Onko kukaan töissä vanhainkodissa/vanhusten palvelutalossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kertoisitko työstäsi, sen hyvistä ja huonoista puolista, miten pitkään olet työtä tehnyt ja koulutus? Palkka?

Minulle tarjottiin töitä palvelutalosta joka on myös vanhainkoti. Olen suuntautunut lähihoitajan ammatissa aikanaan vanhustyöhön mutta päivääkään en sitä ole tehnyt harjottelujen lisäksi ja on päässyt unohtumaan mitä se on. Suuntauduin nimittäin myös vammaistyöhön ja sitä olen tähän päivään asti tehnyt.

Mä olin muutama vuosi sitten jonkun verran töissä palvelukodissa (eli asukkaat vähän parempi kuntoisia kuin vanhainkodissa) ja parissa vanhainkodissa. Eri mittaisia sijaisuuksia tein päivästä muutamaan kuukauteen jotain varmaan kolmisen vuotta. Lähihoitaja ( & sairaanhoitajaopiskelija) mä silloin olin ammatiltani. Palkka oli 1650e/kk plus lisät.

Hyvin suuri osa ajasta menee ihan perushoitoon. Ja sellasen oppii kyllä nopeasti. Raskastahan se välillä on. Liian pienellä henkilökunnalla noita vanhusten paikkoja melkeinpä aina koitetaan pitää.

Vanhainkodissa olen töissä. Koulutus lähihoitaja, lasten ja nuorten puolelle suuntauduin. Reilun kolme vuotta olen ollut vanhuspuolella. Palkka 1617 + lisät kolmivuorotyöstä.
Plussia:
-Mukavat työkaverit
-viikolla kun on pääosin vapaat, saa asioita hoidettua
-koulutukset olleet hyviä ja niihin ovat päässeet myös sijaiset
-ihmisten kanssa työskentely, koskaan ei ole kahta samanlaista päivää, työn monipuolisuus
-konkreettinen tekeminen
-auttaminen, huolehtiminen, tuntuu että työllä on merkitystä, mitä itse pitää tärkeänä, ruohonjuuritasolla

Siinäpä jotain mitä tuli eka mieleen...

Sit miinuksia:
-väkivaltaiset asiakkaat
-vuorotyö raskasta fyysisesti, epäsäännölliset työputket
-hankala sovittaa muuhun perhe-elämään työvuorojen takia, lapsi usein myös illalla ja yöllä hoidossa
- välillä vaikeat työasennot kuormittaa
-työntekijöiden mitoitus vain perushommiin, eli hankala hoitaa ihmistä kokonaisvaltaisesti
-henkisesti raskasta, kiire, stressi, kuolemankohtaaminen, omaisten huoli, tunteita ei silti voi päästää esiin, että pystyy hoitamaan työnsä tarkasti ja rauhallisena, lääkkeet, insuliinit jne.
-jatkuva riittämättömyyden tunne
-viikonloppuvapaita harvemmin kuin kerran kuussa (vakkari olen), sijaisella saattaa olla vain yksi vklvapaa vaikkapa koko kesän aikana

Siinäpä jotain... musta ei olis vammaistyöhön, se on musta aikalailla kutsumustyötä, hatunnosto heille! Vanhusten parissa tykkään työskennellä.

Yhteistyössä