Onko muita jotka ovat päätyneet tekemään lapsen rahan vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinnässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietinnässä

Vieras
Rahatilanne on suorastaan paska. Olen miettinyt että jospa teemme vielä yhden muksun sen takia että tuloni kasvavat. Lapsi olisi kyllä muutenkin tottakai tervetullut, mutta raha olisi yksi suurimmista motiiveista. Onko muita, jotka päätyneet pienillä tuloilla tähän ratkaisuun?

Siis TÄH? Ehkä tukien muodossa saisitte vähän extraa ekat kolme vuotta, mutta sitten... jos rahaa ei ole nytkään, niin ei sitä kyllä yksi tarvitseva, kasvava, kuluttava muksu tuo todellakaan lisää vaan päinvastoin. Kannattaa miettiä myös mm. koulu- ja murrosikää.

Toivottavasti ei ole. Ei lapsella paljoa "tienaa", ja menot myös lisääntyy. Mun mielestä raha on viimeinen motiivi suunnitella vauvaa.

Ei ne niin paljon lisäänny etteikö lapsen tuomat lisätulot auttaisi asiaa. Onhan kaikki perustarvikkeet kuitenkin jo olemassa, ei tarvitse tehdä suurempia lisähankintoja. Vaatteita on edellisiltä lapsilta, turvakaukalo, -istuimet, vaunut jne.
Kotona olen pienimmän kanssa joka tapauksessa vielä kauan. Onko se muka niin hirveä asia jos ajattelee myös rahaa kun lapsia hankkii? Sitähän varten niitä avustuksiakin on että suomalaiset tekisivät lapsia. Ei kai ne rahat ihan tuulesta temmattuja porkkanoita ole?

Jos rahasta olisi puutetta, vaihtaisin alaa. Sen sijaan jos olisi tarve törsätä ylimääräistä, tekisin lisää lapsia. Näin niin kuin pitkällä tähtäimellä.

Ei ne niin paljon lisäänny etteikö lapsen tuomat lisätulot auttaisi asiaa. Onhan kaikki perustarvikkeet kuitenkin jo olemassa, ei tarvitse tehdä suurempia lisähankintoja. Vaatteita on edellisiltä lapsilta, turvakaukalo, -istuimet, vaunut jne.
Kotona olen pienimmän kanssa joka tapauksessa vielä kauan. Onko se muka niin hirveä asia jos ajattelee myös rahaa kun lapsia hankkii? Sitähän varten niitä avustuksiakin on että suomalaiset tekisivät lapsia. Ei kai ne rahat ihan tuulesta temmattuja porkkanoita ole?

Jossakin vaiheessa se lapsi tarvitsee mopon, urheilulisenssin, ratsastustunteja, oman huoneen. Niitä on vaikeampi periä vanhemmilta sisaruksilta. Kaikkea ei voi saada, mutta epäreilua tehdä lapsi, joka joutuu kärsimään vanhempiensa taloudellisesta tilanteesta.

Jos eurolle käy köpelösti, voi olla ettei niitä avustuksiakaan jaeta enää muutaman vuoden päästä. Maailmantilanne on nyt niin epävarma, että jokaisen pitäisi miettiä, pystyykö pitämään huolta omistaan.

[QUOTE="Yökyöpeli";24712127]Jos rahasta olisi puutetta, vaihtaisin alaa. Sen sijaan jos olisi tarve törsätä ylimääräistä, tekisin lisää lapsia. Näin niin kuin pitkällä tähtäimellä.[/QUOTE]

No juu, alan vaihtaminenhan käy kädenkäänteessä kuten töidenkin saaminen nykypäivänä ;) Ei hullumpi vaihtoehto sinänsä mutta eipä taida onnistua.

Ei ole hirveä asia miettiä MYÖS rahallista puolta lasta suunnitellessa, hirveä asia on miettiä ainoastaan rahaa. Oletko sä laskenut paljonko teidän tulot nousisivat? Hienoa jos perustarvikkeet löytyvät etukäteen, mutta toki lapsi tarvitsee vaippoja, ruokaa, tulevaisuudessa tulevat harrastukset, tarhamaksut ym..? Mitäs sitten? Lisää lapsia?

[QUOTE="Yökyöpeli";24712133]Jossakin vaiheessa se lapsi tarvitsee mopon, urheilulisenssin, ratsastustunteja, oman huoneen. Niitä on vaikeampi periä vanhemmilta sisaruksilta. Kaikkea ei voi saada, mutta epäreilua tehdä lapsi, joka joutuu kärsimään vanhempiensa taloudellisesta tilanteesta.

Jos eurolle käy köpelösti, voi olla ettei niitä avustuksiakaan jaeta enää muutaman vuoden päästä. Maailmantilanne on nyt niin epävarma, että jokaisen pitäisi miettiä, pystyykö pitämään huolta omistaan.[/QUOTE]

Mihin se lapsi tarvitsee mopon, urheilulisenssin (wtf is that?), ratsastustunteja??? Ok, mopo noista voisi olla hyvä hankinta ja eiköhän sellainen tarvittaessa järjesty. Ratsastustunteja ei tarvita eikä urheilulisenssejä (heh) eikä sitä omaa huonettakaan. Ihmeellisiä vaatimuksia :D

No juu, alan vaihtaminenhan käy kädenkäänteessä kuten töidenkin saaminen nykypäivänä ;) Ei hullumpi vaihtoehto sinänsä mutta eipä taida onnistua.

Toisille se kouluttautuminen ja työnhaku on vaikeaa, toisille taas lasten saaminen. Jokainen toki eläköön kykyjensä mukaan, mutta kylmää kyytiä on edessä monella tukien varassa elävällä, jos yhteisvaluutta kaatuu.

Ei ole hirveä asia miettiä MYÖS rahallista puolta lasta suunnitellessa, hirveä asia on miettiä ainoastaan rahaa. Oletko sä laskenut paljonko teidän tulot nousisivat? Hienoa jos perustarvikkeet löytyvät etukäteen, mutta toki lapsi tarvitsee vaippoja, ruokaa, tulevaisuudessa tulevat harrastukset, tarhamaksut ym..? Mitäs sitten? Lisää lapsia?

Ei kaikkien harrastusten tarvitse maksaa maltaita ja harrastaa voi sellaistakin mikä ei maksa. Vaipat ja ruoat on kustannettu tähänkin mennessä. Mihinkäs niitä tarhamaksuja menee kun lapset ovat kotona?! Ja jos on niin pienet tulot ja tarhaan pitäisi laittaa niin niitä ei mene ollenkaan. Huono peruste tuo tarha.

[QUOTE="Yökyöpeli";24712140]Toisille se kouluttautuminen ja työnhaku on vaikeaa, toisille taas lasten saaminen. Jokainen toki eläköön kykyjensä mukaan, mutta kylmää kyytiä on edessä monella tukien varassa elävällä, jos yhteisvaluutta kaatuu.[/QUOTE]

Kylmää kyytiä varsinkin sellaisille, jotka ovat tottuneet saamaan kaiken ja elämään varakasta elämää. Minä olen jo omassa lapsuudessani elänyt sen verran niukasti ettei vähävaraisuus niin hetkauta, kunhan on katto pään päällä, vaatteet, ruoka ja muu tarvittava.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Mihin se lapsi tarvitsee mopon, urheilulisenssin (wtf is that?), ratsastustunteja??? Ok, mopo noista voisi olla hyvä hankinta ja eiköhän sellainen tarvittaessa järjesty. Ratsastustunteja ei tarvita eikä urheilulisenssejä (heh) eikä sitä omaa huonettakaan. Ihmeellisiä vaatimuksia :D

Ei lapsi tarvitse välttämättä noista mitään, mutta lapsesta kasvaa nuori. Ja kyllä siinä on katkeroituminen varsin ymmärrettävää, jos nuoren rahkeet riittäisivät ammattimuusikoksi tai -urheilijaksi, mutta äippä sanoo, että "et sinä mitään pianoa tai lisenssiä tarvii, mopon ehkä saat että voit ajaa sillä sossuun".

Sinulla ei selvästikään ole elämässäsi isoja unelmia ollut.

• Tykkää
Reactions: anuralla ja iina_
Ei kaikkien harrastusten tarvitse maksaa maltaita ja harrastaa voi sellaistakin mikä ei maksa. Vaipat ja ruoat on kustannettu tähänkin mennessä. Mihinkäs niitä tarhamaksuja menee kun lapset ovat kotona?! Ja jos on niin pienet tulot ja tarhaan pitäisi laittaa niin niitä ei mene ollenkaan. Huono peruste tuo tarha.

Ei tarvitse maksaa maltaita, mutta niin ne usein tuppaavat tekemään. Tarhamaksuja menee sitten kun lapset menevät hoitoon, mikäli äiti viitsii mennä töihin. Ihan vinkkinä. Ja tarhamaksut olivat vain esimerkki, kyllähän lapseen uppoaa paljon rahaa monia vuosia.

Kylmää kyytiä varsinkin sellaisille, jotka ovat tottuneet saamaan kaiken ja elämään varakasta elämää. Minä olen jo omassa lapsuudessani elänyt sen verran niukasti ettei vähävaraisuus niin hetkauta, kunhan on katto pään päällä, vaatteet, ruoka ja muu tarvittava.

Aika moni oikeasti karuista oloista lähtöisin oleva toivoo lapselleen parempaa. Mutta näköjään poikkeuksiakin on.

• Tykkää
Reactions: mamatsu ja anuralla
[QUOTE="Yökyöpeli";24712145]Ei lapsi tarvitse välttämättä noista mitään, mutta lapsesta kasvaa nuori. Ja kyllä siinä on katkeroituminen varsin ymmärrettävää, jos nuoren rahkeet riittäisivät ammattimuusikoksi tai -urheilijaksi, mutta äippä sanoo, että "et sinä mitään pianoa tai lisenssiä tarvii, mopon ehkä saat että voit ajaa sillä sossuun".

Sinulla ei selvästikään ole elämässäsi isoja unelmia ollut.[/QUOTE]

Kyllä minulla unelmia on ollut, ja niihin olisi ollut varaakin mutta muut tekijät vaikuttivat siihen etten voinut harrastaa sellaista mitä ehkä olisin halunnut.
Lapseni ovat tähän asti saaneet kannustusta ja mahdollisuuksia kokeilla sellaista mihin heillä on kykyjä. Meillä on jo aika paljon harrastustarvikkeita moneen lähtöön, joten turha pelätä että heidän taitonsa menisivät hukkaan. Se että rahatilanne on nyt aika huono ei meinaa sitä etteikö meillä jo ennestään olisi vaikka mitä.

[QUOTE="Yökyöpeli";24712149]Aika moni oikeasti karuista oloista lähtöisin oleva toivoo lapselleen parempaa. Mutta näköjään poikkeuksiakin on.[/QUOTE]

Onpa omituinen päätelmä tämäkin. Lapseni ovat saaneet monessa suhteessa jo paljon enemmän ja parempaa kuin minä lapsuudessani :)
Joku varmaan nyt luulee sitten että kuljemme rääsyissä kurjat, emme tee mitään ja lapsiparatkin ilman leluja ja kavereita kun näytämme selvästi köyhiltä :D Voin vakuuttaa että kukaan ulkopuolinen ei osaisi ajatellakaan että meillä on rahavaikeuksia :)

Kyllä minulla unelmia on ollut, ja niihin olisi ollut varaakin mutta muut tekijät vaikuttivat siihen etten voinut harrastaa sellaista mitä ehkä olisin halunnut.
Lapseni ovat tähän asti saaneet kannustusta ja mahdollisuuksia kokeilla sellaista mihin heillä on kykyjä. Meillä on jo aika paljon harrastustarvikkeita moneen lähtöön, joten turha pelätä että heidän taitonsa menisivät hukkaan. Se että rahatilanne on nyt aika huono ei meinaa sitä etteikö meillä jo ennestään olisi vaikka mitä.

Äsken ratsastustunnit, urheilulisenssi ja oma huone olivat "ihmeellisiä vaatimuksia". Nyt yllättäen teillä onkin vaikka mitä harrastusvälinettä, vaikka rahatilanne on omien sanojesi mukaan "ihan paska", alanvaihto ei onnistu ja apua haetaan lapsenteosta.

No kaipa niillä teidän nykyisillä vermeillä lapset voivat toteuttaa itseään 18-vuotiaiksi. Ihan miten vaan, hyvää yötä :)

Mä sain lisärahaa molemmista lapsista vain lapsilisät. Joten en oikein ymmärrä, miksi lapsen tekeminen rahan vuoksi kannattaisi. Kyllä ne lapset enemmän kuitenkin kuluttaa, ja menot kasvaa kun perhe kasvaa.

Successful_troll.jpg

Jännä konsepti.

Mä tein kaksi vuotta ihan sikana ylitöitä, että sain SÄÄSTETTYä rahaa sitä varten että mulla olis VARAA saada lapsi/lapsia.

Ja näin kävikin, säästin n. 15000e ja sain olla 5 vuotta kotona, 2 lasta!