Onko kukaan pitänyt lapselle ns. "3 yön UNIKOULUA" ?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meillä on 1v1kk:n kanssa olleet yöt jo pitkään yhtä hulinaa (itkua, huutoa, hysteeristä karjumista, leikkiä, naurua... ) ja soitinkin tänään neuvolaan, että nyt olisi kyllä jonkinlainen unikoulu paikallaan kun alkaa itse kullekin jo riittää.

Sieltä anneettiin neuvoksi pitää tuo kolmen yön unikoulu (siis lähes poikkeuksetta viimeistään kolmen yön jälkeen lapsen pitäisi alkaa nukkua) ja jos se ei toimi niin katsellaan pitääkö lääkärin sitten antaa lähete sairaalan unikouluun.

Minulta jäi kuitenkin kysymättä, että onkohan ihan ok, että olen samassa huoneessa koko ajan vai pitäisikö poistua aina siinä välissä kun lapsi on rauhoittunut...? Tosin meidän tapauksessa se tarkoittaa yhtä ravaamista kun huuto alkaa heti kun häivyn - jos rauhoittuu ollenkaan.

KERTOKAAPA MUUTENKIN KOKEMUKSIA JA VINKKEJÄ UNIKOULUN PITOON!
ETENKIN SIITÄ MITEN PYSTYY ITSE VÄSYNEENÄ PITÄMÄÄN PINTANSA VIIMEISEEN SAAKKA...?

[QUOTE="vieras";21932769]Googlaa pehmeä unikoulu[/QUOTE]

Tarkoitatko tällä sitä Elisabeth Pantleyn menetelmää..?
En tiedä kummassa oli syy, mutta joko meillä se ei vaan toiminut tai sitten minä teen jotain väärin...

3 yössä ei välttämättä lopullista tulosta synny, mutta siinä ajassa pitäisi näkyä jo jotain helpotusta. Meillä meni unikoulussa 1-2 vkoa lapsesta riippuen.

Päättääkä tapa jolla lasta rauhoitetaan ja pitäkää siitä kiinni. Älkää jättäkö huutamaan. Älkää antako periksi ekoina öinä, muuten työ kolminkertaistuu. Jos tarkoitus on jatkossa nukkua eri huoneissa, poistu huoneesta. Unikoulun alussa lapsi saattaa aloittaa aamun tosi aikaisin, se tasoittuu myöhemmin. Meillä toinen lapsista taisi ekan ayönä herätä jo viideltä, mutta vieroitettiin silloin yösyötöistä pois, heräili nälkään.

Mutta ennen koulua, onko lapsi aivan terve? Onko heräillyt aina näin vai nyt vasta? Onko esim. allergioiden mahdollisuus olemassa? Jo s pienikin epäily terveydentilasta, ei mitään unikouluja.

Meillä pidettiin sitä noin 4 vuotta sitten, poika oli 8 kk:n ikäinen.

Ekana yönä sälli huusi 3 tuntia putkeen. Oltiin vieressä silittelemässä, kun rauhoittui, lähdettiin pois. Jos/kun itku jatkui, mentiin takaisin. Toisena yönä itkua kesti muistaakseni 20 min. ja kolmantena yönä 5 min. Sen jälkeen meillä onkin nukuttu kunnolla!

Vinkki, että usein isä on lapsen kannalta parempi unikouluttaja kuin äiti, koska tunneside isään on erilainen, ts. lapsi ei koe isän uudenlaista toimintamallia yhtä hankalana asiana kuin äidin vastaavaa. Toisaalta myös vanhemman näkökulmasta isän tunneside on erilainen; äiti hermostuu (ja on valmis luovuttamaan) lapsen itkuun herkemmin kuin isä.

meillä oli unikoulu 6kk ikäiselle mutta ei sitä oikein unikouluksi voinut sanoa. Ekana yönä kitistiin alkuun pikkaisen ja loppuyö meni hvin, seuraava oli tosi helppo ja kolmantena muistaakseni nukuttiin putkeen.

Meillä oli sellaiset ohjeet missä piti vähitellen pidentää aikaa kun tullaan katsomaan. Me ei ehditty pidentää sitä edes varttia pidemmäksi.

Myöhemmin on hyödynnetty oppeja kun leikki sägyssä ja huuteli huomiota.

Mä unikoulutin meidän kuopuksen 8kk:n iässä. Siinä tosiaankin meni vain se kolme yötä, ja poika on sen jälkeen nukkunut kuin tukki. Ekana yönä huutoa vajaa tunti, tokana puolisen tuntia ja kolmantena yönä viisi minuuttia. Tosiaan se HUS:n ohje on hyvä.

Yhtä asiaa haluan painottaa tuon ohella, josta vieras jo kirjoitti... eli lapsen pitää olla terve, ja se toinen seikka on se, että läheisyyden tarve täytyy täyttää päivän aikana yli äyräidensä, ettei ainakaan sitä tarvitse yöllä sitten kaipailla. Siis paljon syliä, silittelyjä ja yhteistä tekemistä.

unikoulu tehosi parissa illassa,ekana iltana kiukkusi 45 min.,tokana n.25min ja kolmantena menikin jo nätisti nukkumaan.Heräilyt vähenivät 1-3 kertaan yössä,ennen oli 7- 16 heräämistä + 1-2 tunnin valvomisia. Googlaa ne ohjeet siel HUS:in sivuilta. Tsemppiä.Älä luovuta kesken.

Meillä pidettiin sitä noin 4 vuotta sitten, poika oli 8 kk:n ikäinen.

Ekana yönä sälli huusi 3 tuntia putkeen. Oltiin vieressä silittelemässä, kun rauhoittui, lähdettiin pois. Jos/kun itku jatkui, mentiin takaisin. Toisena yönä itkua kesti muistaakseni 20 min. ja kolmantena yönä 5 min. Sen jälkeen meillä onkin nukuttu kunnolla!

Vinkki, että usein isä on lapsen kannalta parempi unikouluttaja kuin äiti, koska tunneside isään on erilainen, ts. lapsi ei koe isän uudenlaista toimintamallia yhtä hankalana asiana kuin äidin vastaavaa. Toisaalta myös vanhemman näkökulmasta isän tunneside on erilainen; äiti hermostuu (ja on valmis luovuttamaan) lapsen itkuun herkemmin kuin isä.

Uskon itsekin tuohon että isä olisi parempi, meillä vain sellainen tilanne, että molemmat ollaan yhtä väsyneitä kun mies lähtee aina jo aamuyöllä töini ja on viikonloppuisinkin univelkainen kuten minä :/ Hermojen kestämisestä en myöskään niin tiedä, minä nimenomaan turhaudun ja luovutan helpommin, mies taas hermostuu itkuun.
Mutta tuo tunnesidejuttu pitää kyllä paikkansa, pojalla alkaa itkut ja kitinät aina minut nähdessään sekä päivin että öin, mies viekin aina iltaisin pojan nukkumaan niin säästytään edes siltä itkulta...

Me pidettiin sellainen unikoulu jossa rauhettiin tyttö vaunuttamalla. Laitettiin nukkumaan vaunuihin ja aina kun huusi niin vaunutettiin vähän ja sitten sanottiiin hyvää yötä. Toisena yönä jo välillä ritti kun sanottiin hyvää yötä huoneen ulkopuolella. Kolmantena yönä ei sitten enää herännytkään. Nukkuu siis omassa huoneessa.

Nyt tyttö (9kk) nukkuu aina 12 tuntia putkeen öisin ja unikoulu pidettiin 6kk (jätin samalla yöimetykset pois)

Olisi mielenkiintoista kuulla myös perustelut mielipiteellesi :)

Minusta se ei vain ole hyväksi itkettää lasta turhaan. Olen sitä mieltä, että lapsi ei ole pyytänyt tähän maailmaan päästä vaan vanhempi on hänet tänne halunnut, joten vanhemman tulisi olla se joka joustaa ja opettelee uusia tapoja.

Ikuisuusaihe. Länsimaissa on kuitenkin jo pitkään ollut niin narsistinen käyttäytymismalli, että turha nykyihmiseltä on mitään uhrautumista odottaa. "Minä elän näin, minä tahdon sitä ja minä tahdon tehdä tätä." Kaikesta halutaan vain ne kivat puolet.

En viittaa nyt suoraan ap:een. Tämä oli vain yleinen mielipiteeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;21935138:
Umpiväsynyt melkein hulluuden partaalla oleva vanhempi varmaan onkin tosi hyvä vanhempi.Kokeileppas elää n.vuosi niin että nukut max.2h pätkän yössä ja muuten heräät 40 min. välein kokoyön,mitä nyt jossain välissä istut ja valvot 1-2h.

:wave: Voi tuohan on luksusta! Kokeile nukkua 2h koko yön aikana, 15 min pätkissä, jaettuna 02.00-08.00 väliselle ajalle. Jatka vuosi. Tai ei, älä kokeile. Ei ole kivaa. :)

Minusta se ei vain ole hyväksi itkettää lasta turhaan. Olen sitä mieltä, että lapsi ei ole pyytänyt tähän maailmaan päästä vaan vanhempi on hänet tänne halunnut, joten vanhemman tulisi olla se joka joustaa ja opettelee uusia tapoja.

Ikuisuusaihe. Länsimaissa on kuitenkin jo pitkään ollut niin narsistinen käyttäytymismalli, että turha nykyihmiseltä on mitään uhrautumista odottaa. "Minä elän näin, minä tahdon sitä ja minä tahdon tehdä tätä." Kaikesta halutaan vain ne kivat puolet.

Ei unikoulu ole yhtäkuin huudattaminen/lapsen itkettäminen. :o

Ja onhan se lapsenkin parhaaksi, kun saa sen riittävän määrän unta minkä tarvitsee jaksaakseen, kehittyäkseen. Meillä pidettiin unikoulua tasan lapsen parhaaksi, kyllä minä voin opetella uusia tapoja (ja olen opetellutkin) lapseni takia, mutta uni on kyllä ihmiselle välttämätön asia.

mitä jos lapsi haluaa karkkia ja sinä kiellät? Ja lapsi itkee tunnin sitä. Mikä ero siinä on siihen että lapsi haluaa leikkiä vaikka pitäisi nukkua ja protestoi kieltoasi?

Mä oon tosiaan länsimainen enkä ajattele mennä lapsen pillin mukaan...

:wave: Voi tuohan on luksusta! Kokeile nukkua 2h koko yön aikana, 15 min pätkissä, jaettuna 02.00-08.00 väliselle ajalle. Jatka vuosi. Tai ei, älä kokeile. Ei ole kivaa. :)

Tehdäänkö tästä nyt jokin hiivatin kilpailu, kuka on nukkunut vähiten, jessus.

Toivon mukaan sinä olet kuitenkin toteuttanut jonkinlaista unikoulua lapsellesi, jos kerran lapsesi on vain 2 tuntia yössä saanut unta!

Samaa mieltä kuin ylempänä sulle vastannut kirjoittaja "Justiinsa?" Hyvä vanhempi huolehtii lapsensa unen tarpeesta ja opettaa tämän nukkumaan oikein, ellei lapsi ole sitä itse osannut opetella. Ja juuri lapsen parasta tässä ajatellaankin.

Viimeksi muokattu:
juuri unikoulu pidetty 8kk lapselle, pienen hetken itki sängyssä ennen kuin nukahti, yksin siis, ei toivoakaan tassutteluista, raivoo enemmän vaan, parempi lähteä huoneesta pois kokonaan, kestää 2 min ja nukahtaa.
ekana yönä heräs 2 kertaa, yhteensä huusi 1½h, toisena yönä 2 kertaa myös, mutta huusi vähemmän aikaa jo, kolmantena yönä heräsi kerran pieneksi hetkeksi kitisemään! kaikkinä öinä söi vasta 6-7 välillä tissiä!!!
öinä toinen nukkui samassa huoneessa vauvan kanssa... nyt jo eri huoneessa, ja kaikki nukkuu paremmin!!!
tsemppiä!
se palkitsee kunhan jaksat ekat yöt... :)

[QUOTE="Justiinsa";21935243]Tehdäänkö tästä nyt jokin hiivatin kilpailu, kuka on nukkunut vähiten, jessus.

Toivon mukaan sinä olet kuitenkin toteuttanut jonkinlaista unikoulua lapsellesi, jos kerran lapsesi on vain 2 tuntia yössä saanut unta![/QUOTE]

Lapsi kyllä nukkui tuolloin kuin enkeli. :)

Yhteistyössä