Onko muilla pienipäisiä lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkuinen nuppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikkuinen nuppi

Vieras
Meidän kaksivuotiaan esikoisen päänympärys on 42.5 cm, ja 4 kk vauvan 37 cm. Vauvalla pään kasvu on nyt hidastunut ja putoamassa samalle käyrälle esikoisen kanssa (-3.5). Normaalialuehan on +2:sta -2:een. Eli meillä mennään tosi "epänormaaleissa" lukemissa.

Onko muita lapsia joilla on pieni pää? Meillä esikoista luullaan usein vauvaksi pienen päänsä takia.

Mulla esikoisella 1 1/2 vuotiaana 42 cm ja sen jälkeen ei näemmä ole mitattukaan neuvolassa, kun neuvolakorttia katsoin. Toisilla ollut ympärys monta senttiä suurempi samanikäisenä. Ihan normaali pää on nyt 12 vuotiaana vartaloon suhteutettuna. Yksilöllistähän se on päänkasvukin, eihän meillä aikuisillakaan samankokoiset ja -muotoiset päät ole. Ei mun mielestä tarvitse olla huolissaan, kun kerta kasvua on kuitenkin tapahtunut.

[QUOTE="minä";22047746]Oon miettinyt tota miksi te monet jäätte pieneksi(aikuiset). Mun lapsen päänympärys on 59 cm ja hän on 10-vuotias, ja pitkä.[/QUOTE]

Kai tulit siihen tulokseen, että geeniperimä määrää ihmisen koon yleensä?

Meillä on kehitysvammainen lapsi jonka päänympärys on 3,5 vuotiaana 43 senttiä. Tosi pieni siis, vauvojen puolelta aina lakki. Hänellä pienipäisyys toki liittyy vammaisuuteen.

Yhteistyössä