Onko lapsesi koulussa ruokarukous ja jos on, mitä mieltä siitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huom

Vieras
Olin aivan puulla päähän lyöty, kun kuulin, että joissain kouluissa on yhä edelleen ruokarukous. Luulin, että tuo tapa olisi jäänyt omaan kouluaikaani ja että nykyään jo ymmärrettäisiin kunnioittaa uskonnonvapautta.

Onko lapsesi koulussa tällainen tapa ja mitä mieltä olet siitä, jos on.

On. Ja kuuluu ollakin. Minun järkeen ei mahdu, että lapsille syötetään kaikkea sontaa, väkivaltaviihdettä, seksiä ym. liian aikaisin ja sitten täysin viaton ruokarukous nostattaa hiukset pystyyn. Suhteellisuuden tajua, pyydän!

en ajattelis mitään. ihan sama mitä runoa siellä ajatellaan, ei se muhun ainakaan purrut vaikka uskonkin. sellaset lyhyet lauseet pureutuu päähän niin ettei itsekään tajua mitä lausuu, koska tottuu siihen. siitä tulee tapa. eikä siinä oo musta yhtään pahaa. vois sanoa vaan "kiitos keittäjille ruuasta"

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On. Ja kuuluu ollakin. Minun järkeen ei mahdu, että lapsille syötetään kaikkea sontaa, väkivaltaviihdettä, seksiä ym. liian aikaisin ja sitten täysin viaton ruokarukous nostattaa hiukset pystyyn. Suhteellisuuden tajua, pyydän!

Miksi ihmisen pitää osallistua vieraan uskonnon harjoitukseen?!
Se on se kysymys mikä pitää kysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onko se sinusta tarpeellista? Minusta ei ole. Ennemmin voisi kiittää vaikka ruokalan tätejä.

Ei se nyt suorastaan hiuksia nosta pystyyn, mutta on kuitenkin jäänne jostain kaukaa menneisyydestä, kun kaikki suomalaiset tunnustivat yhtä ja samaa luterilaista uskontoa. Tyyliin koti, uskonto, isänmaa.

Ei ole lapsia koulussa, mutta en hyväksyisi jos siellä ruokarukous luettaisiin. Tai sitten tulisi kyllä tasapuolisuuden nimissä uhrata pari riisinjyvää Buddhalle ja Lakshmillekin. Ja tietenkin sille kaikkien kristittyjen kammoamalle Allahillekin...

Minulla lapsena oli. Lapsen edellisessä koulussa ei ollut, mutta nyt vuodenvaihteessa vaihtui koulu ja siellä on rukous. Minulle ihan ok asia. Niiden, jotka eivät halua rukoilla niin ei ole pakko. Sen verran kuitenkin kunnioitusta, että suo muille rukouksen. Jokainen saa kuitenkin mielessään tai ääneenkin rukoilla ja kiittää ketä haluaa. Vaikkapa Buddhaa tai keittiön henkilökuntaa.

Minustakin yhteen ääneen pitäisi kiittää ennemmin keittäjiä. Jokainen voi sitten rukoilla tai olla rukoilematta itsekseen riippuen siitä mihin lapsi uskoo / mitä kotona on opetettu.

Meillä oli ruokarukous ollessani ala-asteella, ja se oli kaikkien sanottava. Oli melko vastenmielistä, sillä en uskonut jumalaan jo silloin enkä usko vieläkään.

Meidän lapsemme opettaja on saatananpalvoja, joten ennen ruokailua lattiaan piirretään punainen pentagrammi ja vuohi uhrataan Saatanalle. Vuohinukkehan se oikeasti on ja tekoverta käytetään (joskus jopa ketsuppia), mutta uhritoimitus on kuulemma varsin vakuuttava. Meistä on ihan hyvä, että lapsemme saa koulussa tietoa erilaisista uskonnoista ja niiden tavoista.

Itse hyväksyn ruokarukouksen ja voihan niiden oppilaiden vanhempien kanssa sopia jotka ei sitä hyväksy ettei tarvi rukoilla, voi sen ajan olla hiljaa mutta kunnioittaa niiden tapaa jotka sen hyväksyy. Näin kunnioitettaisiin myös heitä jotka sitä ei hyväksy.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itse hyväksyn ruokarukouksen ja voihan niiden oppilaiden vanhempien kanssa sopia jotka ei sitä hyväksy ettei tarvi rukoilla, voi sen ajan olla hiljaa mutta kunnioittaa niiden tapaa jotka sen hyväksyy. Näin kunnioitettaisiin myös heitä jotka sitä ei hyväksy.

Eikö olisi kaikkien kannalta vaan helpointa luopua tällaisesta tavasta? Ja kiittää sen sijaan vaikka yhteisesti keittäjiä.

Yhteistyössä