja. En tiedä, onko kirja käännetty suomeksi kokonaan vai onko siitä vain poimittu jotain pätkiä. Itse luen sitä saksalaisena käännöksenä, jonka satuin saamaan. Kirjasta löytyy hyvä ja rauhoittava ohje useimpiin lapsenhoidossa eteentuleviin ongelmiin. Mielestäni se on parempi ohjenuora kuin netti, josta löytyy sekä oikeaa että täysin väärää, suorastaan haitallista tietoa. Erityisen hyvänä pidän sitä, että Spock kannustaa vanhempia luottamaan itseensä ja osaamiseensa vanhempina. Benjamin Spockin kirja on niin suosittu, että sitä on painettu maailmassa 1900-luvulla lähes yhtä paljon kuin Raamattua. Tämä ehkä kertoo jotain myös siitä, että useimmat ovat kokeneet sen sekä hyödylliseksi että hyvin kirjoitetuksi. Kirjoittaja on sentään lääkäri, ja kirjan tietoja päivitettiin 1940-luvulta 2000-luvulta aina uusinta tietoa vastaavaksi. Kannattaa siis hankkia siitä uusin mahdollinen painos. Suosittelen vilpittömästi.

Yhteistyössä