Onko muilla näin vähäYÖunisia noin yksivuotiaita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi äiti

Vieras
Eilen illalla sain vauvan nukahtamaan vihdoin noin klo 22:30 ja heräsi sitten ihan virkeänä jo klo 6. Yöllä söi kerran tai pari, en enää muista. On siis 11 kk. Tällaista ei ole läheskään joka yö onneksi, mutta kyllä tällaisia sattuu liian usein. Välillä on nukahtanut vasta klo 24 tai yli.

Tietenkin päiväunien ajankohta on vähän vaikuttanut, mutta yksikin ilta klo 17 nukutut alle puolen tunnin unet virkistivät niin paljon, ettei siis ennen puoltayötä nukahtanut. Tuonakin kyseisenä päivänä oli herännyt ekoilta päikkäreiltä jo niin aikaisin, ettei olisi millään jaksanut noin klo 20 asti valvoa. Ennen kahdeksaa ei oikein voi laittaa yöunille, koska saattaa siinä tapauksessa nukkua vain myöhäiset päiväunet ja hillua sitte taas puoliltaöin.

Välillä vauva on hereillä myös yöllä tunnin, erityisesti silloin, jos on nukahtanut järkevään aikaan eli noin kasilta.

Pitäisi varmaan yrittää saada tyttö nukkumaan vain yhdet päiväunet, mutta miten siirryn sellaiseen rytmiin?

Nytkin tyttö on tietty ihan väsynyt, vaikka ollaan oltu hereillä vasta vähän yli tunnin. Mitenkään en tänään ainakaan saa valvotettua lounaaseen asti. Entä miten saada nukkumaan mahdolliset tokat päikkärit tarpeeksi aikaisin, eli heräisi viimeistään kolmelta, jos nukkuu nyt aamulla esim. 8-10?

Ongelma on usein siinä, että joinain päivinä tyttö nukkuu aamupäiväunia vain puoli tuntia ja joinain päivinä taas kaksikin tuntia. Luonnollisesti noista kahdesta seuraa erilainen loppupäivä.

Miten ihmeessä joidenkin lapset nukkuvat kellontarkasti! :-0

Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti;27437976:
Eilen illalla sain vauvan nukahtamaan vihdoin noin klo 22:30 ja heräsi sitten ihan virkeänä jo klo 6. Yöllä söi kerran tai pari, en enää muista. On siis 11 kk. Tällaista ei ole läheskään joka yö onneksi, mutta kyllä tällaisia sattuu liian usein. Välillä on nukahtanut vasta klo 24 tai yli.

Tietenkin päiväunien ajankohta on vähän vaikuttanut, mutta yksikin ilta klo 17 nukutut alle puolen tunnin unet virkistivät niin paljon, ettei siis ennen puoltayötä nukahtanut. Tuonakin kyseisenä päivänä oli herännyt ekoilta päikkäreiltä jo niin aikaisin, ettei olisi millään jaksanut noin klo 20 asti valvoa. Ennen kahdeksaa ei oikein voi laittaa yöunille, koska saattaa siinä tapauksessa nukkua vain myöhäiset päiväunet ja hillua sitte taas puoliltaöin.

Välillä vauva on hereillä myös yöllä tunnin, erityisesti silloin, jos on nukahtanut järkevään aikaan eli noin kasilta.

Pitäisi varmaan yrittää saada tyttö nukkumaan vain yhdet päiväunet, mutta miten siirryn sellaiseen rytmiin?

Nytkin tyttö on tietty ihan väsynyt, vaikka ollaan oltu hereillä vasta vähän yli tunnin. Mitenkään en tänään ainakaan saa valvotettua lounaaseen asti. Entä miten saada nukkumaan mahdolliset tokat päikkärit tarpeeksi aikaisin, eli heräisi viimeistään kolmelta, jos nukkuu nyt aamulla esim. 8-10?

Ongelma on usein siinä, että joinain päivinä tyttö nukkuu aamupäiväunia vain puoli tuntia ja joinain päivinä taas kaksikin tuntia. Luonnollisesti noista kahdesta seuraa erilainen loppupäivä.

Miten ihmeessä joidenkin lapset nukkuvat kellontarkasti! :-0

Meil oli samantyyppistä ja todettiin että ei auta mikään yritys ja laps elää omaa rytmiään kaikesta huolimatta. kahdet päikyt jäi vailla 2v pois, sitä ennen heräs silti aikasin ja meni myöhään nukkumaan vaikka ois nukkunu ne yhet päikät. Aina on ollu huono nukkuja ja vähäuninen. Nyt 4v syö melatoniinia ja nukkuu kuten lasten tulis nukkua.

Huomenta vaan!! Meillä on tuollainen 2-vuotias ja ihan samanlaista menoa oli jo vuosi sitten. Nukkuu tosin vaan yhdet päiväunet eikä syö öisin sentään, mut hilluu hereillä myöhään yöhön ja aamulla aikaisin herää.
Selvästi on ihan poikki, mutta ei vaan nuku. :/ Toisinaan ei kyllä edes näytä väsyneeltä.

Meil oli samantyyppistä ja todettiin että ei auta mikään yritys ja laps elää omaa rytmiään kaikesta huolimatta. kahdet päikyt jäi vailla 2v pois, sitä ennen heräs silti aikasin ja meni myöhään nukkumaan vaikka ois nukkunu ne yhet päikät. Aina on ollu huono nukkuja ja vähäuninen. Nyt 4v syö melatoniinia ja nukkuu kuten lasten tulis nukkua.

Kiitos vastauksesta! Sitä usein ajattelee, että itse on tämän rytmin sössinyt jotenkin, mutta helpottavaa kuulla, ettei teilläkään mitkään konstit auttaneet. Tai siis ikävä teidän kannalta, mutta siis ajatuksena helpotus tietää, että tällaisia lapsia on muitakin.

[QUOTE="vieras";27437987] Toisinaan ei kyllä edes näytä väsyneeltä.[/QUOTE]

Kiitos sullekin! Meilläkin tämä on tuttua. On selvästi vähäuninen, kun niin virkeänä herää. Tosin väsähtää sitten nopeasti. Nyt juuri nukahti eli valveilla oli vain 1h30 min.

Kiitos vastauksesta! Sitä usein ajattelee, että itse on tämän rytmin sössinyt jotenkin, mutta helpottavaa kuulla, ettei teilläkään mitkään konstit auttaneet. Tai siis ikävä teidän kannalta, mutta siis ajatuksena helpotus tietää, että tällaisia lapsia on muitakin.

Niitä tosiaan on vaikka yleensä aina puhe on hyvin nukkuvista. Meil mentiin unitädt jne läpi mutta ei apua. Nyt on aivan utopiaa kun illallakin on sitä kuuluisaa omaa aikaa ja päivisin levänny laps.

Tuota olen minäkin miettinyt, että onko tämä touhu meidän vika. Mutta kun kaikki rutiinit ym on yritetty pitää, niin mitä muuta voi?
Ehkä tuo lääke olisi jossain vaiheessa ratkaisu?? Miten tuo toimii, jos saan "leijona" kysyä? Pelkään, mitä vähäunisuus tekee lapsen kehitykselle.
No nyt vähä änkesin ap:n ketjuun kyselee omiani.:) oon siis tuo sama vieras(huono nimimerkki)

[QUOTE="vieras";27438027]Tuota olen minäkin miettinyt, että onko tämä touhu meidän vika. Mutta kun kaikki rutiinit ym on yritetty pitää, niin mitä muuta voi?
Ehkä tuo lääke olisi jossain vaiheessa ratkaisu?? Miten tuo toimii, jos saan "leijona" kysyä? Pelkään, mitä vähäunisuus tekee lapsen kehitykselle.
No nyt vähä änkesin ap:n ketjuun kyselee omiani.:) oon siis tuo sama vieras(huono nimimerkki)[/QUOTE]

Se vähäuni ei ainakaan hyvää tee. Kyllä se näkyi että kokoaika oli vaje. Melatoniinihan ei ole lääke vaan elimistön oma unihormoni. Se luonnollistaa rytmiä ja parantaa unen laatua. Poika oli siis todella hidas nukahtaja, heräili, hyöri unissaan. Eli laatu huonoa. Sitä en tiedä miten nuorille sitä voi määrää, meil tosiaan on 4v jolle lastenlääkäri ties kokemuksesta suositella ja laitto reseptin. Näiden lasten kohdalla se tuppaa menemään juuri niin että rutiinit eivät auta eikä oikeen mikään konsti kotona. Nykyään mene nukkumaan noin klo 20 ja nukahtaa max 15min. Nukkuu levollisesti ja pidempään.

Meillä esikoisella auttoi se, kun jätettiin päikkärit noin 2,5-vuotiaana kokonaan pois. Sen jälkeen on nukahtanut alle vartissa yleensä ja nukkuu hyvät yöunet. Saa nähdä, jatkuuko pikkusiskon kohdalla noi lyhyet yöt siihen asti, ettei nuku päivällä. Meillä siis molemmat nukkuneet aika hyvin päivisin, joskaan eivät säännölliseen aikaan. Varmasti siis noi hyvät päikkärit verottaa öitä meillä, mutta eipä tuo 11kk pysty ilman niitä vielä olemaan!

Vieras, hyvä vaan, kun kysyt omiasi, auttaa meitä muitakin!!

Se vähäuni ei ainakaan hyvää tee. Kyllä se näkyi että kokoaika oli vaje. Melatoniinihan ei ole lääke vaan elimistön oma unihormoni. Se luonnollistaa rytmiä ja parantaa unen laatua. Poika oli siis todella hidas nukahtaja, heräili, hyöri unissaan. Eli laatu huonoa. Sitä en tiedä miten nuorille sitä voi määrää, meil tosiaan on 4v jolle lastenlääkäri ties kokemuksesta suositella ja laitto reseptin. Näiden lasten kohdalla se tuppaa menemään juuri niin että rutiinit eivät auta eikä oikeen mikään konsti kotona. Nykyään mene nukkumaan noin klo 20 ja nukahtaa max 15min. Nukkuu levollisesti ja pidempään.

Kiitos tiedosta! Ihana tietää, että apuja voi löytyä. Alkaa itselläkin pian väsyttää tämä meno. :/

Meillä on aika samanlaista ton 1v.:n kans. Saattaa joskus nukahtaa kaheksalta ja herää sit kymmeneltä jasitte valvotaankin neljään asti. Mistään säännöllisestä rytmistä ei oo tietoakaan. Nyt on kahtena iltana nukahtanu yhentoista mais ja heränny ennen kuutta.

Mulla on neljä lasta joista kahdella on ollu jo heti syntymän jälkeen selkeä rytmi joka on vielä yksiin mun rytmin kans ja ovat nukkuneet hyvin ja paljon. Yks on sitte lähinnä valvonu lähinnä itkemäs, synty keskosena ja oli sairas. Ja tää viimenen nyt sit menee näin, on ihan tyytyväinen kuitenkin kuhan ei yritetä nukuttaa kun ei väsytä.
Joten mä ajattelen niin että lapset on erilaisia eikä mulla ja mun tekemisillä oo ollu mitään vaikutusta siihen koska ja kuinka noi nukkuu. Toki voisin yrittää saada likalle paremman rytmin (tai rytmin ylipäätään) mutta se onnistuis vain huudattamalla ja sitä en halua tehdä. Luotan siihen että jossain vaiheessa rytmin muodostaminen onnistuu ilman huudatusta.

HippuTAR, teillä on kyllä hurjaa toi valvominen! Mä en valita enää ollenkaan. Mä en myöskään halua huudattaa, joten tällä tyylillä mennään nyt. Toi oli lohdullista kuulla myös, että teillä on kaksi hyvää nukkujaa myös, joten vahvistaa kyllä näkemystä siitä, että lapsella on vahva mielipiteensä sen rytmin luomisessa, vanhemmat eivät voi sitä yksin määrätä! Tsemppiä sulle!

HippuTAR, teillä on kyllä hurjaa toi valvominen! Mä en valita enää ollenkaan. Mä en myöskään halua huudattaa, joten tällä tyylillä mennään nyt. Toi oli lohdullista kuulla myös, että teillä on kaksi hyvää nukkujaa myös, joten vahvistaa kyllä näkemystä siitä, että lapsella on vahva mielipiteensä sen rytmin luomisessa, vanhemmat eivät voi sitä yksin määrätä! Tsemppiä sulle!

Kiitos!
Ei mua kyllä haittaa, tän neljännen kans on muutenkin osannu ottaa paljo rennommin. Välillä vähän väsyttää mutta nukun päivälläkin sitte jos vaan kerkee. Ja näin vanhemmiten tunnun kestävän väsymystä paremmin ku nuorempana.

[QUOTE="vieras";27438085]Kiitos tiedosta! Ihana tietää, että apuja voi löytyä. Alkaa itselläkin pian väsyttää tämä meno. :/[/QUOTE]

Näinhän se on. Kyllä se vanhempiakin verottaa ja enemmän kun huomaa että laps kärsii eikä saa nukuttua/nukahdettua vaikka minkä tekis. Tuli sellanen stressi itellekin että kauanko se tällä kertaa kestää. Todellakin koitettiin aivan kaikki ja nekään neuvojat eivät saanee hommaa toimimaan. Kunnes kohalle osui tuo lääkäri.Vauvana jo itkeskeli ja valvoi, torkahti ja heräsi jne......

Meillä tyttö 11kk. Illalla käy kyllä nukkumaan 19.30-20.00, mutta hereille sitten kukutaankin aamu viideltä, vaikka on vielä selkeästi väsynyt. Muutenkin on viime aikoina ollut tosi levottomia nuo yöt, tuttia saa olla nostelemassa monta kertaa yössä. Kotona jos ollaan, nukkuu yhdet päikyt 11.30-14.30. Jos esikoista viedään kerhoon tns. aamulla, niin sitten nukahtaa autoon ja nukkuu kahdet unet. En tiiä oliko tästä nyt mitään apua, mutta tuon verran meillä siis 11kk vanhalla unta vuorokaudessa.

Yhteistyössä