onko muille käynyt näin? (lasten erilainen kasvatus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ainoa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ainoa?

Vieras
aina puhutaan että sisaruksilla sama ympäristö ja kasvatus.
meillä päinvastoin.
ensinnäkin muutot, esikoisen ollessa pieni asuimme eri paikassa kuin kuopuksen ollessa.
esikoisen ollessa pieni minulla oli periaatteet. noudatin niitä jämptisti (vaikka työelämässä). ei karkkia ennen 3v. ei telkkaria ennen 3v. ei pillimehuja, tai muuta sokerilitkua, ei limsaa. ei koskaan ilman täydellistä valvontaa. jne
kuopus kun syntyi, ei riittänyt enää "paukut". kaikki retkahti. kuopuksella siis kaikessa päinvastainen kasvatus. esim. asuimme niin pienessä asunnossa, että en voinut kieltää kuopuksen telkkarin katsomista silloin kun esikoinenkin katsoi, en voinut kieltää karkkia ja tietokonetta edes alle 1v kuopukselta jne

olenko ainoa?

et ole. Joskus vaan on järkevämpi elää vähän rennnommin kuin sääntökirja kädessä. TUskin lapset katsovat telkkaria paria tuntia enempää päivässä. Vaikka katsoisivatkin niin so what, kun kaikki perheessä on suht tasapainossa niin elämä menee hyvin! Huolehdi myös itsestäsi.
ps. tunnista jollain tapaa itseni tekstistäsi. Olen superäiti ensimmäiselle, toisen kanssa sitten siperia opetti. Ei aina jaksa, ja kaikkea ei tarvitse tehdä itse.

Et takuulla ole ainoa :D kaveri tiivisti minusta hyvin ton esikois-tiukkuuden: Esikolle kasvatti itse luomuperunat ja teki kaikki soseet sun muut alusta alkaen itse ja neloselle tarjoaa purkkiruokaa vailla omantunnon tuskia :laugh:

No jos ajatellaan minun lapsuuden perhettä niin totta kai ajat oli eri isosiskon ja minun ollessa lapsosia, ikäeroakin on reilut 1o v. Ja muistan kun oma esikkoni oli eskarissa niin olin ihan järkyttynyt kun hänen ikätoverinsa olivat jo pelanneet pleikkaa, tietty kun heillä oli vanhempia sisaruksia. Minusta sen kuuluu niin mennäkin että ei juututa samoihin kaavoihin pakosti kaikkien kohdalla, järkeä tietysti pitää aina käyttää ja kohtuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja nan:
et ole. Joskus vaan on järkevämpi elää vähän rennnommin kuin sääntökirja kädessä. TUskin lapset katsovat telkkaria paria tuntia enempää päivässä. Vaikka katsoisivatkin niin so what, kun kaikki perheessä on suht tasapainossa niin elämä menee hyvin! Huolehdi myös itsestäsi.
ps. tunnista jollain tapaa itseni tekstistäsi. Olen superäiti ensimmäiselle, toisen kanssa sitten siperia opetti. Ei aina jaksa, ja kaikkea ei tarvitse tehdä itse.

niin, siis jollain tapaa tai lähes kaikella tapaa kuopuksella on ollut parempi lapsuus. rennompi. hänelle ei tullut koskaan sitä traumaa, että ei olekaan ainoa.
olen huomannut, että telkkari pienenä kehitää mielikuvitusta.
se että ei vahdi 24/7 ja keksi tekemistä toiselle, antaa lapsellle omatoimisuutta ja kuopus viihtyy myös yksin. hieno tyypi, hieno mielikuvitus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nan:

niin, siis jollain tapaa tai lähes kaikella tapaa kuopuksella on ollut parempi lapsuus. rennompi. hänelle ei tullut koskaan sitä traumaa, että ei olekaan ainoa.
olen huomannut, että telkkari pienenä kehitää mielikuvitusta.
se että ei vahdi 24/7 ja keksi tekemistä toiselle, antaa lapsellle omatoimisuutta ja kuopus viihtyy myös yksin. hieno tyypi, hieno mielikuvitus.

ok, mutten allekirjoita että telkkari kasvattaa mielikuvitusta. Satujen lukeminen, erilaiset pelit ja leikit on parasta siihen :)

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Et takuulla ole ainoa :D kaveri tiivisti minusta hyvin ton esikois-tiukkuuden: Esikolle kasvatti itse luomuperunat ja teki kaikki soseet sun muut alusta alkaen itse ja neloselle tarjoaa purkkiruokaa vailla omantunnon tuskia :laugh:

tämä myös. esikoiselle kaikki ruoat alusta sakka itse tehtyä. kuopus söi melkein vain purkkiruokaa. (ei riittänyt aika, jaksaminen, halusin myös opiskella, jotain omaa)

silti kuopus on se, joka rakastaa kaikkia hedelmiä ja marjoja ja vihanneksia. esikoinen söisi vain herkkuja.

Esikoisen ollessa pieni yritin tehdä kuten muut käskevät (anoppi, neuvola jne).
anopin ja muun suvun tiesin palvovan työelämää; Heti töihin äitiysloman jälkeen.

Kuopuksen kohdalla uskalsin kuunnella jo itseäni. En nyt ole yhtä läheinen esikoisen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tämä myös. esikoiselle kaikki ruoat alusta sakka itse tehtyä. kuopus söi melkein vain purkkiruokaa. (ei riittänyt aika, jaksaminen, halusin myös opiskella, jotain omaa)
.
Mulla kävi just toisinpäin eli esikoinen sai purkkiruokia ja kuopukselle tein kaiken itse.

Tuli ap, kuin minun kynästä! Esikoinen ei syönyt pienenä herkkuja, ei katsonut telkkaa. Olin hyvin jämpi kasvatukset suhteen. Sitten syntyi kuopus. Lapsi joka oli tulta ja tappuraa alusta alkaen. Erittäin eläväinen lapsi.. Huomaan, että olin esikoiselle paljon tiukempi äiti, kuin kuopukselle.. Tätä nykyä olen paljon rennompi..Mutta näin taitaa olla aika monella;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuli ap, kuin minun kynästä! Esikoinen ei syönyt pienenä herkkuja, ei katsonut telkkaa. Olin hyvin jämpi kasvatukset suhteen. Sitten syntyi kuopus. Lapsi joka oli tulta ja tappuraa alusta alkaen. Erittäin eläväinen lapsi.. Huomaan, että olin esikoiselle paljon tiukempi äiti, kuin kuopukselle.. Tätä nykyä olen paljon rennompi..Mutta näin taitaa olla aika monella;)

heh. ihan sama juttu tuon tiukkuudenkin suhteen. ja valitettavasti jatkuu meillä vieläkin. tosi vaikea suhtautua yhtä rennosti isomman hölmöilyyn kuin suhtaudun pienemmän. on niin väärin, mutta en osaa muuttaa käyttäytymistä.

Et ole ainoa. Noin se menee melkein kaikilla. Koska fakta on, että on paljon vaikeampaa kieltää esim. karkinsyöminen 2veeltä, jonka isoveli / isosisko mässyttää vieressä karkkia...

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
Tv on kyllä ihan persiistä niissä pereheissä joissa se on koko lapsen hereillä oloajan auki tai suurimman osan aikaa siitä auki

Juu, mutta kun olin ihan päinvastainen. en katsonut telkkaria sen esikoisen ekan kolmen vuoden aikana itsekään, tai tosi harvoin viikonloppuna joskus kun esikoinen nukkui.