Onko muita jotka ymmärtää että leikkauksia on tehtävä, ja omista eduista oltava valmis karsimaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iituliinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"iituliinu"

Vieras
Tuntuu että kaikki vaan valittaa. Se tietysti on luonnollista, itkeehän pikkulapsikin vuoaasti jos toinen lapsi vie hetkeksi hänen lelun. Mutta voiko luopuminen olla noin vaikeaa?

Olemme pienituloinen perhe. Meillä on asuntolainaa, löytyy autoja pari jne. Silti jos noita lehtien laskelmia on uskominen - meidän perheelle koituvat kulut vuodessa ei ole edes tonnin luokkaa. Jos oikeasti tuo määräjo jeesaa Suomea eteenpäin tästä kurjimuksesta niin ilman muuta mä olen mukana talkoissa.

Tottakai toivoisin että kaikki olisi tässä mukana. Ne rikkaimmat mukaan luettuna. Mutta en koe kuitenkaan tilannetta sellaiseksi että juuri minun etujani tulisi ensisijaisena ajatella, ja että leikkaukset tulisi kohdistaa täysin jonnekin muualle kuin lapsiperheisiin. Meillä on oma osuutemme, oli noita muutoksia muualekin tulossa.

Me pärjätään edelleen, tiukempaa on. Mutta kyllä mun mumma ja ukki vielä tiukempina aikoina aikanaan elivät.

Onko muita joiden mielestä PersKeKo-hallituksen leikkauslinja on himpun viturallaan, jos köyhiltä leikataan enemmän kuin rikkailta ja säästyneet varat ohjataan armeijalle ja poliisille????

[QUOTE="iituliinu";30847534Me pärjätään edelleen, tiukempaa on. Mutta kyllä mun mumma ja ukki vielä tiukempina aikoina aikanaan elivät.[/QUOTE]

Juuri näin! Itsekin köyhä työtön, jolla lainat painaa päälle, mutta leikkauksia on PAKKO tehdä! Ei lainaa voida vain ottaa koko ajan. Kun miettii, kuinka vielä köyhempi Suomi ja sen kansa puski ja maksoi esim. sotakorvaukset niin tuntuu melkoiselta kermaperseilyltä valittaa näistä leikkauksista.

[QUOTE="iituliinu";30847534] Jos oikeasti tuo määräjo jeesaa Suomea eteenpäin tästä kurjimuksesta niin ilman muuta mä olen mukana talkoissa.
[/QUOTE]

Tiesitkö muuten, että suurin piirtein kaikki muut talouden asiantuntijoista (OECD, IMF, kansantaloustieteiden professorit Suomessa ja ulkomailla...) paitsi Valtiovarainministeriön virkamiehet, EK ja Hesari ovat sitä mieltä, että leikkaukset ainoastaan pienentävät BKT:tä ja syventävät tätä kautta kurjistumiskierrettä? Eli suurin osa asiantuntijoista on sitä mieltä, että nämä talkoot tuottavat persnettoa.

OECD varoittaa Eurooppaa: Säästökuureja on löysättävä - Uutiset - Talouselämä
Tutkijat varoittavat Suomea leikkauksista? ‹ Tuima

Meilläkin asuntolainaa (ihan hurjasti!), itse jäämässä mammalomalle jne..

Kyllä me jotenkin pärjätään. Kirpaseehan se, mutta jos se auttaa, niin olen valmis. Suomella ei vaan ole varaa tähän kaikkeen, leikattava on pakko - ja kunnolla. En tiedä riittääkö tuo edes, mutta hyvä suunta pitkästä aikaa. Olen iloinen ja toiveikas, että me voidaan vielä täältä nousta.

Tällä tapetaan vaan ihmisten ostovoima ja taantuma senku syvenee. JA MISSÄ NE KESKUSTAN LUPAILEMAT 200 000 UUTTA TYÖPAIKKAA?????? mistä ne revitään miksei siitä oo sanaakaan koko ohjelmassa??? Nykyiset suunnitelmat eivät luo uusia työpaikkoja.

Onko muita joiden mielestä PersKeKo-hallituksen leikkauslinja on himpun viturallaan, jos köyhiltä leikataan enemmän kuin rikkailta ja säästyneet varat ohjataan armeijalle ja poliisille????

Niiltä leikataan jotka tukia saavat. Hyvätuloisilta on vaikeaa leikata, kun ne eivät saa tulonsiirtoja. Himputin viturallaan on jo vuosia ollut niiden asenne, jotka käyvät aina toisten taskulla ja loisivat tässä yhteiskunnassa.

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
Ymmärtäminen on eri asia kuin hyväksyminen. En hyväksy sitä että lapsilta viedään. Olen edellisen laman lapsi, samaa kaavaa ollaan nyt toistamassa meidän lama-ajan lapsien lapsille. Näin se on. Tyhmät näkee tässä jonkun pelastuksen, se ISO lasku odottaa tulevaisuudessa näillä keinoin.

• Tykkää
Reactions: nomilla
Niiltä leikataan jotka tukia saavat. Hyvätuloisilta on vaikeaa leikata, kun ne eivät saa tulonsiirtoja.

Oletko verotuksesta koskaan kuullut?

Himputin viturallaan on jo vuosia ollut niiden asenne, jotka käyvät aina toisten taskulla ja loisivat tässä yhteiskunnassa.

Eli keihin nyt viittaat? Opiekslijoihin, eläkeläisiin, sairastuneisiin, työttömiin vaiko lapsiperheisiin? Nuo ovat ne ryhmät, jotka "käyvät aina toisten taskuilla".

• Tykkää
Reactions: nomilla
Ei minua harmita veronkorotukset. Se harmittaa, että päiväkodissa kasvaa ryhmäkoot, koulussa kasvaa luokkakoot ja iltapäivätoiminta supistuu. Sitten vielä maksan huonommasta palvelusta enemmän. Omassa muistissa on vielä 90-luvun lama, kun ei riittänyt työkirjoja kaikille, kouluvuoden lopussa oli värit ja kynät loppu ja kun keittiö työntekijöiden tunteja supistettiin, laitettiin 5- ja 6-luokkalaiset keittiöön "työharjoitteluun" auttamaan keittiötöissä.

Ymmärtäminen on eri asia kuin hyväksyminen. En hyväksy sitä että lapsilta viedään. Olen edellisen laman lapsi, samaa kaavaa ollaan nyt toistamassa meidän lama-ajan lapsien lapsille. Näin se on. Tyhmät näkee tässä jonkun pelastuksen, se ISO lasku odottaa tulevaisuudessa näillä keinoin.

Vielä ISOMPI lasku niille lapsille tulisi, jos ne velkaa joutuisivat maksamaan myöhemmin. Ei tässä tosiasiassa juuri mitään lapsilta viedä. Niiden onnettomilta ja avuttomilta vanhemmilta, jotka eivät osaa lapsiaan itse kasvattaa ja syöttää ja eivät omasta mukavuudestaan tinkiä jotain viedään. Omituisen kunnollisia vanhempia tuli meidän omista vanhemmistamme ja isovanhemmista, kun joutuivat kouluun kävelemään ja 30-40 oppilaan luokissa koulunsa käymään ilman opintotukia ym.

Oletko verotuksesta koskaan kuullut?

Kyllä, ja sehän on jo täysin kohtuutonta Suomessa. Eli edelleen pitäisi se käsi työntää syvemmälle toisen taskuun.

Eli keihin nyt viittaat? Opiekslijoihin, eläkeläisiin, sairastuneisiin, työttömiin vaiko lapsiperheisiin? Nuo ovat ne ryhmät, jotka "käyvät aina toisten taskuilla".

No voi helvetti, nyt unohdit virrestäsi vammaiset.

Suomessa valtion alijäämä on saatu aikaan varsinkin julkisen sektorin yläpään palkkoja paisuttamalla ja samaan aikaan näiden henkilöiden tuloveroa leikkaamalla. Siihen sitten kylkeen 300.000 ihmisen haaliminen ulkomailta, joka on suoraan näkynyt työttömyyden kasvuna samoin numeroin. Näiden kolmen virheen korjaaminen juuri pienituloisilta leikkaamalla on tietenkin väärin.

Ennen mentiin töhin nuorempana ja koulutusta ei tarvinnut. Siksi ei tarvittu opintotukeakaan. Eikä se kansakoulusivistys kovin laajaa ollut. Nykyään ihmisen pitää tietää ja osata enemmän. Minulla oli mummoani parempi yleissivistys jo teininä. En lähtisi 40-luvun tarpeita ja nykyajan tarpeita keskenään vertaamaan.

[QUOTE="iituliinu";30847534]Tuntuu että kaikki vaan valittaa. Se tietysti on luonnollista, itkeehän pikkulapsikin vuoaasti jos toinen lapsi vie hetkeksi hänen lelun. Mutta voiko luopuminen olla noin vaikeaa?

Olemme pienituloinen perhe. Meillä on asuntolainaa, löytyy autoja pari jne. Silti jos noita lehtien laskelmia on uskominen - meidän perheelle koituvat kulut vuodessa ei ole edes tonnin luokkaa. Jos oikeasti tuo määräjo jeesaa Suomea eteenpäin tästä kurjimuksesta niin ilman muuta mä olen mukana talkoissa.

Tottakai toivoisin että kaikki olisi tässä mukana. Ne rikkaimmat mukaan luettuna. Mutta en koe kuitenkaan tilannetta sellaiseksi että juuri minun etujani tulisi ensisijaisena ajatella, ja että leikkaukset tulisi kohdistaa täysin jonnekin muualle kuin lapsiperheisiin. Meillä on oma osuutemme, oli noita muutoksia muualekin tulossa.

Me pärjätään edelleen, tiukempaa on. Mutta kyllä mun mumma ja ukki vielä tiukempina aikoina aikanaan elivät.[/QUOTE]

Onko sulla käynyt mielessä, että moni voi ajatella asioita laajemminkin kuin vain siitä oman perseen ympäriltä? Ei ole kyse vain siitä, ettei itse haluaisi "luopua" jostain, vaan kyse on siitä, millaista yhteiskuntaa tässä rakennetaan ja millaisella arvopohjalla.

Suomessa valtion alijäämä on saatu aikaan varsinkin julkisen sektorin yläpään palkkoja paisuttamalla ja samaan aikaan näiden henkilöiden tuloveroa leikkaamalla. Siihen sitten kylkeen 300.000 ihmisen haaliminen ulkomailta, joka on suoraan näkynyt työttömyyden kasvuna samoin numeroin. Näiden kolmen virheen korjaaminen juuri pienituloisilta leikkaamalla on tietenkin väärin.

Julkisella sektorilla on kautta linjan korotettu palkkoja vuoden 2007 jälkeen aivan surutta. Lisäksi sinne on palkattu henkilökuntaa käsittämätön määrä. Tätä on taas pyritty naamioimaan muuttamalla julkisen talouden toimintoja yhtiöittämällä ja niin saadaan näyttämään siltä kuin julkisen sektorin työpaikat olisivat vähentyneet.

Verotus on käsittääkseni sama julkisen sektorin ja yksityisen sektorin palkansaajilla. Sen sijaan vuodessa tehdyt työtunnit ovat palkkaan nähden julkisella sektorilla lähinnä naurettavat. Kyllä edunvalvonta on ainakin toiminut, Ja lopuksi jokainen julkisen sektorin palkkaeuro kerätään yksityissektorin puolelta.

Työhaluttomia on pakko korvata ulkomaisella työvoimalla. Toisaalta kaltaisesi aina itkevät, että maahanmuuttajat eivät tee töitä. Miten ne sitten ovat vieneet ne työpaikat???

Kyllä, ja sehän on jo täysin kohtuutonta Suomessa. Eli edelleen pitäisi se käsi työntää syvemmälle toisen taskuun.

Kohtuutonta se lienee sitten myös muissa Euroopan maissa, koska Suomi on niiden joukossa ihan keskitason verottaja. Toki voidaan lähteä mukaan kisaan Euroopan alhaisimmasta verotuksesta, mutta jos sille tielle lähdetään, niin voittokaan ei välttämättä paljon lämmitä, koska maailmassa on senkin jälkeen vielä puolensataa (kehitys)maata, joissa veroaste on vielä alhaisempi.

No voi helvetti, nyt unohdit virrestäsi vammaiset.

Niinpä taisin unohtaa (ellei heitä lueta sairastuneiksi) ja sinä siis viittasit juuri heihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30847610:
Onko sulla käynyt mielessä, että moni voi ajatella asioita laajemminkin kuin vain siitä oman perseen ympäriltä? Ei ole kyse vain siitä, ettei itse haluaisi "luopua" jostain, vaan kyse on siitä, millaista yhteiskuntaa tässä rakennetaan ja millaisella arvopohjalla.

Yhteiskuntaa on rakennettava siltä arvopohjalta, että jokaisen on tehtävä sen eteen töitä. Viimeisen parikymmentä vuotta asenne on ollut sellainen, että yhteiskuntaa antaa kaiken, eikä vastikkeellisuutta ole kovin paljon ajateltu. Ikään kuin raha kasvaisi puussa ja sitä sieltä aina poimitaan, kun uusia etuuksia jaetaan. Tosielämän ja reaalitalouden ymmärtäminen on 70- 80- ja 90-luvuilla syntyneille todella vaikeaa.
Ei voi olla niin, että niiltä, jotka tekevät töitä tämän yhteiskunnan eteen aina peritään työn hedelmät ja luuserit jakavat niitä keskenään. Nyt tämä tie on käyty loppuun ja äänestäjät (kansa) ovat valintansa tehneet. Ilmeisesti suurin osa kansasta on ymmärtänyt tilanteen ja siksi viher-vasemmiston kannatus floppasi.

Varmaan olen naivii - ymmärrän sen. Itse en kuitenkaan pysty huutamaan kurkku suorana: MIKSI MINULTA TAAS VIEDÄÄN? Silloinhan olisi ihan samaa kastia kuin nämä ökyrikkaat jotka ajaa vain omaa etuaan.

Itse pelkään että jos kovin vielä käymme suuria yrityksiä "kynimään" - lähteävt nekin pois Suomesta. Ja Suomi ei kai elä ilman jonkinlaista ulospäin suuntautuvaa kauppaa. Eihän tuo tietenkää ole oikein. Mutta minulla ei ole taikasauvaa joilla muuttaa pörssiyhtiöiden politiikkaa, ei sen enempää muutakaan heidän ahneuttaan. Ehkä jollain sellainen sauva jolla yhtiöt voidaan saada panostamaan enemmän ja luopumaan silti aikeista muuttaa muuhun maahan....

Varmaan pitäisi ajatella niin että kun paskat kerta on housuissa, niin siivotkoon muut, ei kuulu mulle. Mutta koska haju mua ainakin nyppii, niin sen sijaan että kuluttaisin energiani syyllisten etsimiseen, koitan miettiä tulevaan ja siivota paskaa siltä osin kuin siihen pystyn. Ettei mun lasten tarttis sitä siivota.

Kohtuutonta se lienee sitten myös muissa Euroopan maissa, koska Suomi on niiden joukossa ihan keskitason verottaja. Toki voidaan lähteä mukaan kisaan Euroopan alhaisimmasta verotuksesta, mutta jos sille tielle lähdetään, niin voittokaan ei välttämättä paljon lämmitä, koska maailmassa on senkin jälkeen vielä puolensataa (kehitys)maata, joissa veroaste on vielä alhaisempi.

Niinpä taisin unohtaa (ellei heitä lueta sairastuneiksi) ja sinä siis viittasit juuri heihin?

Kyllä Suomessa veroprogressio on Euroopan huippua. Pienituloisten verotus Euroopan keskiarvoa lähellä. Mutta, Suomessa pienitukoinenkin on Euroopan mittakaavassa hyvätuloinen, puhumattakaan maailmanlaajuisesti.

Varmaan olen naivii - ymmärrän sen. Itse en kuitenkaan pysty huutamaan kurkku suorana: MIKSI MINULTA TAAS VIEDÄÄN? Silloinhan olisi ihan samaa kastia kuin nämä ökyrikkaat jotka ajaa vain omaa etuaan.

Itse pelkään että jos kovin vielä käymme suuria yrityksiä "kynimään" - lähteävt nekin pois Suomesta. Ja Suomi ei kai elä ilman jonkinlaista ulospäin suuntautuvaa kauppaa. Eihän tuo tietenkää ole oikein. Mutta minulla ei ole taikasauvaa joilla muuttaa pörssiyhtiöiden politiikkaa, ei sen enempää muutakaan heidän ahneuttaan. Ehkä jollain sellainen sauva jolla yhtiöt voidaan saada panostamaan enemmän ja luopumaan silti aikeista muuttaa muuhun maahan....

Varmaan pitäisi ajatella niin että kun paskat kerta on housuissa, niin siivotkoon muut, ei kuulu mulle. Mutta koska haju mua ainakin nyppii, niin sen sijaan että kuluttaisin energiani syyllisten etsimiseen, koitan miettiä tulevaan ja siivota paskaa siltä osin kuin siihen pystyn. Ettei mun lasten tarttis sitä siivota.

Suomessa on yksi todella suuri asenteellinen ongelma. Meillä ajatellaan, että yritykset ovat vain pörssiyhtiöitä ja uutisoidaan vain niiden johtajien palkoista tai niiden yt-neuvotteluista. Unohdetaan kokonaan ne pienyrittäjät, jotka riskeeraavat oman pienen omaisuutensa ja taloudellisen tulevaisuutensa palkkaamalla työntekijöitä. Eivät kaikki yrittäjät ole ökyrikkaita riistäjiä. Juuri näinä aikoina on syytä miettiä, miten he voisivat palkata lisää työntekijöitä ilman, että riskit vain lisääntyvät. Työntekijä irtisanomisen jälkeen saa edes työttömyyskorvausta. Entinen yrittäjä vain ulosottoviranomaiset ja loan niskaansa.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja

Yhteistyössä