Hae Anna.fi-sivustolta

Onko kuri yhtä tiukka niin pojilla kuin

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä tytöilläkin, 13.02.2006.

1. tytöilläkin Vierailija

Kysyisin, pidetäänkö pojille ja tytöille yleensä samanlainen kuri? Eli sallitaanko pojilta enemmän rasavilleyttä ja ns. huonoa käytöstä kun taas tytöiltä vaaditaan fiksuutta ja rauhallisuutta? Toisaalta, rangaistaanko poikia helpommin esim. ruumiillisella kurituksella kuin tyttöjä. Mitkä ovat omat kokemuksenne lapsuudestanne ja entä omien lastenne kohdalla?

2. joo Vierailija

Isoveli sai aina tehdä kaikkea mitä minä tyttönä en...

3. mr Vierailija

Ei ole kokemusta sikäli kun ei ole kuin siskoja mutta itselläni on poika ja tyttö. Kohtelu riippuu ainakin meillä luonteesta ei sukupuolesta, poika on aina ollut rauhallinen ja kiltti eikä lainkaan aggressiivinen, tyttö sensijaan on hieman rasavilli ja omapäisempi. Ruumiillista kuritusta en hyväksy enkä niitä ole käyttänyt kumpaankaan eikä itseasiassa ole ollut tarvettakaan.

4. Mie Vierailija

Kyllähän se on. Serkkuani ei paljon näkynyt synttäreillä enää murkkuiässä. Täti vaan kommentoi ""kyllä se kortsuja osaa käyttää"". Poika siis mökkipaikkakunnalla viikonloput kännäämässä jne. Äitini tästä jotain kyseli niin vastauksena tuli tädiltä että ""tyttö on eri juttu, jos mulla sellanen olis en antais juosta ympäriinsä"". Ollaan samanikäisiä, tai itse asiassa olen serkkuani 8 kk vanhempi, ja että tuo kiukutti teininä. :D

5. sama kuri Vierailija

Ei meillä ainakaan saa poika olla sen tyhmempi kuin tyttökään, sama kuri molemmilla.
    Mutta en puhuisi kurista vaan elämänohjeista.
    Ruumiillinen kuritus on täysin poissuljettu asia ainakin meillä, kyllä ihminen puhetta ymmärtää, ja jos ei ymmärrä niin vika on puhujassa ei kuulijassa

6. Enpä tiedä tuosta tasa-arvosta. Meillä ainakin pari vuotta nuorempi ´veljeni sai kulkea aivan eri säännöill kiuin me tytöt, minä ja puolitoista vuotta vanhempi siskoni. Sain elämeäni toisen fyysisen kurinpalautuksen iskältä, kun ollessani ehkä neljäntoista jäimme siskon kanssa kiinni sinänsä viattomasta viinakokeilusta ja lähtienoon poikien kanssa vehtailusta. Silloin isä vei armotta saunakamariin ja antoi molemmille nahkavyöstä peffalle niin että tuntui. Vaikka olin järkyttynyt, niin jälkeenpäin on ollut pakko myöntää, että se myös kiihotti. Niinpä sopeuduin aika helposti siihen, että myös puolisoni piiskaa toisinaan, ei usein, mutta tarvittaessa. Aina sattuu,mutta jollakin lailla tykkään siitä.

7. kasvattaja Vierailija

Tälle tyttövaimolle sanoisin, että olet ehkä väärälläpalstalla, täällä lienee tarkoitus keskustella kasvatuksen tasa-arvosta, ei sen seurauksista myöhemmässä elämässä. Vai olenko hakoteillä?

8. aviomies 46 Vierailija

Meillä ainakin jo kotona isäukko teki selväksi sen, että naiset on pidettävä kurissa, ja niinpä meillä siskoni saivat aika herkästi selkäänsä, samoin äitini. Kuri sinänsä oli aika kova kaikille, myös meille kolmelle veljekselle, mutta isä teki kyllä kaikille selväksi sen, kuka huushollissa sanoo viimeisen sanan. Miesväelle riitti pelkkä sanllinen puhuttelu, jos aihetta sanomisiin tuli, mutta tytöt saivat kyllä piiskasta pyllylle, jos isä sen tarpeelliseksi näki. Katsoimme sen huolenpidoksi; jonkunhan on pidettävä ohjakset käsissään.

Omalle vaimolleni annan myös tarvittaessa remmiä perseelle, rakkaudella silti enkä edes kovin kovasti, sen verran, että tietää paikkansa. Lapsia meillä on kaksi, heitä en kurita ruumillisesti. Mutta jos tyttöni, nyt 14 vee, esim. haistattelisi tms., kyllä vetelisin vyöllä persuksille, olkoon väärin tai oikein. onnekasi sitä ei ole tarvinnut tehdä.

9. no huhhuh... Vierailija

Anteeksi nyt, kun en yhtään vastaa ap:n kysymykseen, mutta oli pakko tulla kommentoimaan... Siis että miehet piiskaa vaimojaan??? Äly hoi, oikeasti??! Ja vaimot (ainakin yksi vaimo ilmeisesti) pitää sitä ihan sallittuna ja hyväksyttävänä? Huhhuh...

10. kettu** Vierailija

itse en piiskaamisesta pidä, mutta ihmisiä on erilaisia ja seksielämäkin erilaista. Turha siitä nyt niin kovasti on pöyristyä...
    Väärä palsta kuitenkin tälle keskustelulle :)

Omassa lapsuudessa tytöillä ja pojilla oli erilainen kuri, en nykyajasta tiedä. Varmaan riippuu vähän vanhempien arvoista ja maailmankatsomuksesta. Vaikka itse kannatan täysin tasa-arvoista kasvatusta ja niin ollen kuriakin, niin tosiasia on kuitenkin se, että pojat eivät tule raskaaksi...

11. DK. Vierailija

Tuohon raskaaksi tulemiseen esimerkiksi, ja muuhun sellaiseen ei taida ikävä kyllä vaan kurittamiset ym. auttaa, vaan se, että tyttö on hyväksytty ja rakastettu - varsinkin isän huomio ja hyväksyntä on tärkeää. Että sanoisinpa melkein, että juuri sillä kurittamisella ym. negatiivisella pääsee siihen pisteeseen paljon varmemmin. Ja sekös sitten olisi parempi vaihtoehto, että se 15-vuotias poika laittaisi jonkun paksuksi..?
    Itse olen sitä mieltä, että jo siinä aletaan mennä väärään suuntaan, kun kuitataan jokin asia "pojat ovat poikia"-fraaseilla. Tuosta huomauttelen myös miehelleni ja muille sukulaisille välillä. Ei sukupuolen takia todellakaan katsota mitään sormien läpi, ei meidän perheessä.
    Itse olen toiseksi vanhin neljästä, isosiskolta ja minulta on aina vaadittu paljon kaikessa - harrastuksissa, koulussa; kesä- ja viikonlopputöitä tehty 14-vuotiaasta ja niillä ostettu kaikki "turha". Vanhemmat siitä saakka kustantaneet vain välttämättömät ja harrastukset. Veljeni taas eivät ole tehneet kotona juuri mitään, rahaa tulee ilman töitäkin ym. Toisaalta itsekin tykkään hyysätä heitä, ovat useampia vuosia nuorempia ja vielä teini-iässä..:) Joten en siitä mitenkään katkera ole. Selkeitä eroja silti.

12. Kyllä meillä vaan oli vissi ero tyttöjen ja poikien kurin välillä. Pikkuveljeni, perintöprinssi siis, sai tuoda alaikäisen tytön yöksi kotiime jo kahdeksantoista ikäisenä -tyttö oli viiden-kuudentoista. Minä ja vanhempi siskoni taas saimme isältä remmistä, kun myöhastyimme tunnin verran kotintuloajasta. ja sisko oli silloin melkein seitsemäntoista ja minäkin melkein kuudentoista. Luvalla oltiin tansseissa, ja kuinka ollakaan niin meni vähän pitkäksi, ja kotona ei selittelyt auttaneet, isä veti remmillä perseelle -paljaalle- meitä molempia. Lisäksi saatiin kuukausi kotiarestia. Äiti sivussa myötäili. oli sitä mieltä, että isä kyllä tietää, mikä tytöille sopii, mikä ei. Veli senkun porskutti, kun joskus myöhemmin siitä protestoitiin, niin molemmat vanhemmat vaan sanoi, että "se on aivan eri asia" ja "mies on luotu liikkuvaksi". REilua???

13. poikaparka Vierailija

Minulla oli isosisko ja pikkusisko. Isämme oli matkatöissä, harvoin kotona. Kasvatuksemme jäi äidin huoleksi. Äiti selitti aina, miten tytöt ovat luonnostaan kilttejä ja jos tekevät jotakin pahaa, niin uskovat sanaa kun heitä toruu. Mutta minä en kuulemma usko muuta kuin vitsaa. Ja siitä sain totisesti maistaa aina murrosikäiseksi saakka. Vaikka olimme kaikki olleet esimerkiksi ulkona kaikki yhdessä liian myöhään, minä oli ainoa joka piiskattiin. Siskot nauroivat ja kiusasivat minua siitä jälkeenpäin. Ja kantelivat minusta äidille. Usein aivan syyttäkin, mutta äiti uskoi heitä. Erityisesti vanhemman äiti käski valvomaan minua kun hän ei ole paikalla. Koska minä olin niin lapsellinen ja hän jo paljon järkevämpi, äiti selitti. Lukemattomat selkäsaunat sain siskojeni kantelun takia.

14. sohvis Vierailija

Mitä me tästä opimme?Jotkut lasten vanhemmat ovat aivan pihalla kasvatusasioista.Vanha sanonta,kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa.Itse lasteni kanssa vaisto n varassa.Oikestaan kasvatuksesta ei voi puhua.Lapset vaan olivat niin tervetulleita ja osoittautuivat ihan mukaviksi tyypeiksi.Kiva niitten kaa oli puljata.Nyt aikuisina ovat yhtä kivoja kakaroita.

15. valkokaulusduunari Vierailija

Samat säännöt pitäisi olla ja mielellään sama kurikin kaikilla lapsilla sukupuoleen katsomatta. JOs eroja tarvitaan niin korkeintaan lapsen luonteesta riippuvia, toiset lapset ehkä tarvitsevat enemmän rajoja kuin toiset. Toisaalta miten perustella lapsille, että toinen "tarvitsee" enemmän rajoja kuin toinen?

Meillä vanhanaikaiseen kotikuriin kuului juuri tuo "miehet on luotu liikkuviksi" eli minulla oli myöhemmät kotiintuloajat ja ehkä muutenkin vapaammat säännöt kuin siskoilla. Toisaalta siskot saivat vanhemmilta nuhteluita ja kotiarestia, minäpoika taas isältä remmiä. Joo, opi siinä sitten sukupuolten välistä tasa-arvoa.

16. poikaparka Vierailija

Edelliseen kirjoitukseen lisäyksenä: 70-luvulla oli piiskan saanti hyvin yleistä, siinä ei sinänsä ollut erityistä. Mutta että vielä murrosikäisenä sai hyvin usein ja vielä äidiltä, oli melko hävettävää. Jos meillä kaikki lapset olisivat saaneet "tasapuolisesti", olisi asia luultavasti melko hyvin pysynyt perhepiirissä. Olihan minulla kavereita, jotka saivat vielä murrosikäisenä selkäänsä, mutta niistä harvoin puhuttiin. Mutta meillä siskot kertoivat kaikista minun saamistani selkäsaunoista kaikille kavereilleen. Arvatkaa hävettikö, kun he koulun pihalla tarkkaan selittivät innokkaille kuulijoille, miten minä olin itkenyt ja pyytänyt äitiä lopettamaan! Ja kun olin saanut huonon numeron kokeista, niin kaikki tiesivät, miten lujaa minut oli taas piiskattu.
    Ja äiti aina uskoi siskoja kun he kantelivat minusta, vaikka olisinkin ollut syytön. Vastaansanomisesta vain lisää piiskaa, kunnes "tunnustin". Ja anteeksipyyntö siskoille ja lupaus totella, erityisesti isosiskoa. Tämä tietysti johti siihen, että he pystyivät komentelemaan minua miten halusivat. Jos yritin vastustella, niin uhkaus, että he kertoisivat äidille, miten olen esimerkiksi rikkonut jonkun astian (jonka he rikkoisivat). Aivat yhtä hyvin äiti olisi voinut antaa heille piiskausoikeuden! Lujaa tukistusta ja korvapuusteja sain siskoilta vähän väliä. Ja vastaan en uskaltanut panna! Vaikka äidin kurinpito oli ankaraa, niin sen olisin hyväksynytkin, yleensäkin lapset silloin hyväksyivät rangaistukset, jos ne olivat oikeudenmukaisia. Mutta siskojen terrori oli paljon pahempaa.

17. tasavertaista Vierailija

Hyvin usein kuulee sanonnan "pojat ovat poikia" ja sillä sitten kuitataaan poikien kolttoset. Itsellä on sisko eli lapsuudesta omasta perheestä ei ole kokemuksia eriarvoisesta kasvatuksesta mutta muistan parin kaverini perheessä olleen. Muistan kun ihmettelin itekseni asiaa. Nyt toinen näistä tytöistä jatkaa kaavaa ja antaa poikiensa olla kuin pellossa juuri tuohon aikaisempaan lauseeseen viitaten. Tyttö onkin tiukemmassa kurimuksessa. Jatkaa siis kotona saatuja oppejaan. Itsellä tällä hetkellä yksi tytär. Jos perheeseen poika tulee, niin varmasti tasa-arvoiseen kasvatukseen pyrin.

18. Rami 64 Vierailija

Oliko ikinä niin, että jotkut siskosi kavereista kertois siskoillesi mitä olit tehnyt. Koska nämä kaverit tiesivät, että saat selkääsi kun sinusta kerrotaan kotona. Joko tahallaan tai muuten.

19. poikaparka Vierailija

Kyllä siskot kantelivat minun käytöksestä oli se sitten kotona tai ulkona tai kylässä. Muistan esimerkiksi erään tapauksen kun en halunnut leikkiä naapurin tytön kanssa. Kun minun olisi pitänyt olla intiaaniprinsessan orja ja tehdä nöyrästi kaikkien hänen komentojensa mukaan. Siskot olivat paikalla ja selittivät äidille miten minä olin rähissyt ja lyönyt sitä tyttöä. Tiesin jo että jos yrittäisin kieltää niin piiiskaa tulisi myös valehtelemisesta. Sitten piti siskojen kanssa mennä pyytämään naapurin tytöltä anteeksi. Ja siskot tietysti tarkkaan selittivät tytölle, miten minut oli piiskattu niin että olin kunnolla itkenyt. Se orjana olo ei todellakaan ollut minulle leikkiä, siskojen orjana jouduin olemaan jatkuvasti!

20. Olen nelihenjisen perheen nuorin poika. Minulla on viisi vuotta vanhempi veli, itse olen nyt seitsämäntoista ja siskot tältä väliltä. Opin jo pienenä että meillä kuritetaan poikia, tytöjä ei koskaan. Veljeni oli kieltämättä melko vallaton ja joutui jopa poliisin kanssa tekemisiin. Kurituksen hoiti meillä aina isä. Ja kun sen kurituksen aika tuli, äiti lähti tytöjen kanssa pois. Tupaan jäimme ne veljekset - olin varmaan /v. kun "pääsin" tähän kuritussessioon ensimmäisen mukaan. Veli oli tehnyt jotain (en voi muistaa mitä) mutta jotain kurjempaa se oli koska isä oli yleensä hyvinkin mukava mies - vaan nyt huutaminen ja sättiminen oli, ikäisestäni jotain kaameaa. Minut istutettiin pikkutuolille leivinuunin eteen ja isä sanoi että kattopas nyt mallia, ettei sinun tarvitse tälläistä kokea. Veljeni oli tuolloin jo lähempänä 13v, ei vielä kuitenkaan sitä vielä täyttänyt. Mutta hyvin kehittynyt, koska muistan että olin katsellut häntä saunassa ja ihailin veikan karvoitusta ja hyvää kroppaa. Isää katselin samoin mutta hän oli jo täys mies , eikä silloin niin kiinnostava kuin veljeni, Piiskaua tapahtui aina niin että vaatteet piti ottaa kaikki poi oli kesä tai talvi ja ulkoa piti lähteä hakemaankunnollinen koivuniemen herra, siellä ulkona sitten arvottiin, mikä isälle kelpaisi - joskus ei kelvannut neljäskään malli.. Piiskan piti olla tosi monihaarainen ja noin puolitoista metrinen. Tuvan pitkä penkki vedettiin keskilattialle ja veli siihen makaamaan jalat saivat roikkua ja käsillä piti pitää kiinni penkin alla olevasta tukipuusta. Ja sitten alkoi piiska viuhua, huuto oli aluksi kova ja piiskan lyödessä pakaroille kuului aina viuhahdus. Veli nyyhki ja piiskaaminen jatkui, lyöntien määrää en osannut aluksi laskea, mutta niitä tuli sarjassa, suhteessa rikkeeseen 15 tai 20 ja pahimmillaan 30. Kun varsinainen piiskaus oli ohi piti nousta penkiltä , johon isä istui, kädet piti laittaa selän taakse ja seisoa siinä ilkimullikkana, isän edessä. Ja sitten alkoi keskustelu (kuulustelu). Asiat piti kerto totuuden mukaisesti ja jos valheita tuli, isä veti piiskalla pari kovaa iskua milloin selkäpuolelle tai reisille. Useampia iskuja tuli, jos veli jatkoi varsinaisen kurituksen jälkeen vielä itkemistä. Kun ensimmäisen kerran jouduin tätä katselemaan, tuli minulta seitsenvuotiaalta itku, veljen puolesta, kun parkui niin pahasti. Isämme totesi että lopeta heti tuo, tulee vielä aika kun piiska viuhuu sinunkin pakaroillasi.. Tätä meillä jatkui koko kotona olo ajan ja aina samalla menetelmällä. Veljeni oli täyttänyt s 17v. kun tämä näytelmä viimeisen kerran tapahtui. ja vähän noloa oli kun velimiehen kulli jöpötti koko kuulustelun ajan, melko mela - mutta sehän ei isää hätkäyttänyt. Itse sain maistaa tätä piiskaa ensimmäisen kerran täytetyäni 10v. samoin oli veljeni laita, isämme kun oli sitä mieltä ettei alle kymmenvuotiaalle pidä antaa ruumiillista kuritusta ollenkaan, kun niillä on se "penikkatauti" ja eivät vielä ymmärrä mistä asiasta on kyse. No hyvä että saatiin olla penikoita kymmenvuotiaaksi asti... Mutta sitten koivuraippa viuhui, varmaan penikka vuosienkin edestä. Itse muistan ensimmäisen selkäsaunani silloin kymmen vuotiaana, aivan tarkalleen, se tapahtui juuri samoin kuin veljenikin kohdalla (syytä piiskaukseen, en muista) Ja sen muistan että veli oli katselemassa toimitusta,,,kipu oli hirveä ja kuulustelu melkein yhtä paha. Onneksi oli kesä ja nukuttiin velimiehen kanssa aitassa ja hän oli saanut salaa äidiltä, joyain salvaa jolla velimies minun pakaroitani voiteli. Yällä heräsin montakertaapiiskaus painajaiseen ja siinä sivussavedettävässä sängyssä tarrauduin häneen useasti kiinni ja ymmärsi tilanteen ja antoi lohtua. Jos muistan ensimmäisen kerran hyvin, muistan myös viimeisen olin 16v, ja silloin ei ollut veli enään yleisönä. Isä ukko piiskasi minut ensin siinä tuvan penkillä oikein roimasti. Mutta kuulustelun hän hoisi viimeisen kaavan mukaan, siinä seisöin hänen edessään kuten ennenkin, Kädet selän takana, olin hyvin kehittynyt ja fyysisesti täysi mies..nolotti, itkeä tihrustaa siinä. Kuulustelusta ei meinannut tulla loppua ja en muista, päätä ja kasvoja lukuunottamatta, ettei hän olisi käyttänyt piiskaa kaikkialla,,iskut osuivat penikseen, mutta pahinta oli kun jo katkennut raipan paksumpi pää löi kiveksille,,silloin en itkenyt vaan ulvoin.
    En tiedä mitä kaikkea ajatella ja olemme veljenkin kanssa puhuneet oliko isämme tosiaan kasvatusmielessä liikkkeellä, koska turhasta hän ei lyönyt, vaan kun jotain oli tapahtunut ja olimme varmasti tekemisistämme selkäsaunan tarpeessa - mutta miksi se oli aina tämä sama rituaali - Helpommalta olisi tuntunut että rikkeen sattuessa housut pitää ottaa pois ja polvienpäälle ja nahkaremmi tai risu laulamaan. - Tiedä sitten, kun ei kokemusta kuin tastä yhdestä "muodosta"

21. Roope Vierailija

Meillä äiti pitää kuria kuria tasappuolisesti siskoni on äitin kanssa harvemmin sauna kamarilla tekee vähemmän tyhmyyksiä olin eilen äitin kanssa sauna kamarissa selvitimme viikon lopun törttöilyäni oli kolmio draama äiti vitsa ja minun paljas pylly äitillä oli vitsa valmiina äiti riisui minut otti leveän reisi asennon veti minut syliinsä pyllyni jäi oikean reiten päälle rintani lepäsi vasemmalla reitellä oli turvallinen olo äitin sylissä pitin äitin nilkasta kaksin käsin äiti antoi vitsan tanssia pyllylläni napakasti piiskan jälkeen äitiotti syliin hyväiliminua piiska on sopiva kuritukseen oikein käytettynä.

22. Meillä kuri on tasapuolinen siskoni on pitempään äitin makuu huoneessa omasta syystään tappelee vastaan sisko antaa kyllä piiskata kun housut on pois otettu menee itse äitin syliin olin tänä aamuna äitin makkarissa siskooli lättenyt kouluun tulin illalla tupakalle haisevanakotiin hain äitille vitsan valmiiksi pyynnöstä on sovittu otan päällyshousut itse äiskä otti alkkarini pois äiskä oli pikkareissa ja rintssikoissa otti minut pehmeille reisilleen oli turvallinen olo rakkaan äitin sylissä äitin vasen käsi oli vyötärölläni etten putoa sylistä oikeahoiti vitsan käyttöä sain vitsalla hellyyttä jarakkautta pyllyn kautta mukavasti pyllyllä on hyvä olo eitee tupakkaa mieli äiti pitää kuria mutta antaa paljon rakkautta ja hellyyttä pitän tätö oikeana kasvatuksena.

23. Olimme kahtestaan kotona äiti ilmoitti piiskaavansa minut käski hakea piiskan kävin hakee koivuvitsan kaksi haaraisen äiti riisui minut ottisyliinsä sain nauttia kunnon piiskaamisesta potkin ,huusin piiskatessa olin punainenpyllyltäni halasin ja hyväilin Äitiä kuiskasin kiitoksen äitin korvaan.

24. Siskon Veli Vierailija

Meillä oli vitsa viikon loppu siskoni kanssa jäimme tupakasta kii saimme valita vitsaa vai vyötä vitsat otettiin sisko oli ensin piiskattavana sai paljon vitsaa minun vuoro tuli aikanaan sain olla äitin sylissä yhtä kauan molempien pyllyt oli punaiset.

25. poikaparka Vierailija

Siskot naureskelevat vieläkin (olen kolmekymppinen), miten he järjestivät minulle kurinpalautuksia. Eräs nolo tilanne oli kymmenkunta vuotta sitten juhannuksena, kun olimme melkein koko suku mökillä, morsiameni oli ensimmäistä kertaa "näytillä". Jossain vaiheessa morsiameni mainitsi jotain lastenkasvatuksesta. Siskoni rupesivat kilvan muistelemaan, miten he saivat toimia minulle poliisina. Ja äiti oli tuomarina ja tuomion täytäntöönpanijana. Ja nykyinen vaimoni sai hyvin yksityiskohtaisesti kuulla minun rangaistuksistani. Ja miten he järjestivät minulla selkäsaunan, jos en ollut heidän mielikseen. Esimerkiksi: "Muistatkos kun Raimo (nimi muutettu) lähti pelaamaan jalkapalloa, vaikka me pyydettiin leikkimään meidän kanssa. Järjestettiin niin, että Sirkka kertoi äidilleen, että oli nähnyt sen polttavan tupakkaa. Kun tiedettiin, että sen äiti kantelee kuitenkin meidän äidille. Ja Sirkan äitiähän äiti uskoo vielä paremmin kuin meitä. Ja sitten Raimo sai niin että piiskasta oli vaan tynkä jäljellä. Ja joutui hakemaan vielä uuden piiskan ja sillä lisää. Kyllä siinä parkuminen kuului varmasti naapurikyläänkin!" Äitinikin kuunteli siskojen kertomuksia naureskellen. Hän tiesi jo siinä vaiheessa, että siskoni olivat monesti järjestäneet minulle selkäsaunan. Eikä mitenkään moittinut siskoja, vaan päinvastoin kehui, että he olivat vahtineet minua. "Kyllä sinä sellainen rasavilli olit, että olisit tarvinnut piiskaa enemmänkin!"
    En ollut morsiamelleni kertonut selkäsaunoistani. Eikä hän suvennut lainkaan surkuttelemaan, miten ankea lapsuus minulla oli ollut, vaan nauroi siskojeni kanssa katketakseen. Sanoi, että kyllä minä vieläkin tarvitsisin monta kertaa kunnolla koivuniemen herran käsittelyyn. Voisikos hän aina tarvittaessa tuoda minut taas äidin piiskattavaksi. Kaikki olivat innokkaasti kuunnelleet keskustelua. (Muuthan jo tiesivätkin, minkälainen kuri minulla oli ollut.) Morsiameni ehdotus sai raikuvat suosinosoitukset. Joku jo ehdotti, että minä tosiaan saisin kunnon käsittelyn äidiltä. Ja sen verran hyvin koulutettu minä olin, että olin tosiaan valmis vastaanpanematta ottamaan selkäsaunan. Onneksi äiti kuitenkin vain nauroi ja sanoi "Kyllä se sopii, tule vaan käymään,. jos tarvetta on, niin pannaan taas vitsa töihin."
    Monta kertaa morsiameni (nykyinen vaimoni) on leikillään mainnut asiasta. Ja joskus perheriidan jälkeen ainakin puolitosissaan. Ei ole vielä uhkausta pantu täytäntöön!
    Lapsillemme (tyttö ja poika) ei ole ainakaan vielä kerrottu asiasta. Ehkä joskus kerrotaankin, niin kuulevat, minkälainen kuri isällä oli lapsena. Ei kuitenkaan aiota samanlaista pitää pojalle!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri