Onko muita kotona näin "vanhojen" kanssa 5v ja 3v?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh

Vieras
Itse olen ja olen tosi huono keksimään tekemistä heille! Talvi meni hyvin ulkoiltiin, leivottiin ja askarreltiin. Mutta nyt tuntuu että tarvis pihalla olla kokoajan, ja tahtoo mennä siellä ihan riehumiseksi. On ollut jo monta päivää kireä tunnelma, kun yritän laittaa pihaa kuntoon ja nuo vinkuuvonkuumonkuu tai sitten koheltaa niin että aina sattuu.

Mitä te touhuatte lasten kanssa?

Minulla on 6v ja vauva. Sekin on vaikea yhdistelmä, koska heistä ei ole leikkikavereiksi toisilleen. Puistoihinkaan vanhempi ei enää halua.

Tehdään pyörälenkkejä ja evästretkiä, pelataan pihapelejä, ja yritän järjestä kaveriseuraa, mutta nyt kesää kohden on yhä vaikeampaa sekin. Iltaisin vien vanhempaa lasta milloin minnekin.

Mä olen kotona 5, 4 ja 3v:n kanssa. Normaalisti ei kyllä tekemisen puutetta ole, mutta nyt kun ovat flunssassa on hankalampaa. Kunhan pääsee kunnolla ulkoilemaan, niin siinähän ne päivät sitten menee. Sadepäivinä piirrellään ja väritellään, joskus sorrutaan leffan katseluun..

Teille on oma piha? Anna koheltaa. 5-vuotias voi jo ulkoilla vähän itsekseenkin ja keksiä itse tekemistä! Meillä samanikäinen aloitti tänä keväänä ulkoilut yksin ja asutaan kerrostalossa. Minusta joku leffan katselu ei tartte olla mitään sortumista. Hyvin voi välillä katsella telkkaakin, sinä aikana edes äiti voi hengähtää.

Onko naapurissa lapsia, joita kutsua välillä kylään? Koheltaminen kuulostaa ihan siltä, että kaipaa ikäistään seuraa, jossa purkaa energiaa. Meidän 5v. on hoidossa, ja jo viikonlopun jälkeen tuntuu, että alkaa seinät tulla vastaan, kun ei yksinään/vanhempien kanssa saa sitä energiaa aina purettua. Pistä vaikka juoksemaan talon ympäri jonkun tehtävän varjolla, vaikka aikaa ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Itse olen ja olen tosi huono keksimään tekemistä heille! Talvi meni hyvin ulkoiltiin, leivottiin ja askarreltiin. Mutta nyt tuntuu että tarvis pihalla olla kokoajan, ja tahtoo mennä siellä ihan riehumiseksi. On ollut jo monta päivää kireä tunnelma, kun yritän laittaa pihaa kuntoon ja nuo vinkuuvonkuumonkuu tai sitten koheltaa niin että aina sattuu.

Mitä te touhuatte lasten kanssa?

Mulla on tuon ikäiset ja vauva. Leikkivät valtavan hyvin kahdestaankin, toi isompi on mestari keksimään leikkejä. Nyt kun on hyvät ilmat ollaan paljon pihalla, esim. hiekkalaatikolla ja leikkimökillä, tehdään vähän pihatöitä, käydään kävelyllä, metsässä ja niin edelleen. Huonolla ilmalla leikitään sisällä, leivotaan, siivotaan, kuunnellaan musiikkia, leikitään... Kerran päivässä vähintään käydään ulkona.
Ehkä kerran päivässä pelaan lasten kanssa tai luen, maalaan, askartelen. Mä usein osallistun leikkeihin sanallisesti tai ehdotan jotain jos leikki ei jostain syystä suju, en useinkaan leiki mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiira-:
Haittaako se kohellus?

No mua haittaa :( Kun siinä sitten sattuu aina. Sillä epäilen että tuo 5v kaipaisi jotain muuta aktiviteettia.

Ja kyllä nuo leikkivät keskenäänkin mutta jotain tarvis tuolle 5v keksiä kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiira-:
Haittaako se kohellus?

No mua haittaa :( Kun siinä sitten sattuu aina. Sillä epäilen että tuo 5v kaipaisi jotain muuta aktiviteettia.

Ja kyllä nuo leikkivät keskenäänkin mutta jotain tarvis tuolle 5v keksiä kyllä.

Joku ohjattu harrastus illaksi, esim. 2 kertaa viikossa?

No mä oon kotona, vaikka haluaisin päästä opiskelemaan, jäi vaan yhteishaku väliin...(onneks syksylläki voi hakea) Mun lapset on 7 ja 5vuotiaat. Aika paljo ovat pihassa keskenään, tai leikkivät. Iltaisin saavat katsoa ohjelmia tai tehdä tehtäviä koneella. Ja kyllähän nyt kesällä voi mennä vaikka rannalle tai retkelle puistoon

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Eikö ap teidän lapsilla ole mitään harrastuksia,etenkin kun kotona ovat?

Ei. Vanhempi oli kerhossa kerran viikossa ja se loppu. Jalkapalloa ehdotin ei halua mennä sinne. Kaikkee mitä ehdotan on ei en halua.

Sen asian kanssa me miehen kanssa aina painitaan että pitääkö vähän "väkisin" viedä että näkis ja tottuis ohjattuun toimintaan.

Mä oon 2,5v ja 5,5v kanssa kotona. Muuten ei mitään ongelmaa oo ollu mutta ny hyvillä säillä olisivat koko ajan pihalla ja asutaan paikassa, jossa ton ikäisiä ei vielä uskalla kaksin ulos päästää. En meinaa saada sisällä mitään tehtyä ku koko ajan kinutaan ulos.

Yhteistyössä