Onko mahdollisuuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Rakastunut
  • Ensimmäinen viesti
Rakastunut
Olen reilut 20-kymppinen mies ja rakastunut tähän naiseen, joka on tuttavani. Hän on kasvissyöjä ja muutenkin hyvin aatteellinen maailmanparantaja. Itse en ole... Pitääkö unohtaa koko lady vai voiko olla mahdollisuuksia? Toimiiko kasvissyöjän ja lihansyöjän suhde - voiko se edes alkaa?
 
Lilli
Hmmm, veljeni on ainakin lihansyoja, joka myoskin seurustelee aatteellisen kasvissyojan kanssa. Yhteiseloa, sangen hyvaa sellaista, on takana 10 vuotta.

Homma toimii, jos kumpikaan ei tyrkyta tai pakota omaa katsomustaan toiselle.
 
Vege
Tiedän tapauksia, joissa on toiminut - tosin suhteet ovat sittemmin katkenneet, mutta tuskin tuosta syystä. Itse olen kasvissyöjä, enkä voisi kuvitella seurustelevani lihansyöjän kanssa (SORI). Ihan vain siksi, että minulle on tärkeää, että aatteet kohtaavat (tietenkin kaiken muun ohella). Toisaalta... myöskään en voisi kuvitella seurustelevani armeijan käyneen kanssa tai kiihkouskovaisen...
 
Korppi
""...myöskään en voisi kuvitella seurustelevani armeijan käyneen kanssa...""

Luinko oikein?!? Taitaa sulla olla aika laihat valinnanmahdollisuudet tässä maassa, sisko... No, omapahan on asiasi.
 
valinnanmahdollisuuksista
Ei kai ruokavalion luulisi olevan esteenä parisuhteelle.
Nykyään hyvin moni kärsii ties mistä allergiasta. Tuskin keliakian ym. ruokavaliorajoitteiden takia erotaan.

Itse eniten ihmettelen ruokakauppojen kanssajonoissa nuorten miesten niskoihin ilmestyneitä tatuointeja.
Jotain kirjaimia joista ei saa mitään selvää.

Inhoan tatskoja. Siedin tupakoivaa ja kaljaa kittaavaa exää.
Jos hän olisi ottanut yhdenkin tatskan, niin olisi saanut mennä asumaan tatuoijan luokse.
 
tyttö l.
Voi tietenkin toimia. Mä oon kasvissyöjä(en syö lihaa, kalaa enkä kanaa)ja mun mieskaveri syö lihaa. Ei mitään ongelmia. Itsellä vain yököttää rasvaiset grillilihat ja makkarat.
 
Vege
Kasvissyönnissä onkin kyse etiikasta ja moraalista. Ruoka-aineallergiat, lempiruuat, tms. eivät tietenkään rajoita yhteiseloa.

Kysyisin vaan, että miksi sinusta tatuointi on syy lempata joku, mutta et tajua, ettei joku halua olla ihmisen kanssa, jonka kanssa menee eettiset kysymykset ristiin?
 
Vege
Pienemmästä määrästä valitsin, ja hyvän sain - itselleni parhaan mahdollisen miehen. Eipä tullut koskaan epätoivoinen olo. Kriteerit kannattaa hilata korkealle, niin ei tarvitse sitten vuosikausia kiristellä hampaita ;)
 
...
No tutustu eka kasvissyöjääsi - useat heistä ovat varsin fanaattisia, etten sanoisi fundamentalistisia. Nahkakengät jalassa vaahdotaan lihansyönnistä etiikan nimissä. Harvat heistä ovat suvaitsevaisia. ;-)
 
naksu
itse olen kasvissyöjä ollut n. kolmisen vuotta ja muutenkin aatteeni viittaavat vähän udhalaisuuteen ja hindulaisuuteen. Edellinen suhteeni ei oikein kestänyt tätä. Minä en hyväksynyt hänen elämäntapojaan eikä hän minun. nykyisessä suhteessani on kaikki toisin. kummatkin hyväksyvät toisen erilaisuuden. Suostun laittamaan miehelle liharuokaa ym. Uskon aikalialla asian johtuvan rakkaudesta.

Jos rakastaa toista on valmis tekemään uhrauksia toisen puolesta. ja olen itsekin kasvanut aikalailla viimeaikoian. ymmärrän nykyään sen että on erilaisia ihmisiä ja aatteita. Kaikki eivät eikä pidäkkään olla samanlaisia.

Omakohtaisesti voin sanoa, että suhteen saa toimimaan vaikka toinen ei olekaan vegetaristi. Riippuu aikapaljon myös siitä, kuinka tosissaan asian ottaa. Monet eivät suvaitse omaan keittiöönsä mitään lihaa viittavaakaan. Ihmisiä on niin erilasisia. Mutta älä teilaa vielä näin aikaisessa vaiheessa teidän suhdetta. Kokeilemalla sen näkee toimiiko vai ei.
 
Vegelle
Ei mielestäni kasvisyönnissä aina ole kyse etiikasta ja moraalista.

Muistan kerran erään lounastauon, jolloin työkaverini kertoi seikkaperäisesti lihan mätänemisestä ruoansulatuselimistössä. Syön lihaa, mutta voin paremmin ilman. Lihan syönnin jälkeen on todella huono olo.

Minulla on lapsuudesta lähtien kammo tatuointeja kohtaan.
Miellän tatuoidut ihmiset merimiehiksi ja linnan kundeiksi.
En osaisi elää ihmisen kanssa, joka on täynnä omituisia kuvioita. Naureskelee noille tatuoinneille muutkin.
Joku toimittaja irvaili tosi lahjakkaasti asiasta jossakin lehdessä. Nahka roikkuu ja tatuoinnit kupruavat vanhenmiten. Käännän joka kerta pääni muualle, kun näen tatuointeja. Tänään näin värillisen lepakon naisen selässä.
Lieko lesbon merkki tai joku muu. Miksi vaivaisin päätäni asialla.
 
annu
Typerää yleistämistä. Kasvissyöjät ovat yhtä erilaisia keskenään kuin lihansyöjät. Minä syön valkoista lihaa eli kanaa ja kalaa, mutten punaista. Syyt:

1. en pidä punaisen lihan mausta
2. valkoinen liha on terveellisempää
3. eettiset syyt (Tosin silloin pitäisi jättää kanakin pois, mutta pidän sen mausta, minkäs teet)

Eli ihmisillä voi olla useita syitä olla syömättä lihaa. Kypsä ja fiksu ihminen ei paasaa mielipiteitään. Saman kysymyksen voisi esittää tupakoivalle. Voiko hän seurustella savuttoman kanssa?
 
elli
Annu, juuri tuo mua tökkii. Osa mielipiteistänne on niin kaksinaismoralistisia. Miten voit perustella, että eettisestä syystä et syö lehmää mutta syöt kanaa ja kalaa?

Eihän tuossa ole mitään logiikkaa!

Terveydellisen syyn ymmärrän ja hyväksyn.

Toki kananlihan terveellisyydestä ihmiselle voi olla montaa mieltä - mm. salmonella.
 
Sipsi
Olen ollut kasvissyöjä 12 vuotta ja olen ollut lihansyöjämiehen kanssa viimeiset kymmenen vuotta. Hyvin on toiminut.

Tosin mieheni ymmärtää täysin pointtini olla syömättä lihaa, on itsekin kriittinen lihansyönnin suhteen ja muutenkin ajatteleva ihminen, jonka kanssa ajatusmaailma menee yksiin. En voisi ikinä olla rasistin, mustavalkoisen, ""keskiluokkaisen"" miehen kanssa. Tarvitsen rinnalle miehen, jonka kanssa voimme käydä mielenkiintoisia keskusteluja maailman menosta.

Tämä onnistuu ainakin omalta lihansyöjämieheltäni. :)
 
Ansku
""Käännän joka kerta pääni muualle, kun näen tatuointeja. Tänään näin värillisen lepakon naisen selässä.""

No voi jösses, kai nyt selviät hengissä kun näit ihan värillisen lepakon! Tatuointina! Voi jeesus mikä peelo.
 
lihis
Tunnen useita pareja, joissa tyttö/nainen on kasvissyöjä ja mies syö lihaa. Yhdessäeloa jokaisella näistä pareista on 5-10 vuotta ja lapsiakin osalla on. Osa heistä on ns. aatteellisia kasvissyöjiä, osa vain haluaa syödä terveellisesti ehkä hieman eettisyydellä höystettynä. Tiedän ainakin sen, että kahdella näistä pareista ruokailutoimitukset kotona ovat sellaiset, että nainen ei valmista liharuokia eli jos mies haluaa lihaa, hän valmistaa sitä itse. Mielellään lihaa syödään kuitenkin kotona hyvin vähän, mutta talon ulkopuolella puoliso saa syödä mitä haluaa. Muutama pariskunta puolestaan syö kotona kumpikin mitä haluaa, mutta edelleenkään vegetaristi ei valmista liharuokia edes miehelleen, mutta mies saa valmistaa niitä juuri niin kuin itse haluaa ja niin usein kuin itse haluaa.

Itse olen tämän ystäväpiirihaaran ainoa lihansyöjänainen (hyi minua syntistä), mutta se ei ole ystävyytemme hidasteena koskaan ollut. Eikä heidän kohdallaan siis ole rakkaudessakaan ollut tuo lihansyönti esteenä.

Sinun mahdollisuudet vegenaiseen ovat 50-50% riippuen hänen vannoutuneisuudestaan. Kannattaa ainakin yrittää. Tiedä vaikka omatkin ruokailutottumuksesi muuttuvat... Itse tunnen myös pari pariskuntaa, jossa entinen lihansyöjämies on vähitellen siirtynyt myös itse kasvisruokaan viimeistään avoliittovaiheessa... :)
 
23cm
Hyvä ap-veli, homma toimii jos toimit näin: Muokkaa itsestäsi väkisin samanlainen kuin rakkautesi kohde. Ala syömään ituja, kävelemään paljain jaloin ja joogaamaan. Nainen rakastuu heti ""sielunkumppaniinsa"".
Sivuvaikutuksena on se, että parin vuoden päästä homma lopahtaa, kun nainen kokee ettet ole millään tavalla ""jännittävä"".
 
Anni
Miten seurustelunne muka voisi olla mahdotonta? Minä olen ollut syömättä punaista lihaa 4 vuotta ja kanaakin syön vain muutaman kerran vuodessa. Syynä eivät ole eettiset syyt vaan se, etten pidä mistään lihasta. Kala on mielestäni ihan ok makuista. Olen seurustellut mieheni kanssa 4 vuotta ja meidän jääkaapistamme löytyy kyllä kinkkua mieheni leivän päälle, tosin liharuokia emme juuri tee. Mieheni syö koulussa mitä tahtoo ja yllättävän usein syö kalaa tai kasviksia kuten minä, vaikken mitenkään hiillosta häntä ryhtymään kasvissyöjäksi. Meidän juttumme ei todellakaan ole tyssännyt ruoka-asioihin, sillä arvomme ovat samanlaiset. En jaksa itse vouhottaa etiikasta sillä en kuitenkaan elä yhtään sen paremmin kuin lihansyöjät.
 
Inhorealisti
Jaa-a. Sanotaan, etta samanlaiset leikkivat mieluiten yhdessa, mutta toisaalta vaitetaan, etta erilaisuudet taydentavat toisiaan. Minusta molemmissa sanonnoissa on puolensa.

Minun olisi vaikeaa kuvitella seurustelevani jonkin aarimmaisyysihmisen kanssa. Ei niinkaan sen vuoksi, etten voisi sita hyvaksya, vaan siksi, etta aarimmaisyysihmiset harvoin hyvaksyisivat minua.

Erilaisuuden sietaminen on vaikea taiteenlaji. Olipa kyseessa sitten uskonto, ruoka, elamanarvot tai ajankaytto. Mikas siina, jos nainen jattaisi minun grillimakkarani rauhaan, mutta jos han nahdesaan pihvin lautasellani alkaisi huutaa: ""Murhaaja, murhaaja!"" ja jatkaisi aatteellista paatosta ja asennekasvatusta, en usko, etta suhteellamme olisi ruusuista tulevaisuutta.
 
annu
Salmonella on suomessa hyvin harvinainen, olen siitä jutellut niin kokkejen kuin lääkäreidenkin kanssa. Sitäpaitsi, se on bakteerien aiheuttama sairaus. Puhuin valkoisen lihan terveellisyydestä ihan eri mielessä. On tutkimuksia, joiden mukaan valkoinen liha vähentää riskejä sairastua tiettyihin syöpiin, se sulaa paremmin ja esim. kalkkunassa on optimaalisin proteiinisuhde verrattuna lihan keveyteen + muihin ""terveysvaikutuksiin."" Eli sama kuin puhutaan, että kasvikset ovat terveellisiä ja sitten joku kieltää sen, koska kyllä metsämansikat voivat olla saastuneita tien varrella. Eli sekoitetaan puurot ja vellit.

Eikä se ole kaksinaismoralistista, kun kerran sen itse myönsin, että kananlihan syöminen on myös eettisesti arvelluttavaa. Jos en myöntäisi sitä se olisi tekopyhää. Aloitin lihattomuuteni kuitenkin lapsena, ennenkuin edes tiesin kanojen kärsimyksistä. Asuin kyllä Saarioisten sika-teurastamon vieressä. Tosin, kanani ja kanamunani ostan pienten tilojen luomuna. Ei minusta ole esim. yhtään epäeettistä, jos puhutaan kotitilasta, jossa sika tapetaan omaan pöytään eläintä kiduttamatta pitkillä kuljetusmatkoilla tai huonoilla tiloilla. Lihan syönti on ihan ok, mutta sen tuotanto ei aina. En siis kannata (tai paasaa) lihansyömistä vastaan, mutta periaatteessa nyky-yhteiskunnassa on mahdotonta taata eläimille kuolema, jonka vuoksi ei kärsi.

Sukulaiseni on ollut töissä teurastamossa, joten tiedän kyllä mistä puhun, olen niin paljon kuullut. Sitäpaitsi, mitä minun syömiseni kenellekkään kuuluu. Aloitin lopettamalla punaisen lihan syömisen, seuraava vaihe on kanansyönnin lopettaminen, jos siltä tuntuu. En tunne tekeväni mitään väärin, jos en syö punaista lihaa?
 
annu
Inhorealisti: sinä ajattelet itse aika mustavalkoisesti jos pidät kaikkia kasvissyöjiä hulluina jankkaajina, jotka syyttävät sinua murhasta syödessäsi lihaa. Toivon, että kirjoitit viestisi puoliksi vitsillä. Kyllä murrosikäinen teinityttö saattaa valittaa lihansyöjälle, muttei kukaan aikuinen ja fiksu puutu toisen elämäntapoihin.
 

Yhteistyössä