Onko muka itsekästä? (FB:stä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Minulla on Facebookissa ainakin kaksi kaveria, joiden tiedän kärsivän lapsettomuudesta, saattaa olla enemmänkin. Toinen kavereista alkoi moittia minua siitä, kun tilapäivityksissä "jauhan vaan lapsista" ja häntä ärsyttää ja ottaa päähän lukea muiden lapsijuttuja ja raskausjuttuja.

Katsoin tilapäivitykseni viimeisen viikon ajalta, niitä on 9kpl ja viidessä on mainittu lapsi. Tyyliin: "Olipas kiva päivä rannalla, Nico-Petterikin pääsi ensimmäistä kertaa uimaan" tai "Jessica-Jessiina lähti viikonlopuksi lastenleirille". Raskaudestani olen "hehkuttanut" pari viikkoa sitten, kun lisäsin kuvan, en siis mitään raskausmahaposeerausta, vaan ihan tavallisen kuvan itsestäni missä nyt sattuu näkymään että olen raskaana.

Onko ihan oikein että ei saisi kertoa mitään lapsistaan tilapäivityksissä jos jotkut kärsivät lapsettomuudesta :/

Ihmisillä on lapsia.

Se on tosiseikka, joka lapsettomien pitää vaan hyväksyä.

On tosi kurjaa että jotkut eivät saa lapsia vaikka haluaisivat. Se ei kuitenkaan saa olla meille muille este omista lapsistamme ja raskauksistamme nauttimiselle!

FB:ssä voi kätevästi piilottaa niiden tilapäivitykset, joita ei halua nähdä...

No ei ole itsekästä. Se on sinun elämääsi ja päivitykset ovat juuri sitä varten. Ikävä kyllä, ihmisillä on lapsia, he tulevat raskaaksi ja saavat olla siitä onnellisia, vaikka joku lapsettomuudesta kärsiikin. Eihän siellä kukaan muukaan kontrolloi, mitä muut saavat seinilleen kirjoittaa? Että älä laita hei työpäivityksiä, kun mä olen työtön/ älä viitsi laittaa kuvia asunnostasi, kun me asutaan kurjassa vuokraläävässä / on itsekästä kertoa olevansa parisuhteessa, kun mä olen juuri eronnut tai en vaan löydä elämäni miestä.

ne saattaa olla todella arkoja paikkoja jollekin. mutta sillehän et sinä mitään voi, mun puolesta saa hehkuttaa jos tuntuu siltä. itsestä vaan tuntuu että jos päivitykset liittyy pelkästään lapsiin niin ainakin osan voi jättää laittamatta. itsellä on vähän se ongelma että päivitykset olisivat vaan lasten hehkuttamista, joten päivitän tilaa sitten tosi harvoin, jotenkin tämä pikkulapsiaika on sellaista että itselle ei tapahdu mitään, kaikki jännä tapahtuu lapsille.

Ei ole parhaasta kaverista kyse.. sanoinkin että hän voi estää ettei näe mun päivityksiä, mutta suuttui entistä enemmän, että hänenkö pitää alkaa estellä, että enkö itse voi olla jauhamatta lapsista.

Ja kaikista hulluinta on se, että olen myös itse kärsinyt lapsettomuudesta, esikoinen on saatu hoidoilla ja kakkonen ja tämä tuleva kolmas on tullut luomuna. Ehkä kaveri on katkera siitä kun minä olen saanut lapsia, he eivät miehensä kanssa hoidoista huolimatta ja toki tiedän ja uskon miten vaikea asia on heille. Silti tuntuu kurjalta että en saisi omaa onneani näyttää. Ymmärtäisin paremmin jos joka tilapäivityksessä hehkuttaisin miten Nico-Petteri teki sitä ja Jessica-Jessiina tätä ja miten äitiysneuvolassakin kaikki oli taas niin maata mullistavan ihanaa..

No mun mielestä sinun kaveri on itsekäs, kun ajattelee että kaikkien pitäisi aina jokaista päivitystä tehdessään muistaa hänen lapsettomuutensa ja näin ollen jättää mainitsematta ne lapset. Ehkä voisit tosiaan sanoa että piilottaa sinun päivitykset jos niistä oikeasti tulee paha mieli?

Jos ei halua piilottaa sinua niin kattelkoot sitten niitä päivityksiä. Kyllä mäkin pistän neuvola"tiedot" sinne fb:sen joka kerta, kun on neuvolassa käyty. Ja samoin laitoin munuaisultrakuulumiset ja allergiapolikuulumiset. Kun se oli paljon yksinkertaisempaa kuin soittaa 20 ihmiselle erikseen samat asiat. Toki tiedän, ettei nuo asiat kaikkia kavereitani kiinnosta ja esim miehen serkku on sanonut, kuinka paljon häntä ärsyttää nuo kaikki "87cm ja 12000g"-päivitykset.. Mutta siinähän ärsyttää =) Ei ole sama asia, mutta ihan kaikesta ei mun mielestä tarvi välittää..

Tiedän ettei ole sama asia, siis ei voi verrata lapsettomuuteen, mutta jos tuolle linjalle lähdetään. Niin minäkin voisin ottaa herneen nenään kun jotkut laittavat kissoistaan kuvia ja juttuja, itse kissarakkaana haluaisin kissan, mutta emme voi ottaa kun lapsi on allerginen. :D

• Tykkää
Reactions: Blue cat
Selvästi ystävälläsi on vielä asiat pahasti käsittelemättä, mutta ei ole oikeutettua jonkun oman trauman takia vaatia toista elämään elämäänsä "salassa", koska ei kestä tätä. Ymmärrän tietyti hänen ahdistuksensa, mutta toisaalta, se, että ihmisillä on lapsia ja toisilla ei, on asia, joka hänen pitää oppia hyväksymään.

Meillä on yksi lapseton erittäin läheinen ystäväpariskunta, ja kun tulin raskaaksi, ajattelin aluksi, että pitää yrittää olla mainitsematta mitään lapsesta. Vaikeneminen alkoi kuitenkin ahdistaa minua, kun kyseessä oli vieläpä läheinen pariskunta, jonka kanssa haluaisi jakaa ilot ja surut. Ei tuntunut edes reilulta heitä kohtaan käyttäytyä muuten kuin normaalisti. Otinkin heidän kanssaan asian puheeksi, ja he nimenomaan toivoivat, että asiaa ei heitä suojellakseen peiteltäisi, vaan elettäisiin normaalisti, mikä tuntui minusta ihanan helpottavalta kuulla. Tietysti ylenmääräistä hehkuttamista olen välttänyt (en kyllä muutenkaan ole mikään hirveä hehkuttajatyyppi), mutta normaalisti asioista pitää voida puhua.

Joten siis, jos joku ei kestä sinun päivityksiään, tehköön sitten itse asialle jotain. Toisten tekemisistä kun ei voi määräillä. Etkä selvästikään tahallasi ole yrittänyt hehkuttaa ja ystävääsi loukata.

Mä jotenkin ymmärrän tilannetta.

Mulla vaan on niin, että kahdella parhaimmista ystävistäni on teinien/nuorten kanssa pahoja ongelmia. Koulu menee huonosti, päihteiden käyttöä yms.

Itse en "uskalla" hehkuttaa omien teinieni menestystä (saivat todella hyvät todistukset, kesätöitä (pientä, mutta kuitenkin) ja elämä muutenkin mallillaan), koska nämä ystäväni pahoittaisivat mielensä ja ovat sanonetkiin miten olen niin "hyvä äiti" yms. Eli tuntuu, että en saa olla onnellinen lapsieni saavutuksista. Koskaan en ole ylpeilllyt yms. Vaan sanonut, että kyllä se on ihan lasten omaa ansiota, minulla ei tavallaan ole osaa eikä arpaa heidän menestykseensä. Ja myös tiedän, että tilanne voi koska vaan muuttua.. Mutta nyt menee hyvin ja kurjaa, kun en "saa" siitä nauttia..

Kunnioitan kuitenkin heidän ystävyyttä, enkä hehkuta näillä asioilla.

Mä jotenkin ymmärrän tilannetta.

Mulla vaan on niin, että kahdella parhaimmista ystävistäni on teinien/nuorten kanssa pahoja ongelmia. Koulu menee huonosti, päihteiden käyttöä yms.

Itse en "uskalla" hehkuttaa omien teinieni menestystä (saivat todella hyvät todistukset, kesätöitä (pientä, mutta kuitenkin) ja elämä muutenkin mallillaan), koska nämä ystäväni pahoittaisivat mielensä ja ovat sanonetkiin miten olen niin "hyvä äiti" yms. Eli tuntuu, että en saa olla onnellinen lapsieni saavutuksista. Koskaan en ole ylpeilllyt yms. Vaan sanonut, että kyllä se on ihan lasten omaa ansiota, minulla ei tavallaan ole osaa eikä arpaa heidän menestykseensä. Ja myös tiedän, että tilanne voi koska vaan muuttua.. Mutta nyt menee hyvin ja kurjaa, kun en "saa" siitä nauttia..

Kunnioitan kuitenkin heidän ystävyyttä, enkä hehkuta näillä asioilla.

Tää on just niin suomalaista! Ikäviä asioita saa puljata yleisesti vaikka kuinka, mutta jos on iloisia asioita ja menee hyvin, niin pitää olla hiljaa ettei kukaan vaan looukkaannu! Niin perseestä! Kyllä on oikeus hehkuttaa myös niitä iloisia asioita.

• Tykkää
Reactions: Blue cat
[QUOTE="...";23960951]Tää on just niin suomalaista! Ikäviä asioita saa puljata yleisesti vaikka kuinka, mutta jos on iloisia asioita ja menee hyvin, niin pitää olla hiljaa ettei kukaan vaan looukkaannu! Niin perseestä! Kyllä on oikeus hehkuttaa myös niitä iloisia asioita.[/QUOTE]

Niinpä.
Ole vaiti onnestasi, pidä kynttiläsi vakan alla, ettei kukaan vaan loukkaannu. Tunne jopa hiukan syyllisyyttä siitä, että sulla on asiat ihan kivasti.

Yääääh, en yhtään tykkää tuollaisesta.

FB:ssa kaikki kirjoittaa mitä haluaa.
Ennemmin kyllä itse luen juttuja lapsista, koirista..... kuin sossussa käymisistä, juopottelureissuista...kauhean henkilökohtaisia juttuja.

Itsekin olen kärsiny lapsettomuudesta. Esikoiselle ja tulevalle vauvalle tulee 6 vuotta ikäeroa, molemmat hoitoavusteisia. Tässä välissä 1 km.

Jos jotakuta häiritsee tilapäivitykset meidän perheen jutuista niin voi ihan hyvin laittaa mut estolle. Ymmärrän hyvin ja muistan itsekin kuinka lapsiin ja varsinkin vauvoihin liittyvät jutut ja hehkutukset saivat oman mielen matalaksi. Silti en koskaan sanoisi toiselle että ei puhuisi lapsistaan.

Niinpä.
Ole vaiti onnestasi, pidä kynttiläsi vakan alla, ettei kukaan vaan loukkaannu. Tunne jopa hiukan syyllisyyttä siitä, että sulla on asiat ihan kivasti.

Yääääh, en yhtään tykkää tuollaisesta.

Juu, jos jollekin iloinen asiasi paljastuu, ehdottomasti pitää muistaa vähätellä sitä onnea, ettei kukaan vaan tule kateelliseksi ja ala leuhkijaksi kutsumaan. Syyllisyyttä pitää tuntea, kyllä.

Mua ärsyttää kun ihmiset laittaa Facebookiin juttua siitä että ovat grillanneet ja syöneet jäätelöä ja vaikka mitä! Joku laittoi jopa kuvan grilliherkuista! Pitäisi niiden tajuta olla vähän hienotunteisempia, kun MINÄ olen laihiksella!

Yhteistyössä