Onko minulla oikeus estää anoppiani tapaamasta lastani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitätehdä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitätehdä?

Vieras
Taustat ovat siis seuraavanlaiset:
- Anoppini on alkoholisti, ei täysin rappiolla, mutta juo joka viikko itsensä vahvaan humalaan 3-4 kertaa
- Hän on uhannut viedä lapseni minulta, ja moittii kokoajan kaikkea mitä teen. Hän on huoritellut minua, ja haukkunut huonoksi äidiksi, myös lapseni edessä.
- Hän on ollut humalassa hoitaessaan mieheni veljen lasta.
- Lapseni on 2,5 vuotias.

Voinko siis mitenkään estää häntä näkemästä lastani? Minua pelottaa että lapseni saa traumoja tai huonoja vaikutteita. Mieheni ei osaa sanoa juuta eikä jaata, hänen mielestään hänen äitinsä voisi saada tavata lapsia valvotusti. Anoppi nostaa minulta niskakarvat pystyyn. En myöskään hyväksy sitä, että anoppi menee kaikkia mieheni ja minun asettamia sääntöjä vastaan. Emme esimerkiksi halua että lapsellemme syötetään karkkia keskellä viikkoa, no anoppi osti hänelle sitten ison karkkipussin vaikka asiasta erikseen muistutettiin. Nukkumaanmenoaikakin venähti 4 tunnilla mummulassa kun lapsi oli siellä hoidossa.

Miksipä anoppia ei voisi estää näkemästä lasta,kun ei meillä minun äitinikään tapaa minun lapsiani :) Kaksi vanhinta on nähnyt viimeksi kolme vuotta sitten ohimennen.. jos heidät enää tunnisti ja nuorinta lasta ei ole livenä nähnyt ollenkaan.

No tuo alkoholin juominen ja lapsen hoitaminen humalassa on erittäin vakava juttu. Silloin kun ei ole lapsenlapsia kylässä, mummo voi vetää itsensä vaikka kummoseen känniin, mutta jos lapsen aikana on humalassa, niin en uskaltaisi antaa hoitoon.

Mutta tuosta karkista. Meillä on sääntö, että kotona on omat tavat, karkkipäivät ja tarkat rutiinit. Mamman ja papan luona on eri säännöt. Tietenkin pitävät suunnilleen samoja rutiineja, mutta mummolasäännöt ovat vapaammat, nukkumisessa ja herkuissa.
Näin oli minullakin lapsena, mummola on se paikka jossa hemmotellaan pilalle

No en todellakaan veisi hoitoon tuolle anopille. Mutta en nyt välejä kokonaankaan katkaisisi, kun hän on kuitenkin miehesi äiti. Eli kutsut normaalisti teille synttäreille yms. ja käytte hänen luonaan silloin tällöin esim. juhlapäiviniä, mutta en kyllä lasta yksin sinne jättäisi.

Ja ainakin siellä anopilla ollessa, niin jos jotain tuollaisia huoritteluja yms. sanoo vielä, niin lähdette heti pois.

Tottakai voit estää.
Niin tein minäkin, kun anopin kaksisuuntainen mielialahäiriö alkoi oireilla ja yritti itsemurhaa.
On myös niin huolimaton että useamman kerran on jäänyt avaimet sisälle ja mummo lapsen kanssa ulkona lukkojen takana..... Anopin koira myös puri lastamme.

Nyt ei hoida kumpaakaan lasta. koskaan!
Meille voi kylään tulla jos vain ilmoittaa ensin tulostaan (tätä hän ei hyväksy eli jos ei voi ilmoittamatta tulla,ei tule ollenkaan).
Käy mulle....Lapsilla on ihana toinen mummo :)

Harmillista :( eikö anoppi voisi käydä teillä kylmässä. Teette selväksi että jos hän on selvinpäin, eikä alenna teitä lapsen edessä voi hän käydä kylässä kotonanne. Jos rajat eivät pidä on anoppi itse tehnyt päätöksen ettei halua tavata lapsen lasta. Pitäkää kolmistaan keskustelu siitä mitä te haluatte miehenne kanssa, ja millä ehdoilla anoppi voi tavata lasta teidän aikana (yksin lasta ei pidä anopille antaa).

Lain mukaan ei anopilla oo tapaamisoikeuksia lapseen.

Tietty moraalisaarnaajat ehkä täällä alkaa läpättää lapsen oikeuksista tavata isovanhempiaan mut alkoholistin tyttärenä tiiän ite millaset traumat se voi jättää lapseen. Ja meillä ei tapaa ainoastaan kun marokon isovanhempiaan. Suomen pappa on kuollu ennen pojan syntymää ja suomen mummoa ei tuu koskaan tapaamaan. Ite saa sit päättää ku on 18v et luoko siihen suhteen uudestaan vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitätehdä?;26116967:
Nukkumaanmenoaikakin venähti 4 tunnilla mummulassa kun lapsi oli siellä hoidossa.
Oletteko oikeasti antaneet lapsenne anopille hoitoon, vaikka tiedät tilanteen etkä haluaisi, että lapsesi edes näkee häntä? Kuulostaa vastuuttomalle. Meillä on lähipiirissä myös mummu, jolla on alkoholi- ja mielenterveysongelma. Meno hänen kotonaan on aikamoista, sillä anopin ongelmien lisäksi miesystävä on melkoinen juoppo. En oikein voi käsittää, miksi hänen miniänsä on antanut lapsensa olla hänellä hoidossa hyvin paljon ja pitkiä aikoja. Nyt kouluikäisena lapsi on alkanut sanoa, ettei hän halua mummun luo, koska mummu käyttäytyy omituisesti.

Mielestäni tavata voi, mutta lasta ei pidä jättää yksin ongelmallisen anopin seuraan tai hoitoon.

Meillä kyllä anopin ja lasten tapaamiset tapahtuu ihan niin, että me ollaan läsnä, vaikka alko-ongelmaa ei ole. Ei kai ainoa tapa tavata isovanhempia ole jättää lapset sinne hoitoon? Kyllä sihde isovanhempiin hoituu ihan normaaleilla kyläilyillä puolin ja toisin.

On meilläkin kyläilyjä tehty, ongelmana silloin onkin se, että anoppini on minua kohtaan epäkohtelias, välillä olen kuin ilmaa, välillä saan haukut niskaan jokaisesta liikkestäni. Meillekin kun viimeksi tuli kylään mieheni poissaollessa, ilmoittamatta, hän sanoi ovella: " En minä tänne teidän paskaan olisi halunnut tulla pyörimään muttakun lasta halusin nähdä", ja silloin kun lapseni on ollut mummolassa, on pappa (eli anoppini mies) aina ollut paikalla, hän on erittäin mukava mies, ja lapsikin tykkää hänestä kovasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitätehdä?;26117197:
On meilläkin kyläilyjä tehty, ongelmana silloin onkin se, että anoppini on minua kohtaan epäkohtelias, välillä olen kuin ilmaa, välillä saan haukut niskaan jokaisesta liikkestäni. Meillekin kun viimeksi tuli kylään mieheni poissaollessa, ilmoittamatta, hän sanoi ovella: " En minä tänne teidän paskaan olisi halunnut tulla pyörimään muttakun lasta halusin nähdä", ja silloin kun lapseni on ollut mummolassa, on pappa (eli anoppini mies) aina ollut paikalla, hän on erittäin mukava mies, ja lapsikin tykkää hänestä kovasti.

Mä antaisin anopin nähdä lasta vain niin että toinen teistä vanhemmista tai molemmat ovat paikalla, anoppi on selvinpäin ja käyttäytyy asiallisesti sinua kohtaan. Anoppi satuttaa lasta jos moittii sinua lapsen kuullen, hänen pitäisi ymmärtää se. Mä en itse jaksa olla oman anoppini kanssa tietyissä tilanteissa, joten mies menee silloin lapsen kanssa mummolaan ilman mua :)