Onko muilla ollut tällaista? 4v lapsesta asiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Siis meidän esikoinen, neitokainen elokuun lopulla 4-vuotias. Kaikki pitäisi kodissamme olla ok. Mielestämme lapsi on saanut huomioita, rakkautta ja rajoja. Itse en todellakaan koe olevani täydellinen äiti, välillä huudan nuppi punaisena, mutta silti väitän, että lapsemme on saanut ja saa kasvaa turvallisessa ympäristössä.

Tästä huolimatta nyt, viimeisen puolen vuoden aikana on tapahtunut huomattava muutos tytön käytöksessä. Aamut ovat kaikkein hankalimpia, mikään ei kelpaa, äänen sävykin on muuttunut jatkuvaksi narinaksi. Vaatteet ovat aina huonot, vaikka saisi ne itse valita...ja niitä ei meinaa saada päälleen, itkuun asti tempoutuu housujen ja sukkien kanssa vaikka vajaa 3-vuotiaasta on ne itse vallan mainiosti osannut pukea. Aamupala on aina väärin laitettu ja se ei koskaan kelpaa. Tästäkin saa itkun aikaan halutessaan kun MINÄ HALUAN SEN TOISEN BANAANIN, ÄHÄHÄÄ..

Tuon jatkuvan narinan ja tuskailun lisäksi on tullut ihan ihmeellisiä pelkoja. Ennen todella reipas ja liikunnallinen tyttö ei esim. uskalla enää nousta pyörän selkään! Pelottaa, itkettää ja ahdistaa kun ehdotan että kokeiltaisko taas vähän sitä pyörällä ajoa? En halua, minä en osaa, pelottaa.. viime kesänä ihan innoissaan harjoitteli! Hiustenpesusta on tullut ihan hirveää, huutaa ja rääkyy ihan kuolemanpelossa koko pesun ajan. Mikään ei auta, monesti on puhuttu ja selvitetty että mikä siinä pelottaa ja ei ole mitään pelottavaa.. Narina alkaa jo iltapäivällä, eihän tänään mennä suihkuun, ei pestä tukkaa eihän, ei joka päivä tarvitse.. On saanut itse pidellä suihkua, olen näyttänyt miten laittaa päätä taaksepäin ettei vesi tule ihan naamalle yms. Mikään ei auta, pesu on ihan suoraa huutoa alusta loppuun. Pikkusisko 2v katsoo vieressä ihan huuli pyöreenä että mitä sisko huutaa.. Kaikki kesän hyönteiset, tavalliset kärpäsetkin on ihan hysteerisen huudon aihe, mitään tällaista ei viime kesänä ollut.

Edelleen ihmisiä kohtaan ja kavereiden kanssa on iloinen ja avoin niinkuin aina. Mitään sellaista syrjäänvetäytymistä tai masennusta en huomaa. Mutta tuo NARINA. Ja nuo pelkokohtaukset ihan tutuista ja sataan kertaan tehdyistä asioista. Yöt nukkuu edelleen hyvin, on touhuisa ja eloisa tyttö muuten. Onko tämä joku ihan "virallinen" vaihe vai ollaanko me ainoita?

Täällä ainakin 3,5v narisee, mankuu ja ruikuttaa puolet ajasta, olen ajatellut sen kuuluvan ikään, kuten raivareidenkin. On kyllä ikänsä ollut tempperamenttinen, mutta tuo narina on uutta. Onhan se vaihtelua kiukutteluun, tietty. Pelkoja ei kyllä ole, paitsi että on varovaisempi esim. uimisen suhteen - olen ajatellut, että tyttö alkaa käsittämään vaaran mahdollisuuden.

Osa tästä kyllä meillä johtuu liian vähäisestä unesta.. Herää muiden touhuihin usein aamulla aikaisin, ei aina nukahda iltaisin ja päiväunetkaan ei onnistu. Aamuihin pitäisi saada lisää unirauhaa.

Käyppä kurkistamassa MLL:n sivuilta mitä sielä kertovat 4-vuotiaasta.Se valaisee monesti asiaa ja ei ne normi kehitys ja uhmakäyrät ole toki just kaikilla samaan aikaan, yksilöllisiä ovat.

Meidän poika on ttyttöänne aika tarkkaan vuoden vanhempi ja muistan juuri viime kesän ihan kammottavana aikana. Poika kiukutteli, narisi, raivosi ja kaikkea siltä väliltä, ja koko ajan.
Nyt vuotta myöhemmin on ihan eri ääni kellossa, vaikka vieläkin välillä väännetään, on poika reipastunut ja kuuntelee paremmin, ja turhat narinat ja raivot ovat hellittäneet.

Mitään erityisiä pelkoja en muista, mutta yksilöitähän nuo lapset ovat. Koeta jaksaa, kyllä se helpottaa.

täällä myös elokuussa 4v täyttävä poika talossa ja voi jestas äiti odottaa jo innolla että tämä 5 viikon kesäloma loppuu ja työt ja päiväkoti alkaa!!!! :D Herranjestas mitä vääntöä aamusta iltaan. Toki niitä hyviäkin hetkiä on ja maailman rakkainhan tuo on mutta huh huh välillä......

Yhteistyössä