Onko muka minun ongelma? (koiranulkoilutuksesta koiraihmisille)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on 11 kk vanha kääpiöpinseri. Ongelmana on ollut että se tuppaa pelkäämään kaikkia vieraita koiria, joka purkautuu rähjäämisenä remmissä.

Ollaan yritetty kouluttaa sitä tavasta pois, ja nyt ollaan todettu parhaimmaksi tavaksi se että kun toinen koira tulee vastaan, sanotaan heti palkkasana kun poika näkee toisen koiran. Sitten kyykistytään oman koiran viereen, selkä vieraaseen päin (merkiksi että tota ei moikata) ja palkataan koko ajan kun koira pysyy hiljaa ja säilyttää kontaktin. Kyykistytään siksi että pieni koira kokee sen ilmeisesti turvallisempana, että omistaja on siinä välissä, jos seison niin koira ei tunne oloaan yhtä turvalliseksi (vielä)

Eräs mies tänään tuli oman koiransa kanssa vastaan, ja miehen koira alkoi äristä meille. Mies suuttui asiasta minulle kun olin kyykistynyt oman koiran viereen, sen koira kuulemma koki sen uhkaavaksi kun tummatakkinen ihminen tuollain kyykistyy selkä nurinpäin! :O

siis kun mä olen käsittänyt että se on jokaisen omistajan velvollisuus kouluttaa se koiransa niin ettei se hyökkää, tai sitten vaan pitää koira kurissa..... ja mites sitten esim. pikkulapset jotka voi tulla vaikka miten päin koiraa kohti..

No ei koira sitä kyykistymistä selin uhkaavaksi koe......
Noin yleensä ainakaan, normaali koira siis.

Mä olisin varmaan sanonut että herra on hyvä ja kulettaa sääntöjä isossa plakaatissa, notta vastaantulijat osaa käyttäytyä käyttäytymättömän koiran edessä oikein. Ja HYVÄÄ päivänjatkoa *nostaa pipoa*.

No ei ole varsinaisesti sinun ongelma. Mutta itse kyllä pidän melko ääliömäisinä koiranomistajaia, jotka tunkevat sille koiralle nakkia suuhun jatkuvasti. Sitä koiraa voi ihan komentaakin, pääsee paljon helpommalla.
Jatkossa sinulla tulee ongelmia sen kanssa, että koira oppii pysähtymään aina kun vastaan tulee toinen koira. Sitten te jäätte toljottamaan siihen keskelle tietä. Se on äärimmäisen ärsyttävää.

[QUOTE="alma";25765420]No ei ole varsinaisesti sinun ongelma. Mutta itse kyllä pidän melko ääliömäisinä koiranomistajaia, jotka tunkevat sille koiralle nakkia suuhun jatkuvasti. Sitä koiraa voi ihan komentaakin, pääsee paljon helpommalla.
Jatkossa sinulla tulee ongelmia sen kanssa, että koira oppii pysähtymään aina kun vastaan tulee toinen koira. Sitten te jäätte toljottamaan siihen keskelle tietä. Se on äärimmäisen ärsyttävää.[/QUOTE]

No ei sitä ole tarkoitus maailman nakkiin asti jatkaa. Sen aikaa että koira oppii pelkästä sanasta tai eleestä.

helpommalla pääsisit jatkossa kun lopettaisit kaiken maailman kommervenkit ja vain opettaisit sen koiran kohtaamaan muita... Kaikkia koiria kiinnostaa lähestyvä lajitoveri, mutta se osaako koira ohittaa toisen ilman sen ihmeempää rähinää onkin sitten asia mitä pitää vain harjoitella. Meillä on neljä yli 60kg koiraa ja jokaisen kohdalla olen nähnyt sen vaivan että olen ne pentuna/junnuna opettanut ohittamaan muut koirat koska näin aikuisina olisin niiden kanssa muuten aivan lirissä

joo ihan oikein toimit! olet laumanjohtaja ja sun tehtävä periaatteessa on suojella muuta laumaa. kyllä se jokainen on vastuussa omasta koirastaan eikä niihin pitäs vaikuttaa vaikka joku käsillään kävelis vastaan. ja jos vaikuttaa niin on pidettävä huoli siitä että oma koira on hallinnassa vaikka murisiskin..

[QUOTE="Jep";25765437]helpommalla pääsisit jatkossa kun lopettaisit kaiken maailman kommervenkit ja vain opettaisit sen koiran kohtaamaan muita... Kaikkia koiria kiinnostaa lähestyvä lajitoveri, mutta se osaako koira ohittaa toisen ilman sen ihmeempää rähinää onkin sitten asia mitä pitää vain harjoitella. Meillä on neljä yli 60kg koiraa ja jokaisen kohdalla olen nähnyt sen vaivan että olen ne pentuna/junnuna opettanut ohittamaan muut koirat koska näin aikuisina olisin niiden kanssa muuten aivan lirissä[/QUOTE]

Just näin. Mutta kun tuntuu, ettei pieniä koiria jotenkin osata komentaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25765394:
No ei koira sitä kyykistymistä selin uhkaavaksi koe......
Noin yleensä ainakaan, normaali koira siis.

Mä olisin varmaan sanonut että herra on hyvä ja kulettaa sääntöjä isossa plakaatissa, notta vastaantulijat osaa käyttäytyä käyttäytymättömän koiran edessä oikein. Ja HYVÄÄ päivänjatkoa *nostaa pipoa*.

No jatkossa osaan sanoa... en oikeen osannut sanoa tilanteessa mitään kuin murahdin jotain. Ainakin mun koirani pysyi hiljaa kun pysyin silti rauhallisena :P

[QUOTE="alma";25765420]No ei ole varsinaisesti sinun ongelma. Mutta itse kyllä pidän melko ääliömäisinä koiranomistajaia, jotka tunkevat sille koiralle nakkia suuhun jatkuvasti. Sitä koiraa voi ihan komentaakin, pääsee paljon helpommalla.
Jatkossa sinulla tulee ongelmia sen kanssa, että koira oppii pysähtymään aina kun vastaan tulee toinen koira. Sitten te jäätte toljottamaan siihen keskelle tietä. Se on äärimmäisen ärsyttävää.[/QUOTE]

Niin komennankin :) mä kyykistyn viereen, otan koiraan katsekontaktin, palkkaan jos on hiljaa ja komennan jos alkaa räkyttämään. Ja tuo palkkaaminenhan vähentyy sitä mukaa kun koira tulee varmemmaksi...

Mulle on aivan sama vaikka pysähtyis, se on pieni probleemo!

Ihan oikein toimit mielestäni!
Itsellä kävi kerran niin kun meillä oli tanskandoggi joka kovasti halusi aina mennä moikkaamaan toisia koiria hieman liian innokkaasti.. opetin koiralleni että minä päätän mennäänkö moikkaamaan jos mennään! kerran sitten vastaan oli tulossa kaksi kultsua, menin sitten koirani eteen seisomaan selkä tulioihin päin, estäen näin katsekontaktin koirien välillä.. kultsujen ulkoiluttaja sitten totesi ääneen: "mitähän toi hullu tekee koiralleen?!" mietimpä vain itsekseni, että koulutan tässä koiraani :D en kokenut tekeväni mitään väärää! :)

Tsemppiä sulle koulutuksessa! :) hiljaa hyvä tulee...

[QUOTE="Jep";25765437]helpommalla pääsisit jatkossa kun lopettaisit kaiken maailman kommervenkit ja vain opettaisit sen koiran kohtaamaan muita... Kaikkia koiria kiinnostaa lähestyvä lajitoveri, mutta se osaako koira ohittaa toisen ilman sen ihmeempää rähinää onkin sitten asia mitä pitää vain harjoitella. Meillä on neljä yli 60kg koiraa ja jokaisen kohdalla olen nähnyt sen vaivan että olen ne pentuna/junnuna opettanut ohittamaan muut koirat koska näin aikuisina olisin niiden kanssa muuten aivan lirissä[/QUOTE]

Mitkä kommervinkit? :D ja se 60kg koira tosiaan on helpompi kun sä pidät siihen kontaktia, tuo 3 kilonen murkku on sen verran alhaalla että täytyy ensinnäkin aina kyykistyä kun palkkaat sitä, ja se kokee kaiken paljon isompana ja uhkaavampana kuin sun 60 kilonen koiruli. Mullakin on ollut iso koira ja se oli helppoa kun voi pitää vaan namia nokan eessä ja viedä samalla eteenpäin, lisäksi oli helppoa ohjata keholla koiraa. 3 kilosta ei samalla tapaa voi ohjata kun se jää jalan alle... jonkun verran kyllä. Mutta paras on sitten kyykistyä koiran tasolle.

Ja tuotahan me juuri opetellaan, että ei rähise kun toinen koira menee ohi. Ehkä vielä edetään siihen että pystytään ihan kävelemään toisten koirien ohi rähjäämättä :)

Me sosiaalistettiin koiraa hyvin ihan pikkupentuna, mutta jälkeenpäin ajatellen olisi vielä enemmän voinut sosiaalistaa muihin koiriin. Nykyään tuo on kaveri vain niille koirille joihin se pentuna on tottunut.. muita se pelkää. On kyllä selvästi kiinnostunut muista, mutta pelkää. Ja asiaa ei tietty auta se että muutama isompi koira on päässyt hyökkimään sitä kohti (ei agressiivisessa mielessä, mutta tietty tuo jää alle jos 50 kilonen riehupetteri tulee päälle) Nyt mulla on se linja että ketään me ei moikata remmissä, mutta nätisti pitäis ohi mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja yöperhonen-;25765488:
Ihan oikein toimit mielestäni!
Itsellä kävi kerran niin kun meillä oli tanskandoggi joka kovasti halusi aina mennä moikkaamaan toisia koiria hieman liian innokkaasti.. opetin koiralleni että minä päätän mennäänkö moikkaamaan jos mennään! kerran sitten vastaan oli tulossa kaksi kultsua, menin sitten koirani eteen seisomaan selkä tulioihin päin, estäen näin katsekontaktin koirien välillä.. kultsujen ulkoiluttaja sitten totesi ääneen: "mitähän toi hullu tekee koiralleen?!" mietimpä vain itsekseni, että koulutan tässä koiraani :D en kokenut tekeväni mitään väärää! :)

Tsemppiä sulle koulutuksessa! :) hiljaa hyvä tulee...

:D kiitos! en mäkään kokenut tekeväni mitään väärää, toki joskus käynyt mielessä että tää saattaa näyttää vähän typerältä kun kyykin täällä.... Meillä ei toimi tuo että vaan seison edessä, kyykistyminen rauhoittaa hyvin. Jos ollaan kaukana toisesta koirasta, niin silloin ei tarvi kyykistyä ja koira pystyy silti hillitsemään itsensä. Että pikkuhiljaa...

• Tykkää
Reactions: yöperhonen-
En nyt haukkuisi miestä. Voi olla, että koira ei ymmärtänyt mitä edessään näki ja murisi siksi.. Jos sillä on jotain traumoja? Vai onko se nyt sit niin, et vaan pikkukoirat saa olla traumaantuneita? Meillä 50 kilonen rottweiler kävelee ihan nätisti eikä kiinnitä muihin huomiota, mut sit kun nää pikkukoirat alkaa räksyttää ilman syytä ja koira ärähtää takasin koska ei siitä pidä niin heti ollaan puudeleita syliinnostamassa ja sanomassa että kun tää nyt pelkää noita rotikoita kun aiemmin joku on käynyt kii. Siinähän provosoidaan koiraa lisää.
meillä siksi välillä koira nostettu itse syliin ja sanottu, että kun tää niin pelkää tota räksytystä.

siis en mitään hauku nyt, vaan lähinnä meinaan näitä meidän lähellä asuvia kukkahattutätejä jotka alkaa pikkuhiljaa ottamaan niin pannuun, että oli pakko mainita. Naapurikin alkaa hississä kiljua iik apua, kun näkee meidän rotikan, vaikka tää ei mitää oo tehny. Eikä tajua, että sen kiljuminen suotta vaan saa koiran ärähtämään. Ääääääääääääää
Airi jää mummot alkaa ottaa päähän toden teolla!

En nyt haukkuisi miestä. Voi olla, että koira ei ymmärtänyt mitä edessään näki ja murisi siksi.. Jos sillä on jotain traumoja? Vai onko se nyt sit niin, et vaan pikkukoirat saa olla traumaantuneita? Meillä 50 kilonen rottweiler kävelee ihan nätisti eikä kiinnitä muihin huomiota, mut sit kun nää pikkukoirat alkaa räksyttää ilman syytä ja koira ärähtää takasin koska ei siitä pidä niin heti ollaan puudeleita syliinnostamassa ja sanomassa että kun tää nyt pelkää noita rotikoita kun aiemmin joku on käynyt kii. Siinähän provosoidaan koiraa lisää.
meillä siksi välillä koira nostettu itse syliin ja sanottu, että kun tää niin pelkää tota räksytystä.

siis en mitään hauku nyt, vaan lähinnä meinaan näitä meidän lähellä asuvia kukkahattutätejä jotka alkaa pikkuhiljaa ottamaan niin pannuun, että oli pakko mainita. Naapurikin alkaa hississä kiljua iik apua, kun näkee meidän rotikan, vaikka tää ei mitää oo tehny. Eikä tajua, että sen kiljuminen suotta vaan saa koiran ärähtämään. Ääääääääääääää
Airi jää mummot alkaa ottaa päähän toden teolla!

No kurjaa jos teilläpäin on tuollaisia ihmisiä.

Mutta siis, meidän puudeli ei haukkunut, enkä mä itse edes häiriintynyt tuon miehen koiran haukkumisesta. Mä en pelkää koiria. Mies vaan yhtäkkiä alkaa siinä selän takana keuhkoomaan että ei saa noin selkäpäin kyyristyä jäkätijäk. :P

Ja siis tiedän että mun koira pelkää, mutta ymmärrän että sen räkytys saattaa myös hämmentää muita koiria. Vaikka yleensä muut taitaa haistaa meidän pojan epävarmuuden kilsan päähän.... Ja mä en vaivaannu siitä että muiden koirat räkyttää meille, se on vaan meille lisäharjoitus että ei hermostuta vaikka toi ohikulkeva räkyttää, koska minä pidän huolen ettei se kimppuun pääse.

Mua taas ärsyttää sellainen harhaluulo että pikkukoira olisi jotenkin tosi helppo kouluttaa, ja sitten ihmisiä ihan "naurattaa" jos sellainen 3 kilonen vesseli räkyttää eikä tottele. Luullaan että se on pehmolelu. En tosiaan halua meidän koirasta mitään traumatisoitunutta pikkuräkyttäjää, kovasti teen töitä että saan sen käytöksen kitkettyä.. vaikka naurattaahan se vähän itseänikin kun meidän koira muka "haastaa" 2 dobermannia tuolla kadulla.... phah.

Mun on pakko kommentoida sen verran et mulla on kaksi labradorinnoutajaa ja ne kulkee tosi nätisti ja ei välitä vastaan tulevista koirista jos ne vaan kulkee ohi, ei edes sillon kun koira ärisee tai haukkuu. Meidän koirat ei välitä. MUTTA jos koiran omistaja jää koiran kanssa paikalleen seisomaan (näissä tosin omistaja ei kyllä ole koittanut hakee kontaktia koiraansa) niin meidän koirat on todella varautuneita ja jos paikallaan seisova koira ärähtää niin mun koirat kyl sanoo takasin. En tiedä kokeeko koirat jotenkin hyökkäävänä sen tilanteen et jäädään paikalleen odottaan meitä kun tullaan vastaan. Enkä mä kyl oikein ymmärrä muutenkaan sitä et niin tehdään. Tai itse koen ainakin niin et kun lenkkeillään niin se on todella reipasta eteen päin menoa eikä jäädä jokaisen vastaan tulevan koiran vuoksi paikalleen seisomaan.. Toki en siis arvostele tässä tapauksessa ap:n kasvatustapoja vaan koitan selittää vastaan tulleen miehen tilannettaa mut ei mulla silti tulis mieleen alkaa räyhätä pysähtyville koirille vaan menen ohi ja koitan olla noteeraamatta tilannetta.

Mun on pakko kommentoida sen verran et mulla on kaksi labradorinnoutajaa ja ne kulkee tosi nätisti ja ei välitä vastaan tulevista koirista jos ne vaan kulkee ohi, ei edes sillon kun koira ärisee tai haukkuu. Meidän koirat ei välitä. MUTTA jos koiran omistaja jää koiran kanssa paikalleen seisomaan (näissä tosin omistaja ei kyllä ole koittanut hakee kontaktia koiraansa) niin meidän koirat on todella varautuneita ja jos paikallaan seisova koira ärähtää niin mun koirat kyl sanoo takasin. En tiedä kokeeko koirat jotenkin hyökkäävänä sen tilanteen et jäädään paikalleen odottaan meitä kun tullaan vastaan. Enkä mä kyl oikein ymmärrä muutenkaan sitä et niin tehdään. Tai itse koen ainakin niin et kun lenkkeillään niin se on todella reipasta eteen päin menoa eikä jäädä jokaisen vastaan tulevan koiran vuoksi paikalleen seisomaan.. Toki en siis arvostele tässä tapauksessa ap:n kasvatustapoja vaan koitan selittää vastaan tulleen miehen tilannettaa mut ei mulla silti tulis mieleen alkaa räyhätä pysähtyville koirille vaan menen ohi ja koitan olla noteeraamatta tilannetta.

Joo, no tiedän mitä tarkoitat. En mä itsekään tykkää jos joku pysähtyy ja jää ns. odottamaan meitä koiransa kanssa. Mutta mun mielestä toi selän kääntäminen osoittaa toiselle omistajalle ja molempien koirille sen että me ei odoteta tässä teidän moikkaamista vaan keskitytään ihan omaan juttuun.... ainakin koirakoulussa neuvottiin aina käätymään vähän poispäin vastaantulevista, viestittäen koiralle että ohi mennään. Jos meet suoraan kohti tai katsot päin niin se merkkaa sitä että otat kontaktia.

Yhteistyössä