Y
Yhden äiti
Vieras
Vielä nykypäivänäkin sitä saa kokea olevansa oikea outolintu, kun ilmoittaa haluavansa vain yhden lapsen! Näin ainakin minä olen asian kokenut, kun niin monelta taholta olen kuullut taivasteluja "etkö tosiaan aio tehdä lapselle leikkikaveria?!" ja "älä nyt vaan jätä poikaa ainoaksi lapseksi" jne. Pojalle on kuulemma niin raskas taakka aikanaan hoitaa yksin meitä vanhenevia vanhempiaan, sisarusten olisivat niin hyviä ystäviä hänelle ja sitä rataa...
Olenko sitten itsekäs ihminen, kun ajattelen vain omia tuntemuksiani ja jaksamistani? Onko kai monia muitakin, joille yksi lapsi on se "oikea" lasten lukumäärä? Entä miten olette omalla kohdallanne asian kokeneet te, joilla ei ole sisaruksia: olisitteko niitä kaivanneet ja mitä ajattelette siitä, että joudutte mahdollisesti ottamaan yksin vastuuta ikääntyvistä vanhemmistanne? Entä koetteko jäävänne "yksin", kun vanhemmista aika joskus jättää, eikä ole niitä sisaruksia?
Olenko sitten itsekäs ihminen, kun ajattelen vain omia tuntemuksiani ja jaksamistani? Onko kai monia muitakin, joille yksi lapsi on se "oikea" lasten lukumäärä? Entä miten olette omalla kohdallanne asian kokeneet te, joilla ei ole sisaruksia: olisitteko niitä kaivanneet ja mitä ajattelette siitä, että joudutte mahdollisesti ottamaan yksin vastuuta ikääntyvistä vanhemmistanne? Entä koetteko jäävänne "yksin", kun vanhemmista aika joskus jättää, eikä ole niitä sisaruksia?