Onko muiden vauvat aamuvirkkuja - onko pysyvä rytmi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamuvirkun äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aamuvirkun äiti

Vieras
Mun 6kk vauva heräilee joka aamu 05.30 huolimatta siitä, monelta hän käy nukkumaan. Haluaisinkin kysyä, että onko hän luonteeltaan aamuvirkku vai osaisitteko sanoa, mihin hän herää? Herää siis vaikka olisi väsynytkin, toisina aamuina on pirteä ja iloinen, joskus hyvin väsynyt ja kärttyinen. Ja vaikka noina kärttyaamuina yrittäisi nukuttaa takaisin, ei onnistu. Sitten hän valvoo tänne noin klo.07 asti, jonka jälkeen menee päiväunille... Eli selkeästi väsynyt... Onkohan tuo jokin sisäinen kello vai enkö vain keksi, että mikä se vauvan unta häiritsee? Apuja?

5.00 alkoi meidän esikoinen tuon ikäisenä heräämään. Nyt 5v ja eipä tuo rytmi vieläkään ole muuttunut vaikka koittanut opettaa muuhun. Eli ihan luontainen rytmi varmaan on. Voithan kokeilla vaikka antaa maitopulloa käteen tai vaihtaa vaipan jos märkä vaippa/nälkä häiritsee unta?

Syöttäminen ei oikeastaan auta. Syö siis kyllä, mutta syötyään alkaa juttelemaan ja leikkimään :) Että varmaankin hän vain haluaa nousta :) Eilenkin illalla kävi sitten nukkumaan kerta kaikkisen väsyneenä klo.19 ja nukkui tuonne klo.05.30 asti, että todella hienot unet nukkuu jo, mutta tuntuu, että menee vähän auringon mukaan... Pelkään vain että mitä juhannus tuo tullessaan :laugh:

Meillä oli samanlainen kausi siinä ennen vuoden ikää. Lapsi heräsi n. klo 05 ja ei suostunut nukahtamaan enää, vaikka välillä olikin selvästi väsynyt. Kuitenki jo 45min-1,5h päästä pysty laittamaan päikkäreille. Ja minä en ainakaan keksinyt, mikä unta olisi häirinnyt.
Nyt lapsi on kohta 2v. ja kausittain herää edelleen jo silloin klo 05, mutta sitten on taas kausia kun herätäänkin vasta klo 07 aikoihin. Nykyään mennään kuitenkin aina samaan aikaan päikkäreille ja yöunille heräämisajasta riippumatta.

Voisiko tuo aamun sarastus vaikuttaa? Kun meillä on kyllä pimennysverho, mutta on sellainen pienempi ikkuna kanssa makuuhuoneessa, josta aamu pääsee sarastamaan? Jos tämän ikkunan peittäisi, olisiko mitään apua?

Verhot saattaa auttaa. Me ainakin kokeiltiin kaikki ettei tarvinnut nousta niin aikaisin :D meillä esikoispoika 7v on ollut kausittain aamuvirkku jo vauvasta asti. Ja samanlainen oon itse myös. Näin vanhemmiten olis ihanaa olla aina aamuvirkku!

Meillä kaikki seitsemän lasta on olleet aamuvirkkuja. Kun ikää on 10v eteenpäin, niitä saa jo herätellä, ettei puolille päiville menisi. =)

Nuorin on 1v ja herää klo 6-6.30, hörppää vähän maitoa ja palan leipää, leikkii tunnin, kaksi ja lähtee ensimmäisille "puoltuntisille", jonka jälkeen syödään vasta kunnon aamupala. Illalla lähtee yöunille klo 19.30-21, ja nukkuu aamuun. Mutta todellakin tuolla nukkumaanmenoajalla ei ole mitään merkitystä heräämisen kanssa, sisäinen kello herättää.

Mua ei onneksi haittaa aamuherätykset, kun oon itsekin enempi aamueläjä :) Mutta ajattelin vain siksi kysyä, että jos vauvan unen laatuun voisi vaikuttaa, kun tosissaan on välillä kärttyinen herätessään.

Täytynee kokeilla sitä toista verhoa toiseen ikkunaan. Ja näköjään tuntuu, ettei haittaa vaikka vauva menisikin nukkumaan klo.19 vaikka normaalisti menee klo.20-20.30 kun jos se nukkumaanmenoaika ei vaikuta mitään siihen heräämisaikaan :) Onnekas olen kyllä siinä mielessä että nyt jo yöt menee täysin nukkumalla tai vain yhdellä herätyksellä. Mulla on yksi kaveri, jolla on 1v 3kk taapero ja heräilee tunnin välein, kun nukkuu vain tissi suussa :|

Mun poika heräs vauvana aina viideltä. Ja edelleen herää ihan viimestään seiskalta, mutta yleensä jo kuuden aikaan (ikää herralla kaheksan). Tytöt on aina nukkuneet pitempään, ihan vauvana kuuteen :D ja nyt keskimmäinen (6v) nukkuu joskus jopa kahdeksaan.

meille hankittiin pimennysverhot esikoisen ensimmäisenä keväänä.. se helpotti jonkun verran, jotta nukkui edes lähelle seitsemää. lopullisesti aamuunet piteni vasta kun siirryttiin yksiin päiväuniin noin 10kk iässä.
mutta heräs vauva milloin tahansa niin oon kyllä tehny selväksi että minä en ennen seitsemää nouse ylös. sitkeästi vain nukun vaikka toinen pomppis tasajalkaa sängyllä.. pienemmälle vauvalle oon vaan antanu rintaa sitten tarpeeksi sinnikkäästi niin yleensä on ennemmin tai myöhemmin siihen nukahtanu.

Meillä nukkuu edelleen 3 päiväunet... Kaipa niilläkin on vaikutusta. Tosin ensimmäiset "päiväunet" taitavat olla yöunien jatke tuossa 07.30-09.00. Päivällä nukkuu sitten 2*40 min. Onko näillä vaikutusta yöuniin?

Meillä molemmat lapset olleet pienestä pitäen tuollaisia. Meillä herätään vapaa-aamuinakin puoli kuudelta. Joskus äärettömän harvoin nukkuvat yli kuuteen. Eivät koskaan minnekään kahdeksaan tms.

Toisaalta olen tästäkin asiasta ihan kiitollinen. Me ollaan tänäkin aamuna oltu jo 2 tuntia ulkoilemassa ja kohta ruvetaan kokkaamaan aamuruokaa. Arkiaamuja tämä helpottaa, lapset ehtivät rauhassa heräilemään, katsomaan lastenohjelmia ja syömään aamiaista. Ei tule kiire kun lähdetään kotoa ennen seitsemää.

Itsestänikin kehittynyt aamuvirkku, nautin näistä rauhaisista aamuista. Sitä vastoin lapset menevät iltaisin nukkumaan 19-20. Meille jää aina illasta sitten hyvää aikaa miehen kanssa viettää parisuhdeaikaa :)

Meillä näitä kaksi, ja edelleen aamuvirkkuja...... riippumatta siitä moneltako käyvät nukkumaan.
Iältään 5 ja 8, koskaan eivät ole nukkuneet aamuisin pitkään.

KLo 06-07 aukaisevat silmänsä ja pomppaavat ylös, onneksi ovat jo sen verran isoja että mun ei enää tarvitse nousta kaveriksi...

Viimeksi muokattu:
meillä kolme aamuvirkkua, iältään 1,5v, 4v, 7v ovat vauvasta asti olleet aikaisia herääjiä, ihan sama mihin aikaan laittaa nukkumaan mut siihen on jo totuttu, onneksi me vanhemmatkin ollaan aamuvirkkuja. ajoissa vaan nukkumaan niin jaksaa :)
klo 6 molemmin puolin heräilevät..

Yhteistyössä