Onko muita joille tuli kolmannen asteen repeämä synnytyksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apäippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apäippä

Vieras
Minua kiinnostaisi tietää, miten ovat seuraavat synnytykset menneet sen jälkeen sekä missä vaiheessa uskalsitte aloittaa taas seksi elämän?

Minulle tuli kolmannen asteen repeämä, mutta ei mennyt peräaukkoon. Alapäähän tuli tikkejä sekä peräaukkoon nähtävästi myös. Ulompi sulkijalihas tms repes, ei sisempi mikä olisi ollut vakavampi juttu.

Käytin vain kahtena ekana päivänä särkylääkettä, sen jälkeen en ole niitä tarvinnut. Myös meni pari päivää, kunnes istuminen oli 100% normaalia. Ainut haitta, mikä tuli oli että pissaaminen pikkasen kirveli, mutta todella vähän.

Nyt on kulunut kohta kolme viikkoa synnytyksestä ja vielä pikkasen kirvelee, mutta ei muuta. Myös turvotus on laskenut alapäässä, eli paranemaan päin ollaan. Nyt vain mietin, että missä vaiheessa sitä uskaltaisi taas tehdä jotain makuuhuoneessa? En ainakaan siihen 5-6 viikkoon tee, kunnes tikit ovat sulaneet.

Milloin te muut olette aloittaneet ja miltä tuntui "eka kerta" synnytyksen jälkeen?

3kk en istunut! Ns.ekaKerta oli "aivan kamalaa"ja kivuliasta... 1 synnytyksestä 7v (lisäksi 2 lasta lisää) alapää ei enään kunnossa, aj.epämääräistä kipuilua...

Täällä! Makuuhuoneessa tapahtui vasta joskus 3kk jälkeen koska en pystynyt edes istumaan 1.5 kuukauteen. Laitettiin kaikenmaailman liukkarit ja voiteet mutta sattuhan se silti mutta mulla olikin tehty myös korjausleikkaus emättimen kautta kun repesin niin pahasti. Sisempi sulkijalihas repesi kuten myös kohdunsuu ja tikkejä 67 kpl.

Olen huono vertauskohde, en varmastikaan keskimääräinen 3.:nnen asteen repeämiä saanut. Seksiä oli ekan kessan synnytyksen jälkeen kun lapsi oli 1v3kk. Alussa paraneminen kesti tosi pitkään, sitten vauvanhoito väsytti muuten ja hormonitoiminta oli kuivattanut limakalvot ihan koppuraksi. Seksiä on siis ollut vasta kaksi kertaa synnytyksen jälkeen ja toinen kerta ei sujunut edes niin hyvin kuin eka: väliliha on ilmeisesti ommeltu liian ylös ja sain siihen pieniä haavaumia toisella kertaa sekstaillessa:( En sitten tiedä, voisiko tätä alakertaa jotenkin korjausleikata parempaan kuosiin. Niin, ja liukkaria ollaan käytetty molemmilla kerroilla.

Ekasta synnytyksestä tuli tosi komeat repeämät lääkärin mukaan. Parsittiin kokoon aika kauan, jotain lihasta tikkailtiin erityisen pitään. Lääkärikin kävi ihmettelemässä, että voi ihmisellä olla niin joustamaton väliliha kuin mulla. Mulle tehtiin eppari ja se repeämä jatkui vaan siitä. Mulle tuli ilmeisesti samalla myös jotain laskeumaa peräsuoleen, ulostaminen on välillä vähän vaikeaa, synnytyksestä on aika tarkalleen 5 vuotta. Istuin ekan kerran seuraavana päivänä, kaikista vaikeinta oli mennä istumaan ja nousta istumasta, ei tyynyn päällä istuessa mua ainakaan kovasti sattunut. Tikit kiristi ja pissaaminen oli ihan hirveetä.

Seksiä oli ekan kerran joku 3 kk synnytyksestä. Ei sattunut, mutta ei tuntunut hyvältäkään. Oli jouluaikaa ja olin ekan kerran pystynyt käymään itkemättä kakalla synnytyksen jälkeen, niin uskaltauduttiin kokeilemaan seksiäkin.

Lapsia on tän jälkeen syntynyt yksi. Ja siinä synnytyksessä murtui sitten häntäluu. Kuului vaan paukahdus ja sitä kipua ollaankin tässä sitten podettu pidempään, kuin tuota ekan synnytyksen repeämää. Tosi kivulias, etenkin ekat puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Nyt tuosta synnytyksestä on kohta kaksi vuotta ja häntäluuta särkee vieläkin välillä.

mä sain IV:n asteen repeämät. Mulla repes molemmat sulkijalihakset myös.
Leikkaussalissa 2 kirurgia tikkas 1,5tuntia ja sanoivat, että suunnilleen 180 tikkiä tuli. Kipee oli 2kk, ekan vuoden aikana piti ehtiä mahdollisimman pian isomman hädän tultua vessaan,m muuten tuli housuun.
Ilmaa karkaa edelleen huomaamatta, vaikka synnytyksestä ens kuussa jo 6vuotta.
Mulla sanottiin, että jos vielä lapsia aion hankkia niin sektio ainut synnytystapa.
Alakautta paikat luultavasti repeäis uudelleen.

Täällä myös syvät 3.asteen repeämät kahteen suuntaan. Leikkaussalissa tikattiin pitkään ja pahasti vuosin myös verta repeämistä (eivät meinanneen saada sitä veren vuotoa tyrehtymään). Kuukauden verran söin kipulääkkeitä, yhtä kauan kesti virtsan karkailu ja turvotus. Sen jälkeen selkeästi helpotti. Tikkejä oli vielä runsaasti jälkitarkastuksessa jäljellä, niiden sulamisessa meni kauan. Olisko ollu ehkä 4kk synnytyksestä kun sekstailtiin. Liukkaria kehiin niin ihan ok. Kyllähän tuo vieläkin erilaiselta tuntuu vaikka synnytyksestä 10kk. Osansa on imetyksellä, kun on limakalvot sen myötä niin kuivat. Kaiken kaikkiaan olen mielestäni toipunut hyvin ja mitään pysyviä vaurioita ei onneksi tullut. Lisää lapsia ei tule.Piste.