Hae Anna.fi-sivustolta

Onko laitonta

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Muorituori, 31.12.2016.

1. Muorituori Vierailija

Eräällä vanhalla (liki 90 v.) tuttavallamme kyläillessä kysäisin mihin on joutunut hänen olohuoneensa seinällä oleva Yli-Mäyryn taulu. Hän oli laittanut sen varastohuoneeseen, koska jalkahoitaja oli halunnut ostaa sen!

Jalkahoitaja oli tarjonnut siitä 300 euroa, sekä sanonut että se on vanhaa rahaa 1500. Otin selvää ja huomasin että oikea hinta on 1000€. Soitin ja sanoin että älä myy arvotauluasi pilkkahintaan, että tämä hoitaja yrittää huijata sinua.

Nyt joku kirjoittaa tietty, että yritän itselleni sitä, en halua taulua, enkä mitään vanhusta huijaamalla, se on mielestäni laitonta. Oletteko samaa mieltä?

2. muori Vierailija

Mistäpä tuon "oikean" hinnan sait? Kyllä se on noissa vanhoissa tavaroissa niin, että oikea hinta on se, minkä joku siitä maksaa. Jos on kyseessä 90 vuotias henkilö, eikö ole parempi, että saa itse rahat omasta taulustaan kuin että kaikki jää muille?

Kun noin hyvä ystävä olet, ota ihmeessä asiantuntijaan yhteys, jotta käyvät ostamassa tuon taulun sillä 1000 eurolla.

3. Jos vanhus oli vienyt taulun varastoon siksi, että joku oli halunnut ostaa sen, niin eikö se tarkoita sitä, että hän ei halua myydä sitä ja vei sen turvaan "himoavilta" katseilta.
    On ikävää kuinka vanhoja hyväuskoisia ihmisiä huijataan. He ovat eläneet aikaa kun ovia ei tarvinnut lukita ja ihmiset olivat pääsääntöisesti rehellisiä. On varmasti vaikea ymmärtää kaikki se ahneus ja pahuus mitä nyt on.

4. no jaa Vierailija

Minä en veisi varastoon edes kolmen kympin taulua. Hui, minullakin alkaa ikää olemaan, ja jos joku sukulaisistani ja ystävistäni alkaisi kyselemään mihin olet taulun laittanut, minä kyllä suuttuisin ihan tosissaan.
    Mitä se kenellekään kuuluu, missä tauluani säilytän.
    Tulee tässä mieleen uuden vuoden puhe ;)
    Jos jollakin veetuttaa ja on paha mieli siitä, että minulla on taulu, presidentti Sauli Niinistön mukaan minun pitää antaa se taulu sille jolla ei taulua ole. Näin kun toisella on hyvä mieli niin minullakin on sitten hyvä mieli. Vai miten se menikään.
    Ai niin, iloista antajaa Jumala rakastaa sanovat lestadiolaiset, ja piipatyttö Irja Askola kehottaa meitä avittamaan kaikkia, siitä se vasta hyvä mieli tulee.

Anteeksi, eksyin aiheesta, mutta minua riepoo tämä saata*anmoinen jeesustelu tässä maassa. Enää ei uskalla lähteä kauppaan jos hämärtää, kun joka puolella on kerjääjiä ja raiskaajia..

5. Muorituori Vierailija

"Kyllä se on noissa vanhoissa tavaroissa niin, että oikea hinta on se minkä joku siitä maksaa"

Olipa tyhmä lause! Etekin jos on arvotaulusta kyse. Jos itselläsi olisi arvotaulu, antaisit sen siis mennä siihen hintaan minkä joku ovela ahne ihminen siitä maksaisi?

Siis vaikka taulu olisi vaikka Picasso? Jos joku ostaisi sen parilla satasella? Myisit sen kun se on vanha tavara? Oletko tietoinen että Yli-Mäyry on nykyisin maailmalla tosi kuuluisa taiteilija ja tietysti Suomessakin? Hänen taulujaan ei kannata myydä alihintaan jollekin huijarille joka himoitsee vanhan ihmisen omaisuutta.

Mitä vanha äveriäs ihminen enää rahalla tekee, hänen kuuluisi nauttia esim. taiteesta ja muusta kauneudesta niin kauan kuin vielä on elon päiviä.

6. muori Vierailija

Ehkä antaisin, ehkä en. Sehän nyt riippuu ihan siitä, tarvitsenko sitä tai haluanko pitää sen itse. Ellen halua myydä, en myy. En myöskään olisi innoissani, jos poistettuani tauluni seinältä, sinä tai kaltaisesi tulisitte kyselemään, missä tauluni on.

Mistäpä muuten tiedät, että henkilö, joka kysyi taulun myynnistä, itsekään tiesi, minkä arovisesta taulusta oli kyse. Eli et siis tiedä, mutta ihan vaan asiaa selvittämättä käyt kimppuun näin palstan kautta.. Kas kun et vielä hoitajan nimeäkin raapustanut tänne!

Jos tuo esimerkkivanhuksesi kerran on osannut asian hoitaa itsekseen, mitä sinä siihen puutut? Vai pyysikö mummeli sinua selvittämään taulunsa hinnan?

Mutta edelleen pätee totuus, että vanhan tavaran arvo, olkoon vaikka Picasso, on se, minkä siitä joku maksaa. Tosin taitaa näiden taiteilijoiden tuotannon hinnoittelulla olla hieman eroa.:)

7. Muorituori Vierailija

Et ilmeisesti ole kuullut tai lukenut vanhusten hyväksikäyttäjistä, jotka vievät vanhusten tavarat ja rahat oveluudellaan.

Vanhus nimenomaan pyysi minua selvittämään taulun oikean arvon. Uskon jalkahoitajankin tietävän taulun oikean arvon, taiteilija on lähialueelta, ja myös tv:ssä usein näkyvä hahmo, uutisissakin kerrotaan silloin tällöin hänen näyttelyistään ulkomailla, joten ei ole mikään taivaanrannan maalari.

Jokaiselle, joka välittää yksin asuvista tuttavavanhuksistaan, voisi neuvoa että huolehtisivat näistä puolustuskyvyttömistä ihmisistä, seuraisivat ettei kukaan vieras pääsisi huijaamaan heitä. Yhdeksänkymmentä vuotta on jo korkea ikä, ei siinä iässä enää osaa pitää puoliaan jos ei joku nuorempi ole auttamassa.

8. miksi mustamaalaat? Vierailija

Aikamoista mustamaalaamista harrastat pelkästään kuulopuheitten perusteella.
    Kerrot tarkkoja tietoja asuinpaikkakunnasta, kerrot hoitoalan henkilön ammatin ja syytät häntä täällä vanhusten pettäjäksi jne jne. Esim. minä pystyin tähän mennessä antamiesi tietojen perusteella päättelemään kenestä on kyse. Käsittääkseni tämä ihminen on täysin kunniallinen, ei puliveivaa mitään vanhuksilta eikä muiltakaan ihmisiltä.

9. muori Vierailija

Aloitusviestissäsi kirjoitit:

"Otin selvää ja huomasin että oikea hinta on 1000€. Soitin ja sanoin että älä myy arvotauluasi pilkkahintaan, että tämä hoitaja yrittää huijata sinua."

Miksi et kertonut, että vanhus pyysi selvittämään? Kerrot vain ottaneesti selvää ja vielä mainitsit, että luullan sinun taulua itse havittelevan. En siis usko, että vanhus pyysi sitä selvittämään.

Varmaan on kyllä vanhus sitä ihmetellyt, kuinka niin tarkkaa lukua pidät hänen tavaroistaan vaikka olet vieras ihminen.

Toivottavasti tajuavat vanhuksen läheiset, millainen ystävä tällä on.

10. voi hyvä herranen Vierailija

taitaa olla suomen ainoa jalkahoitaja?

11. Tavallinen tallaaja Vierailija

Eihän tuo ap:n lause yhtään tarkoita sitä, etteikö vanhus ja ap olisi yhdessä sopineet että hän tarkistaisi hinnan.

Ja tuo luulo, että ap havittelisi itse taulua, täällä useat lukijat olisivat muuten kirjoittaneet hänen itse havittelevan tuota taulua, ihan järkeenkäypä toteamus, halusi varmistaa ettei kukaan luulisi näin.

Uskon, että olet itse tuo jalkahoitaja! Kun noin yrität mustamaalata ap:tä vaikka hän auttaa tuota vanhaa ihmistä.

12. muori Vierailija

No höpöhöpö, käytän kyllä jalkahoitajan palveluja, mutta ei se minusta tee jalkahoitajaa.

Sekö, että olen sitä mieltä, että vanhasta tavarasta saadaan juuri se hinta, minkä joku on siitä valmis maksamaan, tekee minusta mustamaalaajan?

Jos olet sattunut katsomaan sitä sietämätöntä Huutokauppa keisari -ohjelmaa, tiedät, että ostajat määräävät hinnan. Joskus, jos sattuu hyviä ostajia, hinta voi olla ihan ylimitoitettu, toisinaan taas ei tule likikään sitä, mitä voisi saada.

Ja kun kerran tämä aloittaja nyt vasiten mainitsi siitä, ettei hän ainakaan taulua haluaisi, luulisi hänen maininneen myös sen, että juuri tämä liki 90 vuotias mummo oli hänet siihen tehtävään valinnut.

Se, että aloittaja korjailee tekstejään vastausten vinkkien mukaan, ei anna luotettavaa kuvaa.

Ettet vain olisi itse tuo aloittaja, mutta et kuitenkaan kehtaa alkuperäisellä nikilläsi kirjoittaa.:)

13. Muotituori Vierailija

Saat luulla ihan mitä haluat.
    Tauluista ei oikein voi käyttää vanhat tavarat- mainintaa, taulut ovat taideteoksia, toisin kuin jotkut kahvipannut ja huonekalut tms.

Hyvä oivallus joltain, että olisitkin itse jalkahoitaja. No minä kyllästyin tähän keskusteluun kanssasi, nyt on tämän vanhan naisen kanssa asiat selvät, hän tietää taulun oikean arvon, eikä myy sitä pilkkahinnalla.

Enää en viitsi jahkata samaa asiaa kanssasi, joten keskityn vähän järkevämpiin asioihin ja juttuihin.

14. miksi mustamaalaat? Vierailija

Ei ole Suomen ainoa jalkahoitaja.
    Pointtini oli tässä: apn antamilla tiedoilla pystyy paikallistamaan paikkakunnan ja sillä paikkakunnalla ei montaa jalkahoitajaa ole. Eli ap täysin harkiten ja tarkoituksella mustamaalaa yhtä määrättyä ihmistä.

15. Muorituori Vierailija

Katsoin äsken mistä tämä Yli-Mäyry on kotoisin, Kuortaneelta. Sitä en tiennyt, hänellä on asuntoja muillakin paikkakunnilla, tarkoitin kirjoituksessani erästä suurta kupunkia etelä-Suomessa, jossa on n. satatuhatta asukasta. Sinne sopii monta jalkahoitajaa.

Siellä olevassa asunnossaan hän majailee ja taiteilee usein. Olisi tietysti minun pitänyt etsiä hänen syntymäpaikkansa aivan ensimmäiseksi, mutta en ajatellut että kirjoituksestani tulisi tällainen kiistakapula.

En tiedä onko Kuortane iso vai pieni paikkakunta, en ole ikinä kuullutkaan sen nimisestä kaupungista, vai onko edes kaupunki. Jos on pieni, voi olla että ei ole kuin se yksi jalkahoitaja.

16. miksi mustamaalaat? Vierailija

En usko tippaakaan sinun selityksiäsi.
    Sinähän sanoit tuntevasi taiteilijan hyvin, tietäväsi missä hän asuu ja nyt et muka tiennytkään mistään mitään :rolleyes:.

17. Muorituori Vierailija

Missähän kirjoituksessani kerroin tuntevani taiteilijan hyvin?? En ole koko ihmistä nähnyt luonnossa, vain tv:ssä. Tiedän kyllä missä hänen yksi asuntonsa on, koska olen käynyt siellä parikin kertaa näyttelyssä. Mutta sitä en siis tiennyt missä on syntynyt, aivan kauhea moka:) Olisihan minun se pitänyt tietää!

Mikähän tässä jutussa kolahti sinuun niin kovasti, että jaksat vaahdota asiasta näin kovasti? Se jalkahoitaja? vai mikä? Se että olet itse jalkahoitaja?

18. muori Vierailija

Tämä nyt tuntuu menevän hienosti; kun jäät itse sanoistasi kiinni, alat syyttää toista asiasta, josta muut täällä eivät tiedä kuin sen, mitä olet kirjoittanut.

Aina kannattaa kahteen kertaa lukea, mitä onkaan tullut sepostettua, ettei tarvi kovin paljon juttuaan muutella.

Mene nyt ihmeessä niihin "järkevämpiin" hommiisi, kun et keran pysty keskustelemaan järkevästi täällä.

Hyvää loppuvuotta, hyvä taiteen tuntija.:)

19. Pakkasakka Vierailija

Uteliaisuuttani luin koko viestiketjun, enkä kyllä löytänyt sellaista kohtaa jossa kirjoittaja olisi kertonut tuntevansa tuon taiteilijan. Turha pitkittää joitakin keskusteluja haastamalla joku riitaan mukaan, vielä eläkeläisten palsta, aivan kuin pahaiset kakarat.

20. miksi mustamaalaat? Vierailija

Muorituori sanoi näin yhdessä viestissään:
    Oletko tietoinen että Yli-Mäyry on nykyisin maailmalla tosi kuuluisa taiteilija ja tietysti Suomessakin?

Lisäksi hän sanoi tietävänsä ko taiteilijan asuinpaikan.
    Kopioinko myös sen kohdan tänne, vai riittääkö, että luet sen itse Muorituorin kirjoituksista?

Mielestäni nämä kommentit kertovat siitä, että aloittaja tuntee kyseisen taiteilijan taustaa ja tuotantoa enemmänkin kuin vain sen yhden taulun verran.

21. Pakkasakka Vierailija

Mutta ei hän kerro tuntevansa ko. taiteilijaa, vain hänen taulujaan on käynyt katsomassa, niinkuin moni muukin.

Aika moni ihminen varmaan tietää missä on taiteilijan asuinpaikka, useat eivät vain tiedä, että
    asuntoja on monilla paikkakunnilla, varmaan näyttelyitäkin, uskoisin.

Huomasin että on kirjoja Yli-Mäyrystä, niistä sitä taustaa löytyy, myös tuotannosta, jos vain vaivautuu lukemaan niitä kirjoja.

22. miksi mustamaalaat? Vierailija

Vaihdoit nikiäsi, jälleen kerran, mutta sinut tunnistaa heti aloittajaksi.
    Sinusta suurin ongelma siis on, tunnetko sinä ko. taiteilijan henkilökohtaisesti vai et.
    Minusta tässä on kyse isommista asioista, perusteettomista syytöksistä tarkasti määritettyä ihmistä kohtaan.

Kerroit taiteilijan nimen, kerroit paikkakunnan, kerroit taulun omistajan iän, taulua ostamassa olleen ihmisen ammatin jne jne jne. Antamillasi tiedoilla pystyin päättelemään 100% ketä sinä syytät täysin ilman perusteita vanhuksia huijaavaksi epäluotettavaksi ihmiseksi ja varkaaksi. Mainitset paikkakunnan vielä nimeltäkin!
    Ilmiselvästi sinä haluat vahingoittaa ko. jalkahoitajan mainetta, toimeentuloa ja ihmissuhteita.
    Olet pahansuopa ja ilkeä ihminen.

23. pyhhyh Vierailija

Ei rehellinen jalkahoitaja ala kyselemään taulusta, ellei sillä ole taka-ajatuksia. Käyhän miljonääreilläkin varmaan jalkahoitajia, eikä ne kysele seinillä olevista tauluista, ellei mielessä ole dollarinkuviot. Jalkahoitajan pitää keskittyä pelkästään omaan työhönsä, eikä katella sillä silmällä mahdollisia arvotauluja.

24. Pakkasakka Vierailija

Kyllä tämä jalkahoitaja nimim."miksi mustamaalaat" on nyt ottanut itseensä! Jaksaa vouhkata tuosta paikkakunnasta, eihän ap. ole mitään paikkakuntaa edes ilmoittanut. Hän kertoi lukeneensa taiteilijan syntymäpaikasta, joka ei sittemmin ollut taulun omistajan lähelläkään.

Joten ei sinua ole mistään syytetty, eikä mainetta viety sun muuta. Uskon että tällä taiteilijalla on monia asuntoja, on ollut tuottoisaa työtä tuo maalaustyö, eikä ole jäänyt synnyinsijoilleen, joka oletettavasti on pieni paikkakunta, ehkä se yksi jalkahoitaja siellä vain on.

25. älyntöntä Vierailija

Kyllä nyt näyttää ihan aloittajan teksiltä tuokin. Reilumpaa mielestäni olisi kirjoittaa sillä nimimerkillä, millä on aloittanutkin. Ei se nyt niin vaarallista ole, vaikka olet vähän puhunut ristiin. Eihän täällä kukaan ketään tunnista.

Ei voi kuin ihmetellä, mistä näitä "kaikkien kavereita" oikeen siunaantuu. Ollaan niin huolehtivaisia ettei tottakaan. Ja taalan kuvat taitaa siintää monellakin silmissä.

Liekö sitten niin, ettei niille köyhille vanhuksille niitä ystäviä enää löydykään vaan saavat mädäntyä ihan rauhassa asuntoihinsa. Kun ei ole taulujakaan piilossa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri