Onko minulla oikeus tietää exäni asuinpaikka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jsaiug
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jsaiug

Vieras
Yhteinen lapsi, erosta 3v. tähän asti asiat menneet jotakuinkin ok, ei nyt ihan oppikirjan mukaan, mutta kuitenkin. Yhteishuoltajuus. Nyt mies ei suostu kertomaan minne on muuttanut ja kenen kanssa, tai miten esim. päivähoito tullaan hoitamaan tulevaisuudessa. Lapseni oleilee siellä noin puolet ajasta. Tuttavat ovat kertoneet että asuu nykyään toisella paikkakunnalla. Ei suostu kertomaan mitään sillä se on kuulemma "hyödytöntä". Onko minulla oikeus tietää? Virallisesti lapsi asuu luonani. Voinko hakea yksinhuoltajuutta vedoten tähän ettei minulle tahallaan kerrota mitään?

no kyllä nyt ainaki maalaisjärjellä ajateltuna pitäs vanhemmalla olla oikeus tietää missä lapsi asuu sen ajan kun ei asu sinun luona. Mikä on syy ettei mies tuollaista asiaa muka voi sinulle kertoa? pelkääkö että tulet ikkunan taakse kyttämään vai?

Ei kai se yhteishuoltajuudessa ihan noin voi mennä? Silloinhan lähivanhemikin voisi muuttaa, eikä tarvitse etävanhemmalle edes kertoa mihin on muuttanut, etähän voi hakea lapsen jostain esson baarista perähikiältä...

no kyllä nyt ainaki maalaisjärjellä ajateltuna pitäs vanhemmalla olla oikeus tietää missä lapsi asuu sen ajan kun ei asu sinun luona. Mikä on syy ettei mies tuollaista asiaa muka voi sinulle kertoa? pelkääkö että tulet ikkunan taakse kyttämään vai?

En todellakaan kyttää. Jonkinlainen kiusanteko on kyseessä miehen puolelta, tai sitten ehkä se, ettei kehtaa kertoa muuttaneensa taas jonkun naisen luo. Suoraan sanottuna en tiedä. Emme ole toistemme yksityiselämässä kovinkaan paljon läsnä.

Niin, sen tiedän, että lähivanhempi, siis minä, en voisi muuttaa ulkopaikkakunnalle neuvottelematta etävanhemman ja tarvittaessa lastenvalvojan kanssa. Mutta tilanteessamme, jossa lapsi on lähes yhtä paljon isällään, tuntuu ihan absurdilta, että hän voisi niin tehdä.

Kysy väestörekisterikeskuksen osoitepalvelusta, missä mies asuu.

Niin, voin tietysti kysyä. Tässä kuviossa nyt vaan pelottaa myös yllättävä täysi radiohiljaisuus ja se ettei MIHINKÄÄN kysymykseen MISTÄÄN lasta koskevista asioista voi vastata. On sellainen ikävä kutina, ettei tämä asuinpaikan salaaminen ole nyt se pääpointti koko hommassa. Toki saan osoitteen selville ajan kanssa. Olen säilyttänyt kaikki viestit koskien tätä täydellistä yhteistyöhaluttomuutta, ja pohdin vakavasti, jos tulevaisuutta ajatellen minun kannattaisi hakea yksinhuoltajuutta. En halua viedä lapselta isää, mutta vaikuttaa esim. tapaamisiin niin, että ne mielellään olisivat enimäkseen viikonloppuisin ja silloin kun isän ei tarvitsisi raahata lasta päiväkotiin toisesta kaupungista.

Ja osoite on yksi juttu, mutta kai minulla pitäisi olla myös oikeus tietää KENEN kanssa lapseni asuu? Ei sillä että minulla olisi siihen vaikutusvaltaa, mutta pitäähän sitä saada tietää?

Ota lastenvalvojaan yhteyttä ja kysy häneltä. Luultavasti sinulla on varsin hyvät mahdollisuudet hakea yksinhuoltajuutta, ja tapaamistenkin suhteen viranomaisen on syytä haastatella lapsen isää, jos tuo käyttäytyy noin lapsellisesti.

[QUOTE="hmh";26913371]Ota lastenvalvojaan yhteyttä ja kysy häneltä. Luultavasti sinulla on varsin hyvät mahdollisuudet hakea yksinhuoltajuutta, ja tapaamistenkin suhteen viranomaisen on syytä haastatella lapsen isää, jos tuo käyttäytyy noin lapsellisesti.[/QUOTE]

Kiitos tästä asiallisesta vastauksesta.

Yhteistyössä