Onko ne lapset otettava joka paikkaan mukaan? Ystävien kanssa tavatessa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kärppä tunkiolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Riippuu mitä ollaan sovittu. Jos meen kyläilemään lapsiperheeseen jossa saman ikäisiä lapsia/lapset kotona, otan myös oman lapsen/omat lapset mukaan. Jos taas on sovittu että treffataan aikuisten kesken, niin sitten en ota. Mikä ongelma?

ja siinä taas yksi lukutaidoton.

Tai siinä? Sanooko ap tossa tekstissä, että lasten mukaan otosta on sovittu etukäteen? Kannattaisko sopia, niin ei tarvis jälkikäteen harmitella?

no tuossa ei ollut mistään sopimisista nyt kyse, vaan ihmisistä, jotka eivät ikinä lähde mihinkään ilman lasta. eli tosiaan, mieti uudestaan, että mikä se ongelma on.

Riippuu mitä ollaan sovittu. Jos meen kyläilemään lapsiperheeseen jossa saman ikäisiä lapsia/lapset kotona, otan myös oman lapsen/omat lapset mukaan. Jos taas on sovittu että treffataan aikuisten kesken, niin sitten en ota. Mikä ongelma?

Tai siinä? Sanooko ap tossa tekstissä, että lasten mukaan otosta on sovittu etukäteen? Kannattaisko sopia, niin ei tarvis jälkikäteen harmitella?

Anteeksi jos en maininnut tarpeesti selkeästi aloituksessani. Eli yleensä jos ystäväni kutsuvat minut kylään, olettavat että tuon myös lapset. Jos en tästä erikseen kysy (vaikka tiedän jo etukäteen aina vastauksen) ja jätän lapset kotiin, niin suureen ääneen ihmettelevät että etkö tuonutkaan lapsia mukanasi. Joskus jos ehdotan itse porukalle, että jätettäisiinkö lapset kotiin, tulee vastaukseksi vaivaantunutta mutinaa, jotain hoitovuoroista yms. vaikka tosiaan suurimmalle osalle se sopisi varmasi hyvin olla ottamatta lapsia mukaan (eri asia perheissä joissa esim. isät vuorotyössä). Ok, ovat ehkä riippuvaisia lapsistaan tai haluavat antaa lapsilleen "virikkeitä" kun saavat leikkiä muiden lapsien kanssa. Kaikilla joku "syynsä".

Yksi pointti: Jos on jo joka viikko vaikkapa vain yhdet harrastukset molemmilla (vaikka miehellä ma ja äidillä ti), niin ihan hirveän usein ei voi järjestää niin, että toinen hoitaisi lapsia. Eli omia menoja voi muuten tulla tosi paljon ja toinen ei saa juuri yhtään iltaa vapaaksi. Siis ehkäpä ystäväsi tekevät iltaisin muitakin kyläilyjä tai vaikka shoppausreissuja tai harrastavat jotakin. Iltavapaista kuule neuvotellaan perheissä usein. Joka kaverin luo ei voi mennä ilman lapsia.

Mutta kyllä mäkin iltaisin mielelläni joskus menisin ilman lapsia, jos siis kaikki ois ilman lapsia. Päivällä mä en voi niitä mihinkään tunkea.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Anteeksi jos en maininnut tarpeesti selkeästi aloituksessani. Eli yleensä jos ystäväni kutsuvat minut kylään, olettavat että tuon myös lapset. Jos en tästä erikseen kysy (vaikka tiedän jo etukäteen aina vastauksen) ja jätän lapset kotiin, niin suureen ääneen ihmettelevät että etkö tuonutkaan lapsia mukanasi. Joskus jos ehdotan itse porukalle, että jätettäisiinkö lapset kotiin, tulee vastaukseksi vaivaantunutta mutinaa, jotain hoitovuoroista yms. vaikka tosiaan suurimmalle osalle se sopisi varmasi hyvin olla ottamatta lapsia mukaan (eri asia perheissä joissa esim. isät vuorotyössä). Ok, ovat ehkä riippuvaisia lapsistaan tai haluavat antaa lapsilleen "virikkeitä" kun saavat leikkiä muiden lapsien kanssa. Kaikilla joku "syynsä".

Ok, tajusin ihan väärin :) Tuo alkaa varmasti nyppiä pidemmän päälle, itse ainakin äitiyslomalla ja hoitovapaalla oon nimenomaan kaivannut kavereiden kanssa sitä lapsivapaata seurustelua. Se kun on tosiaan ihan täysin erilaista kuin noiden muksujen kanssa touhuaminen. Onkohan tossa sitten kyse siitä ettei äidit osaa olla ilman lapsiaan, vai eikö niiden miehet suvaitse moista?

no tuossa ei ollut mistään sopimisista nyt kyse, vaan ihmisistä, jotka eivät ikinä lähde mihinkään ilman lasta. eli tosiaan, mieti uudestaan, että mikä se ongelma on.

Miksi sitten olla ystävä sellaisten kanssa, joiden tietää aina haluavan lapset mukaan? Tai jos ystävä haluaa heille olla ottaa tapaamiset vähän harvemmin, silloin kun lapsia jaksaa katsella. Miksi joku pitäisi pakottaa jättämään lapset kotiin, jos se hänelle epämieluisaa on ja miksi ystäväsi ap pakottavat sinut ottamaan lapset mukaan (etkö olekaan heille ystävä vaan vain täti jolla on kivoja leikkitovereita omille lapsille). Keskustele näiden lapsipakkomielteisten ystäviesi kanssa ja kysy, miksi eivät voi sinua tavata ihan vain sinuna, etkö muka kiinnosta ilman lapsiasi, eivätkö he viihdy seurassasi ilman lasten hälinää, eivätkö he itse enää osaa elää ilman hälinää, jospa rohkaisisit heitä kokeilemaan rauhallistakin kyläilyä ihan vain aikuisten kesken, aluksi vaikka vain yhden kahvikupposen ajan, jos muuten on liian pelottavaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mää:
Miksi sitten olla ystävä sellaisten kanssa, joiden tietää aina haluavan lapset mukaan? Tai jos ystävä haluaa heille olla ottaa tapaamiset vähän harvemmin, silloin kun lapsia jaksaa katsella. Miksi joku pitäisi pakottaa jättämään lapset kotiin, jos se hänelle epämieluisaa on ja miksi ystäväsi ap pakottavat sinut ottamaan lapset mukaan (etkö olekaan heille ystävä vaan vain täti jolla on kivoja leikkitovereita omille lapsille). Keskustele näiden lapsipakkomielteisten ystäviesi kanssa ja kysy, miksi eivät voi sinua tavata ihan vain sinuna, etkö muka kiinnosta ilman lapsiasi, eivätkö he viihdy seurassasi ilman lasten hälinää, eivätkö he itse enää osaa elää ilman hälinää, jospa rohkaisisit heitä kokeilemaan rauhallistakin kyläilyä ihan vain aikuisten kesken, aluksi vaikka vain yhden kahvikupposen ajan, jos muuten on liian pelottavaa =)

Kiitos, heitit ajattelemisen arvoisen pointin. Tuota täytyy tosiaan alkaa pohtimaan ja ottaa selvää... :)

Noh mulla onneksi on tuttuja joiden kanssa nimenomaan lasten kanssa puistoillaan tai kyläillään.
Miksi tarvisi olla ilman lapsiaan,jos on kyse esim kyläilystä jossa on lapsia.
Eri asia,jos sovitaan aikuistenmeno.Kaikki ei tätä pysty järjestään syitä voi olla monia.
Mulla nyt lasten kanssa kotona ollessa on tärkeää meitin kaikkien sosiaalinen kanssa käyminen.Haemme minulle juttu seuraa ja lapsilleni leikkikavereita.Tämän asian pystyy hyvin yhdistään.

Niin, kyllähän se olisi mukavaa tavata ystäviään välillä ihan aikuisten keskenkin, mutta ei käytännössä onnistu. Täällä ollut ihan asiallisiakin kannanottoja asiaan ja itsekin ajattelen, että lapseni on vielä sen verran pieni, etten häntä hoitopäivän jälkeen enää hoitoon laita jotta pääsen omiin menoihini. Olen ajatellut vaikeinakin hetkinä siten, että lapset ovat pieniä vain vähän aikaa ja heidän kasvettuaan sitten on minulla taas mahdollista elää myös itsenäismpää elämää ja käydä lenkilläkin ilman lapsia. Nyt lapsi on päivittäisillä lenkeillä ja viikottaisilla kyläilyreissuilla aina mukana. Ja pitää toki myöntää, ettei nämä lapsen kanssa aina mitenkään rentouttavia menoja ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jos kyse olisi vaikka tupperware-kutsuista yms. niin mielelläni menisin ilman lapsia. Vauvan voisin ottaa mukaan, jos mies ei hänen kanssaan pärjäisi (ruokaongelma usein). Mutta monesti on myös syynä miehen työt eli mun on valittava vaihtoehdoista olla kokonaan pois tai ottaa lapset mukaan.

Yhteistyössä