onko muiden 4-5 vuotiailla tällaista pelkoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nytkyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nytkyn

Aktiivinen jäsen
09.01.2007
3 276
0
36
eli meidän 4v9kk on nyt muutaman viikon ollut ihan ihmeellinen.
Pelkää kotona mennä yksin esim.toiseen huoneeseen, pitä aina olla joku mukana, ei suostu nukkumaan omassa huoneessa, vaan pitää päästä meidän viereen, jos nukahtaa omaan sänkyyn tulee yöllä itkien/karjuen viereen kuitenkin nukkumaan...
on yövaloja ja uusikin ostettiin, joka antaa enemmän valoa...
pelkää siis pimeää...
pelkää mennä toiseen huoneeseen kun joku kuulemma voi tulla vaikka ikkunasta ja viedä pois...
mä en tiedä mitä teen kun olen väsynyt siihen että noin iso poika nukkuu vieressä kun tilaa ei oikein ole...
olen miettinyt kuopuksen laittamista pinnasängyn kanssa veljen huoneeseen, mutta siinä on sitten se että kun tyttö saattaa herätä muutaman kerran yössä ja sitten pitää antaa tutti jotta nukahtaa uudestaan niin jaksanko itse sitä huoneesta toiseen ramppuuta...
vinkkejä...

Mun korvaan tuo pelko kuulostaa ihan normaalilta. Meidän nyt 5½ v:lla sama oli "pahimmillaan" just ennen 5v. synttäreitä. Näillä konsteilla me sitä työstettiin:

- pikkuveli nukkuu samassa huoneessa (on kyllä kovin heräilevä tapaus, mutta ei näytä isoveljeä häiritsevän ja pelkojen ollessa pahimmillaan pyysi veljeä viereensä)
-ennen nukkumaanmenoa ei telkkarin/dvd:n katsomista vain iltasatuja
- kestusteltiin oikeastaan päivittäin niistä peloista ja käytiin niitä läpi kun pelotti (lapsen tasoisesti ja silloin kun lapsi halusi puhua)
-yövalo vaihdettiin tosi kirkkaaseen (menis melkein lukuvalosta)
- juteltiin ennen nukkumaanmenoa niin että poika sai purkaa päivän tapahtumia ettei tule uniin.

Mutta mitään ihmekonsteja nämä eivät olleet eli n. 4 kk siinä meni ennen kuin tilanne alkoi rauhoittua. Ja sehän on että toiset ovat herkempiä, mutta kyllä mun mielestä tota asiaa kannattaa työstää ihan jo lapsen parhaaksi. Ei väkisin vaan rakkaudella.

Meillä joulukuussa 5 v täyttävä poika. Semmosen olen huomannut, ettei mene yksin nyt pimeän tultua esim. leluhuoneeseen, jos joku ei tule laittamaan valoja ensin ja ole hetken mukana, sitten kyllä yksin jää sinne leikkimään.

Yöt nukkuu meidän huoneessa omassa sängyssään ja tulee yleensä öisin viereen vessakäynnin jälkeen. Ilman itkua kuitenkin.

Voisitteko mahdollisesti ottaa omaan huoneeseenne nukkumaan? Siirtää sängyn sinne?

Ei meidän melkein viisivuotiaalla ole tuollaista...aina nukkuu omassa sängyssään koko yön, ei itke pelkoitkua, ei pelkää pimeää, nukahtaa itse, jne.

Eilisiltana tosin sanoi hieman pelkäävänsä, kun käveltiin ulkona pimeää kadunpätkää pitkin (ei katuvaloja). Lähinnä se oli sellaista pientä arastelua.

Tyttö kyllä ajattelee, pohtii ja tiedostaa selkeästi enemmän kuin aikaisemmin, ajattelee loogisemmin, tekee johtopäätöksiä. Se ajattelun ja mielikuvituksen kehittyminen voi mun käsittääkseni joskus myös aiheuttaa aikuisen mielestä outoja pelkoja.

Pahaa unta on sanonut nähneensä kerran tai kaksi. Toinen kerta oli päiväkodissa päiväuniaikaan, siellä oli herännyt ja alkanut itkemään.

ei oo ollu semmosia ongelmia. mutta yöllä on kyllä jo jonkun aikaa huutanu usien kun näkee pahoja unia. onneks menee ohi kun avaa oven ja sanoo että se uni meni jo. =)

muoks. mun tyttö jo reilusti päälle 5v mutta vastasin nyt kuitenkin. :D

Meillä myös tullut kaiken maailman pelkoja häiritsemään nukkumaankäyntiä ja nukkumista. Poika on nyt 4,5 v. Pelkäsi että meille tulee joku kun nukutaan, jos ei ovesta niin sitten ikkunasta, vaikka asutaan toisessa kerroksessa. Tämä pelko on vähän laantunut, kyllä sitä jauhettiinkin joka ilta pari kolme kuukautta. Vielä on tämä pimeän pelko + möröt ja äänet ja susi jolla on meidän avaimet...?! Valoilla meilläkin on helpotettu asiaa ja juttelemalla, ja toivotaan että poika oppisi pitämään kotia turvallisena paikkana. Tolle mielikuvitukselle kun ei vissiin mahda yhtään mitään..:/

meillä jopa 10v tyttö pelkää tuota liikkumista toisiin huoneisiin.. aina pitää olla valot joka huoneessa ja silti hirvittää..

ollaan kokeiltu ihan kaikke.. pelien ja telkun rajottamisesta saakka.. kaks iltaa on nyt menny vähän apremmi mutta tiedänpä vaan että tätä ei parranna kuin kevät aurinko..

aika ahdistavaa kun ei osaa auttaa paljon lapsien pelkoja.. onneks koululla on sellaset ihmiset joilta voin kysellä lisä neuvoja..

ja neuvolasta kait kans vois saada vinkikiä millä auttaa pienempiä pelokkaita..

Meillä samanlaista ja helpotti kun siirrettiin pikkusisko samaan huoneeseen, vaikka oli vasta toinen reilun vuoden sillon. Kantsii siirtää samaan, kyllä ne tottuu nukkumaan yhdessä eivätkä heräile.

palasin nyt koneelle ja katsoin tämän, eli meillä on kyllä meidän makkari täys, pitäis kantaa lipastoo pois ja en tiiä mahtuuko sittenkään...omassa huoneessa on kerrossänky, vanha sänky on osina komerossa...itsekin mietin tuota meidän huoneeseen laittoo,mut kun ei oo tietoa mahtuuko kuitenkaan...

Yhteistyössä