onko muita riskiraskaus odottajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja magicarnie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

magicarnie

Vieras
Hei!

Omaa taustaa hieman.
Olen 30v toista lasta odottava. Kun kävin ultrassa niin piti olla rv11 mutta olikin vasta rv6. :O sitten alkoi vuotaa kirkasta verta viime keskiviikkona ja luulin kesken menneeksi kunnes ensimmäiset sydän äänet kuuluikin yllättäen viime perjantaina. Eli olen nyt rv7. On ollut tuskallista odotusta ja outoja sattumia koko alku.

maanantaina kävin sokerirasitustestissä jossa ensimmäinen tunnin odotus oli hyvä mutta toisen tunnin arvot ei niin hyvät. nyt sitten ensi viikolla neuvolaan hakemaan tietoa ja veren mittaus välineet että kotona testaillaan verensokeri arvoja.

Oletteko ajatelleet riskiraskauden takia käydä sikiön kehityshäiriöiden seulonnasa?

Aluksi ajattelin etten menisi mutta mietin että olisiko muita samassa jamassa olevia?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hei!
En ehkä ihan samassa tilanteessa. Riskiraskauksiin luetaan niin monesta eri syystä hieman poikkeukselliset raskaudet. Mulla on aikaisemmissa raskauksissa olleet syyt mm.

- kilpirauhassairaus ja hyytymistekijät
- raskausdiabetes
- aikaisemman raskauden kohtukuolema
- ikä

Tässä meneillään olevassa raskaudessa riskiraskauden tekevät nuo kaksi viimeistä. En ihan ymmärrä mitä tarkoitat "riskiraskauden varjolla" -kirjoituksella. Nykyäänhän nuo seulonnat on avoinna kaikille odottajille.

Itse kävin normaalisti np-ultrassa, jossa tuo niskapoimu mitattiin, ja kun turvotusta ei ollut niin verikoisiin en mennyt, joista sen riskiluvun sitten saisi. Tuon riskiluvun perusteella ohjataan sitten tarkempiin tutkimuksiin, oli menossa riskiraskaus tai ei, (jos lisätutkimuksia haluaa).

hei =)

joo siis raskausajan diabetes haitta saattaa olla esillä. tosin tulin sitten tuossa siihen tulokseen ettei se seulonta vieläkään oikein innosta. tehdään kuitenkin se niskapoimu mittaus muutenkin äitiyspolilla. kaikkee vaan tulee ajateltua tässä kun aikaa on käsissä.

Minulla on riskiraskaus tämä nelosen odotus. Riskiraskauden syy on kolmosen kohtukuolema. Kaikkiin seulontoihin osallistutaan ja puolivälin jälkeen alkaa tarkka seuranta äitipolilla neuvolan lisäksi.

Yhteistyössä