Onko mun kaveripiiri jotekin outo? ( pohdintaa lapsettomuudesta ja vapaaehtoisesta lapsettomuudesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyyt

Vieras
Kaveripiirissäni on todella paljon lapsettomia naisia, siis todella paljon. Olin ensimmäinen läheisistä ystävistäni, joka tuli raskaaksi, vaikka monet olivat menneet naimisiin jo monta vuotta aikaisemmin. Ja minäkin olin 29- vuotias esikoisen syntyessä. Nyt olen 33 ja minulla on kaksi lasta. Enemmänkin saa tulla, jos on tullakseen. Kaveripiirissäni kuulun pieneen vähemmistöön, perheellisiin. Musta tuntuu välillä, että tässä tulee tosiaan kiire, jos lapsia vielä lisää haluan, mutta kaverit eivät vielä edes ole alkaneet lastentekohommiin. Itseasiassa parhaista kavereistani vain yhdellä on lapsi, viisi muuta ovat lapsettomia.

Yläasteella meillä oli tiivis kaveriporukka, viisi tyttöä. Meistä kolmella on lapsia, minulla vanhin, toiselle kolmas tulossa (vuoden välein ovat syntyneet) ja yksi sai lapsen tänä vuonna. Kaksi ei ole vielä äitejä, vaikka ovat kummatkin olleet pitkään parisuhteessa ja naimisissa. Toinen on ammatiltaan kätilö ja puhui jo kymmenen vuotta sitten vauvakuumeesta.

Lukiokaveriporukka oli iso, meitä oli yli kymmenen tyttöä. Ja meistä neljällä on lapsia. Osa on todella lapsirakkaita, sellaisia, joiden voisin kuvitella haluavan äidiksi. Yksi on puhunut avoimesti lapsettomuudestaan, heille syntyi esikoinen vuosi sitten. Tämä ei kuitenkaan ole saanut muita avautumaan tilanteestaan, enkä ole viitsinyt udella. Mutta tuntuu jotenkin hassulta, että kaveripiirissäni on näin paljon lapsettomia naisia. Odottavatko he parempaa ajankohtaa lapselle vai kärsivätkö he lapsettomuudesta? Vai onko tuttavissani vaan paljon vapaaehtoisesti lapsettomia? Monet puhuvat lapsista, siitä mitä nimiä he lapsille antaisivat ym.,mutta siltikään niitä vauvoja ei näy eikä kuulu.

Äkkiseltään kun lasken, niin paristakymmenestä naisesta, joiden kanssa olen enemmän tekemisissä lapsia on reilusti alle puolella. Kaksi-kolme on sellaisia, että ovat sanoneet, etteivät lapsia koskaan halua. Muutama on sinkku, mutta valtaosa elää pitkäaikaisessa parisuhteessa. Onko kaveripiirini jotenkin erikoinen vai onko tämä nykyisin jotenkin yleistä, että niitä lapsia ei halutakkaan tai ne tehdään vasta nelikymppisinä.

Meidän koko suku on täynnä korkeasti koulutettuja naisia, jotka kaikki ovat tehneet uraa ja lapsetkin viimeistään kolmikymppisenä. Omasta mielestäni olin vanha ensisynnyttäjä, mutta kaveripiiriini verrattuna nuori. En halua mitenkään arvostella toisten elintapaa, lähinnä vaan ihmettelen, että onko tämä kovinkin yleistä, vai olenko vaan löytänyt ympärilleni poikkeuksellisen paljon ihmisiä, jotka eivät halua lapsia.

Minä ja mieheni ollaan 31-vuotiaita ja kaveri-, ystävä-ja tuttavapiirissämme on lähes kaikki lapsettomia ja apsettomia pariskuntia on useita ( siis ovat olleet yhdessä melkein 10v ) 34-vuotiaita naisia on useita, jotka eivät haaveile lapsista tai perhe-elämästä.

Luin vasta jostain lehdestä, että noin puolet 30 vuotiaista suomalaisnaisista on lapsettomia, miehistä vielä enemmän. Olin ihan ihmeissäni, mun kavereista (alle 30 suurin osa) suurimmalla osalla on lapsi/lapsia...

Yhteistyössä