Onko mitään "lääkettä" millä saa lapsen lopettamaan lumen syömisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja!

Vieras
Siis menee hermo, kun lapsi ei puheistaan huolimatta lopeta lumen syömistä Itseä ällöttää katsoa, kun mustaa (ja sitä keltaista lunta) menee suuhun koura kaupalla. Aina ennen ulos menoa lupaa, ettei syö, mutta heti kun silmä välttää, niin lupaus unohtuu. Menee jopa piiloon, jotta voi nassuttaa rauhassa. Meillä on lintujen ruokinta pihassa ja sitä sontasta lunta siis pistelee suuhunsa ja salmonellariskikin on suuri. Yh.

Oon kieltänyt lumensyöntipäivinä esim. telkkarin, herkut ja pikku kakkosen pelit, mutta eipä nuokaan oo asiaan tehoneet. Ja lapsella ikää 4 vuotta.

Meidän kolmosella loppui siihen, kun sanottiin siinä olevan koiranpissaa.

Jos jossain on käytettävissä mikroskooppi, kannattaa katsoa lapsen kanssa, mitä kaikkea siellä vilistää, kun katselee sulanutta lunta sillä.

4-vuotiaan logiikalle on tyypillistä että heti kun ei ole aikuista näköpiirissä, säännöt eivät päde. Joskus oli juttua Meidän Perhe-lehdessä tuosta.

Meillä kanssa menee lumet ja jääpuikot herkästi 4- ja 6-vuotiaiden suihin. :/

:D kerro että likaisesta lumesta tulee kipeäksi.

Eipä tehoa.

Poika, vajaa neljä, viime viikolla oksennettuaan ties kuinka monennen kerran sanoi vanhemmilleen värisevällä äänellä. "Mä en koskaan enää syö lunta. Enkä räkää. Enkä koske myrkkysieniin".

Tänään, vaikka mahassa yhä kiertää ja ruoka ei maistu, niin tumppukäsi ojentautui, kaapaisi lunta ja kieli lipoi.

Kyllä poika on kuunnellut, kakkajutut lumensuhteen jo moneen kertaan. Osaa ne ulkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän kolmosella loppui siihen, kun sanottiin siinä olevan koiranpissaa.

Jos jossain on käytettävissä mikroskooppi, kannattaa katsoa lapsen kanssa, mitä kaikkea siellä vilistää, kun katselee sulanutta lunta sillä.

Oon sanonut että on koiran-, kissan-, pupun-, hiiren-, linnun ja ties minkä muun pissaa/kakkaa, mutta ei auta. Ja pahinta asiassa on, että lumi ei todellakaan oo puhdasta. Eli on linnun kakkaa, koiran pissaa + ties mitä muuta. Kun lunta ei mee pieniä määriä, vaan oikein kunnolla. Ihan kuin sen syöminen olis lapselle ulkoilun tarkoitus.

Pääsisitkö missään välissä salaa ripottelemaan esim. valkopippuria hangelle? Hankalaa toki jos iso piha, mut olisko lapsellasi esim. jotain lempisalapaikkaa johon livahtaa lunta syömään?

Ja kantsii kokeilla tota että kerrot kuinka koirat, kissat, linnut yms. kakkivat ja pissivät lumeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
:D kerro että likaisesta lumesta tulee kipeäksi.

Eipä tehoa.

Poika, vajaa neljä, viime viikolla oksennettuaan ties kuinka monennen kerran sanoi vanhemmilleen värisevällä äänellä. "Mä en koskaan enää syö lunta. Enkä räkää. Enkä koske myrkkysieniin".

Tänään, vaikka mahassa yhä kiertää ja ruoka ei maistu, niin tumppukäsi ojentautui, kaapaisi lunta ja kieli lipoi.

Kyllä poika on kuunnellut, kakkajutut lumensuhteen jo moneen kertaan. Osaa ne ulkoa.
ootpa valinnut osuvan nimimerkin...

Mä oon sanonu muksuille ihan suoraan et siitä voi tulla matoja mahaan tai oksennustauti, eivätkä enää syö.
Yksi vaihtoehto on sulattaa likaista lunta lasissa ja laittaa puhdasta vettä toiseen lasiin ja käskeä lasta vertaamaan onko lumi puhdasta - kannattaako sitä syödä.

Ehkä se loppuu aikuisikään mennessä. Oma kuopukseni osaa myös ulkoa litanian siitä, miksei kannattaisi syödä lunta. Olemme sulattaneet lunta lasiin ja katselleet sitä kuinka likaista se onkaan.
(valitsin tahallisesti lunta, jonka joukossa oli hiekkaa). :/ ja siitä huolimatta lunta menee suuhun..

Yhteistyössä