Onko minulla oikeus jäädä pois töistä jos kotihoidossa olevan lapsen hoitaja sairastuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "alkup."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"alkup."

Vieras
Minä käyn töissä, ja 2 v 1 kk lapsen työttömänä oleva isä hoitaa lasta työaikanani. Emme asu lapsen isän kanssa yhdessä. Tänään minulla on vapaata, mutta huomenna olisi töitä, ja lapsen isällä on kuumetta 39,3, ei pysty hoitamaan lasta.

Lapsellakin on flunssa, (ei kuumetta vielä ) joten en voi viedä häntä erään kotona olevan ystäväni luokse hoitoon siksi aikaa kunnes lapsen isä paranee, ystävälläni on vauva, enkä halua että lapsestani tarttuu häneen flunssa. Muita hoitajaehdokkaita ei ole, kaikki muut ovat työssäkäyviä.

Mitä kannattaisi tehdä, onko minulla oikeus jäädä kotiin? Vai vain palkattomana? Onko oikeus edes palkatta jäädä kotiin? Ajattelin että voisin korvata poissaolon vapaapäivänäni.

Kai tämä on rinnastettavissa siihen, kun itse kotona olleena äitinä sairastuin niin etten voinut lasta hoitaa niin mies sai ihan palkallisena olla kotona hoitamassa lasta.

Sulla on oikeus jäädä kotiin, siis työnantaja ei voi irtisanoa sua sen takia yms. Mutta; koska sijaishoitopaikka pitäis aina olla järjestettynä tällaisissa tapauksissa, niin et saa palkkaa välttämättä. Se riippuu kovasti työnantajasta.
Periaatteessa se on väärin, koska jos sun lapsikin on sairas, niin eihän sairasta lasta voi viedä muuallekkaan hoitoon esim kunnalliseen hoitoon. ELi sinuna tekisin niin, että ilmoittaisin työnantajalle vain että lapsi on sairas, haet neuvolasta (täällä suurkaupungissa saa soittamalla) hoitolomatodistuksen ja sanot neuvolaan että on kuumeessa ja flunssainen. Et puhu työnantajalle mitään siitä että hoitaja on kipeänä.
Näin minä toimisin. Koska kaikilla alle 10v vanhemmilla on kuitenkin oikeus hoitaa sairasta lasta kotona 3 päivää.

Isä ei pysty hoitamaan lasta kuumeessa? Tyrsk :D

Mites sitten ne kotona lapsiaan hoitavat äidit...jos äidille tulee kuumetta, niin aika harvassa duunipaikassa mies voi olla äidin sairauden vuoksi pois töistä. Ja mitenkäs sitten yh:t...meinaan että kyllä mä olen noin sata kertaa hoitanut lapsen vaikka oisin ollut kuumeessa, tai missä tahansa taudissa.

Sano sille ukolle, että ryhdistäytyy. Kuumlääkettä naamaan vaan, niin ne kuumeet on ennenkin matalaksi saatu.

Riippuu varmasti täysin työpaikastasi voitko jäädä töistä pois. Luulen kyllä, että et voi, ainakaan palkallisesti. Mutta aina kannattaa kysyä.

Jos ette ole sopineet asiasta erikseen työnantajan kanssa ja tuntuu että ei saakaan sovittua, soita liittoon ja kysy apua, siitähän niille maksetaan. Tietty voit tarkistaa oman alan tessistä mitä siellä sanotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja fhä4;22571021:
No, eihän kotona olevan äidinkään sairastuessa saa mies jäädä kotiin hoitamaan lasta. Vaikka olisi mikä vatsatauti/ripulikuume niin ei onnistu.

Mutta eikö voi jäädä palkattomana pois, ja tehdä tunnit takaisin? Jos meiltä töistä lähtee esim. hammaslääkäriin, tunnit pitää tehdä takaisin. Tai sitten tämä on työpaikkakohtainen asia, täytynee kysyä pomolta.

[QUOTE="mamma";22571024]Sulla on oikeus jäädä kotiin, siis työnantaja ei voi irtisanoa sua sen takia yms. Mutta; koska sijaishoitopaikka pitäis aina olla järjestettynä tällaisissa tapauksissa, niin et saa palkkaa välttämättä. Se riippuu kovasti työnantajasta.
Periaatteessa se on väärin, koska jos sun lapsikin on sairas, niin eihän sairasta lasta voi viedä muuallekkaan hoitoon esim kunnalliseen hoitoon. ELi sinuna tekisin niin, että ilmoittaisin työnantajalle vain että lapsi on sairas, haet neuvolasta (täällä suurkaupungissa saa soittamalla) hoitolomatodistuksen ja sanot neuvolaan että on kuumeessa ja flunssainen. Et puhu työnantajalle mitään siitä että hoitaja on kipeänä.
Näin minä toimisin. Koska kaikilla alle 10v vanhemmilla on kuitenkin oikeus hoitaa sairasta lasta kotona 3 päivää.[/QUOTE]

Siis tämähän onkin loistava idea...kannustetaan kaikki toinen toisiamme valehtelemaan neuvolaan ja työpaikalle. Mitäs kaikkea muuta voitais välehdella...hetki pieni niin mietin.

Isä ei pysty hoitamaan lasta kuumeessa? Tyrsk :D

Mites sitten ne kotona lapsiaan hoitavat äidit...jos äidille tulee kuumetta, niin aika harvassa duunipaikassa mies voi olla äidin sairauden vuoksi pois töistä. Ja mitenkäs sitten yh:t...meinaan että kyllä mä olen noin sata kertaa hoitanut lapsen vaikka oisin ollut kuumeessa, tai missä tahansa taudissa.

Sano sille ukolle, että ryhdistäytyy. Kuumlääkettä naamaan vaan, niin ne kuumeet on ennenkin matalaksi saatu.

Riippuu varmasti täysin työpaikastasi voitko jäädä töistä pois. Luulen kyllä, että et voi, ainakaan palkallisesti. Mutta aina kannattaa kysyä.

Tyrski sinä vaan rauhassa, nyt on kuulemma 39,6, ei pysty kuin makaamaan. Ehkä sinä pystyt tuossa kunnossa hoitamaan lapsiasi, onnittelut sinulle siitä. :-)

Mutta eikö voi jäädä palkattomana pois, ja tehdä tunnit takaisin? Jos meiltä töistä lähtee esim. hammaslääkäriin, tunnit pitää tehdä takaisin. Tai sitten tämä on työpaikkakohtainen asia, täytynee kysyä pomolta.

Meillä homma menee siten, että jos on joku isompi juttu (leiikkaus tms) niin mies saa muutaman päivän palkatonta jonka aikana on tarkoitus saada lasten hoidot järjestymään äidin sairauden loppuajaksi.
Äidin kuume ei ole sellainen syy, että isä vois palkattomalle jäädä.

Mutta työpaikoissa ona varmasti eroja. Mun entinen duunipaikka ois joustanut takuulla.

Kyllähän sinä saat sairasta lasta jäädä kotiin hoitamaan. Lääkärintodistus lapselle.

Meillä kyllä saa isä jäädä kotiin hoitamaan vaikka minä olisin kipeä. Työsopimuksessa lukee.

No ei todellakaan normaalisti saa palkallista vapaata jos toinen vanhemmista sairastuu flunssaan eikä siksi "kykene" hoitamaan lasta. Pitää olla aika hyvä duuni paikka tämmöistä varten, palkaton voi onnistua, mutta jotkut työt on niin hektisiä, että niidenkin järjestäminen ei ole kovin helppoa. Lapsi ei ole sairas joten saikkua ei saa...

Millaisella sopimuksella mies on hoitajan, siis saatteko yksityisen hoidon tukea tms? Mietin vaan, että miten sitten toimittaisiin, jos lapsesi olisi esim perhepäivähoidossa tai lapsen hoitajan ei toimisi isä, vaikka muutoin ehdot olisi samat? Jos vaikkapa ihan työkkärin sivuilta etsitty ihminen kävisi teillä hoitamassa lasta ja sairastuisi? Eikai tässä nyt ratkaisevaa voi olla hoitajan isyys vaan se, että kipeän ihmisen ei tarvitse toimia hoitajana kun kerran EIVÄT asu samassa taloudessa.

Eikai tässä nyt ratkaisevaa voi olla hoitajan isyys vaan se, että kipeän ihmisen ei tarvitse toimia hoitajana kun kerran EIVÄT asu samassa taloudessa.

Ei missään sanottu, että eivät asu samassa taloudessa..?

Mä varmaan tekisin myös niin, että hakisin lapselle sairaslomatodistuksen. Mun mielestä noin kovassa kuumeessa ei ole mitään syytä tirskua. Saati sitten, että samalla pitäisi hoitaa lasta. Ja joo, valehtelukin on väärin, mutta on tuossa kyse myös lapsen turvallisuudesta. Tosi sääli niitäkin lapsia joiden äidit sankarillisesti hoitaa vaikka kuumetta olisi mitä, koska "se on vaan kuumetta". Kuume on aina oire jostain ja jos noin kovassa kuumetta ei hoida, eli lepää, on kohta mies entistä huonommassa kunnossa.

mäkin ihmettelen että tässä ketjussa alettu taas puuttua epäoleelliseen eli siihen että ap:n lapsen isä ei kuumeisena kykene hoitamaan lastaan ap:n ollessa töissä. Olisi kiva jos voisitte vastata kysymykseen eli voiko ap jäädä kotiin tässä tilanteessa vai ei. Itse en vastausta tiedä. Mutta esim. jos lapsi kunnallisessa hoidossa vaikka pph:lla niin kunta järjestää varahoitopaikan lapselle jos pph on sairaana.

Tiedoksi vaan, että nyt liikkeellä tosi rajua flunssaa. Itse sairastuin viikko sitten maanantaina, enkä ole vieläkään täysin kunnossa. On tosi harvinaista, että mulle nousee kuume, mutta niin vaan olin viime viikolla viisi päivää putkeen kuumeessa. Lapsi sairasti samaan aikaan ja hänellä kuume kesti 7 päivää. Minä kävin kerran lääkärissä, lapsi kaksi kertaa. Mitään ei voi tehdä, virustauti. Mun olo oli tosi hirveä, eikä se kuumelääkekään kovin hyvin auttanut. Mulle lääkäri sanoi, että joku virus vaan, mutta lapsesta sanottiin (samat oireet), että virusperäinen angiina, johon ei lääkekuuri tehoa.

Kyllähän se tosiaan sanotaan heti alussa, että isä EI asu samassa taloudessa. Se on mielestäni olennaista, tekee hoitajasta ulkopuolisen. Eihän isyys todella velvoita hoitamaan, jos on etäisä. Eli hoitaa hoitajana, ei isänä. Jos nyt ymmärrätte. Meillä itsellä on ollut au pair hoitamassa lapsia, ja vaikka asui saman katon alla niin katsottiin ulkopuoliseksi hoitajaksi ja kun sairastui niin jäin kotiin hoitamaan lapsia. Ja myös lasten sairastuessa jäin, koska ulkopuolisen hoitajan ei tarvitse hoitaa kipeää lasta. Ei päiväkotiin tai pph:lle viedä kipeitä lapsia.

Mielestäni ap saa jäädä (ja pitää jäädä) kipeän lapsen kanssa kotiin. Mutta asian voi myös rohkeasti varmistaa työnantajalta. Hoitaja on hoitaja, oli sitten isä, mummo, naapuri tai mll hoitaja.

mäkin ihmettelen että tässä ketjussa alettu taas puuttua epäoleelliseen eli siihen että ap:n lapsen isä ei kuumeisena kykene hoitamaan lastaan ap:n ollessa töissä. Olisi kiva jos voisitte vastata kysymykseen eli voiko ap jäädä kotiin tässä tilanteessa vai ei. Itse en vastausta tiedä. Mutta esim. jos lapsi kunnallisessa hoidossa vaikka pph:lla niin kunta järjestää varahoitopaikan lapselle jos pph on sairaana.

Mun nähdäkseni kyllä melkoisen moni on siihen kysymykseen vastannut...myös minä, vaikka puutuinkin siihen isän kykyyn hoitaa lasta kuumeessa.

Kukaan meistä ei osaa vastata ap:lle faktavastausta, sillä emme tiedä missä ap on töissä. Tuo kun riippuu työpaikasta.

Mun miehen työpailla moinen ei onnistuisi, mun työpaikalla onnistuisi.

[QUOTE="mamma";22571024] ELi sinuna tekisin niin, että ilmoittaisin työnantajalle vain että lapsi on sairas, haet neuvolasta (täällä suurkaupungissa saa soittamalla) hoitolomatodistuksen ja sanot neuvolaan että on kuumeessa ja flunssainen. Et puhu työnantajalle mitään siitä että hoitaja on kipeänä.
Näin minä toimisin. Koska kaikilla alle 10v vanhemmilla on kuitenkin oikeus hoitaa sairasta lasta kotona 3 päivää.[/QUOTE]

Juurikin tuollaisten ihmisten käytettyä väärin lapsen sairaspoissaoloja ei monilla työpaikoilla enää riitä terkkarin todistus, saatikka sitten oma sana siitä että lapsi on kipeä. Joka räkiksen takia tarvii hakea lääkäriltä todistus. Ja meillä ei (onneksi) neuvolassa kirjoiteta lupalappuja ollenkaan syystä että sairasta lasta ei saa viedä neuvolaan ja terkkari ei voi todentaa sairautta jos ei ole nähnyt lasta. Sori OT mutta ärsyttää että tuolla tavalla liritellään omiin muroihin.

Yhteistyössä