Onko lapsellasi tic oireita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoisella oli 2vuotiaana silmien räpyttelyä hetken aikaa, mutta sittemmin ei ole ollut mitään ja nyt 6v.

Tyttö nyt 4v ja keväästä asti ollut hiukan. Ensin oli pari viikkoa haukottelua (ilmeni oikein keskittyneenä, esim. piirtäessä). Meni ohi ja sen tilalle tuli yskähtely, jota on yleensä aamuisin. Tosi vähäistä on eikä siihen juuri kiinnitä huomiota. Päivisin ei tuota yskähtelyä minusta ole.

Mun pojalla ei ole, mutta siskolla on ollut lapsesta saakka. Silloin oli aika usein, nykyään lähinnä jos kovasti jännittää/hermostuttaa.
Silmien räpsyttelyä ja pään liikettä tietyllä tavalla.

Meillä pojalla on ad/hd ja toureten oireyhtynän epäily. Ticsejä ollut n. 4 vuotiaasta saakka. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Toisinaa todella raivostuttavaa ja kieltä saa kyllä purra, ettei tule sanottua, että lopeta jo. Lapsihan ei niille itse mitään voi. Kiusallinen vaiva, mutta minkäs teet...

Alkuperäinen kirjoittaja <3:
Meillä pojalla on ad/hd ja toureten oireyhtynän epäily. Ticsejä ollut n. 4 vuotiaasta saakka. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Toisinaa todella raivostuttavaa ja kieltä saa kyllä purra, ettei tule sanottua, että lopeta jo. Lapsihan ei niille itse mitään voi. Kiusallinen vaiva, mutta minkäs teet...

Meillä pojalla on myös ad/hd epäily.Hän on nyt 6v.
Minäkin luin tuolta ,että pitäisi yrittää olla kiinnittämättä niihin mitään huomiota..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minäkin luin tuolta ,että pitäisi yrittää olla kiinnittämättä niihin mitään huomiota..

Näin on. Huomio voi pahentaa eikä "ticcaaja" pysty lopettamaan tietosesti. Olla vaan niinkun ei mitään oireita oiskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Näin on. Huomio voi pahentaa eikä "ticcaaja" pysty lopettamaan tietosesti. Olla vaan niinkun ei mitään oireita oiskaan.

Olen ollut nyt kiinnittämättä niihin mitään huomiota,kun sain lisää tietoa ja ymmärsin että ne ovat ticksejä ,mutta aikaisemmin pyysin häntä lopettamaan,kun luulin että pelleilee :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esikoisella oli 2vuotiaana silmien räpyttelyä hetken aikaa, mutta sittemmin ei ole ollut mitään ja nyt 6v.

Tyttö nyt 4v ja keväästä asti ollut hiukan. Ensin oli pari viikkoa haukottelua (ilmeni oikein keskittyneenä, esim. piirtäessä). Meni ohi ja sen tilalle tuli yskähtely, jota on yleensä aamuisin. Tosi vähäistä on eikä siihen juuri kiinnitä huomiota. Päivisin ei tuota yskähtelyä minusta ole.

Meillä ei ole mitään adhd:ta tuolla 4veellä ainakaan eikä muutenkaan hänessä ole mitään "erikoista". Tuokin on tosi vähäistä ja vähentynyt entisestäänkin koko ajan.

Tic-oireethan kuuluvat aivojen kehitykseen ja ovat hyvin yleisiä. Moni ei tiedä edes niille nimeä ja hoksaisi ehkä ajatella asiaa, vasta jos lukisi siitä.